beantwoord

boete ov chipkaart

• 26 maart 2014
  • 5 reacties
  • 25442 Bekeken

Hallo,

ik heb vandaag pe rongeluk de verkeerde ov kaart meegenomen van huis ( die van mijn vriendin ) en zij de mijne. Ik kreeg controle in de trein en toen kwam ik er pas achter dat het de verkeerde kaart was. De man wilde niet in discussie, gaf me een boete en nam mijn ov kaart in. Mijn vriendin heeft geen andere kaart en moet een behoorlijk stuk reizen volgende week. ( we hebben alle twee een studenten reis product ) kan ik de NS aanschijven en in beroep gaan en mijn ov kaart terug krijgen ??

gr jeroen
icon

Beste antwoord door Brian NS 27 maart 2014, 10:04

Hallo Jeroen,

Welkom op ons forum. Ik heb je vraag even verplaatst naar het topic 'in de trein'. Zoals in eerdere reacties aangegeven is het niet toegestaan om met een persoonlijk OV-chipkaart van iemand anders te reizen. Dit wordt gezien als fraude, de kaart wordt dan ingenomen door de conducteur. De kaart wordt vervolgens afgegeven en wordt daarna opgestuurd naar TLS en beeindigd. Deze kaart is dus niet meer terug te krijgen. Mijn advies is dan ook om contact op te nemen met DUO en dan aan te geven dat je je kaart met het studentenreisproduct niet meer hebt. Deze zullen je denk ik verwijzen naar de OV-chipkaart service om een nieuwe kaart aan te vragen.
Bekijk origineel

5 reacties

Beste Jeroen,

Dat worden strafpunten, joh :)

Logisch dat een conducteur niet in discussie gaat over een onregelmatigheid die hij constateert. Hij constateert een onregelmatigheid en handelt daarnaar.
En zonder te willen beweren dat jij een mooi verhaal tegen hem ophing (kan ik immers niet beoordelen), vrijwel alle conducteurs kennen het grote smoezenboek van achter naar voor.
Hij constateert gewoon dat jij op de OV-studentenkaart van iemand anders reist en dan zou er dus ook sprake kunnen zijn van fraude.
Iets wat ook hij weer moeilijk kan beoordelen zonder de politie erbij te halen.

In ieder geval reisde je zonder een geldig vervoersbewijs en dan is hij volgens zijn instructies verplicht om ter plekke een vervoersbewijs (Uitstel van Betaling) uit te schrijven voor de ritprijs, verhoogd met de wettelijk voorgeschreven boete van €35.
Ook aan die verhoging kan hij niets doen; die staat zelfs voorgedrukt op dat formulier.
Bovendien is hij in dit geval verplicht om de OV-chipkaart in te nemen.

Op de website over het studenten reisproduct kun je bij veel gestelde vragen de nodige vragen en antwoorden vinden over wat jou is overkomen. Interessante vragen daarbij lijken mij :
Wanneer krijg ik een boete?
Mag de persoonlijke OV-chipkaart door een controleur worden ingenomen?
Mag mijn kaart zonder mijn toestemming worden geblokkeerd?

Uiteraard kun je altijd contact opnemen met de Klantenservice van NS .
Houd er rekening mee dat de afhandelingstijd van brieven 4-6 weken duurt. Dus wellicht is het handiger om telefonisch contact met hen op te nemen en aan hen de situatie uitleggen.
Houd in dat geval wel de uitstel van betaling bij de hand; zij zullen vragen naar het nummer dat rechtsboven staat, wat vermoedelijk met een D begint, gevolgd door 6 cijfers (dus D123456).

Ik ben bang dat dat allemaal niet binnen een paar dagen geregeld zal zijn, dus wellicht is het aanbevelenswaardig om tegelijkertijd ook contact op te nemen met de [b][url=http://www.studentenreisproduct.nl/service.aspx] Klantenservice Studenreisproduct [/url [/b] en ook met hen de situatie te bespreken.
Wellicht dat er voor jouw vriendin iets te regelen valt in de vorm van een tijdelijk studentenreisproduct of weten ze daar een andere oplossing voor haar.

Veel succes!

Gr. Hans
Hoi Jeroen,

Nog even een belangrijke aanvulling op Hans, die al uitgebreid verteld hoe je te werk moet gaan.
Op het moment dat wij als conducteurs constateren dat er gereisd wordt op andermans pas, dus in dit geval die van je vriendin, zijn wij inderdaad verplicht deze in te nemen. Normaliter volgt daar zelfs een extra boete op, omdat Artikel 71 van de Wet Personenvervoer 2000 is overtreden, het misbruik maken van een vervoersbewijs. Ik lees dat je die boete niet hebt gehad, dus de conducteur is in deze coulant geweest, dus dat scheelt weer. De conducteur die de kaart heeft ingenomen, zal deze spoedig inleveren, zodat de kaart weer naar je vriendin toe kan en een telefoontje naar de klantenservice, zoals Hans dat al aangeeft is in deze het snelst.
Zeer vervelend dat dit gebeurd is en ik hoop dat je vriendin snel haar OV-chipkaart weer terug zal krijgen.
Hallo Jeroen,

Welkom op ons forum. Ik heb je vraag even verplaatst naar het topic 'in de trein'. Zoals in eerdere reacties aangegeven is het niet toegestaan om met een persoonlijk OV-chipkaart van iemand anders te reizen. Dit wordt gezien als fraude, de kaart wordt dan ingenomen door de conducteur. De kaart wordt vervolgens afgegeven en wordt daarna opgestuurd naar TLS en beeindigd. Deze kaart is dus niet meer terug te krijgen. Mijn advies is dan ook om contact op te nemen met DUO en dan aan te geven dat je je kaart met het studentenreisproduct niet meer hebt. Deze zullen je denk ik verwijzen naar de OV-chipkaart service om een nieuwe kaart aan te vragen.
Beste allen,

Heel mooi hoe jullie allemaal weer prachtig allerlei handboek regeltjes en cijfertjes kunnen noemen uit het wetten bundel. Vroeger hadden conducteurs nog een greintje mensen kennis. Je kan best merken wanneer een verhaal prima uit de duim gezogen is. Een conducteur was vroeger een baan voor ''mensen'' mensen. Door de manier hoe jullie je gelijk schuilen achter een zooi opgestelde regels geef je eigenlijk gelijk aan dat enig vorm van inlevingscapaciteit ver te zoeken is. Ik reis gelukkig bijna niet tot nooit met het OV, maar als ik dit lees begin ik goed te begrijpen waarom NS bijna een net zo erg gehate instelling wordt als de politie. Als de conducteur één momentje had genomen om Jeroen aan de tand te voelen of wellicht een kleine check uit had gevoerd, hadden dat zowel hem, als zijn vriendin, een hoop extra werk gescheeld. Want Hans.. Vergeet jij immers nooit wat?

Als de NS dit op een andere manier had afgehandeld, was dat zeker voor hun een lichtpuntje geweest in dat donkere hol waar ze zich al een tijdje in bevinden. Gemiste kans, denk ik, jongens 😉. Als jullie je nou eens meer als mensen op zouden stellen ipv een stel gevoelloze robots, zou dat een stuk beter imago creëren voor jezelf en het bedrijf waar jullie voor werken. Er zijn 100'en uren dat je met je conducteurs palmtopje in de 1ste klas cabine niks zit te doen, terwijl er tientallen zwart rijders aan boord zijn, maar deze ene jongen, die dus waarschijnlijk een echt probleem had, mocht er niet tussendoor glippen, omdat je niet de tijd wilde nemen om een medemens in de maatschappij een dienst te verlenen. Klinkt echt alsof jullie top werk leveren. :8

Groetjes,
Jasper
Reputatie 2
Klopt, NS is wat ver in het Chipsysteem doorgeschoten, (Kafka had allang een paar pillen van elk 400 pagina's over NS en de misstanden binnen de OV-chipkaart kunnen schrijven!). Afgelopen week nog een conducteur gehad die zei dat ik met een bij DB-gekocht automaat-kaartje had moeten inchecken. Hoe dan?, gezien die kaartjes geen barcode bevatten. Overigens moet het door iemand reizen met een persoonlijke chipkaart toegestaan worden, onder de voorwaarde, dat er op dat moment niet met een (hogere) korting gereisd wordt (Denemarken gaat veel beter met reizigers om: daar kent men 3 soorten Chipkaarten: de anonieme, de persoonlijke en de super-persoonlijke. Een super-persoonlijke Rejsekort mag niet uitgeleend worden, een persoonlijke wel). Veel beter, daar er geen geld in een nieuwe Chipkaart geïnvesteerd hoeft te worden. Maar dat zal NS dan weer niet willen. Die is blij met elk verkocht los enkeltje voor 1 Euro extra, terwijl de productie- en distributiekosten van zo'n eenmalig chipkaartje nog geen 30-35 cent bedragen. Kopen op een dag bijv. 100.000 mensen een eenmalig chipkaartje, is het toch weer zo'n 60.000-65.000 opgestreken, ofwel een geraffineerde methode om langzaamaan de verkwiste miljarden van het FYRA-debacle weer terug te halen, ik denk dat ik ook maar eens een vervoersmaatschappij'tje begin!

Reageer