Boete krijgen in de spits, in een volle trein als je dan met andere in de 1e klas staat?!?

• 23 februari 2016
  • 104 reacties
  • 10089 Bekeken

Vanochtend, spits, in een sprinter, volle trein! Om toch beetje fatsoenlijk te kunnen staan om van huis naar werk te kunnen gaan, STA ik voor 2 haltes in de eerste klas, samen met een andere vrouw!
Conducteur controleert en pakt meteen z'n boekje om boete te schrijven! Zonder pardon, krijgen we beide een boete voor geen toeslag voor de eerste klas en daarbij nog wettelijke verhoging van 35 euro!
Sorry ik reis 7 dagen met de trein, ik heb nooit geklaagd en betaal alles netjes!
En dan wordt je zo behandeld, vele reizigers die vergeten inchecken en of uitschecken komen met een waarschuwing van af!
Belachelijk!!! De treinen worden korter, kosten worden duurder! Wat verwachten jullie dan, dat ik op schoot moet gaan zitten of bijna plat worden gedrukt door andere reizigers omdat het belachelijk vol is in de trein!

104 reacties

Ik had ook zo iets Ik kreeg een boete omdat ik me vergist had met inchecken (per ongeluk 2x mijn kaart voor de lezer gehouden waardoor ik ook weer uitcheckte ). De NS doet er blijkbaar van alles aan om zo veel mogelijk geld binnen te halen en hun houding lijkt steeds asocialer te worden. Dit alles lijkt me niet echt bevorderlijk voor de sfeer in de trein.

Nog een tip: ik heb na 2 weken mijn boete nog steeds niet binnen, en ik vrees inmiddels voor een verhoging. Vandaag doe ik een brief naar de NS Boetebeleid de deur uit, en ik hoop dat deze op tijd aankomt zodat er nog iets te regelen is. Bij de klantenservice zeggen ze je te wachten op de acceptgiro, maar ik raad je aan om zo snel mogelijk een brief eruit te doen als je nog niks ontvangen hebt.
Toch belachelijk, zeker wanneer je een trouwe reiziger bent, als ik, die 7 dagen reist! Ik betaal netjes en nooit eerder boete gehad! En de conducteur was totaal niet tot redevatbaar!
En op de chat, wordt er nu gezegd dat ik desnoods op iemand z'n schoot moet gaan zitten....
Ik vraag me af hoe daar op gereageerd gaat worden als je dat iemand daadwerkelijk vraagt. Misschien kun je een afspraak maken met diegene dat dat op de chat zegt.
Nog een tip: ik heb na 2 weken mijn boete nog steeds niet binnen, en ik vrees inmiddels voor een verhoging. Vandaag doe ik een brief naar de NS Boetebeleid de deur uit, en ik hoop dat deze op tijd aankomt zodat er nog iets te regelen is. Bij de klantenservice zeggen ze je te wachten op de acceptgiro, maar ik raad je aan om zo snel mogelijk een brief eruit te doen als je nog niks ontvangen hebt.

Er wordt niet verhoogd voordat u de acceptgiro hebt ontvangen. Eerst moet u daarna nog een herinnering ontvangen. Pas als u die herinnering niet binnen twee weken betaalt, mag de boete verhoogd worden.
Hoi Charell, en welkom op het forum.

Vervelend dat dit is gebeurd. Zou je mij het nummer van de boete kunnen geven? Ik kijk graag even met je mee. Ik kan aan de hand van die gegevens ook even kijken naar de chat, aangezien het natuurlijk niet de bedoeling is dat mijn collega's je gaan adviseren bij iemand op schoot te gaan zitten...
Hoi sivan,

Moet ik het chat gedeelte hierop vermelden?!
Tevens vind ik raar dat verklaring van de conducteur niet op mijn gedeelte staat vermeld, zo kan iedereen alles schrijven zonder dat de consument hier van af weet?
Hoi Charell. Nee hoor, dat hoeft niet. Dat zou geregistreerd moeten zijn.

Heb je voor mij het boetenummer?
Hi Sivan,

Chat was algemeen en zonder gegevens geweest, maar mocht u dit willen heb ik dit nog wel opgeslagen!

Nummer j173263

Nog een vraag: klopt dat de conducteur zijn eigen mening later nog kan bevestigen op de boete zonder dat de consument hier van af weet?! Of te wel zijn woord vs m'n woord?
Ik heb de boete opgezocht, maar hij is niet geregistreerd. Dit kan twee redenen hebben:
1. de boete is contant betaald. Zo ja, dan kun je je verzoek schriftelijk (met een kopie van de UvB) indienen
2. de boete is niet contant betaald maar moet nog verwerkt worden. Als dit het geval is, dan mag je mij vrijdag nog even een bericht sturen (via het topic of via een privébericht).

De conducteur kan een opmerking toevoegen in het systeem. Dat gebeurt niet altijd, maar stel dat een reiziger heel agressief is, dan kan dit vermeld worden. Dit wordt gedaan zodat men hier rekening mee kan houden indien er een verzoek wordt ingediend door de reiziger. Er wordt van ons treinpersoneel verwacht dat zij deze opmerkingen eerlijk invullen en in de praktijk zien we dit ook terug. Zo wordt er soms ook vermeld dat coulance gewenst is.
Hi sivan!

Hartelijk dank voor de snelle reactie en tot nu voor uw hulp!
Graag wens ik wel dat de chat die niet professioneel is geweest, ook in behandeling wordt genomen!
Als je wil mag je de uitdraai van de chat (graag met tijd en datum) naar mij mailen via forum@ns.nl. Dan zal ik het voor je laten uitzoeken.
Reputatie 6
Badge
Een boete omdat je STAAT in de eerste klas? Schandalig. Op sommige trajecten kan het zelfs niet anders. Bij zitten in de eerste klas kan ik het mij eventueel nog voorstellen. Maar bij staan.... Ik zou spontaan languit gaan liggen, als er natuurlijk ruimte is....
Ik hoop dat niemand mij ooit een boete gaat geven voor staan in de 1e klas als de trein zo vol is dat je er in de 2e klas niet meer bij kan. Weet niet goed ik zou gaan doen, maar denk niet dat ik zou meewerken eraan en al helemaal niet dat ik het zou gaan betalen eerlijk gezegd.
Thanks voor jullie mening, ik hield eer aan mezelf!!
Je kan daar moeilijk gaan doen, eerlijk ik had moeite om mn mond dicht te houden!
Maar het is al schandalig dat we hier op een forum onze ervaringen moeten mededelen! Zo'n conducteur is het niet waard om alle aandacht erop te gooien!
Plus ik denk aan m'n medereizigers, zsm afhandelen en ik regel het later wel! Het kost me alleen m'n energie, wat overigens veel waard is haha
Ik ben niet bij de situatie geweest, maar officieel is het idd niet toegestaan. Per situatie afhankelijk en het is altijd verstandig mee te werken, want door tegen te werken wordt de situatie er nooit beter op.

Ik kom de laatste tijd vaak de andere kant tegen. In de trein zijn nog 2e klas zitplaatsen te vinden en reizigers gaan gokken door meteen 1e klas te zitten of te staan en daar kunnen we kort over zijn, dan ben je niet handig bezig. Ik kijk het per situatie aan en als men er een luidruchtige boel van maakt, grijp ik wel in.
Iedereen heeft zijn ervaringen en ik leer elke dag bij. Wat ik wel wil vragen om eens van plaats te wisselen. Kruip in de huid van de conducteur en kijk hoe je zelf zou reageren. Geeft waardevolle info, want ik doe het vaak andersom.
Ik reis 7 dagen met de trein, zoals ik al eerder heb vermeld ik heb nooit geklaagd en of problemen gehad met ns!
Maar de trein zit zo vol, elke ochtend, avond... Je wordt soms gewoon onwel van, omdat je niet normaal kan staan! Ik ben niet beroerd om te staan en of op te staan voor mensen die een zitplaats nodig hebben!
Maar laten wel eerlijk zijn, bewijs was er, ik heb niet belemmerd om daar te staan! Ik denk juist mee... Maar als je mijn Ov checkt, ziet waar ik op stap, dus keurig heb ingecheckt, dan meteen je boekje pakken zonder pardon! Hoe sta je dan zelf in je uniform, hoe vriendelijk ben je dan?!
Kruipen in de huid van de conducteur lukt nog wel, maar in de huid van degene die zonder te lachen de regel heeft opgeschreven dat een sta-plaats nabij een eerste-klas stoel een eerste-klas vervoerbewijs vereist, waardoor conducteurs die regel moeten handhaven...
Het is dat het lastig te implementeren is, maar eigenlijk zou je voor een staplaats, waar dan ook in de trein, niet meer dan een derde-klas kaartje nodig moeten hebben. Het verschil tussen een sta-plaats en een zitplaats is immers qua comfort veel groter dan dat tussen een eerste- en een tweedeklas zitplaats.
Handhaven heeft niet altijd met vriendelijkheid te maken overigens. Ik kan moeilijk over deze situatie oordelen, ben er niet bij geweest, maar van ons wordt zeker verwacht mee te denken en daarnaar te handelen.
Zelf zou ik eerder schrijven voor iemand die zit dan staat. Als ik het niet overvol vind, zou ik de mensen die staan waarschuwen of wegsturen. Dit is persoonlijk en hoop dat velen van mijn collega's zo redeneren. Er niets van zeggen kan ook weer niet, aangezien het niet mag. Er zit hier een groot grijs gebied.
Reputatie 4

Zelf zou ik eerder schrijven voor iemand die zit dan staat. Als ik het niet overvol vind, zou ik de mensen die staan waarschuwen of wegsturen.

Het vervelende van waarchuwen is dat mensen zich daar niets van aantrekken en morgen dus weer gewoon hetzelfde doen.

Zelf zou ik eerder schrijven voor iemand die zit dan staat. Als ik het niet overvol vind, zou ik de mensen die staan waarschuwen of wegsturen.

Het vervelende van waarchuwen is dat mensen zich daar niets van aantrekken en morgen dus weer gewoon hetzelfde doen.

Niet als ze het alleen uit onwetendheid doen en ik vermoed dat maar weinig mensen weten dat je een eerste-klas-ticket nodig hebt om naast een eersteklas stoel te staan.
Reputatie 4
En hoe zit het met het balkon direct naast de eerste klas ruimte? Zijn dat dan ook eerste klas staanplaatsen? Aan de buitenkant van de trein staat namelijk een grote 1 bij dat balkon.
Balkons waar een buitendeur zit, dus alle balkons is allemaal 2e klas.
Ik heb de chat tussen Charell en NS gevonden, en citeer het hieronder:

NS
Ik zou dit eventueel kunnen bekijken voor je, maar de conducteur maakt de inschatting of er een overtreding heeft plaatsgevonden. Je mag dan ook niet met een 2e klas vervoerbewijs in 1e klas zitten. Mocht je verbaast zijn over dit feit, dan kan ik me voorstellen dat het een dure les is geweest voor. Als het druk is en de veiligheid in het gedrang komt kan de conducteur eventueel aangeven dat je ook in de 1e klas mag zitten.

Jij
zitten correct, staan????

NS
Het is echter niet de bedoeling dat reizigers zelf deze beslissing maken.

Jij
Dus als wanneer nauwelijks ruimte is in de 2e klas voor staan, wat is dan de oplossing? op iemand zijn schoot zitten?

NS
Zitten is een manier van uitdrukken, maar mocht ik je beledigd hebben wil ik daar ook prima in de rest van dit gesprek staan voor gebruiken. Als de persoon op wiens schoot je wil zitten daar geen problemen mee heeft, dan is dit inderdaad toegestaan.

Ik denk dat er sprake is van miscommunicatie. Mijn collega heeft niet gezegd dat je op iemand zijn schoot kunt zitten, maar reageert alleen op jouw bericht.

Jouw boete is inmiddels verwerkt in ons systeem, en dus voor mij zichtbaar. Ik zie dat je als verklaring hebt aangegeven dat het druk was, en je daarom daar bent gaan staan. Je hebt eind vorig jaar ook een boete gehad, dat uit coulance al is kwijtgescholden. Om die reden kan ik deze boete helaas niet voor je kwijtschelden/vergoeden.
Ik denk dat er sprake is van miscommunicatie.
Uit dit citaat is in elk geval niet op te maken dat de NS'er op enig moment begrepen heeft dat Charell niet in de eerste klas zat, maar in de eerste klas stond en dáár een boete voor heeft gekregen.

Reageer