beantwoord

Boete na instappen van het fluitsignaal

• 7 september 2018
  • 86 reacties
  • 5279 Bekeken

Toon eerste bericht

86 reacties

Badge +3

Dit is een heel herkenbaar probleem. Ik probeer dit nog wel eens in het belang van de reizigersspreiding als ik weet dat de trein echt nog een paar minuten niet weg gaat, maar het zou zeer nuttige zijn om als reiziger ergens aan te kunnen zien wanneer een conducteur gaat fluiten.

Daar is een heel eenvoudige oplossing voor. De conducteurs mogen niet fluiten voordat de minuut versprongen is. Als reiziger weet je dan dat je bijvoorbeeld nog 15 seconden hebt voordat er gefloten wordt. Dit alles volgens het principe: Vertrektijd = uiterste instaptijd. Ook wel bekend als de Zwitserse vertrekprocedure.
Deze discussie over start vertrekprocedure is al vele malen eerder hier gevoerd, deze weeeer overdoen heeft volgens mij weinig meerwaarde.
Badge +3
Het is geen discussie. Het is het vaststellen van feiten.

NS is zelf overgestapt op een andere vertrekprocedure. Eén van de onbedoelde consequenties van de huidige procedure is dat niet meer duidelijk is wanneer je als reiziger kunt verwachten dat er gefloten gaat worden. Iets anders valt er niet van te maken.
Ik vraag me af of zo'n boete stand houdt als het voor de rechter komt.

Veel conducteurs fluiten meerdere keren, de vertrektijd is niet te voorspellen etc etc
Badge +3
Ik vraag me eerder af op welke gronden je bezwaar zou kunnen maken tegen de boete. De BOA van NS heeft een feit geconstateerd. Een feit dat door de overtreder bovendien niet wordt betwist. Het enige verweer lijkt me dat hij zich niet bewust was van het feit dat hij een overtreding beging toen hij na het fluitsignaal nog instapte.

Het is heel zuur en een dure vergissing.
Reputatie 7
Badge
Ik vraag me af of zo'n boete stand houdt als het voor de rechter komt.

Veel conducteurs fluiten meerdere keren, de vertrektijd is niet te voorspellen etc etc

Nou, ik denk wel dat in het geval een trein bijv 2 minuten te vroeg vertrokken is je best een redelijke kans maakt om de zaak te winnen.
Ik vraag me eerder af op welke gronden je bezwaar zou kunnen maken tegen de boete. De BOA van NS heeft een feit geconstateerd. Een feit dat door de overtreder bovendien niet wordt betwist. Het enige verweer lijkt me dat hij zich niet bewust was van het feit dat hij een overtreding beging toen hij na het fluitsignaal nog instapte.
Dan moet je het inderdaad op de 'zielige' tour gooien en vragen om strafvermindering omdat onredelijk want %insert reden%. Vrijspraak lijkt me vrij kansloos inderdaad als het papierwerk verder in orde is.
Reputatie 5
Deze discussie over start vertrekprocedure is al vele malen eerder hier gevoerd, deze weeeer overdoen heeft volgens mij weinig meerwaarde.

Volkomen met je eens en was ook niet mijn insteek. Ik zat meer te denken aan een mogelijke vooraankondiging. Geen wijziging in de bestaande procedure, maar slechts een kleine aanvulling.
Reputatie 7
Badge +3
De campagne 'Fluiten is niet instappen' is breed gevoerd, ook via de media. Daarnaast hangen/hingen posters in de treinen en wordt/werd het op de schermen getoond in de trein.

Zoals je zelf merkte, je werd door de sluitende deur geraakt, is een van de redenen dat het gevaarlijk is. De andere reden is dat door te laat instappende reizigers de trein vertraging oploopt.
Badge +3
Geen wijziging in de bestaande procedure, maar slechts een kleine aanvulling.
Ook een kleine aanvulling is een wijziging van de bestaande procedure.
De campagne 'Fluiten is niet instappen' is breed gevoerd, ook via de media. Daarnaast hangen/hingen posters in de treinen en wordt/werd het op de schermen getoond in de trein.

Zoals je zelf merkte, je werd door de sluitende deur geraakt, is een van de redenen dat het gevaarlijk is. De andere reden is dat door te laat instappende reizigers de trein vertraging oploopt.

Op die campagne is terecht veel kritiek geweest.
Even los van het feit dat TS natuurlijk zelf fout was, had de conducteur de deuren wel mogen sluiten als er nog iemand snel gaat instappen ?
Reputatie 7
Badge

Op die campagne is terecht veel kritiek geweest.
Even los van het feit dat TS natuurlijk zelf fout was, had de conducteur de deuren wel mogen sluiten als er nog iemand snel gaat instappen ?

Met die redenering kom je op veel stations helemaal niet meer weg.

Het effect van zo'n campagne staat of valt met een consequent fluitbeleid. Ik kom nog altijd conducteurs tegen die hun fluitje niet volgens de procedure gebruiken.

Echter, gezien de tweede opmerking is hier helemaal geen sprake van snel even instappen na het fluitsignaal, want de deuren zullen nooit binnen een seconde al sluiten. De vertraging bij het sluiten van de deuren is volgens mij minimaal vijf seconden, en dat is exclusief de vertraging tussen het fluiten en omdraaien van de sleutel. Kortom, als je door de deur geraakt wordt dan zul je eerder 5 tot 10 seconden na het eerste fluitsignaal ingestapt zijn.
Als we nu eens allemaal afspreken dat we 40 seconden voor de echte vertrektijd in de trein aanwezig zijn, is dit probleempje ook opgelost, en kan de conducteur veilig en snel de deuren sluiten en de trein ook echt op vertrektijd gaan rijden.
Een discussie over 5/10/20 seconden moet je helemaal niet willen voeren.
De reiziger /reizigersorganisatie eist dat de vervoerder op tijd rijdt, dus wees dan ook op tijd bij de trein.
Als je veel vliegt snap je precies hoe het zit. Een minuut te laat bagage inleveren gaat ook daar niet lukken.
Die vanzelfsprekendheid moet het ook opgaan bij het treinreizen en daar mag dus best allemaal wat strenger op gehandhaafd worden.
Nee maar de gate gaat ook niet 30 seconden voor de tijd dicht.

Ik wil het best afspreken als NS afspreekt de deuren dicht te doen op de vertrektijd zelf en vooral dat NS geen vertragingen meer heeft zodat we niet hoeven te rennen bij een overstap.

Inderdaad, vaak 30 minuten voor vertrek al.
En de slimme reizigers zitten dan al in het toestel.

Op vertrektijd in de trein zitten moet een vanzelfsprekend worden, zodat er op vertrektijd kan worden vertrokken.
Op 40 seconden voor vertrektijd in de trein zitten zou alles gewoon goed moeten gaan en kan de trein op de werkelijke vertrektijd ook daadwerkelijk vertrekken.
Reputatie 7
Badge

Ik wil het best afspreken als NS afspreekt de deuren dicht te doen op de vertrektijd zelf en vooral dat NS geen vertragingen meer heeft zodat we niet hoeven te rennen bij een overstap.

Ja, dat vind ik ook wel hoor. Want bijvoorbeeld 2 minuten voor vertrektijd de deuren sluiten is natuurlijk ook note done. Toch gebeurd dat ook gewoon zo af en toe. .
Reputatie 7
Badge
30 seconden voor vertrektijd de deuren sluiten vind ik op zich niet zo'n probleem. Maar 2 hele minuten vind ik wel echt te vroeg.

Nee maar de gate gaat ook niet 30 seconden voor de tijd dicht.Inderdaad, vaak 30 minuten voor vertrek al.
En de slimme reizigers zitten dan al in het toestel.

Op vertrektijd in de trein zitten moet een vanzelfsprekend worden, zodat er op vertrektijd kan worden vertrokken.
Op 40 seconden voor vertrektijd in de trein zitten zou alles gewoon goed moeten gaan en kan de trein op de werkelijke vertrektijd ook daadwerkelijk vertrekken.

Ja de gate gaat dus niet 30 seconden eerder dicht dan de tijd die aangegeven staat.

En de trein is geen vliegtuig, vergelijk het dan met een bus of metro of tram die de deuren niet eerder sluiten.

Het is vrij simpel op te lossen door de vertrektijd op 1 minuut eerder te zetten, dan zit iedereen in de trein en kan de trein mooi vertrekken op de oude vertrektijd.

Maar hoe moeten reizigers nu de vertrektijd weten als zelfs de stationsklokken niet de juiste tijd aangeven en het horloge van de conducteur zal ook niet exact gelijk lopen.
Mijn vliegtuig vorige week ging wel eerder weg dan de officiële vertrektijd.
Alles kan ! Verder zit deze discussie weer in de bekende visuele cirkel.
Nou, met de vergelijkingen met vliegen is ook dit topic compleet. Vraag me toch af wat ik fout doe in de vele vluchten die ik maak 🤷‍♀️
Bij vliegtuigen krijg je ook geen officieel reisadvies met een cross-platform overstap van 2 minuten die in de praktijk ook wel eens slechts één minuut kan zijn. Zolang de NS dit soort overstappen bied moet de instaptijd helder zijn voor iedereen,en de beste manier om helder te zijn is de tijd die op het bord staat aanhouden. En dan mag men best intern een tijd 30 seconden later aanhouden als vertrek, als je maar naar reizigers de tijd die voor hun van belang is communiceert.
Reputatie 5
Op vertrektijd de deuren sluiten is denk ik een stuk duidelijker, maar dan moet wel de hele dienstregeling aangepast worden, helemaal wanneer we de vertrektijd dan een minuut vervroegen.

Ik wil overigens wel zeggen dat veel mensen die de trein missen of om .14 op het station aankomen terwijl de om .15 vertrekt de treij missen door hun eigen handelen, ook al vertrekt de trein net iets te vroeg. Je hebt het bijna altijd volledig zelf in je handen om optijd op het station te staan en de trein te kunnen halen, uitzonderingen zijn er natuurlijk. Maar wat ik vaak zelf zie is dat mensen zelf te laat van huis weg gaan en vervolgens de trein missen en dan boos worden op de NS terwijl ze zelf te laat zijn vertrokken.
Knap dat jij op het station nog kan zien dat mensen te laat van huis weggegaan zijn.
Op vertrektijd de deuren sluiten is denk ik een stuk duidelijker, maar dan moet wel de hele dienstregeling aangepast worden, helemaal wanneer we de vertrektijd dan een minuut vervroegen.

En dan een topic openen dat de treinen allemaal te laat vertrekken.
De huidige procedure is prima, ben je 40 seconden of eerder in de trein dan kan je zeker mee, kom je later, dan is dit niet zeker.....

Reageer