beantwoord

Boete niet betaalde toeslag voor de trein terug vragen

• 28 november 2019
  • 40 reacties
  • 582 Bekeken

Toon eerste bericht

40 reacties

U heeft geen boete gekregen, u heeft gewoon de prijs betaald die gerekend wordt voor het kopen van een kaartje in de intercity direct. Er staat vervoersbewijs op uw kaartje.

Voor u instapt in welke trein ook, dient u in bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs. Bij controle kan een conducteur aan de tijd van kopen zien of u deze in de trein gekocht heeft of eerder. Wanneer u het kaartje pas na vertrek gekocht heeft kan dat u een boete van €50 opleveren in een gewone trein.

Ik heb sowieso niet zwart gereden want ik heb een abonnement waarvoor ik elke maand betaal, het ging puur om de toeslag van €1,50 die ik extra wilde kopen via internet, want dit is mogelijk. Ik wilde dit via internet kopen, omdat dat sneller gaat dan wanneer ik het bij een paal zou opladen, aangezien ik weinig overstap tijd had en ik moest perse die trein halen. Vervolgens lag de site van NS eruit, hiervan wist de conducteur ook af, want dit heeft hij tegen mij gezegd, maar alsnog liet hij mij de boete betalen en dat vond ik apart, maar ik snap dat het kan worden gezien als mijn eigen fout en dat is dan ook prima. 

Als je vindt dat jou onterecht een boete is aangesmeerd, zou je je situatie kunnen voorleggen aan in eerste instantie de klantenservice en eventueel ook aan https://www.ovombudsman.nl/

@fatsoener is geen boete gegeven maar een toeslag verkocht tegen de prijs die geldt als je die in de trein koopt.

Het voelt bij hem (en bij de meeste mensen) waarschijnlijk als een boete, omdat het verschil tussen 1,50 (of 2,60) en 10 euro zo groot is. De NS noemt het dan geen ‘boete’, maar eigenlijk is het dat wel. Je kunt het ook ‘een toeslag op de toeslag’ noemen.

Badge

@Fatsoen, het zijn gewoon de extra kosten die de NS maakt doordat de hc deze toeslag nu moet uitschrijven en afrekenen. Reiziger heeft er bewust voor gekozen om zonder de toeslag te laden in de trein te stappen en dit is al direct de overtreding. Zodra je in deze trein stapt hoor je de toeslag al geladen of gekocht te hebben dat zijn nu eenmaal de regels.

Reputatie 7
Badge +4

Het is gewoon fatsoen dat zwartrijders de extra kosten van de verhoging zelf betalen en dit niet af kunnen wentelen op hun  betalende medereizigers.

@Fatsoen, het zijn gewoon de extra kosten die de NS maakt doordat de hc deze toeslag nu moet uitschrijven en afrekenen. Reiziger heeft er bewust voor gekozen om zonder de toeslag te laden in de trein te stappen en dit is al direct de overtreding. Zodra je in deze trein stapt hoor je de toeslag al geladen of gekocht te hebben dat zijn nu eenmaal de regels.

Dat is onzin. Het verschil vind ik te groot. Al denk ik wel dat reizigers er verstandig aan doen van tevoren een toeslag op hun kaart/telefoon te laden.

Badge

Dat is onzin. Het verschil vind ik te groot. Al denk ik wel dat reizigers er verstandig aan doen van tevoren een toeslag op hun kaart/telefoon te laden.

Het is geen onzin en jij kan het verschil te groot vinden maar de NS moet hiervoor wel voorzien in een pin apparaat en de HC heeft ook nog andere mensen te controleren.  Zo zijn de regels nu eenmaal en de bedragen zijn ook gewoon vastgestelde bedragen.  Maar jij bent het gewoon nergens mee eens hoe het er bij de NS aan toe gaat, misschien moet je eens solliciteren als directielid ;)

Het is geen onzin en jij kan het verschil te groot vinden maar de NS moet hiervoor wel voorzien in een pin apparaat en de HC heeft ook nog andere mensen te controleren.  Zo zijn de regels nu eenmaal en de bedragen zijn ook gewoon vastgestelde bedragen.  Maar jij bent het gewoon nergens mee eens hoe het er bij de NS aan toe gaat, misschien moet je eens solliciteren als directielid ;)

Omdat het verschil zo groot is, kun je het gewoon ‘een boete’ noemen, want dat is het.

Zeggen ‘het zijn de regels nu eenmaal’ is echt een kulargument. Heb je weleens bedacht dat de regel ook weleens onredelijk of idioot kan zijn?

Reputatie 7
Badge +4

Het voelt misschien hetzelfde, omdat je in beide gevallen moet betalen. Juridisch is het dat niet. NS is het toegestaan een verhoging te berekenen en er is een juridische basis voor om dat geïnd te krijgen. NS kan echter als bedrijf die verhoging kwijtschelden.  Dat kan NS niet met een echte boete, want die valt onder Justitie. 

Het is absoluut geen boete, al is dat wel het spraakgebruik wat wij hier vaak ook hanteren. 

Deze redenering staat het argument dat een regel wel eens onredelijk kan zijn niet in de weg. We hebben in onze samenleving helaas wel te maken met mensen die alles onredelijk vinden als het strijdig is met het eigenbelang. Deze groep vormt een maatschappelijk probleem als het met onredelijkheid en agressie gepaard gaat.

Kenmerk van deze groep is dat men het eigen (wan-)gedrag altijd ziet als de fout of schuld van iets of iemand anders. Dat vind ik niet van fatsoen getuigen.

Dat is wel waar, maar je bent het er wel mee eens dat het voelt als een boete.

Het verschil is te groot vind ik.

Je chargeert wel enorm. Er zijn diverse regels en praktijken die de NS hanteert die onredelijk zijn.

• het onvoldoende serieus nemen van klanten bij wanprestatie (van de NS).
  • de misleiding van de automatische afwijzingsmail bij een aanvraag geld-terug-bij vertraging.
  • diverse voorwaarden in de vervoersvoorwaarden ten faveure van de NS en ten nadele van de klant.
  • te korte treinen waardoor klanten als ‘beesten in een kooi’ vervoerd worden.
  • onnodige fouten bij het vervoer en de afhandeling van klachten.
  • het onnodig in de kou laten staan van overstappers.
  • bedenk er zelf ook een paar, alstublieft.
Reputatie 7
Badge +3

Je chargeert wel enorm. Er zijn diverse regels en praktijken die de NS hanteert die onredelijk zijn.

• de misleiding van de automatische afwijzingsmail bij een aanvraag geld-terug-bij vertraging.
  • diverse voorwaarden in de vervoersvoorwaarden ten faveure van de NS en ten nadele van de klant.

Beste @fatsoen zou je on-topic willen blijven en niet in elk topic jouw negativiteit t.o.v NS ten berde brengen?

Badge +3

Het kopen van een toeslagkaartje met korting (€ 1,56) als e-ticket of bij een automaat is niet mogelijk, want dan krijg je geheid mensen met dagkaartjes e.d. die in de spits (rond 16:40) in Rotterdam instappen naar Schiphol/Amsterdam en vrolijk zeggen dat ze een half uur eerder in Breda ingestapt zijn.

Voor de rest geldt dat iemand die de ICd van 16:15 (of de IC International naar Den Haag HS van 16:26?) uit Breda neemt met korting geladen vóór 16:00 gewoon naar Amsterdam mag, maar iemand die pas in Rotterdam in diezelfde trein stapt (vertrek 16:41 of 16:55) dus niet met die korting mag reizen, en dus € 2,60 moet betalen.

Beste @fatsoen zou je on-topic willen blijven en niet in elk topic jouw negativiteit t.o.v NS ten berde brengen?

Ik reageer alleen maar op Thom die alles wat de ns doet geweldig vindt. Elke kritiek op de ns wuift hij weg met argumenten zoals, ik citeer zijn opmerking in dit onderwerp, ‘We hebben in onze samenleving helaas wel te maken met mensen die alles onredelijk vinden als het strijdig is met het eigenbelang. Deze groep vormt een maatschappelijk probleem als het met onredelijkheid en agressie gepaard gaat.’

Alsof dat wat met het onderwerp te maken heeft.

Het wordt tijd dat iemand hier echt opkomt voor de klant en de ns durft te bekritiseren.

Terug naar het onderwerp: Wellicht is het beter de toeslag voor de intercity direct af te schaffen.

De treinkaartjes zijn al duur genoeg.

Reputatie 3

@fatsoen Als je met de trein reist ga je akkoord met de voorwaarden die NS hiervoor ingesteld heeft.

Bovendien is NS een bedrijf en mogen ze zelf de tarieven bepalen.

In de voorwaarden staat dus,zoals eerder al aangegeven,dat je voor het reizen al een geldig vervoersbewijs moet hebben en dat de ICD toeslag in de trein 10 euro kost.

En als TS werkelijk ergens op een bepaald tijdstip moet zijn had hij ook een trein eerder kunnen nemen,want dat is niet het probleem van NS.

@fatsoenAls je met de trein reist ga je akkoord met de voorwaarden die NS hiervoor ingesteld heeft.

Bovendien is NS een bedrijf en mogen ze zelf de tarieven bepalen.

In de voorwaarden staat dus,zoals eerder al aangegeven,dat je voor het reizen al een geldig vervoersbewijs moet hebben en dat de ICD toeslag in de trein 10 euro kost.

En als TS werkelijk ergens op een bepaald tijdstip moet zijn had hij ook een trein eerder kunnen nemen,want dat is niet het probleem van NS.

De NS heeft een monopolie, dus als je met de trein ergens naartoe gaat/moet, heb je geen keus, geen alternatief. Uiteraard kun je zeggen dat je dan maar thuis moet blijven (of een bus moet nemen), maar dat vind ik een beetje flauw.

De NS heeft te veel macht. Normaal gesproken vindt de Nederlandse politiek/samenleving dat bedrijven niet zo veel macht behoren te hebben.

De overheid moet dan ook regelmatig ingrijpen. Dat mag van mij best wel vaker en beter.

(Trouwens, de NS mag niet zomaar bepalen welke tarieven ze hanteert. Prijsverhogingen moeten worden goedgekeurd).

Als de NS een klant niet geeft waar hij voor betaald heeft (op tijd op zijn bestemming gebracht te worden op een veilige en comfortabele wijze), is er gewoon sprake van wanprestatie.

Ik weet het, de voorwaarden zijn in het voordeel van de NS.

Als je een product koopt en het functioneert niet naar behoren, krijg je je geld terug of garantie.

De NS doet erg moeilijk en maakt het klanten moeilijk om geld terug te krijgen en geeft niet of nauwelijks garantie.

Waarom steun je de NS hierbij? Heb je soms ook een hekel aan klanten?

PS het is verstandig om de toeslag voordat je de trein instapt op je kaart/telefoon te laden.

Reputatie 3

De NS heeft een monopolie, dus als je met de trein ergens naartoe gaat/moet, heb je geen keus, geen alternatief.

Je kan ook met de auto,bus,metro,fiets,benenwagen,enz.

Als de NS een klant niet geeft waar hij voor betaald heeft (op tijd op je bestemming gebracht te worden

TS heeft dus niet  op de juiste wijze betaald.

Maar ik merk het al: Jij vind regels gewoon onfatsoenlijk.

Je gaat vast in de eerste klas stiltecoupe zitten met een tweede  klas kaartje alwaar je lekker luidt gaat zitten bellen en ook nogeens in de spits en gaat daarna bij NS klagen dat je geen 40% korting hebt gekregen terwijl je een dalvoordeel-abonnement hebt.

PS het is verstandig om de toeslag voordat je de trein instapt op je kaart/telefoon te laden.

Dit is niet alleen verstandig,maar ook verplicht!

De NS heeft een monopolie, dus als je met de trein ergens naartoe gaat/moet, heb je geen keus, geen alternatief.

Je kan ook met de auto,bus,metro,fiets,benenwagen,enz.

Als de NS een klant niet geeft waar hij voor betaald heeft (op tijd op je bestemming gebracht te worden

TS heeft dus niet  op de juiste wijze betaald.

Maar ik merk het al: Jij vind regels gewoon onfatsoenlijk.

Je gaat vast in de eerste klas stiltecoupe zitten met een tweede  klas kaartje alwaar je lekker luidt gaat zitten bellen en ook nogeens in de spits en gaat daarna bij NS klagen dat je geen 40% korting hebt gekregen terwijl je een dalvoordeel-abonnement hebt.

Wat ik al zei, dat is een beetje flauw.

Ik wijs slechts op de tekortkomingen en de grote macht van de ns. Blijkbaar houd jij zoveel van de ns dat je die tekortkomingen en grote macht ontkent of aangenaam vindt.

Jouw beschuldigingen zonder bewijs stel ik niet op prijs.

PS het is verstandig (je spaart geld uit) om de toeslag voor de IC Direct voordat je de trein instapt op je kaart/telefoon te laden. Het is niet verplicht, want je kunt de toeslag ook bij de conducteur kopen. Het verschil in prijs vind ik te hoog.

Reageer