beantwoord

Boete na instappen van het fluitsignaal

  • 7 september 2018
  • 86 reacties
  • 4355 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Ik ben vanochtend de intercity richting Groningen ingestapt op Rotterdam Centraal om 1 halte mee te reizen naar Rotterdam Alexander. Helaas ben ik in het midden van de trein ingestapt. Ik wou op de achterste treinstel zijn, omdat op Rotterdam Alexander daar de hoofdingang zich bevind. Vervolgens ben ik uitgestapt om dan snel naar het achterste treinstel te gaan, maar net voordat ik de deur bereikte gaf de conducteur het fluitsignaal om te vertrekken. Op dat moment ben ik snel ingestapt waarbij de deur mij nog net raakte onderweg naar binnen. Daar stond er een ander conducteur die dat niet zo leuk vond en kreeg ik een boete.
Kan dat? en wat is daar de procedure daarvoor?

Nadat hij mij de les probeerde voor te lezen als of ik alle voorschriften en regelgeving van het beleid van de NS moet weten want het is op alle sociale media langs geweest (wat ik tot nu toe nergens terug heb kunnen vinden) , heeft hij mij om mijn I.D gevraagd.

Deze meneer heeft namelijk mijn gegevens genoteerd op een stukje papier (dat makkelijk kwijt kan), nadat ik mijn i.d heb overhandigt. Klopt het dat ik hier geen bewijs voor mee krijg?
icon

Beste antwoord door MvanGelder 7 september 2018, 16:02

Om de vraag te beantwoorden, ja het klopt dat u geen bewijs mee krijgt, dat is tegenwoordig zo.
Bekijk origineel

86 reacties

Tsja als je een halve minuut voor de tijd die op het vertrekbord staat van coupe gaat wisselen dan had je kunnen weten dat de trein op het punt van vertrekken stond
Reputatie 7
Dit is volgens mij ook een hele flinke boete. Zwartrijden is goedkoper dan dit grapje me dunkt.
Om de vraag te beantwoorden, ja het klopt dat u geen bewijs mee krijgt, dat is tegenwoordig zo.
@markjan witte Sarcastische opmerkingen stelt niemand op prijs.
@Trein-D Dat denk ik ook wel. Ik heb geen idee hoeveel het is. .
@MvanGelder Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.
Je kan trouwens een eerste boete vaak wel terugvragen via de Klantenservice, dan moet je even wachten tot je de boete thuis hebt ontvangen !

Ik weet niet of dat voor deze situatie ook geldt.
Reputatie 7
@Shawn Je kunt hier inderdaad een boete voor krijgen. Een conducteur houdt je dan staande en je bent dan verplicht inzage in je identiteitsbewijs te geven. Een conducteur neemt dan je gegevens over, doet een cautie en je zult later per post van het CJIB de boete thuiskrijgen. Een boete hiervoor is €230,- en nog €9,- administratiekosten als er geschreven wordt voor het verhinderen of belemmeren van de bediening van het vervoermiddel. €95,- + €9,- als het geschreven wordt voor het (kunnen) veroorzaken van gevaar of hinder.

@MvanGelder Nee, dit is een proces verbaal via het CJIB en je kunt dus niet bij NS in bezwaar.
Badge +3
Het zou wel eens een boete van €230 kunnen worden. Het wordt gezien als instappen na het fluitsignaal. Zie bijvoorbeeld dit artikel: https://nos.nl/artikel/2183833-na-het-fluitsignaal-instappen-dat-is-dan-230-euro.html

Het is ter beoordeling aan de conducteur of de boete wordt geschreven of niet.
Reputatie 7
@markjan witte Sarcastische opmerkingen stelt niemand op prijs.
@Trein-D Dat denk ik ook wel. Ik heb geen idee hoeveel het is. .
@MvanGelder Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.

Ik vind het wel super vervelend voor je joh. Was die trein trouwens te vroeg vertrokken toevallig?
@MvanGelder Nee, dit is een proces verbaal via het CJIB en je kunt dus niet bij NS in bezwaar.
Ik moet ook opletten om uit automatisme niet over bezwaar/beroep te gaan spreken, maar dat is een bestuursrechtelijk feestje. In dit geval betreft het een strafbeschikking en ga je in verzet, of een transactievoorstel en voldoe je het voorstel niet. Voor TS is dat een belangrijk verschil.

Inkopper: "Maar Henk, waarom moet ik bij een verkeersboete dan wel in bezwaar?". Omdat de Wet Mulder/Wahv-beschikkingen bestuursrechtelijke aangelegenheden zijn. Pas bij de serieuzere overtredingen wordt het een strafrechtelijk verhaal en geldt bovenstaande ook.
Was die trein trouwens te vroeg vertrokken toevallig?


Fluiten is niet meer instappen.......
Reputatie 7

Fluiten is niet meer instappen.......

Ja, dat snap ik. Maar ik vroeg mij zo af of die trein toevallig te vroeg vertrokken was. En dan heb ik het echt wel over een 1 a 2 minuten te vroeg of zo. 😑
Badge +3
@Trein-D
Ik begrijp je punt. Helaas is het niet meer relevant sinds NS het principe hanteert dat fluiten niet meer instappen betekent. Omdat met de vertrekprocudure al voor vertrektijd mag worden begonnen kun je als reiziger er geen peil meer op trekken wanneer er gefloten gaat worden. We zijn overgeleverd aan loterijtijden.

Vroeger liep ik nog wel eens langs een trein om een leger gedeelte te vinden. Dat doe ik niet meer. Ik heb geen zin om overvallen te worden door een fluitsignaal waarna ik niet meer mag instappen en daardoor mijn trein mis.
Reputatie 7
Badge +3
En is het dan ook werkelijk zo erg om op Rotterdam Alexander wat verder van de hoofdingang uit te stappen? Bedenkt dat dan al op Centraal en kom ruim op tijd om daar naar het achterstel te lopen.
Reputatie 6
Badge
Onder de noemer "duidelijke communicatie" lijkt het mij toch niet onredelijk, dat je iets meekrijgt of desnoods iets gemaild krijgt, realtime. Nu moet TS gegevens afstaan zonder dat je eigenlijk weet waarvoor je beboet wordt. De conducteur kan wel iets zeggen, maar wellicht krijg je nog iets minder aangenaams toegestuurd dan 'toegezegd' wordt.
Mee eens ja, waarom wordt dat niet meer gedaan ? Nu verkeer je in het ongewisse.
Helaas is dat de moderne tijd, zelfs als de politie je aanhoudt of bekeurd krijg je geen afschrift meer maar zie je een boete via het CJIB tegemoet. Alles moet tegenwoordig digitaal en dan is er geen klein printertje die je bonnetje meer print.

En instappen terwijl de deuren sluiten is gewoon gevaarlijk, dat is helaas recent ook weer gebleken met als gevolg ernstig letsel voor de persoon die bij het sluiten van de deuren instapte.
Ook daar is een oplossing voor, automatisch een afschriftje in de online DigiD-omgeving bijvoorbeeld (even kwijt hoe die mailbox heet, gebruik het zelf niet). Waar een wil is, is een weg. Helaas ontbreekt het vaak aan dat eerste.
Reputatie 7
@Raymond123 Bij een staandehouding ben je als BOA verplicht om de verdachte mede te delen voor welk strafbaar feit hij/zij is staande gehouden. In principe zal je de reden altijd moeten weten.
Ook daar is een oplossing voor, automatisch een afschriftje in de online DigiD-omgeving bijvoorbeeld (even kwijt hoe die mailbox heet, gebruik het zelf niet). Waar een wil is, is een weg. Helaas ontbreekt het vaak aan dat eerste.
Mag dat dan wel weer vanwege de AVG ? 😃 Je weet maar nooit ...
Ondanks dat sommigen anders denken is de GDPR geen eenvoudige oneliner om onder iedere discussie uit te komen. Het gros waar men nu ineens over valt hadden we al onder de Wbp, en toen was het ook geen probleem. Maar er zijn inderdaad ambtenaren die denken dat 'AVG' roepen een inhoudelijke discussie overbodig maakt.

Met deze berichtenbox zit je juist in de "ideale" situatie waarin je sofi-nummer kunt koppelen aan een account.
Zoals je wellicht weet valt alles onder de GDPR/AVG bij sommige organisaties totdat bewezen is dat het er niet onder valt. 😃 Vandaar mijn reactie op jouw idee. ;)

Ik weet zelf niet of het wel wenselijk is om de DIGI-D omgeving te gebruiken mede vanwege de reden welke jij aangeeft, velen gebruiken die brievenbus niet.
Jup, en daar pareer ik dat soort argumenten op dezelfde manier :)

Die berichtenbox moet je bewust inschakelen, daarom dat ik hem niet gebruik. Een aanzienlijk deel van de particulieren doet dat echter wel. Het is maar een willekeurig idee op de vrijdagavond bedacht om in ieder geval een deel van het probleem te tackelen. Momenteel doet men geen enkele poging.
Reputatie 7
Ach ja....waar een wil is is een weg.
Reputatie 5
@Trein-D
Ik begrijp je punt. Helaas is het niet meer relevant sinds NS het principe hanteert dat fluiten niet meer instappen betekent. Omdat met de vertrekprocudure al voor vertrektijd mag worden begonnen kun je als reiziger er geen peil meer op trekken wanneer er gefloten gaat worden. We zijn overgeleverd aan loterijtijden.

Vroeger liep ik nog wel eens langs een trein om een leger gedeelte te vinden. Dat doe ik niet meer. Ik heb geen zin om overvallen te worden door een fluitsignaal waarna ik niet meer mag instappen en daardoor mijn trein mis.


Dit is een heel herkenbaar probleem. Ik probeer dit nog wel eens in het belang van de reizigersspreiding als ik weet dat de trein echt nog een paar minuten niet weg gaat, maar het zou zeer nuttige zijn om als reiziger ergens aan te kunnen zien wanneer een conducteur gaat fluiten.
Reputatie 7
Sommige conducteurs fluiten ook erg zacht en daardoor hoor je het dan niet. En opeens zie je dan de deuren dicht gaan. 😥

Reageer