beantwoord

Boete ontvangen, studenten OV niet leesbaar

• 25 June 2014
  • 3 reacties
  • 818 Bekeken

2 weken terug zat ik in de trein naar Rotterdam. Inchecken en uitchecken in de bus en trein ging prima maar toen de conducteur me controleerde bleek mijn kaart niet scanbaar te zijn (er zat een kleine scheur in die ik niet had opgemerkt omdat ik de kaart nooit uit mijn portemonnee haal). Ik kreeg (begrijpelijk) een boete, maar omdat er gewoon kan worden opgezocht wat mijn abbonement is (Studenten Week Vrij) kan er makkelijk worden gezien dat het een onopzettelijke fout is van mijn kant. Mede doordat ik gewoon kon inchecken in de bus en op het station was ik me van geen kwaad bewust. Kan ik hierover iemand contacteren?
icon

Beste antwoord door Leny NS 25 June 2014, 15:04

MrRazorlike, welkom op het forum. Als ik je verhaal zo lees, dan heeft de conducteur terecht een boete uitgeschreven. Als de conducteur je kaart niet kan scannen, dan kan hij/zij ook niet zien dat er op de kaart een studenten ov opstaat.

Is dit je eerste boete? Als het goed is heb je de acceptgiro ontvangen en misschien kan ik je verder helpen. Ik dien eerst een paar dingen te controleren en de verklaring van de conducteur te lezen. Zou je via een privébericht je naw gegevens, je kaartnummer en het kenmerk van de boete willen sturen? Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'in de trein'
Bekijk origineel

3 reacties

Badge
MrRazorlike, welkom op het forum. Als ik je verhaal zo lees, dan heeft de conducteur terecht een boete uitgeschreven. Als de conducteur je kaart niet kan scannen, dan kan hij/zij ook niet zien dat er op de kaart een studenten ov opstaat.
Is dit je eerste boete? Als het goed is heb je de acceptgiro ontvangen en misschien kan ik je verder helpen. Ik dien eerst een paar dingen te controleren en de verklaring van de conducteur te lezen. Zou je via een privébericht je naw gegevens, je kaartnummer en het kenmerk van de boete willen sturen? Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'in de trein'
De controle apparatuur van een conducteur geeft een wat minder sterk communicatiesignaal af dan de kaartlezers in poortjes en CICO paaltjes.
Daardoor kan het mogelijk zijn dat jouw OV-chipkaart nog wel werk functioneert, maar de conducteur hem niet meer kan uitlezen.
En niet kunnen uitlezen betekent dat hij/zij niet kan controleren of jij op dat moment wel over een geldig vervoerbewijs beschikt.

Je zou contact kunnen opnemen met de Klantenservice van NS en een verzoek kunnen indienen tot kwijtschelding van de wettelijke verhoging die de conducteur verplicht is door te berekenen.

Ook zou je kunnen wachten tot een moderator van dit forum contact met je zoekt en eventueel e.e.a. voor je afhandelt.

Tegelijkertijd is het misschien aanbevelenswaardig om bij Studentenreispeoduct een vervangende OV-chipkaart te vragen teneinde verdere problemen in de toekomst te voorkomen.
In afwachting van die nieuwe OV-chipkaart zou je misschien ook een tijdelijk reisproduct kunnen regelen.

En vergeet niet, OV-chipkaarten kunnen ook in portemonnees mechanisch defect raken, zeker als de portemonnee redelijk "plat" is (wat bij de chronische geldnood bij studenten vaak zo zal zijn 🙂 ) en als je die portemonnee ook nog eens in een achterzak steekt is de kans groot dat bij zitten de portemonnee (en de kaart) gebogen wordt; en daar kan een OV-chipkaart niet zo heel erg goed tegen.
Als dat vaak voor komt, kunnen de haar-dunne koperdraadjes in onderbroken raken, waardoor op een gegeven moment de kaart in het geheel niet meer functioneert.

EDIT:
Ik zie dat terwijl ik zat te tikken (en de links op te zoeken) Leny - als moderator van NS al contact met je geeft gezocht, wat mijn verhaal uiteraard gedeeltelijk achterhaalt.
Reputatie 7
Badge +4
Overigens ben je volgens de voorwaarden zelf verantwoordelijk voor het in werking houden van je ov-chipkaart. Als hij kapot is kan er van coulance sprake zijn maar dat is het dan ook.

De boete is terecht, helaas en intenties zijn niet in het geding, al kan ik me voorstellen dat u zich van geen kwaad bewust was.

Reageer