beantwoord

Boete had niet ingecheckt met Studenten OV

  • 30 september 2018
  • 39 reacties
  • 8610 Bekeken

Hallo,

Ik heb vorige week een boete gekregen, omdat ik niet had ingecheckt.
Ik had erg veel aan mn hoofd en ik had haast.
Maar ik heb een studenten ov en vind het dus raar dat ik nu wel een boete heb gekregen, aangezien het ov gratis is.
Nu is het ook echt een forse boete van 53 euro.
Wat moet ik doen zodat ik dit nu niet hoef te betalen?

MVG, Naomi Bloemhof
icon

Beste antwoord door iMark 2 oktober 2018, 00:00

Ik vind het onbegrijpelijk dat er nog steeds onduidelijkheid is (ook bij @Tamzin ) over het niet beboeten van abonnementhouders met afgekocht reisrecht wanneer niet is ingecheckt. NS moet onverwijld de boete kwijtschelden en namens de Hc nederig excuses aanbieden. De Hc die de boete heeft uitgeschreven moet nodig op herinstructie.


Ik raad iedereen met een abonnement met afgekocht reisrecht aan om de pagina https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen onder de neus van de Hc te duwen wanneer die de afspraken niet kent en toch een boete gaat uitschrijven aan iemand die niet is ingecheckt terwijl gereisd wordt met afgekocht reisrecht.

Kunnen Hc's niet zelf bedenken dat het tamelijk krankzinnig is om iemand die betaald heeft voor de reis te beboeten omdat niet is ingecheckt? Of is onze @Loes de enige die de regels kent? 😀
Bekijk origineel

39 reacties

Op het moment dat jij middels het sluiten van een overeenkomst akkoord gaat met de voorwaarden, dien je naar mijn idee, ook aan de voorwaarden te voldoen om de prestatie te kunnen verkrijgen. Moet er misschien iets meer tijd voor nemen om te begrijpen hoe deze vork in de steel zit.

De vervoerder dient met de voorwaarden wel aan de wet te voldoen.
NS heeft, ondanks vele verzoeken daartoe vanuit WBP en nu AVG, nog nooit aangetoond welke verdeling bij afbetaalde reisrechten gemaakt zijn.
Daarbij heeft een rechter in 2013 een duidelijke uitspraak gedaan over afbetaalde reisrechten een boete.
Reputatie 7
Badge
Oke joh, wat jij wil. 😑
Reputatie 7
Badge +3
@Trein-D
Ik raad je aan om het hele topic te lezen voordat je van alles suggereert. Van een "super user" verwacht ik reacties met meer inhoud.
Reputatie 7
Badge
@Trein-D

Het lijkt me niet handig om anderen woorden in de mond te leggen die ze niet gebezigd hebben. Ik heb nergens beweerd dat de moderators zelf de herinstructie aan de Hc's moeten geven. Wel dat de moderators dit gebrek aan kennis bij de Hc's moeten doorzetten in de organisatie zodat de Hc's opnieuw geïnstrueerd kunnen worden.

Ja maar dat doen ze sowieso altijd wel. Of twijfel je daaraan ofzo?
Reputatie 7
Badge +3
@Trein-D
Het lijkt me niet handig om anderen woorden in de mond te leggen die ze niet gebezigd hebben. Ik heb nergens beweerd dat de moderators zelf de herinstructie aan de Hc's moeten geven. Wel dat de moderators dit gebrek aan kennis bij de Hc's moeten doorzetten in de organisatie zodat de Hc's opnieuw geïnstrueerd kunnen worden.
Reputatie 7
Badge
Het gaat niet alleen om het kwijtschelden van de boete. Het gaat ook om herinstructie van het treinpersoneel. Het moet voor iedereen duidelijk zijn dat reizigers met afgekocht reisrecht geen boete mogen krijgen voor niet-inchecken.

Sommige conducteurs kennen gewoon de regels niet, Lijkt mij dan niet echt de verantwoordelijkeheid van de moderators om conducteurs weer te her-instrueren he. 😑
Helaas kom ik reizigers tegen, die mij soms zeer onheus bejegenen, maar ik moet zeggen dat ik in deze casus, dus niet ingecheckt bij afgekocht reisrecht nog geen enkele keer een UVB geschreven door onheus bejegend te zijn. Ik heb wel met betweters te maken gehad, vonden het niet tof de melding te krijgen als service dat men geen geldige checkin hadden. Ik kom er meestal netjes mee uit. Als een HC de regels niet kent, blijf ik erbij om te adviseren om mee te werken en achteraf het recht te zetten. Daarbij ook een klacht tegen de betreffende HC in te dienen.
Klopt. Mijn collega kan hier ook een klacht voor indienen.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat niet alleen om het kwijtschelden van de boete. Het gaat ook om herinstructie van het treinpersoneel. Het moet voor iedereen duidelijk zijn dat reizigers met afgekocht reisrecht geen boete mogen krijgen voor niet-inchecken.
iMark, Denice heeft Naomi verzocht om via onze klantenservice de boete kwijt te laten schelden. Omdat ze niet meer gereageerd heeft, neem ik aan dat het op deze manier rechtgezet is.
Reputatie 7
Badge +3
Het blijft overigens opvallend stil van de kant van de moderators. Die zouden best wel eens contact kunnen opnemen met @naomibloemhof om de boete stante pede te laten annuleren, namens NS excuses aan te bieden voor het volkomen onterecht uitschrijven van de boete en de casus in de organisatie verder door te zetten zodat de betreffende Hc er indringend op wordt gewezen om reizigers met afgekocht reisrecht nooit maar dan ook nooit meer te beboeten vanwege niet-inchecken.
De reiziger belt dan naar de Klanten"service" met dat verhaal. En vervolgens wordt er 'coulance' geweigerd, omdat de reiziger strontvervelend is geweest.
Ja, en dan ? De reiziger heeft reeds betaald en kan dus geen Uitstel van Betaling krijgen.

Dan zal je er dus mee naar de rechter moeten. Door laten zetten naar de CVOM door de vervoerder, strafbeschikking/ontbieding verhoor in de bus krijgen en in verzet.
Reputatie 7
Een HC (en wij ook) kan niet beboeten voor schelden of agressie. Hiervoor wordt je aangehouden en je mag jezelf dan voor de rechter verantwoorden..

Overige boetes zijn inderdaad er prijzig.
Badge +3
Als er inderdaad geen sancties kunnen worden opgelegd...
Maar dat gebeurt dus wél, en als dat onterecht is (ook als je erover in discussie gaat bij controle op een toon die een HC niet bevalt!) dan moet dat gewoon achteraf bepaald en eventueel kwijtgescholden worden, want niet jij maar de HC zat fout.

Daarvoor hoef je niet met termen als coulance aan te komen natuurlijk. Als je je ov-kaart vergeten hebt dan is een UvB natuurlijk wel logisch. Dat staat overal in de voorwaarden voor 'ov-chipkaart of abonnement vergeten (doen ze 3 keer per jaar, bij student 1 keer).

Als de HC je wil beboeten voor agressie dan krijg je een ander bonnetje (CJIB).
Reputatie 6

Het lastige van een openbaar forum vind ik altijd dat de situatie van 1 kant wordt beschreven en wij ervanuit gaan dat het zo loopt.

Even een paar opties:
Als Naomi haar OV bij had, op een volledig afgekochte reisdag (of het is duidelijk genoeg dat dat het geval is, maandag is een uitzondering qua hele dag voor weekOV), geen UVB uitschrijven.
Had Naomi haar OV niet bij, is niet vast te stellen welk reisrecht ze heeft. Ikzelf vraag door op NS abonnement (kan ik telefonisch nagaan), internet bij DUO. Lukt dit niet om aan te tonen, UVB met verklaring Abonnement vergeten (moet men wel daadwerkelijk aan me verklaren). Achteraf wordrt dit rechtgetrokken.
Reiziger is strontvervelend, UVB wordt geschreven, boete zal blijven staan door gedrag ondanks soort reisrecht. Denk hierbij aan schelden op ons.
Het enige feit dat bekend is, tenzij iets anders boven water komt, is dat Naomi niet had ingecheckt. Daar maak ik uit op dat ze wel haar OV-chipkaart bij zich had. De enige conclusie op basis van de ons bekende feiten is dan dat de Hc de voorschriften niet kent doordat hij haar een boete heeft gegeven. Dat is linksom en rechtsom een blunder van de Hc.

Ik wil best filosoferen over allerlei andere mogelijkheden maar dat lijkt me in verband van het niet inchecken met afgekocht reisrecht niet relevant.

Wat gebeurt er trouwens wanneer iemand terecht boos wordt op een Hc die de regels niet kent?


Dat vroeg ik mij dus ook af. Daarom heb ik ook zo'n probleem met dat woord 'coulance'.
De controleur schrijft immers een Uitstel Van Betaling, omdat er niet is betaald voor een vervoersbewijs. Wel... er is dus wél betaald voor een vervoersbewijs, ook al is de reiziger strontvervelend.

De reiziger belt dan naar de Klanten"service" met dat verhaal. En vervolgens wordt er 'coulance' geweigerd, omdat de reiziger strontvervelend is geweest.
Ja, en dan ? De reiziger heeft reeds betaald en kan dus geen Uitstel van Betaling krijgen.

Een beetje dat verhaal van die surfplank in de trein die een Uitstel van Betaling kreeg...

Mocht iemand nu overigens strontvervelend tegen Loes willen doen, dan kan SlideStops wel de juiste overtredingen en prijzen citeren. Duur wordt dat sowieso. 😉
Als er inderdaad geen sancties kunnen worden opgelegd zou ik de verplichting niet zo in de voorwaarden opnemen, is wel zo duidelijk en dan kunnen de komische teksten ook achterwege worden gelaten.

Neem aan dat je het recht op GTBV wel uitsluitend kunt claimen indien je in- en uitcheckt. Dus zal in de praktijk wel enig belang bestaan om in en uit te checken. Dat men dat dan maar in de voorwaarden opneemt.
Reputatie 7
Badge +3
Afgekocht reisrecht is een bijzondere situatie omdat de reiskosten al zijn voldaan voordat gereisd wordt. Een vervoerder kan in de gebruiksvoorwaarden opnemen dat er ondanks het feit dat de gehele reissom al is voldaan voordat de reis is aangevangen er toch ingecheckt moet worden. In de praktijk is die regel niet te handhaven omdat een reiziger die reist met afgekocht reisrecht niet beboet mag worden vanwege niet-inchecken.

Vandaar ook de fantastische kromtaal van NS:
"Nogmaals, inchecken is verplicht. Ben je het toch vergeten? In de volgende situaties zijn we bij NS coulant: (...)
2 OV-studentenkaart: op een volledig afgekochte reisdag krijg je nooit een boete."
Op het moment dat jij middels het sluiten van een overeenkomst akkoord gaat met de voorwaarden, dien je naar mijn idee, ook aan de voorwaarden te voldoen om de prestatie te kunnen verkrijgen. Moet er misschien iets meer tijd voor nemen om te begrijpen hoe deze vork in de steel zit.
Reputatie 7
Badge +3
Het klopt dat de registratie van de reizen meerdere doelen dient voor de vervoerders. De vervoerders stellen dan ook dat het in en uitchecken verplicht is.

Helaas voor de vervoerders gaan de rechten van de reizigers met afgekocht reisrecht boven die van de vervoerders. Vandaar dat NS met de kromme stelling komt aanzetten dat inchecken verplicht is maar dat nooit een boete wordt geheven wanneer niet is ingecheckt. Met andere woorden: NS wil heel graag de reisgegevens hebben maar kan je niet verplichten in te checken.
Dat zou inderdaad de volgende stap kunnen zijn. Wanneer een NS-woordvoerder stelt dat je op een volledig afgekochte reisdag nooit een boete krijgt is de verplichting tot inchecken al de facto afgeschaft. Het is een enorme coulance ten opzichte van NS van de kant van de reizigers met afgekocht reisrecht dat er desondanks wordt ingecheckt.

Meen ooit begrepen te hebben dat het inchecken meerdere doelen dient, waaronder de onderlinge verrekening tussen de verschillende vervoersbedrijven en de opstelling van reisstatistieken. Geldt dat dan niet bij Studenten OV ?
Reputatie 2
@Tochjo
Ok, ik had de informatie van de DUO-site anders geïnterpreteerd. Maar dan maakt het dus inderdaad helemaal niet uit of je wel of niet incheckt in de periodes dat je reisrecht afgekocht is...
Reputatie 7
Badge +3

Bovendien heeft @naomibloemhof in haar openingsbericht nergens gezegd dat ze "opzettelijk" niet zou hebben ingecheckt.

Voor de "coulance" van NS maakt het allemaal niets uit. Met afgekocht reisrecht behoor je van NS geen boete te krijgen. NS maakt weliswaar verkeerd gebruik van het woord coulance maar daar zal door de juristen naar gekeken zijn. De facto is er er, zoals @TDEDZ terecht opmerkt, geen sprake van coulance maar van een recht. Op een dag met afkocht reisrecht zou je de facto niet hoeven in te checken. Het is coulance van de reizigers dat het toch gedaan wordt.
Op het moment dat je coulance in dit geval als recht gaat beschouwen, kun je maar beter de plicht tot inchecken meteen uit de voorwaarden schrappen.

Dat zou inderdaad de volgende stap kunnen zijn. Wanneer een NS-woordvoerder stelt dat je op een volledig afgekochte reisdag nooit een boete krijgt is de verplichting tot inchecken al de facto afgeschaft. Het is een enorme coulance ten opzichte van NS van de kant van de reizigers met afgekocht reisrecht dat er desondanks wordt ingecheckt.
Reputatie 7
Badge +3
Het lastige van een openbaar forum vind ik altijd dat de situatie van 1 kant wordt beschreven en wij ervanuit gaan dat het zo loopt.

Even een paar opties:
Als Naomi haar OV bij had, op een volledig afgekochte reisdag (of het is duidelijk genoeg dat dat het geval is, maandag is een uitzondering qua hele dag voor weekOV), geen UVB uitschrijven.
Had Naomi haar OV niet bij, is niet vast te stellen welk reisrecht ze heeft. Ikzelf vraag door op NS abonnement (kan ik telefonisch nagaan), internet bij DUO. Lukt dit niet om aan te tonen, UVB met verklaring Abonnement vergeten (moet men wel daadwerkelijk aan me verklaren). Achteraf wordrt dit rechtgetrokken.
Reiziger is strontvervelend, UVB wordt geschreven, boete zal blijven staan door gedrag ondanks soort reisrecht. Denk hierbij aan schelden op ons.


Het enige feit dat bekend is, tenzij iets anders boven water komt, is dat Naomi niet had ingecheckt. Daar maak ik uit op dat ze wel haar OV-chipkaart bij zich had. De enige conclusie op basis van de ons bekende feiten is dan dat de Hc de voorschriften niet kent doordat hij haar een boete heeft gegeven. Dat is linksom en rechtsom een blunder van de Hc.

Ik wil best filosoferen over allerlei andere mogelijkheden maar dat lijkt me in verband van het niet inchecken met afgekocht reisrecht niet relevant.

Wat gebeurt er trouwens wanneer iemand terecht boos wordt op een Hc die de regels niet kent?
Badge +3
Studiefinanciering wordt per maand toegekend. Voor elke maand dat een student in 2018 een studentenreisproduct had, wordt 91,62 euro in rekening gebracht. En voor elke maand in 2017 wordt 89,07 euro in rekening gebracht, enzovoorts. Ook als er nooit een reis gemaakt is met het studentenreisproduct. En ook als elke dag een retour Groningen-Vlissingen gemaakt is.
Reputatie 2
Dat maandbedrag klopt, maar er moet toch bekend zijn hoeveel schuld een student heeft opgebouwd? Als dat bij wijze van spreke € 916,20 is dan hoeft er slechts tien maanden terugbetaald te worden, bij € 9162 worden het 100 maanden. Het is m.i. dus wel degelijk van belang dat bekend is welke reizen gemaakt zijn.

Reageer