beantwoord

Boete laten kwijtschelden, kan dat nog?

Beste,

Ik heb een studenten week abonnement en wilde daar afgelopen weekend mee reizen. Na het opladen van mijn kaart vergat ik in de haast in te checken, bij de controle kwam dit aan het licht en ben ik beboet.
Ik heb een aantal jaar geleden ook een boete gekregen, deze is toen der tijd (via dit forum) kwijt gescholden, mijn vraag is nu; "Kan dit nog steeds?"

Met vriendelijke groet,

E. Hendriksen

PS.
Bij controle kwam mijn strafbare feit naar boven en ik legde beleeft de situatie uit. De conducteur was heel vriendelijk en behulpzaam. Hij vroeg naar mijn naam en adres waarop ik keurig antwoordde, de informatie werd genoteerd (op een stukje kladpapier) en op mijn vraag "Wat gaat er nu verder gebeuren?" kwam een vage reactie over het doorgeven van mijn gegevens aan de administratie, die dan het probleem verder zouden oplossen. Dit is technisch gezien ook gebeurd. Ik heb immers een boete binnen. Toch vind ik het jammer dat de conducteur mij niet op de man af heeft gemeld dat ik een boete zou krijgen. Iets wat ik gewoon had geaccepteerd gezien ik uiteraard fout zat. Nu is het wat lulliger om de boete binnen te krijgen als ik er eerst van uit ga dat ik gematst word.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 10 juni 2016, 13:36

We bekijken iedere case afzonderlijk. Er spelen bij een UVB een aantal zaken mee in de besluitvorming om bijvoorbeeld de wettelijke verhoging uit coulance van de UVB af te halen. Wat is bijvoorbeeld de financiële geschiedenis van een klant; indien er eerder een UVB is uitgeschreven, was dit verwijtbaar aan de reiziger of betrof het een technisch falen o.i.d. Dan is er ook nog de verklaring van de reiziger en collega's op de trein. De algemene lijn is dat één maal per leven een UVB uit coulance kan worden aangepast of kwijtgescholden. Daar houden we ons ook aan. Er kunnen echter factoren een rol spelen hier incidenteel van af te wijken. Dat is per UVB verschillend. We zijn altijd bereid naar iedere case te kijken.
Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Nee, dat kan niet. Een boete wordt maar één keer kwijtgescholden en niet als recht maar als coulance. U moet nu gewoon betalen. U wordt niet gematst.

De conducteur is verplicht iedereen van een geldig vervoersbewijs te voorzien en dat had u niet. Als u dat in de trein moet kopen is het vijftig euro duurder. Sneu voor u maar helaas niet ten onrechte.
Er is mij destijds gezegd dat dit één keer per jaar kan, waarom kan dit nu niet meer dan?
Reputatie 7
Badge +4
Men kan van alles tegen u zeggen maar het is echt niet zo. Het heeft nooit gekund.
Een boete kwijtschelden kan één keer per leven. Ik wil je case nog wel even bekijken E.Hendriksen. Klik op mijn naam en je krijgt de optie een privébericht te versturen. Noteer voor mij in ieder geval NAW-gegevens en boetekenmerk.
Stroeve tijden zeg...
Een boete kwijtschelden kan één keer per leven. Ik wil je case nog wel even bekijken E.Hendriksen. Klik op mijn naam en je krijgt de optie een privébericht te versturen. Noteer voor mij in ieder geval NAW-gegevens en boetekenmerk.

Sprak de rechter... Beetje realistisch blijven KJ 😉
Waar het kan ga ik op zoek naar de nuance 🆒
Bij deze wil ik melden dat de nuance van Klaas-Jan zeer gewaardeerd wordt.
In tegenstelling tot de reacties van Thom, ik begrijp dat deze slechts punctueel en informatief correct bedoelt zijn maar toch is een gesprek met klaas jan een stuk uitnodigender en vriendelijker.
Dan raad ik u aan om het privégesprek met KJ aan te gaan en dan zult u er vast samen uitkomen.:)
KJ zou je de uiteindelijke oplossing wel met ons willen delen. Je was nogal stellig, dus wil eigenlijk ook wel weten wat de uiteindelijke oplossing zal zijn. Één keer een boete...? Laat ons weten waar de nuance ligt.
We bekijken iedere case afzonderlijk. Er spelen bij een UVB een aantal zaken mee in de besluitvorming om bijvoorbeeld de wettelijke verhoging uit coulance van de UVB af te halen. Wat is bijvoorbeeld de financiële geschiedenis van een klant; indien er eerder een UVB is uitgeschreven, was dit verwijtbaar aan de reiziger of betrof het een technisch falen o.i.d. Dan is er ook nog de verklaring van de reiziger en collega's op de trein. De algemene lijn is dat één maal per leven een UVB uit coulance kan worden aangepast of kwijtgescholden. Daar houden we ons ook aan. Er kunnen echter factoren een rol spelen hier incidenteel van af te wijken. Dat is per UVB verschillend. We zijn altijd bereid naar iedere case te kijken.
'De algemene lijn is dat één maal per leven een UVB uit coulance kan worden aangepast of kwijtgescholden'

Dus hou ons op de hoogte hoe het in dit geval opgelost wordt.
Die algemene lijn blijft gehanteerd Janjan, maar zoals Klaas-Jan aangeeft beoordelen we ieder verzoek afzonderlijk. Het is dus niet zo dat wanneer een reiziger een verzoek om restitutie indient, wij het verzoek direct afwijzen zodra we zien dat er in het verleden al eens coulance is toegepast. Gelukkig maar, want zo zet je een reiziger niet op 1,2 en 3 🙂.

Wel klopt het dat we slechts bij hoge uitzondering overgaan tot opnieuw coulance.
Zet de reiziger wat mij betreft maar op één, ben niet zo breed, dus daar is altijd plaats voor anderen. Plek twee en drie mag je afschaffen. 😉

Dus in dit geval coulance:? Hou ons op de hoogte.
Wat nu is afgesproken weet ik zelf niet janjan, maar ik ga Klaas-Jan vragen hier nog even te reageren.
Hoi LauraR,

We wachten Klaas-Jan zijn reactie af, maar ik reageerde op Sivan.

Gr, janjan
Er is in dit geval tot coulance overgegaan, omdat de eerste UVB geen fout van de reiziger betrof. Uiteraard dient TS nog steeds de ritprijs te betalen.

Even voor de goede orde; in het kader van transparantie voegen we hier graag toe wat de oplossing betreft, maar details zijn in zo'n case niet te noemen. Dat schaadt de privacy van betrokken reiziger zeer. Sommige zaken die ik in een privébericht bespreek blijven tussen reiziger en moderator. En zo hoort het ook.
@KJ,

Even voor de goede orde: https://forum.ns.nl/de-trein-11/boete-24688/index1.html#post150831 Best wel streng hoor. 😞 😠 :?
Iedere case, ik blijf het herhalen, bekijken we afzonderlijk. Het kan ook zo zijn, om meerdere redenen, dat een eerste boete niet wordt kwijtgescholden. Het hangt van meerdere factoren af en het is nooit vooraf toe te zeggen.
@Klaas-Jan

Ik ben er zelf blij om dat jullie iedere case opnieuw bekijken, want elke zaak heeft twee kanten.
Iedere case, ik blijf het herhalen, bekijken we afzonderlijk. Het kan ook zo zijn, om meerdere redenen, dat een eerste boete niet wordt kwijtgescholden. Het hangt van meerdere factoren af en het is nooit vooraf toe te zeggen.

Nooit, daar ben ik niet op naar zoek, beetje raamwerk moet toch kunnen ?
@Loes,

Wie weet komt Sivan nog met een reactie Loes. Wat mij betreft sta je ook op één! 🆒
Wat zou je willen dat ik zeg? Ook voor mij staat Loes, net als de klant op 1 😉
Het is een begin Sivan. 😳
Bedankt janjan, jij staat ook op 1 :)

En dat geldt ook voor Sivan 🙂

Reageer