boete onterecht | NS Community
beantwoord

boete onterecht

  • 6 February 2023
  • 35 reacties
  • 1155 Bekeken

Ik moest bij station Harderwijk in de trein, ik moest rennen voor de trein, toen zat ik 1seconden en kocht ik een kaartje voor de trein maar kwam de conducteur er al aan en vond dat dit kaartje niet geldig was omdat ik het alleen kocht omdat hij langs kwam. Dit was niet waar omdat ik het kaartje kocht omdat ik net in de trein zat, ik had veel haast en kon daardoor niet op het perron zelf nog een kaartje kopen. Ik heb dus het kaartje betaald, en heb een boete gekregen. Ik vind dat onredelijk dus hoop dat deze boete kwijt kan worden gescholden

icon

Beste antwoord door mrfreeze 6 February 2023, 15:09

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Voor je in de trein stapt moet je al een kaartje hebben. Als je moest rennen voor de trein was je gewoon te laat. Voortaan eerder van huis gaan of een trein later nemen. Of (en dat is sinds kort mogelijk) je checkt in met je betaalkaart bij het paaltje, dan hoef je niet meer een los kaartje te kopen. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Famkebuiter,

De boete is natuurlijk wel terecht, want je hebt een geldig vervoerbewijs nodig vóór je de trein instapt.

Je zou eventueel rechtstreeks contact op kunnen nemen met de klanteNService per telefoon (030-7515155), chat, Facebook of Twitter, om te kijken of zij nog iets voor je kunnen betekenen. Als het je eerste boete is en je verder normaal hebt meegewerkt, willen ze nog wel eens coulant zijn.

Reputatie 7
Badge +4

U moet uw kaartje kopen voordat u in de trein stapt, de boete is terecht. Een kaartje bestellen als u in de trein zit en de conducteur zien aankomen is gewoon zwartrijden, u zit gewoon fout. Een eerste boete kan nog wel eens worden kwijtgescholden door Klantenservice, mits de conducteur geen negatieve opmerkingen heeft opgeschreven, bijvoorbeeld over of u meteen meewerkte of niet.

Reputatie 7
Badge +4

Wat een eensgezindheid, lol.

Reputatie 7
Badge +3

Wat een eensgezindheid, lol.

Een van de weinige onderwerpen waar zo'n beetje alle forumleden het wel met elkaar eens zijn inderdaad 😉

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou een moderator willen vragen om de titel van het topic aan te passen naar ‘Boete terecht’.

Reputatie 7
Badge +3

De boete is terecht. Je moet al op het station binnen de poortjes en paaltjes in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs. Als je pas in de trein een kaartje koopt, zit je fout. Sinds 31-1-23 kun je ook met de bankpas inchecken, dus beroepen op dat je pas in de trein een kaartje kon kopen is een smoes waar de conducteur echt niet meer intrapt.

Reputatie 7

De tip van Momo is wel een goede. Inderdaad de snelste manier om toch aan een kaartje te geraken mocht je de trein zien aankomen.

Reputatie 7
Badge

Als je het perron op bent, of de poortjes bent gepasseerd, dan moet je een geldig vervoersbewijs hebben. 

Badge +3

Als je het perron op bent, of de poortjes bent gepasseerd, dan moet je een geldig vervoersbewijs hebben. 

Niet helemaal, want dat is pas nodig bij het instappen.

Iemand mag op een station met paaltjes best iemand uitzwaaien, en bij diverse stations met poortjes kan je ook met een passage(pas) terecht.

Reputatie 7
Badge +3

Als je het perron op bent, of de poortjes bent gepasseerd, dan moet je een geldig vervoersbewijs hebben. 

Niet helemaal, want dat is pas nodig bij het instappen.

Iemand mag op een station met paaltjes best iemand uitzwaaien, en bij diverse stations met poortjes kan je ook met een passage(pas) terecht.

Neen, hoor volgens de NS huisregels moet je op het station in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs.

Badge +3

Neen, hoor volgens de NS huisregels moet je op het station in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs.

Dat klopt dan niet (helemaal), want op een passagepas staat dat die geen reisrecht geeft, dus is geen vervoerbewijs.

Misschien is die huisregel nog een overblijfsel van vroeger, toen je in principe een perronkaartje nodig had om iemand uit te zwaaien? Maar ook dat is geen vervoerbewijs… 

Reputatie 4

Ik vind de boete onterecht. Zoals de schrijfster aangeeft werd er meteen een kaartje gekocht. Men moet uitgaan van de goede gedraging en intenties die zouden ondersteund moeten worden.

Dat er meer mogelijkheden zijn om een vervoersbewijs aan te schaffen weten wij als beste stuurlui aan de wal, echter hoeft dat niet bij betrokkene bekend te zijn. Betrokkene heeft daarbij de haar bekende mogelijkheid als eerste gebruikt.

Het verschil herkennen tussen goede en slechte intenties vereist ervaring. De conducteur had hier coulanter kunnen zijn door een waarschuwing te geven en te wijzen op de overige mogelijkheden om vervoersbewijzen aan te schaffen.

Reputatie 3

Betrokkene heeft zelf de keuze gemaakt om niet te reizen met een OV chipkaart, maar steeds een los kaartje te kopen.
Dat gaat niet samen met op het laatste moment in de trein springen.

Reputatie 7
Badge +3

En dat losse kaartje kopen hoeft nu ook niet meer, met hetzelfde gemak als waarmee je een OV-chipkaart voor het paaltje houdt om in te checken kun je nu een bankpas of telefoon waaraan je bankpas is gekoppeld voor het paaltje houden. Als kan zo iemand als TS dan misschien weer zo veel haast hebben dat het teveel tijd kost om die bankpas tevoorschijn te halen uit een portemonnee of pasjeshouder of zelfs om de telefoon uit een tas of (jas)zak te halen. Ga gewoon op tijd van huis of aanvaard dat je een latere trein moet nemen als je te laat bent.

Bij het kopen van een online ticket loop je bovendien het risico dat het langer kan duren voor je je kaartje in de mail krijgt, of er kan een storing zijn bij NS of bij je bank waardoor je het niet eens kan kopen. Als je ruim op tijd, nog voor je van huis gaat, dat kaartje koopt en je het kaartje al hebt voor je bij het station bent is er niets aan de hand. je moet niet alleen je reis in de reispanner plannen, je moet ook de tijd voor het kopen van een kaartje inplannen. 

Ik heb in het verleden toen er nog geen OV-chipkaart was ook wel eens nog bij de kaartautomaat beneden gestaan om een kaartje te kopen terwijl ik de trein al hoorde aankomen en dat die net weg reed op het moment dat ik mijn kaartje had en naar de trap naar het perron snelde. Had ik de tijd die nodig was om een papieren kaartje te kopen (én mijn fiets op slot te zetten én naar het station fietsen) ook niet goed gepland. Kon ik mooi een half uur wachten. 

Ik vind de boete onterecht. Zoals de schrijfster aangeeft werd er meteen een kaartje gekocht. Men moet uitgaan van de goede gedraging en intenties die zouden ondersteund moeten worden.

Uw bijnaam is toch niet Gekke Henkie?

Ik vind de boete onterecht. Zoals de schrijfster aangeeft werd er meteen een kaartje gekocht. Men moet uitgaan van de goede gedraging en intenties die zouden ondersteund moeten worden.

Ik ben zeker geen voorstander van continu iedere gedraging beboeten, maar juist hier heeft NS het best netjes geregeld. Je kunt eenmaal per kalenderjaar de 50 euro verhoging laten kwijtschelden als je contact opneemt. Als TS even belt met NS is de kans vrij groot dat deze vervalt. Daarmee is het te betalen bedrag enkel de ritprijs. 

 

(de manier waarop het als “coulance” werkt en de HC het kan beinvloeden vind ik ook niet per se charmant, maar een betere oplossing heb ik ook niet direct)

Badge +3

Zelfde als die persoon die in alle haast spontaan ‘in de 1e klas beland was’

Die 50 euro opslag (bovenop het bedrag voor 1e klas reizen met een 2e klas incheck op saldo) krijg je meestal wel terug. Dat kan je eens per (kalender)jaar flikken/mee weg komen.

Maar die 1e klas ‘boete’ is terecht, en dat is met een e-ticket kopen na vertrek niet anders.

En bij Flex krijg je het gewoon als correctie op je factuur, “blijf lekker zitten het is goed zo”.

Reputatie 7
Badge +3

Het spreekwoord luidt niet voor niets “haastige spoed is zelden goed”.

Reputatie 7
Badge +3

Neen, hoor volgens de NS huisregels moet je op het station in bezit zijn van een geldig vervoersbewijs.

Dat klopt dan niet (helemaal), want op een passagepas staat dat die geen reisrecht geeft, dus is geen vervoerbewijs.

Misschien is die huisregel nog een overblijfsel van vroeger, toen je in principe een perronkaartje nodig had om iemand uit te zwaaien? Maar ook dat is geen vervoerbewijs… 

 

Reputatie 7
Badge +1

De huisregels op de afbeelding geven aan dat je het bezit moet zijn van een geldig vervoersbewijs of passage-/ verblijfsrecht. 

In dat geval klopt dus wat​ @Robert B zegt.

Al doet dat er voor TS helemaal niet toe, want die is de trein ingestapt zonder vervoersbewijs. Dat is dus niet toegestaan.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt allerlei argumenten opwerpen waarom je (nog) geen geldig vervoerbewijs hebt op het perron, iemand uitzwaaien, iemand opwachten die naar dat station reist, wachten met inchecken tot de daluren beginnen, en op een station met paaltjes zal er niet gelijk een NS controleur op je nek springen als je zonder geldig vervoerbewijs een stap voorbij het paaltje zet. Op mijn plaatstelijke sprinterstation moet ik toch nog zo'n 2 of 3 stappen zetten vanaf de trap tot aan het eerste paaltje en ongeveer 4 a 5 meter verder staat een volgend paaltje, ik kan als ik niet de doorgang vanaf de trap wil beletten best bij dat paaltje verderop 1 of 2 minuten voor de daluren ingaan wachten als ik een daluren abonnement heb.

Maar ik denk zo ongeveer iedereen (behalve misschien TS en Gekke Henkie) geen geldige argumenten kan geven om zonder geldig vervoerbewijs een trein in te stappen.

Hoewel, ik kan er wel eentje bedenken waardoor ik zelf eens zonder geldig vervoerbewijs de trein ben ingestapt, de poortjes deden het niet, allemaal rode kruizen vanwege een eerdere tunnelstoring of brandmelding (in de eerste jaren van het nieuwe station Delft gebeurde dat toch wel een paar keer, vooral als het 's zomers weer eens lekker warm was), er werd toen wel omgeroepen dat reizigers die op saldo reisden een kaartje bij de automaat moesten aanschaffen, ik had Traject Vrij (en dus ook al voor Flex op rekening) en dan ga ik echt geen los kaartje bij de automaat kopen om later weer het geld daarvan terug te vragen, ik leg het dan wel uit bij een eventuele controle, maar zoals gewoonlijk ook toen al geen controle en vervolgens bij het overstappen op Den Haag HS ingechekt bij de paaltjes die stonden bij de in/uitgang die nu gesloten is.

vanwaar de haast, reizen per trein gaat vaak al traag, maar meestal gaat er binnen 30 minuten een volgende. dan moeten ze op bestemming maar even wat langer wachten op je 😂.

 

nu zullen er vast mensen zijn die zwartrijden, maar als de NS haar klanten niet vertrouwd kunnen ze net zo goed stoppen met hun diensten. ik erger me ook dat je in de trein geen kaartjes kan kopen, was vroeger heel gebruikelijk en ook met moderne techniek best mogelijk om die handscanners een pay functie te geven. 

 

gebeurd mij ook wel eens dat ik vergeet een nieuwe maandabo  “bij te laden” en nog geen conducteur die daar moeilijk over doet. 

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik vind de boete onterecht. Zoals de schrijfster aangeeft werd er meteen een kaartje gekocht. Men moet uitgaan van de goede gedraging en intenties die zouden ondersteund moeten worden.

Dat er meer mogelijkheden zijn om een vervoersbewijs aan te schaffen weten wij als beste stuurlui aan de wal, echter hoeft dat niet bij betrokkene bekend te zijn. Betrokkene heeft daarbij de haar bekende mogelijkheid als eerste gebruikt.

Het verschil herkennen tussen goede en slechte intenties vereist ervaring. De conducteur had hier coulanter kunnen zijn door een waarschuwing te geven en te wijzen op de overige mogelijkheden om vervoersbewijzen aan te schaffen.

  • Intenties zijn niet in het geding. De conducteur controleert op gedrag en doet niet aan waarheidsvinding. Ze had als gedrag geen geldig kaartje, en reisde zonder voor die reis te betalen. Daarmee benadeelt ze NS. Toevallig net een kaartje kopen als de conducteur er aan komt is wel erg doorzichtig. Over intenties gesproken. Als je er van uit gaat dat zwartrijders wel goede intenties hadden, ben je niet goed wijs en ken je de hedendaagse werkelijkheid in de trein niet. De enige intentie is eigenbelang. Het levert dik op. Men moet uitgaan van de goede gedraging en intenties die zouden ondersteund moeten worden.????
  • De mogelijkheden niet kennen doet niet ter zake. De reiziger is er zelf verantwoordelijk voor om een geldig vervoersbewijs te hebben.
  • De conducteur hoeft helemaal geen goede of slechte intenties vast te stellen. Je kunt op een eerste verzoek een geldig kaartje laten zien of niet. Er is geen reden coulant te zijn als mensen niet hebben betaald. Het niet betalen voor een dienst is feitelijk een vorm van diefstal. Als klant niet betalen voor een dienst, is in principe hetzelfde als een werkgever de werknemer niet voor haar of zijn  dienst betaalt en op het loon kort. 
  • Je hebt een geldig kaartje of niet, en een pas in de trein gekocht kaartje is niet geldig. De intentie om pas een kaartje te kopen als er controle komt onderscheiden we ook niet. De constatering of iemand in het bezit is van  een niet geldig kaartje is objectief vast te stellen en die moet een geldig kaartje met verhoging kopen. De rest is onzin.
  • Wie betaalt de kosten van de reis, als TS dat zelf niet correct doet?
  • Merkwaardig dat mensen wel weten dat een boete kan worden kwijtgescholden, maar niet hoe je een geldig kaartje moet kopen. 
  • Het maakt duidelijk dat het beleid om eerste boete kwijt te schelden, hoe sympathiek ook, averechts werkt.
Reputatie 3

Ik vind de boete onterecht. Zoals de schrijfster aangeeft werd er meteen een kaartje gekocht. Men moet uitgaan van de goede gedraging en intenties die zouden ondersteund moeten worden.

Uw bijnaam is toch niet Gekke Henkie?

Laten we niet aan bijnamen gaan doen op dit forum.

Reageer