beantwoord

Boete en oneerlijk beleid verstrekken boete

• 8 september 2014
  • 5 reacties
  • 441 Bekeken

Hi,

Ik heb een boete gekregen omdat ik volgens de conducteur niet ingecheckt was. Dit is vreemd omdat ik dat naar mijn mening zeker wel had gedaan. Kort daarvoor heb ik zelfs nog mijn kaart met 50€ opgewaardeerd. De opwaardering kon hij niet terugzien op de kaart, waardoor hij mij niet geloofde. Ik heb van de opwaardering wel een bon. De reis was een businesstrip die ik kan declareren, ik heb geen enkele reden om niet te betalen. Dit kan mijn manager bevestigen, zij zat ook in de trein samen met andere collega's. De conducteur vroeg nog waar ik instapte aangezien er op verschillende stations problemen waren, waaronder Zuid. Ik stapte in bij Amstel. Helaas de conducteur heeft mij een boete gegeven ondanks dat het mij overduidelijk lijkt dat hier technisch iets mis is gegaan.

Op de terugweg is het inchecken wel gelukt. Naast mij zat een Engelsman die niet was ingecheckt omdat hij bij de automaat niet met Visa kon betalen en ervan uitging dat je dat wel in de trein kan. De conducteur die toen de kaarten controlleerde heeft hem geen boete gegeven aangezien hij buitenlands is en net in Nederland arriveerde. Ik heb aan de conducteur uitgelegd dat ik dit bijzonder oneerlijk vind aangezien hij door zich beter te informeren dit gemakkelijk had kunnen weten. Eigen fout, naar mijn mening maar hij hoeft geen boete te betalen. Ik heb alles volgens de regels gedaan en wordt ervoor gestraft dat er blijkbaar technisch iets misgaat. Is dat dan mijn fout? Wanneer conducteurs een boete uitdelen is duidelijk natte vinger werk....

Ik legde de conducteur, die de Engelsman "gematst" heeft mijn verhaal uit. Hij controlleerde mijn kaart en vergeleek dit met de boete en mijn betalingsbewijs. Op de kaart was geen geld opgewaardeerd op het tijdstip van opwaardering en het inchecken was ook niet geregistreerd. Het geld stond er blijkbaar zomaar op? Hij vroeg ook mijn collega's of ik inderdaad kan declareren, wat zij natuurlijk hebben bevestigd. Zijn conclusie was dat hier inderdaad iets mis is gegaan maar niet precies weet wat en dat hij mij geen boete had gegeven. Helaas kan hij de moete niet intrekken en heeft mij aangeraden bezwaar aan te tekenen tegen de boete.

De boete kan ik nauurllijk niet declareren. Daarnaast is de boete in mijn ogen onterecht. Ik wil daarom bezwaar aantekenen tegen de boete als dat nodig is, maar zou als mogelijk het probleem al hier opgelost zien. Bewijzen zijn beschikbaar.

Gr,

Laura
icon

Beste antwoord door Stephan NS 9 september 2014, 11:44

Beste LEVisser,

Goed dat je op het NS Serviceforum je ervaring deelt. Loes geeft een goed voorbeeld van hoe conducteurs kunnen handelen in situaties als deze. Ik begrijp je punt, en ik kan kijken of ik naar aanleiding van je bezwaar iets voor je kan betekenen. Zou je mij in een privébericht je NAW-gegevens, ov-chipkaartnummer en kenmerknummer van de boete kunnen geven? Tevens geef je aan dat je 50 euro op je kaart hebt gezet. Heb je achteraf nog wel kunnen zien dat dit bedrag op je kaart was geladen?

Groet,
Stephan
Bekijk origineel

5 reacties

Hoi Laura,

Vervelend dat het zo fout is gegaan. Ik ben helaas niet degene die je kan helpen met het bezwaar, alleen kan ik je meer info geven over ons handelen. Ik geef overigens geen mening nu of de boete nu wel of niet terecht is, alleen maar het waarom.

Wettelijk gezien moeten we tijdens controle een nieuw vervoerbewijs uitschrijven, als wij constateren dat een reiziger er geen heeft. Het is dan aan de reiziger en de klantenservice of er een beroep op coulance gedaan kan worden of de verbalisant, in dit geval de hoofdconducteur kan aangeven wat die van de situatie vindt. Het eerste moment is heel lastig, er is opgewaardeerd, maar het is niet terug te vinden op de kaart. Deze HC wist niet dat op de terugweg het geld er wel ineens opstond, die had die informatie nog niet. Ik weet ook niet welke extra verklaring erbij is geschreven door de HC, meestal doe ik dat zelf wel in dit soort gevallen.
Persoonlijk had ik ook het UVB met wettelijke verhoging geschreven en daarbij verklaart dat als het verhaal klopte, dat ik de coulance wil geven.
Tijdens de terugweg heb je een lastige situatie. Blijkbaar is de tweede HC erg coulant die dag en wil mensen helpen, die matst de Engelsman, maar kan in dit geval niets aan dit eerdere geval doen, hij is niet degene die het eerste UVB heeft uitgeschreven namelijk. Zelf zou ik als ik zie dat een reiziger met een UVB zit, niet snel gaan matsen, juist om dit soort problemen te voorkomen wat je hier beschrijft. Vandaar ook dat we eigenlijk alles moeten schrijven, dan is het een eenduidig beleid, of het eerlijk is, is dan even vraag twee, maar het is consequent.

Via dit topic zal een moderator niet in openbaar gaan aangeven wat wel en wat niet. Ik zou wachten tot een moderator op dit topic komt en het bezwaar oppakt en graag contact wil om dit verder te bekijken.
Beste LEVisser,

Goed dat je op het NS Serviceforum je ervaring deelt. Loes geeft een goed voorbeeld van hoe conducteurs kunnen handelen in situaties als deze. Ik begrijp je punt, en ik kan kijken of ik naar aanleiding van je bezwaar iets voor je kan betekenen. Zou je mij in een privébericht je NAW-gegevens, ov-chipkaartnummer en kenmerknummer van de boete kunnen geven? Tevens geef je aan dat je 50 euro op je kaart hebt gezet. Heb je achteraf nog wel kunnen zien dat dit bedrag op je kaart was geladen?

Groet,
Stephan
Dankjewel voor jullie reacties, ik heb een privébericht gestuurd.
Nu een maand geleden heb ik de toezegging gekregen dat het geld teruggestort wordt op mijn rekening. Helaas heb ik tot de dag van vandaag niets ontvangen. Op mijn vraag of de betaling in de planning staat hoor ik ook niets helaas. 😞 Het leek opgelost maar ik heb te vroeg gejuicht.
Hallo LEVisser, Kun je je NAW gegevens en geboortedatum in een privebericht sturen? Dan ga ik het voor je nakijken. Groet, Marjan

Reageer