beantwoord

Boete, maar niet gereist die dag!

• 28 april 2014
  • 5 reacties
  • 530 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Hallo, Ik kreeg een brief binnen met een boete! Het gaat om een dag waarop ik 100% zeker weet dat ik niet heb gereist. Had die dag namelijk andere dingen. Hoe moet ik nu handelen? Met vriendelijke groet, Cynthia Mulder
icon

Beste antwoord door Anonymous 28 april 2014, 11:27

Bedankt voor je bericht hans! Het is ook een brief om te betalen, maar ik vraag me af waarom ik zou moeten betalen als ik die dag niet heb gereist. En hoe komt het dat de ns mij nu die brief gestuurd heeft? Heeft iemand anders dan in de trein mijn gegevens opgenoemd toen hij gepakt werd? Daar moet toch ook altijd een identiteitsbewijs aan te pas komen voor controle?

Inderdaad, als je reist zonder geldig vervoersbewijs, schrijft de conducteur in de trein zo'n Uitstel van Betaling uit met daarop niet alleen de ritprijs maar ook een wettelijke boete van €35,00.
De conducteur zal in zo'n geval altijd om een geldige legitimatie vragen.
Kennelijk heeft er dus iemand gereisd op een valse legitimatie o.i.d. en in die in ieder geval ook op de hoogte was van jouw adresgegevens (of die op de gok heeft opgegeven).

Vergelijkbare gevallen zijn al een paar keer op dit forum aan de orde geweest.
Na wat zoekwerk heb ik de desbetreffende topics terug weten te vinden; misschien dat je er iets aan hebt.

geval 1

geval 2

Misschien is het zelfs zinvol om bij de politie aangifte te doen van misbruik van jouw identiteit. Je moet dan natuurlijk wel keihard kunnen aantonen dat je op die dag op dat tijdstip onmogelijk gereisd kunt hebben.
Bekijk origineel

5 reacties

Op de brief die je ontvangen hebt zal ook ongetwijfeld staan waar en binnen welke termijn je bezwaar kunt maken.

En anders zou je zo spoedig mogelijk contact kunnen opnemen met de Klantenservice .
Daar kunnen ze e.e.a. verder voor je nakijken.

Omdat je bij reizen zonder geldig vervoersbewijs in de trein altijd een Uitstel van Betaling krijgt uitgereikt, lijkt het mij dat die brief die je hebt ontvangen een herinnering is, dan wel een aanmaning om te betalen.

Misschien dat het daarom raadzaam is telefonisch contact te zoeken met de Klantenservice.

Je zou eventueel ook hier op dit forum even kunnen afwachten tot een *moderator* contact met je zoekt, wat aanvullende informatie van je vraagt en er dan voor je induikt.
Ook dat werkt doorgaans redelijk snel.
Bedankt voor je bericht hans! Het is ook een brief om te betalen, maar ik vraag me af waarom ik zou moeten betalen als ik die dag niet heb gereist. En hoe komt het dat de ns mij nu die brief gestuurd heeft? Heeft iemand anders dan in de trein mijn gegevens opgenoemd toen hij gepakt werd? Daar moet toch ook altijd een identiteitsbewijs aan te pas komen voor controle?

Inderdaad, als je reist zonder geldig vervoersbewijs, schrijft de conducteur in de trein zo'n Uitstel van Betaling uit met daarop niet alleen de ritprijs maar ook een wettelijke boete van €35,00.
De conducteur zal in zo'n geval altijd om een geldige legitimatie vragen.
Kennelijk heeft er dus iemand gereisd op een valse legitimatie o.i.d. en in die in ieder geval ook op de hoogte was van jouw adresgegevens (of die op de gok heeft opgegeven).

Vergelijkbare gevallen zijn al een paar keer op dit forum aan de orde geweest.
Na wat zoekwerk heb ik de desbetreffende topics terug weten te vinden; misschien dat je er iets aan hebt.

geval 1

geval 2

Misschien is het zelfs zinvol om bij de politie aangifte te doen van misbruik van jouw identiteit. Je moet dan natuurlijk wel keihard kunnen aantonen dat je op die dag op dat tijdstip onmogelijk gereisd kunt hebben.
Hallo Cynthia,

Zoals al aangeeft zijn er al topics waar dit onderwerp besproken wordt, je zou dus daar even kunnen wat je in dit soort situaties kan doen. Het laatste stukje van Hans zijn bericht is ook erg belangrijk, mocht je echt niet gereisd hebben kan het zijn dat iemand misbruik maakt van jouw gegevens. Dit kan omdat je misschien een keer een identiteitsbewijs bent verloren, je moet dan echt aangifte doen bij de politie.

Ik heb je vraag even verplaatst naar het topic 'in de trein'.
Hallo Cynthia,

Terwijl ik internet naar iets anders op zoek was, kwam ik een pagina tegen over identiteitsfraude

Misschien heb je er iets aan.

Vr.gr.
Hans

Reageer