Boete gekregen student ov

• 20 juli 2015
  • 3 reacties
  • 662 Bekeken

Hallo,

Ik heb afgelopen Woensdag een boete gekregen (Amersfoort - Utrecht) omdat ik niet ingecheckt was.
Ik heb een studenten OV, welke ergens op die dag kapot is gegaan en dus niet meer werkt, de conducteur wou hier echter niets van weten en wou gelijk 39,40 aftikken (4,40 ritprijs + 35 euro boete).
Aangezien ik dat niet op zak had heeft de conducteur het daarbij gelaten, ik neem aan dat ik er post over zal ontvangen binnenkort, maar het lijkt me toch wel erg apart dat ik een boete moet betalen als ik een studenten ov heb welke altijd keurig in- en uitgecheckt wordt omdat ik dagelijks dat traject reis, twee tot drie keer per week reis ik zelfs 2 keer per dag dat traject en lijkt mij dat de NS ook wel kan zien dat ik al zo'n 2 jaar keurig elke ochtend en middag incheck en uitcheck.
Dat mijn kaart dan ineens kapot gaat is vervelend en inderdaad mijn probleem, maar dat studenten ov product heb ik dan alsnog lijkt me?
Zou iemand hier wat meer duidelijkheid voor mij over willen verschaffen, over hoe dit nou zit?

Met vriendelijke groet,

Robin

3 reacties

Als reiziger ben je verplicht een werkende OV chipkaart met geldige incheck te tonen aan de conducteur. Indien dat niet het geval is de conducteur in principe verplicht u van een geldig vervoersbewijs te voorzien, middels een uitstel van betaling.

In uw geval, zeker als het de 1e keer is, kunt u na ontvangst en betaling van de boete contact opnemen met de klantenservice om het recht te zetten onder coulance. Betaal de boete wel eerst om in ieder geval hogere kosten te voorkomen.
De vervoerders hebben de regeltjes zo opgesteld dat het volledig het probleem van de reiziger is als de OV-chipkaart niet werkt. Zelfs als uw OV-chipkaart prima in orde zou zijn en hij zou door een defect aan het controle-apparaat van de conducteur niet gelezen kunnen worden, kunt u daarvoor beboet worden.
Badge
Beste Robin1, welkom op het forum!

Als reiziger ben je verplicht een werkende OV chipkaart met geldige incheck te tonen aan de conducteur. Indien dat niet het geval is de conducteur in principe verplicht u van een geldig vervoersbewijs te voorzien, middels een uitstel van betaling.

In uw geval, zeker als het de 1e keer is, kunt u na ontvangst en betaling van de boete contact opnemen met de klantenservice om het recht te zetten onder coulance. Betaal de boete wel eerst om in ieder geval hogere kosten te voorkomen.

Wat OgreRail zegt klopt helemaal en dat is dus ook de reden waarom er nu wél een Uitstel van Betaling is uitgeschreven door mijn collega. Binnen enkele dagen ontvang je een acceptgiro thuis met hierin details over dit uitstel. In deze brief staat ook een kenmerknummer die we nodig hebben om de gegevens van je Uitstel van Betaling in te kunnen zien. Wanneer je de acceptgiro ontvangen hebt kun je het best telefonisch contact opnemen met onze klantenservice (030-7515155), dan kijken we meteen met je mee wat er mogelijk is. 🙂

Reageer