beantwoord

Boete na instappen van het fluitsignaal

  • 7 september 2018
  • 86 reacties
  • 5298 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Ik ben vanochtend de intercity richting Groningen ingestapt op Rotterdam Centraal om 1 halte mee te reizen naar Rotterdam Alexander. Helaas ben ik in het midden van de trein ingestapt. Ik wou op de achterste treinstel zijn, omdat op Rotterdam Alexander daar de hoofdingang zich bevind. Vervolgens ben ik uitgestapt om dan snel naar het achterste treinstel te gaan, maar net voordat ik de deur bereikte gaf de conducteur het fluitsignaal om te vertrekken. Op dat moment ben ik snel ingestapt waarbij de deur mij nog net raakte onderweg naar binnen. Daar stond er een ander conducteur die dat niet zo leuk vond en kreeg ik een boete.
Kan dat? en wat is daar de procedure daarvoor?

Nadat hij mij de les probeerde voor te lezen als of ik alle voorschriften en regelgeving van het beleid van de NS moet weten want het is op alle sociale media langs geweest (wat ik tot nu toe nergens terug heb kunnen vinden) , heeft hij mij om mijn I.D gevraagd.

Deze meneer heeft namelijk mijn gegevens genoteerd op een stukje papier (dat makkelijk kwijt kan), nadat ik mijn i.d heb overhandigt. Klopt het dat ik hier geen bewijs voor mee krijg?
icon

Beste antwoord door MvanGelder 7 september 2018, 16:02

Om de vraag te beantwoorden, ja het klopt dat u geen bewijs mee krijgt, dat is tegenwoordig zo.
Bekijk origineel

86 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@Trein-D
Ik begrijp je punt. Helaas is het niet meer relevant sinds NS het principe hanteert dat fluiten niet meer instappen betekent. Omdat met de vertrekprocudure al voor vertrektijd mag worden begonnen kun je als reiziger er geen peil meer op trekken wanneer er gefloten gaat worden. We zijn overgeleverd aan loterijtijden.

Vroeger liep ik nog wel eens langs een trein om een leger gedeelte te vinden. Dat doe ik niet meer. Ik heb geen zin om overvallen te worden door een fluitsignaal waarna ik niet meer mag instappen en daardoor mijn trein mis.
Jup, en daar pareer ik dat soort argumenten op dezelfde manier :)

Die berichtenbox moet je bewust inschakelen, daarom dat ik hem niet gebruik. Een aanzienlijk deel van de particulieren doet dat echter wel. Het is maar een willekeurig idee op de vrijdagavond bedacht om in ieder geval een deel van het probleem te tackelen. Momenteel doet men geen enkele poging.
Reputatie 7
Badge +3
Ik snap heel goed wat vertrektijd inhoudt. Het probleem is dat NS dat niet meer begrijpt. Daardoor is er nu al een paar jaar verwarring en zitten we opgescheept met loterijtijden en treinen die (veel) te vroeg vertrekken. Ik zie ontzetten veel treinen al rollen terwijl de minuut nog niet is versprongen. Dat is gewoon te vroeg, zelf al is het 'maar' 10 seconden. Allemaal tijd die van de reizigers wordt gestolen door de deuren (veel) te vroeg te sluiten.

Voordat NS de procedure heeft gewijzigd gold altijd: vertrektijd = uiterste instaptijd. Heel simpel en voor zowel personeel als reizigers volkomen duidelijk. Je keek op de stationsklok of de minuut nog niet versprongen was en zo wist je dat je nog een minuut, 30 seconden of 10 seconden had voordat de conducteur op de fluit zou blazen als teken dat de vertrekprocedure ging beginnen.

Ik vermoed dat het probleem vooral veroorzaakt wordt doordat de vertrekprocedure zelf bij NS nogal lang duurt in vergelijking met andere vormen van openbaar vervoer. Een buschauffeur kijkt op de klok, ziet de minuut verspringen, sluit de deur en rijdt na een paar seconden weg. Ook trams en metro's hebben heel korte vertrekprocedures. Misschien moet NS eens gaan investeren in sneller sluitende deuren.

Het lastige van de problematiek is dat het ook geen zin heeft om alle gepubliceerde vertrektijden met een minuut te vervroegen. Dan gaan in het hele land aansluitingen de mist in omdat de aankomsttijden niet een minuut vervroegd worden. Verder speelt natuurlijk mee dat reizigers helemaal niet geïnteresseerd zijn in (te) vroeg vertrekken. Reizigers willen op tijd aankomen. Het zal ze worst zijn dat de trein 30 seconden of een minuut na de gepubliceerde vertrektijd vertrekt.
@MvanGelder Nee, dit is een proces verbaal via het CJIB en je kunt dus niet bij NS in bezwaar.
Ik moet ook opletten om uit automatisme niet over bezwaar/beroep te gaan spreken, maar dat is een bestuursrechtelijk feestje. In dit geval betreft het een strafbeschikking en ga je in verzet, of een transactievoorstel en voldoe je het voorstel niet. Voor TS is dat een belangrijk verschil.

Inkopper: "Maar Henk, waarom moet ik bij een verkeersboete dan wel in bezwaar?". Omdat de Wet Mulder/Wahv-beschikkingen bestuursrechtelijke aangelegenheden zijn. Pas bij de serieuzere overtredingen wordt het een strafrechtelijk verhaal en geldt bovenstaande ook.
Reputatie 7
Badge +3
En is het dan ook werkelijk zo erg om op Rotterdam Alexander wat verder van de hoofdingang uit te stappen? Bedenkt dat dan al op Centraal en kom ruim op tijd om daar naar het achterstel te lopen.
Reputatie 6
Badge
Onder de noemer "duidelijke communicatie" lijkt het mij toch niet onredelijk, dat je iets meekrijgt of desnoods iets gemaild krijgt, realtime. Nu moet TS gegevens afstaan zonder dat je eigenlijk weet waarvoor je beboet wordt. De conducteur kan wel iets zeggen, maar wellicht krijg je nog iets minder aangenaams toegestuurd dan 'toegezegd' wordt.
Ook daar is een oplossing voor, automatisch een afschriftje in de online DigiD-omgeving bijvoorbeeld (even kwijt hoe die mailbox heet, gebruik het zelf niet). Waar een wil is, is een weg. Helaas ontbreekt het vaak aan dat eerste.
Reputatie 7
@Raymond123 Bij een staandehouding ben je als BOA verplicht om de verdachte mede te delen voor welk strafbaar feit hij/zij is staande gehouden. In principe zal je de reden altijd moeten weten.
Ook daar is een oplossing voor, automatisch een afschriftje in de online DigiD-omgeving bijvoorbeeld (even kwijt hoe die mailbox heet, gebruik het zelf niet). Waar een wil is, is een weg. Helaas ontbreekt het vaak aan dat eerste.
Mag dat dan wel weer vanwege de AVG ? 😃 Je weet maar nooit ...
Ondanks dat sommigen anders denken is de GDPR geen eenvoudige oneliner om onder iedere discussie uit te komen. Het gros waar men nu ineens over valt hadden we al onder de Wbp, en toen was het ook geen probleem. Maar er zijn inderdaad ambtenaren die denken dat 'AVG' roepen een inhoudelijke discussie overbodig maakt.

Met deze berichtenbox zit je juist in de "ideale" situatie waarin je sofi-nummer kunt koppelen aan een account.
Zoals je wellicht weet valt alles onder de GDPR/AVG bij sommige organisaties totdat bewezen is dat het er niet onder valt. 😃 Vandaar mijn reactie op jouw idee. ;)

Ik weet zelf niet of het wel wenselijk is om de DIGI-D omgeving te gebruiken mede vanwege de reden welke jij aangeeft, velen gebruiken die brievenbus niet.
Reputatie 7
Badge
Ach ja....waar een wil is is een weg.
Ik vraag me eerder af op welke gronden je bezwaar zou kunnen maken tegen de boete. De BOA van NS heeft een feit geconstateerd. Een feit dat door de overtreder bovendien niet wordt betwist. Het enige verweer lijkt me dat hij zich niet bewust was van het feit dat hij een overtreding beging toen hij na het fluitsignaal nog instapte.
Dan moet je het inderdaad op de 'zielige' tour gooien en vragen om strafvermindering omdat onredelijk want %insert reden%. Vrijspraak lijkt me vrij kansloos inderdaad als het papierwerk verder in orde is.
Nou, met de vergelijkingen met vliegen is ook dit topic compleet. Vraag me toch af wat ik fout doe in de vele vluchten die ik maak 🤷‍♀️
De vergelijking met een vliegtuig die ik weet zie gebeuren klopt ook niet. Een vliegtuig vertrekt ook op de vertrektijd en de gate gaat een aantal minuten eerder ook al dicht. Je kunt niet tot de vertrektijd het vliegtuig in.
Sluittijd van de gate staat tegenwoordig netjes aangegeven. 1x meegemaakt dat ze al eerder aan het sluiten waren, maar ook pas net dus de deur ging zonder gedoe weer even open.

NS communiceert geen sluittijd van de deuren, laat staan verwerkt ze in de planner.
Reputatie 7
Badge +3
NS heeft al een tijdje de campagne “Fluiten = niet meer instappen”
https://www.ns.nl/uitgelicht/fluiten-is-niet-meer-instappen waarmee men denkt dat die alle onduidelijkheden wegneemt. Dat is zeker niet het geval.

Zo staat daar bv:

  • Op het bord staat de vertrektijd, niet de instaptijd
OK, maar wat is dan de instaptijd? 30 seconden voor de vertrektijd? Hanteer die dan ook consequent, en ga niet 40 of 50 ervoor fluiten. Of nog eerder, wanneer een trein al 1 of meerdere minuten te vroeg aankwam op een station. Want dan krijg je een sneeuwbaleffect en komt een trein op achtereenvolgende stations iedere keer te vroeg aan en vertrekt dan ook te vroeg (voorbeelden te over hier op het forum). Daarnaast is op veel sprinterstations de vertrektijd niet de tijd op de hele minuut maar in seconden, een tijd die je als reiziger niet weet. Hoe moet je dan nog de instaptijd weten?

  • Zorg daarom dat u ruim voor vertrektijd in de trein zit.
“Ruim voor” is een ruim begrip. Hoeveel seconden is ruim voor? 30 seconden, 40 seconden, 50 seconden? Bovendien, ruim voor een vertrektijd die je niet exact weet (zie punt 1).

  • Stapt er niemand meer in of uit? Kort voor de aangegeven vertrektijd op het bord geeft de conducteur het fluitsignaal.
Ook hier, hoeveel is “kort voor”? Is dat 30 seconden, 40 seconden, 50 seconden? Daarnaast komt met regelmaat voor dat mensen die gewoon op tijd waren nog aan het instappen zijn en er toch al gefloten wordt. Op sommige tijden is het gewoon wat drukker, een trein korter dan gepland wardoor het net iets langer duurt voor iedereen is ingestapt of er zijn reizigers die iets meer tijd nodig hebben. Maar dan wordt er soms toch al gefloten.

  • Als het vertreklicht brandt, begint de conducteur met de vertrekprocedure.
Hartstikke leuk zo’n vertreklicht, maar die brandt dus regelmatig al eerder dan de 30 seconden nodig voor de vertrekprocedure. Soms zelfs al voordat de trein uberhaupt op het station is aangekomen.
Daarnaast zie ik dat hele vertrektlicht vaak niet eens afhankelijk van waar ik sta om in te stappen. En ook niet wanneer ik vanuit een vertraagde trein mijn overstap probeer te halen, ben dan gefocused om zo snel mogelijk bij een open deur te komen



Zelf ga ik over het algemeen ruim op tijd weg om mijn trein te halen, zeker ’s middags vanuit werk. Ik moet dan iets van een kwartiertje fietsen en streef er altijd naar om uiterlijk om 5 uur precies op de fiets te zitten om dan mijn trein van 17.24 te halen. Dat is normaal gesproken ruim zat. Ik heb altijd nog even nodig om mijn fiets te stallen en vanuit de stalling op het perron te komen, daar reken ik 2 tot 5 minuten voor en ben dan vaak al 4 of 5 minuten voor de vertrektijd van 17.24 op het perron. Soms heb ik geluk en kan ik gelijk een plekje vinden en ben dan nog eerder op het perron.

Maar iedereen heeft wel eens dat er wat dingen tegenzitten, zo ook ik. Een fietsenstalling die voller is dan anders waardoor het zoeken naar een plekje langer duurt (al een aantal keer daardoor de trein gemist), een brug die openstaat, iets op werk wat uitloopt en ik net 2 of 3 minuten later op de fiets zit. Als er dan ook nog eens eerder dan de instaptijd wordt gefloten kan dat dus net betekenen dat je niet meer in mag stappen.
Gelukkig zit meestal niet alles tegelijk tegen, en heb ik eigenlijk vooral te maken met een IC die vertraging heeft (zo was bv afgelopen vrijdag de 3 minuten vertraging van de IC de reden dat ik de trein nog wel makkelijk haalde hoewel ik pas op vertrektijd het perron op kwam, ik had er eigenlijk al op gerekend om de volgende te moeten nemen).

Meestal ben ik als één van de eerste binnen omdat ik intussen wel ongeveer weet waar de deur stopt die ik wil hebben om op mijn overstapstation goed uit te komen voor de trap. Dan hoef ik hooguit 1 of 2 stappen mee of terug lopen met de trein wanneer die tot stilstand komt en sta ik vaak vooraan bij die deur. Ik ben dan “ruim voor vertrektijd” in de trein en heb ook vaak nog een stoel.

Maar soms komt het niet helemaal zo uit, rijdt de machinist minder ver door, is de trein veel korter, staan er veel meer reizigers dan anders te wachten vanwege een eerdere verstoring en sta ik ergens achteraan de rij om in te stappen. Dan merk ik wel eens dat er al wordt gefloten terwijl er nog mensen aan het instappen zijn, mensen die gewoon al op tijd aanwezig waren.

Tijdje geleden exact zo’n situatie, trein +5, slechts VIRM4 ipv VIRM10, trein bomvol dus veel uitstappers wat langer dan normaal duurde want minder deuren om uit te stappen en volle gangpaden, trappen en balkons waar iedereen zich met moeite langs moest wurmen, vervolgens veel instappers die hetzelfde probleem hadden, alles hoopte lekker op en duurde dus langer, werd er al vrolijk gefloten terwijl veel reiziger nog niet eens de kans hadden in te stappen.
Ja, ik begrijp wel dat de HC snel wegwilde om de vertraging niet nog meer te laten oplaten (wilde ik ook, want nog meer vertraging zou me me mijn overstap kosten als ik die uberhaupt nog kon halen), maar de reizigers die ruim op tijd waren wilden ook graag de mogelijkheid hebben om in te stappen.
Dat wel, maar het kan ook een oorzaak zijn dat mensen moeten rennen om nog in te stappen.
Maar het is een zijweg 😀
Overigens heb ik ook vaak genoeg meegemaakt dat de NS de trein op het allerlaatste moment van een ander perron laat vertrekken.
En dat terwijl daar een KPI voor is!! 😱
Tsja als je een halve minuut voor de tijd die op het vertrekbord staat van coupe gaat wisselen dan had je kunnen weten dat de trein op het punt van vertrekken stond
Reputatie 7
Badge
Dit is volgens mij ook een hele flinke boete. Zwartrijden is goedkoper dan dit grapje me dunkt.
Om de vraag te beantwoorden, ja het klopt dat u geen bewijs mee krijgt, dat is tegenwoordig zo.
@markjan witte Sarcastische opmerkingen stelt niemand op prijs.
@Trein-D Dat denk ik ook wel. Ik heb geen idee hoeveel het is. .
@MvanGelder Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag.
Je kan trouwens een eerste boete vaak wel terugvragen via de Klantenservice, dan moet je even wachten tot je de boete thuis hebt ontvangen !

Ik weet niet of dat voor deze situatie ook geldt.
Reputatie 7
@Shawn Je kunt hier inderdaad een boete voor krijgen. Een conducteur houdt je dan staande en je bent dan verplicht inzage in je identiteitsbewijs te geven. Een conducteur neemt dan je gegevens over, doet een cautie en je zult later per post van het CJIB de boete thuiskrijgen. Een boete hiervoor is €230,- en nog €9,- administratiekosten als er geschreven wordt voor het verhinderen of belemmeren van de bediening van het vervoermiddel. €95,- + €9,- als het geschreven wordt voor het (kunnen) veroorzaken van gevaar of hinder.

@MvanGelder Nee, dit is een proces verbaal via het CJIB en je kunt dus niet bij NS in bezwaar.
Reputatie 7
Badge +3
Het zou wel eens een boete van €230 kunnen worden. Het wordt gezien als instappen na het fluitsignaal. Zie bijvoorbeeld dit artikel: https://nos.nl/artikel/2183833-na-het-fluitsignaal-instappen-dat-is-dan-230-euro.html

Het is ter beoordeling aan de conducteur of de boete wordt geschreven of niet.

Reageer