beantwoord

Boete kind van 11

• 16 augustus 2016
  • 19 reacties
  • 2520 Bekeken

De vader van mijn kind ging met haar in de trein zonder vervoer en hebben een boete gekregen. Maar mag een kind van 11 boete kijgen van 67 euro omdat ze geen geldige vervoerbewijs had. Ik dacht dat ze het alleen aan de volwassene persoom zouden geven en de conducteur heeft een volle tarief voor haar gezet en ze is maar 11 jaar
icon

Beste antwoord door Loes 16 augustus 2016, 23:21

Als een ouder bij het kind is zoals nu, wordt het uvb gezien als aanvullend vervoersbewijs inclusief wettelijke verhoging. Hetzelfde geldt voor een fiets of hond.

Als de ouder ook geen vervoersbewijs had, wordt het gecombineerd met het vervoersbewijs van de ouder met railrunner en wettelijke verhoging. In dit geval dus 67 + 2,50 is dus 69,50.
Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De ouders zijn in deze verantwoordelijk. In de praktijk krijgen zij ook de boete. Het is niet zo dat een kind zonder geldig vervoerbewijs mag reizen zonder ooit een boete te kunnen krijgen. De vingers van conducteurs zijn veelal wat breder maar het is geen recht.De ouders zijn er verantwoordeljk voor dat een kind het goed doet. Dat is gezien de leeftijd ook redelijk.
Een conducteur zal het niet meteen doen maar er zijn op dit punt ook gehaaide ouders. Welke afweging de conducteur heeft gemaakt en of hij vond dat het boze opzet was, is vanaf deze plaats moeilijk in te schatten.

De boete, eigenlijk de verhoging, is voor iedereen dezelfde. Die bedraagt 50 euro plus de kosten van een kaartje. U kunt bezwaar maken tegen de boete als daar argumenten voor zijn. Dat is niet bij voorbaat kansloos. Bedenk dat de conducteur verplicht is iedereen van een geldig vervoersbewijs te voorzien. Als uw zoon het bewijsje met boetekenmerk bij de hand houdt, kan hij Klantenservice bellen. 030-7515155.

Het kaartje van een kind kost niet meer dan 2,50 voor een hele dag en met Kidsvrij reizen ze gratis mee, dus de aanschaf van een geldig kaartje hoeft geen probleem te zijn.
De vader van mijn kind ging met haar in de trein zonder vervoer en hebben een boete gekregen. Maar mag een kind van 11 boete krijgen van 67 euro omdat ze geen geldige vervoerbewijs had. Ik dacht dat ze het alleen aan de volwassene persoon zouden geven en de conducteur heeft een volle tarief voor haar gezet en ze is maar 11 jaar
In principe reist een kind van 11 jaar zelfs gratis, mits ze beschikt over een ov-chipkaart met daarop kids vrij.
De prijs van 67 euro is onlogisch, omdat de boete namelijk 50 euro bedraagt plus de kosten een kaartje. In het geval van een 11 jarige zou dit dus 50 + 2,50 (railrunner) = 52,50 moeten zijn.

Als het goed is heeft uw kind (of de vader) wel een bewijs mee gekregen met daarop het boete kenmerk. U kunt aan dat hand van dat nummer bij de klantenservice bezwaar aantekenen. Mogelijk is er tijdens de controle niet aangegeven dat uw kind 'slechts' 11 jaar was en heeft de conducteur hier geen rekening mee gehouden.

edit: boetekenmeken kunnen blijkbaar met verschillende letters beginnen.
Reputatie 7
@marv87 beetje muggenziften, maar boetekenmerk begint (in mijn boekje) met een K 🙂
Reputatie 7
Badge +3
@marv87 Bij een boete wordt altijd een enkele reis vol tarief in rekening gebracht. Dus geen reductietarief en ook geen railrunner.
Welkom op het NS Serviceforum Atraline. Ik kijk de case graag even na. Wanneer je op mijn naam klikt kun je een privébericht versturen. Noteer daarin het boetekenmerk, maar ook NAW-gegevens en geboortedatum.

EDIT: Geen reactie op mijn privébericht ontvangen
Reputatie 7
@Tamzin Daar kun je wel voor schrijven ;)

@Slidestops, begrijp ik uit die schermprint dat een volwassene die met drie kinderen, vier fietsen en twee honden reist slechts 1 keer de wettelijke verhoging hoeft te betalen?
Reputatie 7
@Neen
Goeie vraag, als de kinderen 11 jaar of jonger zijn dan komen ze inderdaad hier bij.

Voor fietsen en honden, als degene geen kaartje heeft én niet voor de fiets en hond heeft betaald kan dat hier worden gecombineerd inderdaad. Anders apart een uvb voor alleen fiets of alleen hond als er wel een geldig vvb voor de persoon is.

Zijn ze 12 jaar en ouder hebben ze een eigen ID bij en dus krijgen ze apart een UVB.
Ja ik ben heel boos , want de vader was verantwoordelijk voor haar en zij is minderjarig al had ze een geldige vervoer bewijs moeten hebben moest de vader er voor zorgen .
Reputatie 7
Badge +4
Zo te zien is het uw ex-man en ik treed niet in een onderling conflict maar als hij het kind bewust zonder kaartje mee heeft laten reizen, moet hij als volwassene daarvoor de consequenties dragen. Het kind is inderdaad elf jaar maar is uiteraard ook niet degene die de boete krijgt, dat is - en mijns inziens terecht, de volwassen vader. Het meisje valt niets aan te rekenen. Het tarief van 67,50 steekt erg af tegen de 2,50 die het maximaal had hoeven te kosten. Van dat verschil kun je flink wat ijsjes kopen. Dan moet hij maar een kaartje kopen en niet zwartrijden. NS moet ook betaald worden voor de diensten die worden geleverd, net als iemand die een dienst voor een werkgever verricht.

Ik weet niet hoe lang het nog duurt voordat uw kind 12 wordt maar mogelijk kunt u een Kidsvrij-abonnement overwegen. Als uw dochter een persoonlijke chipkaart heeft kan dat netto voor 1 cent en als ze die niet heeft voor 7,51. Ze reist dan gratis met elke volwassene met een geldig kaartje mee tot ze twaalf jaar geworden is.

https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen/p/kids-vrij
Reputatie 6
Badge +2
Ja ik ben heel boos , want de vader was verantwoordelijk voor haar en zij is minderjarig al had ze een geldige vervoer bewijs moeten hebben moest de vader er voor zorgen .
Ja, de vader moet de boete betalen. bijdragevandennis 201608
Reputatie 6
Badge +2
Had de vader een vervoerbewijs voor zichzelf of kreeg hij ook een boete?
Is duidelijk gemaakt dat ze 11 is en dat ze bij elkaar hoorden? bijdragevandennis 201608
Reputatie 6
Badge +2
Had de vader een vervoerbewijs voor zichzelf of kreeg hij ook een boete?
Is duidelijk gemaakt dat ze 11 is en dat ze bij elkaar hoorden? bijdragevandennis 201608

En als beiden bekeurd zijn, was dat samen één UVB of twee? Ik begrijp uit het bovenstaande dat het samen één hoort te zijn, behalve als ze niet geacht werden bij elkaar te horen. Het is me nog niet duidelijk of het railrunnertarief alleen gerekend wordt bij een UVB voor beide samen of ook bij een UVB voor alleen het kind.bijdragevandennis 201608
Reputatie 6
Badge +2
mogelijk kunt u een Kidsvrij-abonnement overwegen. Als uw dochter een persoonlijke chipkaart heeft kan dat netto voor 1 cent en als ze die niet heeft voor 7,51. Ze reist dan gratis met elke volwassene met een geldig kaartje mee tot ze twaalf jaar geworden is.
Ter aanvulling: het helpt dus niet als de vader zelf zwartrijdt. bijdragevandennis 201608
Als een ouder bij het kind is zoals nu, wordt het uvb gezien als aanvullend vervoersbewijs inclusief wettelijke verhoging. Hetzelfde geldt voor een fiets of hond.

Als de ouder ook geen vervoersbewijs had, wordt het gecombineerd met het vervoersbewijs van de ouder met railrunner en wettelijke verhoging. In dit geval dus 67 + 2,50 is dus 69,50.
Reputatie 7
Badge +4
Zo hoort het ook en ik vind het ook niet iets ter aanvulling 😉
Reputatie 6
Badge +2
Een UVB voor alleen een kind van 11 is dus € 52,50. Bij een UVB van € 67 op naam van het kind zou het misschien kunnen gaan om een misverstand of ongeloof over de leeftijd of een weigering die op te geven, of een fout van de conducteur . bijdragevandennis 201608
Reputatie 7
Badge +4
Bij een kind wordt volgens mij geen Railrunner gerekend maar het volle tarief.
Reputatie 4
@Thom: slidestops heeft aangegeven dat kinderen in de leeftijd 4-11 voor het Railrunnertarief worden aangeslagen.

Reageer