beantwoord

Boete na instappen van het fluitsignaal

  • 7 september 2018
  • 86 reacties
  • 5291 Bekeken


Toon eerste bericht

86 reacties

Reputatie 7
De vergelijking met een vliegtuig die ik weet zie gebeuren klopt ook niet. Een vliegtuig vertrekt ook op de vertrektijd en de gate gaat een aantal minuten eerder ook al dicht. Je kunt niet tot de vertrektijd het vliegtuig in.
Reputatie 5
Knap dat jij op het station nog kan zien dat mensen te laat van huis weggegaan zijn.
Op station Bergen op Zoom heb je mooi zicht op de fietsenstallingen aan beide kanten van het station. Zag er dagelijks mensen last minute aankomen om hun fiets weg te zetten en vervolgens een sprintje te trekken naar de trein, vaak ook bekenden. Daarnaast zie je dit zelfde gedrag op school, werk en andere afspraken. Mensen die continu last minute binnenkomen. Om 5 uur beginnen? Dan ben je 5 voor 5 op de werkvloer en uiterlijk 10 voor 5 binnen om je om te kleden, en niet om 16:59 pas binnen.

Zoals ik al zei, niet iedereen kan er wat aan doen. Maar het zou een hoop schelen als we eens leren naar onze eigen fouten te kijken en gaan bedenken dat als we 5 minuten eerder van huis gingen we gewoon in de trein zaten, of die nou 1 minuut eerder vertrok of niet. Zelfreflectie is helaas iets wat de mens moeilijk vind en we geven graag andere de schuld als dat kan.
Reputatie 2
Als jullie opschieten kunnen jullie zo voor 12.000 euro aan boetes incasseren op Schiphol, NS! Ik stapte zojuist met dertig anderen in op Leiden Centraal om 10.17 terwijl de conducteur al had gefloten.
Reputatie 7
Badge +3
De vergelijking met een vliegtuig die ik weet zie gebeuren klopt ook niet. Een vliegtuig vertrekt ook op de vertrektijd en de gate gaat een aantal minuten eerder ook al dicht. Je kunt niet tot de vertrektijd het vliegtuig in.
Bovendien is het geen enkel probleem wanneer een vliegtuig eerder vertrekt dan de gepubliceerde vertrektijd wanneer alle reizigers aan boord zijn. Een trein, bus, tram of metro die te vroeg vertrekt moet beschouwd worden als een doodzonde.
Reputatie 7
Badge +3
En dan een topic openen dat de treinen allemaal te laat vertrekken.
De huidige procedure is prima, ben je 40 seconden of eerder in de trein dan kan je zeker mee, kom je later, dan is dit niet zeker.....


Als reiziger heb je soms geen keuze. Er klopt natuurlijk niets van wanneer je trein te laat aankomt en je je aansluiting mist omdat NS vrolijk 40 seconden voor vertrektijd de deuren van je aansluitenden trein al dichtgooit.

Overigens ben ik het wel eens met degenen die stellen dat je best een paar minuten eerder van huis kunt gaan om op het station wat meer speling te hebben.
De vergelijking met een vliegtuig die ik weet zie gebeuren klopt ook niet. Een vliegtuig vertrekt ook op de vertrektijd en de gate gaat een aantal minuten eerder ook al dicht. Je kunt niet tot de vertrektijd het vliegtuig in.
Sluittijd van de gate staat tegenwoordig netjes aangegeven. 1x meegemaakt dat ze al eerder aan het sluiten waren, maar ook pas net dus de deur ging zonder gedoe weer even open.

NS communiceert geen sluittijd van de deuren, laat staan verwerkt ze in de planner.
Dat laatste is ook vaak niet mogelijk als mensen afhankelijk zijn van bus. tram of metro.
Zelfs niet altijd met auto.

Al zijn er genoeg die inderdaad te laat of met te weinig marge vertrekken van huis uiteraard,

De vergelijking met een vliegtuig die ik weet zie gebeuren klopt ook niet. Een vliegtuig vertrekt ook op de vertrektijd en de gate gaat een aantal minuten eerder ook al dicht. Je kunt niet tot de vertrektijd het vliegtuig in.Sluittijd van de gate staat tegenwoordig netjes aangegeven. 1x meegemaakt dat ze al eerder aan het sluiten waren, maar ook pas net dus de deur ging zonder gedoe weer even open.

NS communiceert geen sluittijd van de deuren, laat staan verwerkt ze in de planner.


En dit is het probleem.

Daarbij is gebleken dat er relatief veel treinen al eerder de deuren sluiten.
Reputatie 7
Badge +3
En het gevolg van een en ander is dat reizigers worden opgescheept met loterijtijden en niemand precies weet waar die aan toe is. En dat allemaal omdat NS een paar jaar geleden heeft besloten de vertrekprocedure te wijzigen en het personeel heeft opgedragen al te gaan rijden wanneer de minuut verspringt. In de praktijk rijden veel treinen al voordat de minuut is versprongen en worden er kostbare seconden gestolen van reizigers die om welke reden dan ook relatief laat bij de trein komen.
Reputatie 5
Dat laatste is ook vaak niet mogelijk als mensen afhankelijk zijn van bus. tram of metro.
Zelfs niet altijd met auto.

Al zijn er genoeg die inderdaad te laat of met te weinig marge vertrekken van huis uiteraard,

Als je afhankelijk bent van ander OV om naar de trein te gaan kan je er inderdaad in de meeste gevallen niks aan doen. Maar ook daar moet je optijd bij de halte zijn om mee te kunnen, bussen willen namelijk ook wel eens graag 1 of 2 minuten eerder de halte voorbij rijden.

Maar als je met de fiets of te voet bent dan kan je makkelijk 5 minuten eerder weg, dan vermijd je de hele situatie gewoon, zo doe ik het zelf namelijk ook. Mijn voorreis is ook met de bus en heb het geluk te kunnen kiezen uit 2 bussen, 1 die 10 min voor vertrek van de trein op het station is en 1 die 6 min voor vertrek aanwezig is. Ik zorg gewoon dat ik 5 minuten voor de eerste bus aanwezig ben op de halte, heb ik voldoende speling en reis ik zonder stress.
Mee eens maar een hoop mensen hebben die luxe niet.

RET bussen gaan zelden te vroeg weg bij de halte, die moeten namelijk verplicht wachten tot het tijd is, kan de NS nog veel van leren.
Als reiziger heb je soms geen keuze. Er klopt natuurlijk niets van wanneer je trein te laat aankomt en je je aansluiting mist omdat NS vrolijk 40 seconden voor vertrektijd de deuren van je aansluitenden trein al dichtgooit.


Dan snap je gewoon niet wat "vertrektijd" inhoud, dat is het moment dat de trein vertrekt cq wegrijd. Het laatste instap moment is al eerder, zet deze voor het gemak maar op een veilige 40 seconden.
Mis je de aansluiting door vertraging, dan heb je hooguit 30 minuten pech, mis je een overstap bij een vliegreis, dan is je probleem wat groter.
Reputatie 7
Badge +3
Ik snap heel goed wat vertrektijd inhoudt. Het probleem is dat NS dat niet meer begrijpt. Daardoor is er nu al een paar jaar verwarring en zitten we opgescheept met loterijtijden en treinen die (veel) te vroeg vertrekken. Ik zie ontzetten veel treinen al rollen terwijl de minuut nog niet is versprongen. Dat is gewoon te vroeg, zelf al is het 'maar' 10 seconden. Allemaal tijd die van de reizigers wordt gestolen door de deuren (veel) te vroeg te sluiten.

Voordat NS de procedure heeft gewijzigd gold altijd: vertrektijd = uiterste instaptijd. Heel simpel en voor zowel personeel als reizigers volkomen duidelijk. Je keek op de stationsklok of de minuut nog niet versprongen was en zo wist je dat je nog een minuut, 30 seconden of 10 seconden had voordat de conducteur op de fluit zou blazen als teken dat de vertrekprocedure ging beginnen.

Ik vermoed dat het probleem vooral veroorzaakt wordt doordat de vertrekprocedure zelf bij NS nogal lang duurt in vergelijking met andere vormen van openbaar vervoer. Een buschauffeur kijkt op de klok, ziet de minuut verspringen, sluit de deur en rijdt na een paar seconden weg. Ook trams en metro's hebben heel korte vertrekprocedures. Misschien moet NS eens gaan investeren in sneller sluitende deuren.

Het lastige van de problematiek is dat het ook geen zin heeft om alle gepubliceerde vertrektijden met een minuut te vervroegen. Dan gaan in het hele land aansluitingen de mist in omdat de aankomsttijden niet een minuut vervroegd worden. Verder speelt natuurlijk mee dat reizigers helemaal niet geïnteresseerd zijn in (te) vroeg vertrekken. Reizigers willen op tijd aankomen. Het zal ze worst zijn dat de trein 30 seconden of een minuut na de gepubliceerde vertrektijd vertrekt.
Reputatie 7
Badge
Op vertrektijd de deuren sluiten is denk ik een stuk duidelijker, maar dan moet wel de hele dienstregeling aangepast worden, helemaal wanneer we de vertrektijd dan een minuut vervroegen.

Ik wil overigens wel zeggen dat veel mensen die de trein missen of om .14 op het station aankomen terwijl de om .15 vertrekt de treij missen door hun eigen handelen, ook al vertrekt de trein net iets te vroeg. Je hebt het bijna altijd volledig zelf in je handen om optijd op het station te staan en de trein te kunnen halen, uitzonderingen zijn er natuurlijk. Maar wat ik vaak zelf zie is dat mensen zelf te laat van huis weg gaan en vervolgens de trein missen en dan boos worden op de NS terwijl ze zelf te laat zijn vertrokken.

Dit is natuurlijk wel allemaal leuk en aardig. Maar dit geld natuurlijk niet meer als een trein 2 minuten te vroeg vertrekt. Je kan dan moeilijk zeggen dat mensen te laat op het station zijn gearriveerd. Bovendien zijn er ook nog reizigers die nog geld op hun kaart moeten zetten ofzo.
Reputatie 5

Op vertrektijd de deuren sluiten is denk ik een stuk duidelijker, maar dan moet wel de hele dienstregeling aangepast worden, helemaal wanneer we de vertrektijd dan een minuut vervroegen.

Ik wil overigens wel zeggen dat veel mensen die de trein missen of om .14 op het station aankomen terwijl de om .15 vertrekt de treij missen door hun eigen handelen, ook al vertrekt de trein net iets te vroeg. Je hebt het bijna altijd volledig zelf in je handen om optijd op het station te staan en de trein te kunnen halen, uitzonderingen zijn er natuurlijk. Maar wat ik vaak zelf zie is dat mensen zelf te laat van huis weg gaan en vervolgens de trein missen en dan boos worden op de NS terwijl ze zelf te laat zijn vertrokken.
Dit is natuurlijk wel allemaal leuk en aardig. Maar dit geld natuurlijk niet meer als een trein 2 minuten te vroeg vertrekt. Je kan dan moeilijk zeggen dat mensen te laat op het station zijn gearriveerd. Bovendien zijn er ook nog reizigers die nog geld op hun kaart moeten zitten ofzo.

Ook wanneer de trein meer dan 2 minuten te vroeg vertrekt had je dit zelf kunnen voorkomen door je reis zo te plannen dat je overal speling hebt om situaties zoals dit te voorkomen. Of de trein 10 seconden of 4 minuten te vroeg vertrekt is al zeer irritant en zeker niet de bedoeling, maar door zelf extra speling in te plannen wanneer dat mogelijk is scheelt dat voor jezelf een hoop gedoe. Als je alles op de minuut plant en zo plant dat je net optijd op het station aankomt dan maak je jezelf alleen maar kwetsbaar. Dat is het enige wat ik wil zeggen
Je zegt nu gewoon dat iedereen 5 minuten van te voren aanwezig moet zijn en dat is echt complete onzin.
Reputatie 7
Badge
Ook wanneer de trein meer dan 2 minuten te vroeg vertrekt had je dit zelf kunnen voorkomen door je reis zo te plannen dat je overal speling hebt om situaties zoals dit te voorkomen. Of de trein 10 seconden of 4 minuten te vroeg vertrekt is al zeer irritant en zeker niet de bedoeling, maar door zelf extra speling in te plannen wanneer dat mogelijk is scheelt dat voor jezelf een hoop gedoe. Als je alles op de minuut plant en zo plant dat je net optijd op het station aankomt dan maak je jezelf alleen maar kwetsbaar. Dat is het enige wat ik wil zeggen
Dat is echt onzin joh. Als je 5 minuten voor vertrekt op het station bent dan zou dat voldoende moeten zijn. OOK als je nog geld op je kaart moet zetten. Maar als een trein dan 4 minuten te vroeg komt aanrijden en ruim 2 minuten te vroeg vertrekt dan haal je die trein niet. En dat is gewoon heel lullig want je bent dan wel op tijd maar mist dan toch nog je trein.
2 minuten te vroeg vertrekken is gewoon note done.
En krappe overstappen kan je ook helemaal vergeten als je trein zo vroeg weg rijd.
Reputatie 7
Badge
Je zegt nu gewoon dat iedereen 5 minuten van te voren aanwezig moet zijn en dat is echt complete onzin.
zelfs met 5 minuten kan je zo'n trein nog missen. Als je ook nog geld op je kaart moet zetten dan mis je die trein gewoon alsnog. (was een vriendin van mij overkomen)
Reputatie 5
Je zegt nu gewoon dat iedereen 5 minuten van te voren aanwezig moet zijn en dat is echt complete onzin.
Dat heb ik nergens gezegd, wat ik zeg is dat het voor een hooo mensen misschien verstandig is om te proberen eerder op het station te zijn ipv last minute. Mede door dit te doen voorkom je de hele situatie van je trein missen als deze 2 minuten eerder vertrekt.


Ook wanneer de trein meer dan 2 minuten te vroeg vertrekt had je dit zelf kunnen voorkomen door je reis zo te plannen dat je overal speling hebt om situaties zoals dit te voorkomen. Of de trein 10 seconden of 4 minuten te vroeg vertrekt is al zeer irritant en zeker niet de bedoeling, maar door zelf extra speling in te plannen wanneer dat mogelijk is scheelt dat voor jezelf een hoop gedoe. Als je alles op de minuut plant en zo plant dat je net optijd op het station aankomt dan maak je jezelf alleen maar kwetsbaar. Dat is het enige wat ik wil zeggenDat is echt onzin joh. Als je 5 minuten voor vertrekt op het station bent dan zou dat voldoende moeten zijn. OOK als je nog geld op je kaart moet zetten. Maar als een trein dan 4 minuten te vroeg komt aanrijden en ruim 2 minuten te vroeg vertrekt dan haal je die trein niet. En dat is gewoon heel lullig want je bent dan wel op tijd maar mist dan toch nog je trein.
2 minuten te vroeg vertrekken is gewoon note done.
En krappe overstappen kan je ook helemaal vergeten als je trein zo vroeg weg rijd.

Ik heb al duidelijk gezegd dat deze redenatie niet op gaat wanneer je afhankelijk bent van ander OV of een overstap hebt. Ik zeg ook niet dat 5 minuten voldoende is, ik zeg dat sommige mensen in hun reis wat meer speling kunnen plannen als dat mogelijk is, en dat is mogelijk wanneer je met de fiets of te voet vanaf huis naar het station gaat.

Dit is dus precies wat ik bedoel met mensen zijn slecht in zelfreflectie en willen alleen maar de schuld bij de ander leggen. Ja, NS maakt fouten en het te vroeg vertrekken is daar 1 van, en nee dit probeer ik niet goed te praten. Maar door te zorgen dat je eerder op het station bent dan kan je voorkomen dat je je trein mist als deze 1 of 2 minuten te vroeg vertrekt en heb je geen last van deze fout. Kan je wel steeds met een "ja maar wat als de trein 4 minuten eerder vertrekt" of "ja maar wat als je nog geld op je kaart moet zetten", dat is niet het punt. Ik probeer gewoon te zeggen dat je jezelf met minimale moeite gedeeltelijk in kan dekken tegen te vroeg vertrekkende treinen, als je dat niet wilt, prima, maar je hebt er alleen maar jezelf mee de volgende keer dat je besluit 1 minuut voor vertrek te arriveren op het perron, de trein te vroeg vertrekt en je hem mist terwijl je makkelijk een paar minuten eerder van huis kon gaan. De realiteit is namelijk dat mensen simpelweg zo plannen om precies optijd aan te komen en die mensen dus de sjaak zijn als de trein eerder vertrekt.
Reputatie 7
Badge
Ik heb al duidelijk gezegd dat deze redenatie niet op gaat wanneer je afhankelijk bent van ander OV of een overstap hebt. Ik zeg ook niet dat 5 minuten voldoende is, ik zeg dat sommige mensen in hun reis wat meer speling kunnen plannen als dat mogelijk is, en dat is mogelijk wanneer je met de fiets of te voet vanaf huis naar het station gaat.

Dit is dus precies wat ik bedoel met mensen zijn slecht in zelfreflectie en willen alleen maar de schuld bij de ander leggen. Ja, NS maakt fouten en het te vroeg vertrekken is daar 1 van, en nee dit probeer ik niet goed te praten. Maar door te zorgen dat je eerder op het station bent dan kan je voorkomen dat je je trein mist als deze 1 of 2 minuten te vroeg vertrekt en heb je geen last van deze fout. Kan je wel steeds met een "ja maar wat als de trein 4 minuten eerder vertrekt" of "ja maar wat als je nog geld op je kaart moet zetten", dat is niet het punt. Ik probeer gewoon te zeggen dat je jezelf met minimale moeite gedeeltelijk in kan dekken tegen te vroeg vertrekkende treinen, als je dat niet wilt, prima, maar je hebt er alleen maar jezelf mee de volgende keer dat je besluit 1 minuut voor vertrek te arriveren op het perron, de trein te vroeg vertrekt en je hem mist terwijl je makkelijk een paar minuten eerder van huis kon gaan. De realiteit is namelijk dat mensen simpelweg zo plannen om precies optijd aan te komen en die mensen dus de sjaak zijn als de trein eerder vertrekt.

Het gaat er gewoon om dat een trein niet 2 minuten te vroeg hoort te vertrekken (en dat hebben machinist en conducteur in de hand).
Maakt niet uit of ik naar het station kom met de fiets, bus, auto, vliegtuig, raket, etc.
Ja ik hoor ruim op tijd op het station te zijn. Maar 5 minuten zouden voldoende moeten zijn toch? Moet ik dan maar 10 minuten voor tijd op het station arriveren? Lekker dan als de trein dan opeens juist vertraging heeft en 5 minuten later komt. Dan kan ik een kwartier wachten. Of stel dat ie 10 minuten te laat komt dan kan ik bijna een half uur gaan wachten.
RET bussen gaan zelden te vroeg weg bij de halte, die moeten namelijk verplicht wachten tot het tijd is, kan de NS nog veel van leren.
Hahahahahahahahaha. Geloof je dit nu werkelijk? Nog nooit in Rotterdam geweest zeker. Bussen wachten alleen op knooppunten of haltes aangewezen als tijdhalte. Buiten die tijdhaltes rijden ze rustig twee minuten te vroeg weg, en heb wel eens meer meegemaakt. Je kan ook lastig gaan wachten op een halte die op een doorgaande weg ligt met een inhaalverbod, en bij sommige lijnen heb je 5 of meer van dat soort haltes achter elkaar en zitten dus geen tijdhaltes.
Reputatie 7
Badge
pffff ja inderdaad. Bij het GVB hetzelfde verhaal. Die bussen rijden soms 7! ik herhaal...7 hele minuten te vroeg weg! 😤( en geloof me dan word ik heel boos)
En nu heb ik er dus ook maar voor gekozen om niet meer met de bus te gaan in Amsterdam. Ik pak nu alleen de metro en de tram en dat bespaard mij al een hele hoop ergernis. 😌
Reputatie 7
Badge +3
NS heeft al een tijdje de campagne “Fluiten = niet meer instappen”
https://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen waarmee men denkt dat die alle onduidelijkheden wegneemt. Dat is zeker niet het geval.

Zo staat daar bv:

  • Op het bord staat de vertrektijd, niet de instaptijd
OK, maar wat is dan de instaptijd? 30 seconden voor de vertrektijd? Hanteer die dan ook consequent, en ga niet 40 of 50 ervoor fluiten. Of nog eerder, wanneer een trein al 1 of meerdere minuten te vroeg aankwam op een station. Want dan krijg je een sneeuwbaleffect en komt een trein op achtereenvolgende stations iedere keer te vroeg aan en vertrekt dan ook te vroeg (voorbeelden te over hier op het forum). Daarnaast is op veel sprinterstations de vertrektijd niet de tijd op de hele minuut maar in seconden, een tijd die je als reiziger niet weet. Hoe moet je dan nog de instaptijd weten?

  • Zorg daarom dat u ruim voor vertrektijd in de trein zit.
“Ruim voor” is een ruim begrip. Hoeveel seconden is ruim voor? 30 seconden, 40 seconden, 50 seconden? Bovendien, ruim voor een vertrektijd die je niet exact weet (zie punt 1).

  • Stapt er niemand meer in of uit? Kort voor de aangegeven vertrektijd op het bord geeft de conducteur het fluitsignaal.
Ook hier, hoeveel is “kort voor”? Is dat 30 seconden, 40 seconden, 50 seconden? Daarnaast komt met regelmaat voor dat mensen die gewoon op tijd waren nog aan het instappen zijn en er toch al gefloten wordt. Op sommige tijden is het gewoon wat drukker, een trein korter dan gepland wardoor het net iets langer duurt voor iedereen is ingestapt of er zijn reizigers die iets meer tijd nodig hebben. Maar dan wordt er soms toch al gefloten.

  • Als het vertreklicht brandt, begint de conducteur met de vertrekprocedure.
Hartstikke leuk zo’n vertreklicht, maar die brandt dus regelmatig al eerder dan de 30 seconden nodig voor de vertrekprocedure. Soms zelfs al voordat de trein uberhaupt op het station is aangekomen.
Daarnaast zie ik dat hele vertrektlicht vaak niet eens afhankelijk van waar ik sta om in te stappen. En ook niet wanneer ik vanuit een vertraagde trein mijn overstap probeer te halen, ben dan gefocused om zo snel mogelijk bij een open deur te komen



Zelf ga ik over het algemeen ruim op tijd weg om mijn trein te halen, zeker ’s middags vanuit werk. Ik moet dan iets van een kwartiertje fietsen en streef er altijd naar om uiterlijk om 5 uur precies op de fiets te zitten om dan mijn trein van 17.24 te halen. Dat is normaal gesproken ruim zat. Ik heb altijd nog even nodig om mijn fiets te stallen en vanuit de stalling op het perron te komen, daar reken ik 2 tot 5 minuten voor en ben dan vaak al 4 of 5 minuten voor de vertrektijd van 17.24 op het perron. Soms heb ik geluk en kan ik gelijk een plekje vinden en ben dan nog eerder op het perron.

Maar iedereen heeft wel eens dat er wat dingen tegenzitten, zo ook ik. Een fietsenstalling die voller is dan anders waardoor het zoeken naar een plekje langer duurt (al een aantal keer daardoor de trein gemist), een brug die openstaat, iets op werk wat uitloopt en ik net 2 of 3 minuten later op de fiets zit. Als er dan ook nog eens eerder dan de instaptijd wordt gefloten kan dat dus net betekenen dat je niet meer in mag stappen.
Gelukkig zit meestal niet alles tegelijk tegen, en heb ik eigenlijk vooral te maken met een IC die vertraging heeft (zo was bv afgelopen vrijdag de 3 minuten vertraging van de IC de reden dat ik de trein nog wel makkelijk haalde hoewel ik pas op vertrektijd het perron op kwam, ik had er eigenlijk al op gerekend om de volgende te moeten nemen).

Meestal ben ik als één van de eerste binnen omdat ik intussen wel ongeveer weet waar de deur stopt die ik wil hebben om op mijn overstapstation goed uit te komen voor de trap. Dan hoef ik hooguit 1 of 2 stappen mee of terug lopen met de trein wanneer die tot stilstand komt en sta ik vaak vooraan bij die deur. Ik ben dan “ruim voor vertrektijd” in de trein en heb ook vaak nog een stoel.

Maar soms komt het niet helemaal zo uit, rijdt de machinist minder ver door, is de trein veel korter, staan er veel meer reizigers dan anders te wachten vanwege een eerdere verstoring en sta ik ergens achteraan de rij om in te stappen. Dan merk ik wel eens dat er al wordt gefloten terwijl er nog mensen aan het instappen zijn, mensen die gewoon al op tijd aanwezig waren.

Tijdje geleden exact zo’n situatie, trein +5, slechts VIRM4 ipv VIRM10, trein bomvol dus veel uitstappers wat langer dan normaal duurde want minder deuren om uit te stappen en volle gangpaden, trappen en balkons waar iedereen zich met moeite langs moest wurmen, vervolgens veel instappers die hetzelfde probleem hadden, alles hoopte lekker op en duurde dus langer, werd er al vrolijk gefloten terwijl veel reiziger nog niet eens de kans hadden in te stappen.
Ja, ik begrijp wel dat de HC snel wegwilde om de vertraging niet nog meer te laten oplaten (wilde ik ook, want nog meer vertraging zou me me mijn overstap kosten als ik die uberhaupt nog kon halen), maar de reizigers die ruim op tijd waren wilden ook graag de mogelijkheid hebben om in te stappen.
Reputatie 7
Badge +3
De vier door @Momo aangehaalde punten geven precies aan waar de schoen wringt bij de huidige systematiek. Het hangt van vaagheden en toevalligheden aan elkaar. Gevolg: loterijtijden en te vroeg vertrokken treinen.

Soms zie ik een Hc op een rustig moment van de dag een links en rechts kijken of er niemand meer aankomt en al zo'n 50 seconden voor vertrek fluiten en sleutelen. Deuren zo'n 30 seconden vertrek al gesloten en de machinist gaat meteen rijden. Hoe je het wendt of keert is dat gewoon te vroeg en een spoorwegmaatschappij onwaardig. Op mij komt dat over alsof men maar wat doet en totaal niet op de klok kijkt. Men kijkt alleen of het vertreklicht brandt.
Grappig hè, ben altijd zo'n 5 minuten voor vertrek op het perron, nooit gehad dat ik de trein miste, doordat deze "te vroeg" vertrok. Let dasr dan ook niet meer op, want zit al lang en breed in de trein.

Reageer