vraag

Boete Onterecht

• 7 oktober 2019
  • 18 reacties
  • 707 Bekeken

Beste meneer/mevrouw,

De boete die ik gekregen heb (zie bijlage met de boete) , lijkt me onterecht, gezien ik een geldige ov studenten jaarkaart heb voor door de weeks. De reisdag was op woensdag 28 augustus. Een door de weekse dag. Dit betekent dus dat het gaat om een abonnement dat al is afgekocht en waar je dus geen boete voor kan krijgen gezien de coulance regeling die jullie op jullie site beschrijven. De dag door de weeks is afgekocht. Ik reisde voor de eerste keer met de trein met deze kaart en had per ongeluk bij het gvb ingecheckt in plaats van bij de ns. Dit heb ik ook aan de man uitgelegd. Ik zag op de site staan dat het dan gaat om een misverstand/ coulance. Ik had wel degelijk bij de ns ingecheckt (zie bijlage met reisgeschiedenis). Ik hoop dat jullie hier begrip voor hebben.

Met vriendelijke groet,

Poeya Haydarlou

18 reacties

Hallo Poeyahay en welkom bij de NS Community,

Wat spijtig zeg dat jou dit is overkomen. Het is wel terecht dat er een boete is uitgeschreven aangezien je niet hebt incheckt bij de juiste vervoerder. Je kan in dergelijke gevallen contact opnemen met onze klantenservice. Contact met ons opnemen gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). Je kan er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.
Reputatie 1
Hallo Poeyahay en welkom bij de NS Community,

Wat spijtig zeg dat jou dit is overkomen. Het is wel terecht dat er een boete is uitgeschreven aangezien je niet hebt incheckt bij de juiste vervoerder. Je kan in dergelijke gevallen contact opnemen met onze klantenservice. Contact met ons opnemen gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). Je kan er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Beste @Erryt NS ,

Helaas klopt je info niet. @poeyahay had geen boete mogen krijgen volgens jullie eigen informatie: https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen

Jammer dat een moderator dit niet weet. @poeyahay ik zou verwijzen naar de website waar ik naar heb gelinkt als je de klantenservice belt.

Mvg,

Ludi
Ik zal eens informeren hoe het precies zit. Ik had het vermoeden dat dit niet meer actueel was aangezien de voorwaarden ook aangeven dat je gewoon in- en uit dient te checken voor een geldig vervoerbewijs. Ik kom hierop terug.
Reputatie 3
Misschien even dit topic van 1 jaar geleden doornemen.

https://community.ns.nl/in-de-trein-11/boete-had-niet-ingecheckt-met-studenten-ov-51988/index2.html
Badge +3
Dat lijkt me een uitstekend idee. NS heeft in 2015 verstrekkende toezeggingen gedaan die blijkbaar nog steeds niet in de voorwaarden zijn verwerkt. Hierdoor zijn er nog steeds NS-ers die denken dat reizigers met afgekocht reisrecht beboet moeten worden bij een gemiste incheck.
Ik kan de bijlage niet zien, dus ik ga ervan uit dat TS een geldige studenten week OV heeft, dan bij ofwel geen checkin of bij verkeerde vervoerder: Attendeer op inchecken in een blauwe balk. De regels zijn niet veranderd in dit geval, dus blijf ik het zeer bijzonder vinden dat er uvb worden uitgeschreven voor afgekocht reisrecht.
Badge +3
Ik zal eens informeren hoe het precies zit. Ik had het vermoeden dat dit niet meer actueel was aangezien de voorwaarden ook aangeven dat je gewoon in- en uit dient te checken voor een geldig vervoerbewijs. Ik kom hierop terug.
In de voorwaarden staat het volgende:

Bron: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1525184148015/content/assets/ns-nl/voorwaarden/algemene-voorwaarden.pdf

Op 2 April 2015 (https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen) heeft NS uitdrukkelijk in de publiciteit gebracht dat er geen in- en uitcheckverplichting meer geldt voor reizigers die een "product" afgekocht reisrecht op hun OV-chipkaart hebben staan. Het is ook duidelijk dat NS de voorwaarden heeft aangepast in juli 2015 omdat er op 2 april 2015 is bepaald dat voor een aantal abonnementen de verplichting tot in- en uitchecken de facto niet meer geldt.

Er hoeft niets uitgezocht te worden. Ik verbaas me er dan ook over dat ruim 4 jaar nadat NS heeft toegegeven dat reizigers die afgekocht reisrecht op hun OV-chipkaart hebben staan er nog steeds medewerkers zijn die menen dat in- en uitchecken altijd verplicht is of nog erger UVB's staan te schrijven.
Reputatie 3
Ik verbaas mij zo langzamerhand helemaal nergens meer over bij NS.
Badge +3
Ik vermoed ook dat men zo graag wil dat je altijd in- en uitcheckt omdat reisbewegingen en bijbehorende transacties natuurlijk het nodige waard zijn (Big Data), die natuurlijk (zwaar) vertroebeld raken als iedereen met afgekocht reisrecht (o.a. studenten) bewust of onbewust toch gaan reizen zonder incheck...

Misschien ook nog iets met verdeling van opbrengsten tussen de diverse vervoerders. Als een student bijv. alleen maar met bus/tram/metro of Arriva treinen reist, krijgt NS dan nog wel geld voor die student of is dat gewoon van tevoren al verdeeld?
Badge +3
Ik heb begrip voor de behoefte aan reisgegevens van de kant van de vervoerders. Dat kan redelijk eenvoudig opgelost worden door poortjes te plaatsen. Voor reizen van/naar stations zonder poortjes zouden de vervoerders kunnen nadenken over het geven van bonussen (gratis koffie?) wanneer 10 keer wel in- en uitgecheckt is.

Maak het interessant voor abonnementhouders met afgekocht reisrecht om altijd in- en uit te checken.
Reputatie 7
Badge +3
Ik begrijp ook dat de vervoerder de reisgegevens willen, ook om per vervoerde de opbrengsten te weten.
Maar er is gezegd door NS dat wanneer iemand op een volledig afgekochte dag een keer vergeet in te checken dat ze dan geen boete zullen geven. Dat is toch net even wat anders dan dat iemand dan nooit incheckt.

Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik niet alles weet. Ik vind het erg vervelend dat ik in twijfel wordt genomen terwijl ik met zekerheid een antwoord wil geven. Soms is iets verouderd en kan je er niet vanuit gaan dat het klopt. In dit geval is de website vrij oud en staat er het nodige over coulance. Ik wil graag bevestigen dat dit nog steeds van kracht is, maar ben er erg voorzichtig mee.

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp dat je niet alles weet. Ik begrijp niet waarom het binnen NS blijkbaar zo moeilijk te achterhalen is hoe het nou precies zit.

Badge +3

Over jou en je inzet geen twijfel hoor ^ET @Erryt NS.

Voor je het weet heb ik je nog eens nodig als ikzelf weer eens iets stoms gedaan heb… :joy:

Fijn om te vernemen dat dit niet het geval is.

@Erryt NS 

Het is voor mij als HC al pittig alle wijzigingen bij te houden, laat staan voor jullie. Het woud dat vervoersbewijzen heet is groot, heel erg groot en je verdwaald er zo in.

Reputatie 7
Badge +3

Het zal ongetwijfeld lastig zijn om alles bij te houden, maar zoiets moet toch gewoon ergens in een grote database staan? En als zoiets niet meer geldig is dan moet dit van de website gehaald worden. Nu staat dit er gewoon op en reizigers gaan er dan van uit dat het nog steeds het geval is.

Wanneer er bv op een prijssticker in een winkel een prijs staat maar de kassa geeft een andere prijs aan, mag je er ook van uitgaan dat de prijs op de prijssticker klopt, behalve als het heel duidelijk is dat deze prijs niet kan kloppen.

@Momo 

Daar is weinig tussen te krijgen, maar het zou vanzelfsprekend moeten zijn en dat is het blijkbaar niet. Zelf haal ik soms fouten eruit, denk aan foutieve codes tov de voorwaarden. Ik de gek kijk verder, maar doet iedereen dat? En ik geef fouten door. 

Reageer