beantwoord

Boete niet betaalde toeslag voor de trein terug vragen

  • 28 november 2019
  • 40 reacties
  • 586 Bekeken

Vorige week donderdag (21/11/19) ben ik met de trein, waar toeslag voor betaald moest worden naar Rotterdam gegaan. Ik was redelijk laat dus stapte meteen in de trein en wilde de toeslag via internet kopen. Helaas lag de site van NS er donderdag uit, waardoor ik geen kaartje voor toeslag kon kopen. De conducteur kwam controleren en ik legde hem dit verhaal uit, hij vond dat ik vervolgens alsnog een boete van €10 moest betalen, deze heb ik vervolgens bij hem gepind, ik heb hier een betaalbewijs van. Ik heb meerdere keren gebeld naar NS, maar zij willen I een boetebewijs zien, deze heb ik echter niet gehad, van de conducteur heb ik alleen een bon en “vervoerbewijs” gehad (zie onderstaande foto). Ik zou toch graag €8,50 terug willen, omdat ik er niks aan kon doen dat de site eruit lag. De overige €1,50 zijn de kosten voor de “normale” toeslag. 

 

icon

Beste antwoord door Laura NS 28 november 2019, 11:15

Hoi Isa Kaars en welkom op onze NS Community!

Erg vervelend dat dit zo heeft moeten lopen. Het vervoerbewijs wat je laat zien op de foto, met kenmerk F349154, is het boetebewijs. Ik moet verder Tamzin hierin gelijk geven, de boete is terecht. Edit; Had je niet de mogelijkheid de toeslag te laden op je OV-chipkaart bij een toeslagzuil?

Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Eerst instappen en pas daarna een toeslagkaartje in de trein via internet kopen is sowieso niet toegestaan. Je dient het toeslagkaartje op het moment van instappen te hebben. Ik neem aan dat je zelf wel snapt waarom.

Je excuus dat je alsnog in de trein een toeslagkaartje had willen kopen via internet is dus niet geldig los van de vraag of het internet nou wel/niet werkte.

De toeslag van €10 die je in de trein hebt betaald is dus volledig terecht.

 

Hoi Isa Kaars en welkom op onze NS Community!

Erg vervelend dat dit zo heeft moeten lopen. Het vervoerbewijs wat je laat zien op de foto, met kenmerk F349154, is het boetebewijs. Ik moet verder Tamzin hierin gelijk geven, de boete is terecht. Edit; Had je niet de mogelijkheid de toeslag te laden op je OV-chipkaart bij een toeslagzuil?

Reputatie 7
Badge +3

U heeft geen boete gekregen, u heeft gewoon de prijs betaald die gerekend wordt voor het kopen van een kaartje in de intercity direct. Er staat vervoersbewijs op uw kaartje.

Voor u instapt in welke trein ook, dient u in bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs. Bij controle kan een conducteur aan de tijd van kopen zien of u deze in de trein gekocht heeft of eerder. Wanneer u het kaartje pas na vertrek gekocht heeft kan dat u een boete van €50 opleveren in een gewone trein.

 

Eigenlijk staan er te weinig toeslagzuilen op het perron. Soms moet je een stuk lopen naar een zuil en weer teruglopen naar je gewenste zitplaats.

Zou er geen app te ontwikkelen zijn waarmee je een toeslag kunt kopen net voordat je besluit een ic-direct trein te nemen? Zoiets als de huidige parkeer-apps.

Reputatie 7
Badge +3

@fatsoen

In Rotterdam struikel je over de toeslagzuilen op de perrons. Wat je hier zegt is echt een onzinnig excuus.

@fatsoen

In Rotterdam struikel je over de toeslagzuilen op de perrons. Wat je hier zegt is echt een onzuinig excuus.


In Rotterdam wellicht wel, maar niet in Breda en Amsterdam.

Reputatie 7
Badge +3

@fatsoen

In Rotterdam struikel je over de toeslagzuilen op de perrons. Wat je hier zegt is echt een onzuinig excuus.


In Rotterdam wellicht wel, maar niet in Breda en Amsterdam.

In Breda ook, in Amsterdam heb ik geen ervaring.

Reputatie 7

In Breda staan ze zelfs op alle perrons, ook waar het spul niet eens stopt. En je kunt er niet omheen want ze staan bovenaan de trap en roltrap

In Breda staan ze zelfs op alle perrons, ook waar het spul niet eens stopt. En je kunt er niet omheen want ze staan bovenaan de trap en roltrap


Ik heb soms een heel eind moeten lopen. Ze staan nogal ver uit elkaar op het perron.

Zou er een app te ontwikkelen zijn waarmee je een toeslag kunt kopen net voordat je besluit een ic-direct trein te nemen? Zoiets als de huidige parkeer-apps.

Reputatie 7
Badge +3

Eigenlijk staan er te weinig toeslagzuilen op het perron. Soms moet je een stuk lopen naar een zuil en weer teruglopen naar je gewenste zitplaats.

Zou er geen app te ontwikkelen zijn waarmee je een toeslag kunt kopen net voordat je besluit een ic-direct trein te nemen? Zoiets als de huidige parkeer-apps.


Je kunt via de app of via de website toeslag op jouw kaart kopen. Dat is alleen met vol tarief. Via de toeslagzuilen kun je in de daluren de toeslag tegen daltarief kopen/laden.

@Isa Kaars heeft het over toeslag van €1,50 dat is daltarief en niet via app of website te koop.

In Amsterdam loop je ook eerst tegen een toeslagpaal op voor je echt bij de trein bent, het enige station waar men soms haast heeft om een paal te zoeken zou Schiphol zijn, maar ik moet zeggen dat ik toch weinig hoor over te weinig toeslagpalen. 

 

Reputatie 7
Badge +4

U moet zelf zorgen voor een geldig kaartje en als u dat niet heeft gekocht, kunt u niet mee. Doet u dan wel, dan krijgt u terecht een boete. Reizen doe je met een geldig kaartje, niet met een verhaal van ik heb niet betaald, maar ik kon er niks aan doen. Met een smoes kun je niet betalen.

 

Het idee bestaat kennelijk dat je een boete niet hoeft te betalen en terug krijgt. Dan is de coulance in het verleden kennelijk toch te ruim geweest, al vind ik het principe dat de eerste boete als waarschuwing gezien moet worden eigenlijk wel sympathiek. Het pakt dus kennelijk anders uit in de beleving van mensen.

Als je niet betaalt en zwart rijdt, moet je ook niet zeuren over een boete. Deze is zonder meer terecht. Een beetje ruggengraat kan geen kwaad. Zelf niet betalen en de verantwoordelijkheid daarvoor bij een ander leggen is niet zo stijlvol.

 

Geen enkele smoes is geloofwaardig als het een ‘vergissing’ in het eigen voordeel betreft. Ook niet als het, al dan niet per ongeluk, wel waar is.

 

De paal valt niet te missen, in een seconde klaar. 

Eigenlijk staan er te weinig toeslagzuilen op het perron. Soms moet je een stuk lopen naar een zuil en weer teruglopen naar je gewenste zitplaats.

Zou er geen app te ontwikkelen zijn waarmee je een toeslag kunt kopen net voordat je besluit een ic-direct trein te nemen? Zoiets als de huidige parkeer-apps.


Je kunt via de app of via de website toeslag op jouw kaart kopen. Dat is alleen met vol tarief. Via de toeslagzuilen kun je in de daluren de toeslag tegen daltarief kopen/laden.

@Isa Kaarsheeft het over toeslag van €1,50 dat is daltarief en niet via app of website te koop.

 

Dat zou dan moeten veranderen. Ik pleit voor een nieuwe app en website!

U heeft geen boete gekregen, u heeft gewoon de prijs betaald die gerekend wordt voor het kopen van een kaartje in de intercity direct. Er staat vervoersbewijs op uw kaartje.

Voor u instapt in welke trein ook, dient u in bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs. Bij controle kan een conducteur aan de tijd van kopen zien of u deze in de trein gekocht heeft of eerder. Wanneer u het kaartje pas na vertrek gekocht heeft kan dat u een boete van €50 opleveren in een gewone trein.

 

Ik heb sowieso niet zwart gereden want ik heb een abonnement waarvoor ik elke maand betaal, het ging puur om de toeslag van €1,50 die ik extra wilde kopen via internet, want dit is mogelijk. Ik wilde dit via internet kopen, omdat dat sneller gaat dan wanneer ik het bij een paal zou opladen, aangezien ik weinig overstap tijd had en ik moest perse die trein halen. Vervolgens lag de site van NS eruit, hiervan wist de conducteur ook af, want dit heeft hij tegen mij gezegd, maar alsnog liet hij mij de boete betalen en dat vond ik apart, maar ik snap dat het kan worden gezien als mijn eigen fout en dat is dan ook prima. 

Reputatie 5

Het is ook geen boete maar gewoon de prijs die je in te trein zelf voor de toeslag moet betalen.

Het goedkoopst is het via de toeslagpaal op het perron, online is het duurder en in de trein het duurst.

En de snelste methode is hoe dan ook via toeslagpaal in het voorbijlopen even de OV kaart er voor houden en het is gepiept. Het oponthoud is minimaal. 

Reputatie 7
Badge +3

Eigenlijk staan er te weinig toeslagzuilen op het perron. Soms moet je een stuk lopen naar een zuil en weer teruglopen naar je gewenste zitplaats.

Zou er geen app te ontwikkelen zijn waarmee je een toeslag kunt kopen net voordat je besluit een ic-direct trein te nemen? Zoiets als de huidige parkeer-apps.


Je kunt via de app of via de website toeslag op jouw kaart kopen. Dat is alleen met vol tarief. Via de toeslagzuilen kun je in de daluren de toeslag tegen daltarief kopen/laden.

@Isa Kaarsheeft het over toeslag van €1,50 dat is daltarief en niet via app of website te koop.

 

Dat zou dan moeten veranderen. Ik pleit voor een nieuwe app en website!

Dat is niet nodig, want er is al een app en een website waar je de toeslag kunt kopen. Alleen is het niet mogelijk om daltarief te kopen en dat is bewust.

Reputatie 7
Badge +3

U heeft geen boete gekregen, u heeft gewoon de prijs betaald die gerekend wordt voor het kopen van een kaartje in de intercity direct. Er staat vervoersbewijs op uw kaartje.

Voor u instapt in welke trein ook, dient u in bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs. Bij controle kan een conducteur aan de tijd van kopen zien of u deze in de trein gekocht heeft of eerder. Wanneer u het kaartje pas na vertrek gekocht heeft kan dat u een boete van €50 opleveren in een gewone trein.

 

Ik heb sowieso niet zwart gereden want ik heb een abonnement waarvoor ik elke maand betaal, het ging puur om de toeslag van €1,50 die ik extra wilde kopen via internet, want dit is mogelijk. Ik wilde dit via internet kopen, omdat dat sneller gaat dan wanneer ik het bij een paal zou opladen, aangezien ik weinig overstap tijd had en ik moest perse die trein halen. Vervolgens lag de site van NS eruit, hiervan wist de conducteur ook af, want dit heeft hij tegen mij gezegd, maar alsnog liet hij mij de boete betalen en dat vond ik apart, maar ik snap dat het kan worden gezien als mijn eigen fout en dat is dan ook prima. 


Nogmaals u heeft geen boete gekregen maar het tarief betaald wat hoort bij het kopen van de toeslag in de trein.

De toeslag die u via de app of website koopt is €2,60 dus ik weet niet hoe u aan €1,50 komt.

Het daltarief is €1,56 en niet via app of website te koop maar alleen op het perron via de paal.

 

Reputatie 7
Badge +3

U heeft geen boete gekregen, u heeft gewoon de prijs betaald die gerekend wordt voor het kopen van een kaartje in de intercity direct. Er staat vervoersbewijs op uw kaartje.

Voor u instapt in welke trein ook, dient u in bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs. Bij controle kan een conducteur aan de tijd van kopen zien of u deze in de trein gekocht heeft of eerder. Wanneer u het kaartje pas na vertrek gekocht heeft kan dat u een boete van €50 opleveren in een gewone trein.

 

Ik heb sowieso niet zwart gereden want ik heb een abonnement waarvoor ik elke maand betaal, het ging puur om de toeslag van €1,50 die ik extra wilde kopen via internet, want dit is mogelijk. Ik wilde dit via internet kopen, omdat dat sneller gaat dan wanneer ik het bij een paal zou opladen, aangezien ik weinig overstap tijd had en ik moest perse die trein halen. Vervolgens lag de site van NS eruit, hiervan wist de conducteur ook af, want dit heeft hij tegen mij gezegd, maar alsnog liet hij mij de boete betalen en dat vond ik apart, maar ik snap dat het kan worden gezien als mijn eigen fout en dat is dan ook prima. 

Je blijft voorbij gaan aan het feit dat het niet is toegestaan de toeslag pas via internet te kopen als je al in de trein zit. Als je al in de trein zit kun je uitsluitend de toeslag voor €10 bij de conducteur kopen. 

Eigenlijk staan er te weinig toeslagzuilen op het perron. Soms moet je een stuk lopen naar een zuil en weer teruglopen naar je gewenste zitplaats.

Zou er geen app te ontwikkelen zijn waarmee je een toeslag kunt kopen net voordat je besluit een ic-direct trein te nemen? Zoiets als de huidige parkeer-apps.


Je kunt via de app of via de website toeslag op jouw kaart kopen. Dat is alleen met vol tarief. Via de toeslagzuilen kun je in de daluren de toeslag tegen daltarief kopen/laden.

@Isa Kaarsheeft het over toeslag van €1,50 dat is daltarief en niet via app of website te koop.

 

Dat zou dan moeten veranderen. Ik pleit voor een nieuwe app en website!

Dat is niet nodig, want er is al een app en een website waar je de toeslag kunt kopen. Alleen is het niet mogelijk om daltarief te kopen en dat is bewust.

 

Dat meen je niet? Opzet :scream:

U heeft geen boete gekregen, u heeft gewoon de prijs betaald die gerekend wordt voor het kopen van een kaartje in de intercity direct. Er staat vervoersbewijs op uw kaartje.

Voor u instapt in welke trein ook, dient u in bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs. Bij controle kan een conducteur aan de tijd van kopen zien of u deze in de trein gekocht heeft of eerder. Wanneer u het kaartje pas na vertrek gekocht heeft kan dat u een boete van €50 opleveren in een gewone trein.

 

Ik heb sowieso niet zwart gereden want ik heb een abonnement waarvoor ik elke maand betaal, het ging puur om de toeslag van €1,50 die ik extra wilde kopen via internet, want dit is mogelijk. Ik wilde dit via internet kopen, omdat dat sneller gaat dan wanneer ik het bij een paal zou opladen, aangezien ik weinig overstap tijd had en ik moest perse die trein halen. Vervolgens lag de site van NS eruit, hiervan wist de conducteur ook af, want dit heeft hij tegen mij gezegd, maar alsnog liet hij mij de boete betalen en dat vond ik apart, maar ik snap dat het kan worden gezien als mijn eigen fout en dat is dan ook prima. 

 

Als je vindt dat jou onterecht een boete is aangesmeerd, zou je je situatie kunnen voorleggen aan in eerste instantie de klantenservice en eventueel ook aan https://www.ovombudsman.nl/

 

Reputatie 7
Badge +4

En terecht lijkt me. Parasitair Nederland ziet meteen mogelijkheden en dan worden de betalende reizigers weer ongevraagd blootgesteld aan domme discussies van betalingsmijders. Met de incheck gaat het eerlijk en wie dat niet wilt doen, koopt van te voren een e-ticket tegen de volle prijs. Kiezen of delen. NS zal wel gek zijn dit toe te staan. Gelukkig is NS een organisatie met fatsoen en meestal ook met verstand. Wat het laatste betreft zijn nog wel wat puntjes. ;-)

En terecht lijkt me. Parasitair Nederland ziet meteen mogelijkheden en dan worden de betalende reizigers weer ongevraagd blootgesteld aan domme discussies van betalingsmijders. Met de incheck gaat het eerlijk en wie dat niet wilt doen, koopt van te voren een e-ticket tegen de volle prijs. Kiezen of delen. NS zal wel gek zijn dit toe te staan. Gelukkig is NS een organisatie met fatsoen en meestal ook met verstand.

 

Jouw oordeel is te hard. Bovendien heeft de NS ook parasitaire trekjes.

Reputatie 7
Badge +3

U heeft geen boete gekregen, u heeft gewoon de prijs betaald die gerekend wordt voor het kopen van een kaartje in de intercity direct. Er staat vervoersbewijs op uw kaartje.

Voor u instapt in welke trein ook, dient u in bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs. Bij controle kan een conducteur aan de tijd van kopen zien of u deze in de trein gekocht heeft of eerder. Wanneer u het kaartje pas na vertrek gekocht heeft kan dat u een boete van €50 opleveren in een gewone trein.

 

Ik heb sowieso niet zwart gereden want ik heb een abonnement waarvoor ik elke maand betaal, het ging puur om de toeslag van €1,50 die ik extra wilde kopen via internet, want dit is mogelijk. Ik wilde dit via internet kopen, omdat dat sneller gaat dan wanneer ik het bij een paal zou opladen, aangezien ik weinig overstap tijd had en ik moest perse die trein halen. Vervolgens lag de site van NS eruit, hiervan wist de conducteur ook af, want dit heeft hij tegen mij gezegd, maar alsnog liet hij mij de boete betalen en dat vond ik apart, maar ik snap dat het kan worden gezien als mijn eigen fout en dat is dan ook prima. 

 

Als je vindt dat jou onterecht een boete is aangesmeerd, zou je je situatie kunnen voorleggen aan in eerste instantie de klantenservice en eventueel ook aan https://www.ovombudsman.nl/

 


@fatsoen er is geen boete gegeven maar een toeslag verkocht tegen de prijs die geldt als je die in de trein koopt.

Reputatie 7
Badge +3

Zou je het daltarief als e-ticket beschikbaar hebben zou je eigenlijk een zelfde voorwaarde moeten hebben als met de e-tickets voor Samenreiskorting, dus dat je niet in de spits in de trein mag zijn. 

Doorreizen in de spits tegen daltarief kan alleen wanneer je incheckt en die incheck in de daluren (met eventuele 5 minuten marge) is. 

Reputatie 7
Badge +4

Je kunt je eigen wangedrag nooit goedpraten met het al dan niet vermeende slechte gedrag van een ander. NS is een bedrijf, verricht een dienst en daar betaalt de klant de juiste prijs voor. Net zoals uw werkgever u voor uw dienst aan uren moet betalen, moet u dat ook doen aan de spoorwegen.

 

Dat is fatsoen in mijn ogen.

 

Gewoon op de goede tijd inchecken en je betaalt het correcte bedrag. De mogelijkheid van een e-ticket zijn er voor incidentele reizigers zonder chipkaart en niet om in de trein nog even snel een kaartje met korting te kopen als de conducteur er aan komt, waarna we weer het hufterburgertaalgebruik over ons heen krijgen.

 

Heel goed dat NS meer en meer probeert agressie te voorkomen.

Reageer