beantwoord

Boete niet betaalde toeslag voor de trein terug vragen

• 28 november 2019
  • 40 reacties
  • 706 Bekeken

Vorige week donderdag (21/11/19) ben ik met de trein, waar toeslag voor betaald moest worden naar Rotterdam gegaan. Ik was redelijk laat dus stapte meteen in de trein en wilde de toeslag via internet kopen. Helaas lag de site van NS er donderdag uit, waardoor ik geen kaartje voor toeslag kon kopen. De conducteur kwam controleren en ik legde hem dit verhaal uit, hij vond dat ik vervolgens alsnog een boete van €10 moest betalen, deze heb ik vervolgens bij hem gepind, ik heb hier een betaalbewijs van. Ik heb meerdere keren gebeld naar NS, maar zij willen I een boetebewijs zien, deze heb ik echter niet gehad, van de conducteur heb ik alleen een bon en “vervoerbewijs” gehad (zie onderstaande foto). Ik zou toch graag €8,50 terug willen, omdat ik er niks aan kon doen dat de site eruit lag. De overige €1,50 zijn de kosten voor de “normale” toeslag. 

icon

Beste antwoord door Laura NS 28 november 2019, 11:15

Hoi Isa Kaars en welkom op onze NS Community!

Erg vervelend dat dit zo heeft moeten lopen. Het vervoerbewijs wat je laat zien op de foto, met kenmerk F349154, is het boetebewijs. Ik moet verder Tamzin hierin gelijk geven, de boete is terecht. Edit; Had je niet de mogelijkheid de toeslag te laden op je OV-chipkaart bij een toeslagzuil?

Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat is wel waar, maar je bent het er wel mee eens dat het voelt als een boete.

Het verschil is te groot vind ik.

Je chargeert wel enorm. Er zijn diverse regels en praktijken die de NS hanteert die onredelijk zijn.

• het onvoldoende serieus nemen van klanten bij wanprestatie (van de NS).
  • de misleiding van de automatische afwijzingsmail bij een aanvraag geld-terug-bij vertraging.
  • diverse voorwaarden in de vervoersvoorwaarden ten faveure van de NS en ten nadele van de klant.
  • te korte treinen waardoor klanten als ‘beesten in een kooi’ vervoerd worden.
  • onnodige fouten bij het vervoer en de afhandeling van klachten.
  • het onnodig in de kou laten staan van overstappers.
  • bedenk er zelf ook een paar, alstublieft.

Beste @fatsoen zou je on-topic willen blijven en niet in elk topic jouw negativiteit t.o.v NS ten berde brengen?

Reputatie 7
Badge +3

U heeft geen boete gekregen, u heeft gewoon de prijs betaald die gerekend wordt voor het kopen van een kaartje in de intercity direct. Er staat vervoersbewijs op uw kaartje.

Voor u instapt in welke trein ook, dient u in bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs. Bij controle kan een conducteur aan de tijd van kopen zien of u deze in de trein gekocht heeft of eerder. Wanneer u het kaartje pas na vertrek gekocht heeft kan dat u een boete van €50 opleveren in een gewone trein.

Ik heb sowieso niet zwart gereden want ik heb een abonnement waarvoor ik elke maand betaal, het ging puur om de toeslag van €1,50 die ik extra wilde kopen via internet, want dit is mogelijk. Ik wilde dit via internet kopen, omdat dat sneller gaat dan wanneer ik het bij een paal zou opladen, aangezien ik weinig overstap tijd had en ik moest perse die trein halen. Vervolgens lag de site van NS eruit, hiervan wist de conducteur ook af, want dit heeft hij tegen mij gezegd, maar alsnog liet hij mij de boete betalen en dat vond ik apart, maar ik snap dat het kan worden gezien als mijn eigen fout en dat is dan ook prima. 

Als je vindt dat jou onterecht een boete is aangesmeerd, zou je je situatie kunnen voorleggen aan in eerste instantie de klantenservice en eventueel ook aan https://www.ovombudsman.nl/

@fatsoen er is geen boete gegeven maar een toeslag verkocht tegen de prijs die geldt als je die in de trein koopt.

Badge

@Fatsoen, het zijn gewoon de extra kosten die de NS maakt doordat de hc deze toeslag nu moet uitschrijven en afrekenen. Reiziger heeft er bewust voor gekozen om zonder de toeslag te laden in de trein te stappen en dit is al direct de overtreding. Zodra je in deze trein stapt hoor je de toeslag al geladen of gekocht te hebben dat zijn nu eenmaal de regels.

Dat is onzin. Het verschil vind ik te groot. Al denk ik wel dat reizigers er verstandig aan doen van tevoren een toeslag op hun kaart/telefoon te laden.

Het is geen onzin en jij kan het verschil te groot vinden maar de NS moet hiervoor wel voorzien in een pin apparaat en de HC heeft ook nog andere mensen te controleren.  Zo zijn de regels nu eenmaal en de bedragen zijn ook gewoon vastgestelde bedragen.  Maar jij bent het gewoon nergens mee eens hoe het er bij de NS aan toe gaat, misschien moet je eens solliciteren als directielid ;)

In Amsterdam loop je ook eerst tegen een toeslagpaal op voor je echt bij de trein bent, het enige station waar men soms haast heeft om een paal te zoeken zou Schiphol zijn, maar ik moet zeggen dat ik toch weinig hoor over te weinig toeslagpalen. 

Reputatie 7
Badge +4

En terecht lijkt me. Parasitair Nederland ziet meteen mogelijkheden en dan worden de betalende reizigers weer ongevraagd blootgesteld aan domme discussies van betalingsmijders. Met de incheck gaat het eerlijk en wie dat niet wilt doen, koopt van te voren een e-ticket tegen de volle prijs. Kiezen of delen. NS zal wel gek zijn dit toe te staan. Gelukkig is NS een organisatie met fatsoen en meestal ook met verstand. Wat het laatste betreft zijn nog wel wat puntjes. ;-)

Reputatie 7
Badge +3

Zou je het daltarief als e-ticket beschikbaar hebben zou je eigenlijk een zelfde voorwaarde moeten hebben als met de e-tickets voor Samenreiskorting, dus dat je niet in de spits in de trein mag zijn. 

Doorreizen in de spits tegen daltarief kan alleen wanneer je incheckt en die incheck in de daluren (met eventuele 5 minuten marge) is. 

Reputatie 7
Badge +4

Je kunt je eigen wangedrag nooit goedpraten met het al dan niet vermeende slechte gedrag van een ander. NS is een bedrijf, verricht een dienst en daar betaalt de klant de juiste prijs voor. Net zoals uw werkgever u voor uw dienst aan uren moet betalen, moet u dat ook doen aan de spoorwegen.

Dat is fatsoen in mijn ogen.

Gewoon op de goede tijd inchecken en je betaalt het correcte bedrag. De mogelijkheid van een e-ticket zijn er voor incidentele reizigers zonder chipkaart en niet om in de trein nog even snel een kaartje met korting te kopen als de conducteur er aan komt, waarna we weer het hufterburgertaalgebruik over ons heen krijgen.

Heel goed dat NS meer en meer probeert agressie te voorkomen.

Badge

@Fatsoen, het zijn gewoon de extra kosten die de NS maakt doordat de hc deze toeslag nu moet uitschrijven en afrekenen. Reiziger heeft er bewust voor gekozen om zonder de toeslag te laden in de trein te stappen en dit is al direct de overtreding. Zodra je in deze trein stapt hoor je de toeslag al geladen of gekocht te hebben dat zijn nu eenmaal de regels.

Reputatie 7
Badge +4

Het is gewoon fatsoen dat zwartrijders de extra kosten van de verhoging zelf betalen en dit niet af kunnen wentelen op hun  betalende medereizigers.

Reputatie 7
Badge +4

Het voelt misschien hetzelfde, omdat je in beide gevallen moet betalen. Juridisch is het dat niet. NS is het toegestaan een verhoging te berekenen en er is een juridische basis voor om dat geïnd te krijgen. NS kan echter als bedrijf die verhoging kwijtschelden.  Dat kan NS niet met een echte boete, want die valt onder Justitie. 

Het is absoluut geen boete, al is dat wel het spraakgebruik wat wij hier vaak ook hanteren. 

Deze redenering staat het argument dat een regel wel eens onredelijk kan zijn niet in de weg. We hebben in onze samenleving helaas wel te maken met mensen die alles onredelijk vinden als het strijdig is met het eigenbelang. Deze groep vormt een maatschappelijk probleem als het met onredelijkheid en agressie gepaard gaat.

Kenmerk van deze groep is dat men het eigen (wan-)gedrag altijd ziet als de fout of schuld van iets of iemand anders. Dat vind ik niet van fatsoen getuigen.

Reputatie 7
Badge +3

Eerst instappen en pas daarna een toeslagkaartje in de trein via internet kopen is sowieso niet toegestaan. Je dient het toeslagkaartje op het moment van instappen te hebben. Ik neem aan dat je zelf wel snapt waarom.

Je excuus dat je alsnog in de trein een toeslagkaartje had willen kopen via internet is dus niet geldig los van de vraag of het internet nou wel/niet werkte.

De toeslag van €10 die je in de trein hebt betaald is dus volledig terecht.

Reputatie 4

@fatsoen Als je met de trein reist ga je akkoord met de voorwaarden die NS hiervoor ingesteld heeft.

Bovendien is NS een bedrijf en mogen ze zelf de tarieven bepalen.

In de voorwaarden staat dus,zoals eerder al aangegeven,dat je voor het reizen al een geldig vervoersbewijs moet hebben en dat de ICD toeslag in de trein 10 euro kost.

En als TS werkelijk ergens op een bepaald tijdstip moet zijn had hij ook een trein eerder kunnen nemen,want dat is niet het probleem van NS.

@fatsoenAls je met de trein reist ga je akkoord met de voorwaarden die NS hiervoor ingesteld heeft.

Bovendien is NS een bedrijf en mogen ze zelf de tarieven bepalen.

In de voorwaarden staat dus,zoals eerder al aangegeven,dat je voor het reizen al een geldig vervoersbewijs moet hebben en dat de ICD toeslag in de trein 10 euro kost.

En als TS werkelijk ergens op een bepaald tijdstip moet zijn had hij ook een trein eerder kunnen nemen,want dat is niet het probleem van NS.

De NS heeft een monopolie, dus als je met de trein ergens naartoe gaat/moet, heb je geen keus, geen alternatief. Uiteraard kun je zeggen dat je dan maar thuis moet blijven (of een bus moet nemen), maar dat vind ik een beetje flauw.

De NS heeft te veel macht. Normaal gesproken vindt de Nederlandse politiek/samenleving dat bedrijven niet zo veel macht behoren te hebben.

De overheid moet dan ook regelmatig ingrijpen. Dat mag van mij best wel vaker en beter.

(Trouwens, de NS mag niet zomaar bepalen welke tarieven ze hanteert. Prijsverhogingen moeten worden goedgekeurd).

Als de NS een klant niet geeft waar hij voor betaald heeft (op tijd op zijn bestemming gebracht te worden op een veilige en comfortabele wijze), is er gewoon sprake van wanprestatie.

Ik weet het, de voorwaarden zijn in het voordeel van de NS.

Als je een product koopt en het functioneert niet naar behoren, krijg je je geld terug of garantie.

De NS doet erg moeilijk en maakt het klanten moeilijk om geld terug te krijgen en geeft niet of nauwelijks garantie.

Waarom steun je de NS hierbij? Heb je soms ook een hekel aan klanten?

PS het is verstandig om de toeslag voordat je de trein instapt op je kaart/telefoon te laden.

Hoi Isa Kaars en welkom op onze NS Community!

Erg vervelend dat dit zo heeft moeten lopen. Het vervoerbewijs wat je laat zien op de foto, met kenmerk F349154, is het boetebewijs. Ik moet verder Tamzin hierin gelijk geven, de boete is terecht. Edit; Had je niet de mogelijkheid de toeslag te laden op je OV-chipkaart bij een toeslagzuil?

Reputatie 4

De NS heeft een monopolie, dus als je met de trein ergens naartoe gaat/moet, heb je geen keus, geen alternatief.

Je kan ook met de auto,bus,metro,fiets,benenwagen,enz.

Als de NS een klant niet geeft waar hij voor betaald heeft (op tijd op je bestemming gebracht te worden

TS heeft dus niet  op de juiste wijze betaald.

Maar ik merk het al: Jij vind regels gewoon onfatsoenlijk.

Je gaat vast in de eerste klas stiltecoupe zitten met een tweede  klas kaartje alwaar je lekker luidt gaat zitten bellen en ook nogeens in de spits en gaat daarna bij NS klagen dat je geen 40% korting hebt gekregen terwijl je een dalvoordeel-abonnement hebt.

PS het is verstandig om de toeslag voordat je de trein instapt op je kaart/telefoon te laden.

Dit is niet alleen verstandig,maar ook verplicht!

Reputatie 7
Badge +3

U heeft geen boete gekregen, u heeft gewoon de prijs betaald die gerekend wordt voor het kopen van een kaartje in de intercity direct. Er staat vervoersbewijs op uw kaartje.

Voor u instapt in welke trein ook, dient u in bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs. Bij controle kan een conducteur aan de tijd van kopen zien of u deze in de trein gekocht heeft of eerder. Wanneer u het kaartje pas na vertrek gekocht heeft kan dat u een boete van €50 opleveren in een gewone trein.

De NS heeft een monopolie, dus als je met de trein ergens naartoe gaat/moet, heb je geen keus, geen alternatief.

Je kan ook met de auto,bus,metro,fiets,benenwagen,enz.

Als de NS een klant niet geeft waar hij voor betaald heeft (op tijd op je bestemming gebracht te worden

TS heeft dus niet  op de juiste wijze betaald.

Maar ik merk het al: Jij vind regels gewoon onfatsoenlijk.

Je gaat vast in de eerste klas stiltecoupe zitten met een tweede  klas kaartje alwaar je lekker luidt gaat zitten bellen en ook nogeens in de spits en gaat daarna bij NS klagen dat je geen 40% korting hebt gekregen terwijl je een dalvoordeel-abonnement hebt.

Wat ik al zei, dat is een beetje flauw.

Ik wijs slechts op de tekortkomingen en de grote macht van de ns. Blijkbaar houd jij zoveel van de ns dat je die tekortkomingen en grote macht ontkent of aangenaam vindt.

Jouw beschuldigingen zonder bewijs stel ik niet op prijs.

PS het is verstandig (je spaart geld uit) om de toeslag voor de IC Direct voordat je de trein instapt op je kaart/telefoon te laden. Het is niet verplicht, want je kunt de toeslag ook bij de conducteur kopen. Het verschil in prijs vind ik te hoog.

Eigenlijk staan er te weinig toeslagzuilen op het perron. Soms moet je een stuk lopen naar een zuil en weer teruglopen naar je gewenste zitplaats.

Zou er geen app te ontwikkelen zijn waarmee je een toeslag kunt kopen net voordat je besluit een ic-direct trein te nemen? Zoiets als de huidige parkeer-apps.

Reputatie 7
Badge +3

@fatsoen

In Rotterdam struikel je over de toeslagzuilen op de perrons. Wat je hier zegt is echt een onzinnig excuus.

@fatsoen

In Rotterdam struikel je over de toeslagzuilen op de perrons. Wat je hier zegt is echt een onzuinig excuus.

In Rotterdam wellicht wel, maar niet in Breda en Amsterdam.

Reputatie 7
Badge +3

@fatsoen

In Rotterdam struikel je over de toeslagzuilen op de perrons. Wat je hier zegt is echt een onzuinig excuus.

In Rotterdam wellicht wel, maar niet in Breda en Amsterdam.

In Breda ook, in Amsterdam heb ik geen ervaring.

Reputatie 7

In Breda staan ze zelfs op alle perrons, ook waar het spul niet eens stopt. En je kunt er niet omheen want ze staan bovenaan de trap en roltrap

In Breda staan ze zelfs op alle perrons, ook waar het spul niet eens stopt. En je kunt er niet omheen want ze staan bovenaan de trap en roltrap

Ik heb soms een heel eind moeten lopen. Ze staan nogal ver uit elkaar op het perron.

Zou er een app te ontwikkelen zijn waarmee je een toeslag kunt kopen net voordat je besluit een ic-direct trein te nemen? Zoiets als de huidige parkeer-apps.

Reputatie 7
Badge +3

Eigenlijk staan er te weinig toeslagzuilen op het perron. Soms moet je een stuk lopen naar een zuil en weer teruglopen naar je gewenste zitplaats.

Zou er geen app te ontwikkelen zijn waarmee je een toeslag kunt kopen net voordat je besluit een ic-direct trein te nemen? Zoiets als de huidige parkeer-apps.

Je kunt via de app of via de website toeslag op jouw kaart kopen. Dat is alleen met vol tarief. Via de toeslagzuilen kun je in de daluren de toeslag tegen daltarief kopen/laden.

@Isa Kaars heeft het over toeslag van €1,50 dat is daltarief en niet via app of website te koop.

Reputatie 7
Badge +4

U moet zelf zorgen voor een geldig kaartje en als u dat niet heeft gekocht, kunt u niet mee. Doet u dan wel, dan krijgt u terecht een boete. Reizen doe je met een geldig kaartje, niet met een verhaal van ik heb niet betaald, maar ik kon er niks aan doen. Met een smoes kun je niet betalen.

Het idee bestaat kennelijk dat je een boete niet hoeft te betalen en terug krijgt. Dan is de coulance in het verleden kennelijk toch te ruim geweest, al vind ik het principe dat de eerste boete als waarschuwing gezien moet worden eigenlijk wel sympathiek. Het pakt dus kennelijk anders uit in de beleving van mensen.

Als je niet betaalt en zwart rijdt, moet je ook niet zeuren over een boete. Deze is zonder meer terecht. Een beetje ruggengraat kan geen kwaad. Zelf niet betalen en de verantwoordelijkheid daarvoor bij een ander leggen is niet zo stijlvol.

Geen enkele smoes is geloofwaardig als het een ‘vergissing’ in het eigen voordeel betreft. Ook niet als het, al dan niet per ongeluk, wel waar is.

De paal valt niet te missen, in een seconde klaar. 

Reageer