beantwoord

Boete kwijtschelden fiets

  • 23 March 2023
  • 6 reacties
  • 462 Bekeken

Beste,

Uit onwetendheid en haast heb ik vandaag met mijn fiets in het OV gereisd zonder kaartje én in de spits. Helaas heb ik hiervoor een boete ontvangen. Echter heb ik gehoord dat er vaak gebruik wordt gemaakt van een coulance beleid indien iemand voor het eerst zwart rijdt bijvoorbeeld. ik vroeg mij af of dit voor dit soort boetes ook geldt en hoe ik dit moet aanpakken.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen, want ik ben zeer respectloos behandeld door de personen die mij de boete gaven. 

 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 23 March 2023, 20:25

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi liekieloekie,

Bijzonder dat je wél weet van een coulancebeleid, maar niet weet wat de regels m.b.t. fiets zijn.

Hoe-dan-ook, voor verzoeken tot kwijtschelding moet je contact opnemen met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of Twitter. Of je een kans maakt, geen idee.

Reputatie 7
Badge +3

Wat bedoel je met onwetendheid en haast? Dat je vanwege de haast niet hebt uitgezocht hoe het zit met fietsen in de trein meenemen en daarom niet wist dat je een kaartje nodig had en dat de fiets niet in de trein mocht zijn tijdens de spits? En je had niets gehoord over de regels mbt fiets maar wel over een coulancebeleid bij zwart rijden?

Of er een coulancebeleid voor dubbele fouten: geen fietskaartje en spits, weet ik niet. En of de behandeling respectloos was weet ik ook niet. Wel heb ik begrepen dat coulance afhangt van hoe het gedrag was van degene die de boete kreeg. Staat daar niets over genoteerd dan is kans op coulance groter. Coulance is overigens geen recht.

Badge +3

Welkom bij de NS Community @liekieloekie 

Bovenstaande reacties zeggen het al, dat is dan een heel duur kaartje voor je fiets in een trein.

En tijdens de spits ook nog?

Helaas, dat gaat niet gecompenseerd worden.

ik ben zeer respectloos behandeld door de personen die mij de boete gaven. 

Daarvoor mag je een klacht indienen. https://www.ns.nl/klantenservice/overig/klachtenafhandeling.html

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou eigenlijk niet weten waarom we respect zouden moeten hebben voor iemand die een fiets meeneemt in de spits.

Ik zou eigenlijk niet weten waarom we respect zouden moeten hebben voor iemand die een fiets meeneemt in de spits.

En dan ook nog zonder te betalen.

Reputatie 7

Ik zou eigenlijk niet weten waarom we respect zouden moeten hebben voor iemand die een fiets meeneemt in de spits.

En dan ook nog zonder te betalen.

Onzin !

 

Dat zijn 2 verschillende dingen.

Laat NS een voorbeeld nemen aan de Franse, Duitse of Italiaanse handhaving. Of iemand doelbewust fout bezig is, is helemaal niet hun zaak. Zij doen hun ding. Zij handhaven. En zij blijven ijselijk beleefd. Zo ijselijk zelfs dat iedere oproerkraaier beseft dat hij anders een knuppel in zijn mik krijgt.

 

Twee dingen.

Beleefd.

En handhaven.

Echt, NS. Het kan. En tegelijkertijd ook nog.

Reageer