beantwoord

boete schoenen op stoel

• 26 september 2019
  • 57 reacties
  • 3453 Bekeken

Gisteravond ben ik samen met mijn vriend naar Amsterdam gegaan. Wij zaten met zn tweeën in een vierzits in de trein richting Enkhuizen. Mijn vriend had zijn voet op de plastic rand naast de stoel, zodat de stoel niet vies zou worden. Ik had mijn benen op zijn schoot.

Rond de klok van negen kwam de hoofdconducteur binnen lopen. Hij vroeg om om ons ID. Wij gaven die uiteraard. Hij legde niet uit waarvoor die nodig waren. Pas na de derde keer vragen zei hij dat hij een proces verbaal aan het maken was. Hij benaderde ons ontzettend provocatief. De andere conducteur kwam aanlopen, hij lachte ons samen met de hoofdconducteur uit.

Zowel ik als mijn vriend hebben hebben een boete gekregen van 97 euro, terwijl geen van ons voeten op de stoel had. Kan je in bezwaar gaan hiertegen?

Groet, Casper
icon

Beste antwoord door Thom 26 september 2019, 12:00

De boete wordt verder afgehandeld door de Officier van Justitie, niet door NS. U heeft de normale wettelijke mogelijkheden binnen de rechtstaat om er tegen in verzet te gaan. Het is wel zo dat de conducteur een buitengewone opsporingsambtenaar is, en zijn woord telt, als het gaat om wel of niet, zwaarder dan het uwe. Hij is beëdigd en u waarschijnlijk niet.

Ik was er niet bij en kan niet bepalen wat de aanleiding precies was, en of uw attitude daarin een rol heeft gespeeld. U beschrijft het gedrag van de conducteurs wel, maar het uwe niet. Het komt me merkwaardig voor dat het zo gegaan zou zijn. Vaak is er een verzoek de voeten van de bank te halen, en als dit zonder bijdehante opmerkingen wordt gehonoreerd, wordt er veelal niet overgegaan tot een boete. De conducteur heeft echter het volste recht meteen een boete op te leggen.

U kunt dus deze boete niet bij NS terugvragen, de Officier van Justitie handelt het verder af. Het wordt niet kwijtgescholden omdat u zich in uw autonomie aangetast voelt. Een bezwaar is niet bij voorbaat kansloos, maar in de meeste gevallen bent u het geld kwijt. Het komt voor u samen op 190 euro plus 18 euro kosten. Zondegeld en onnodig.
Bekijk origineel

57 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De boete wordt verder afgehandeld door de Officier van Justitie, niet door NS. U heeft de normale wettelijke mogelijkheden binnen de rechtstaat om er tegen in verzet te gaan. Het is wel zo dat de conducteur een buitengewone opsporingsambtenaar is, en zijn woord telt, als het gaat om wel of niet, zwaarder dan het uwe. Hij is beëdigd en u waarschijnlijk niet.

Ik was er niet bij en kan niet bepalen wat de aanleiding precies was, en of uw attitude daarin een rol heeft gespeeld. U beschrijft het gedrag van de conducteurs wel, maar het uwe niet. Het komt me merkwaardig voor dat het zo gegaan zou zijn. Vaak is er een verzoek de voeten van de bank te halen, en als dit zonder bijdehante opmerkingen wordt gehonoreerd, wordt er veelal niet overgegaan tot een boete. De conducteur heeft echter het volste recht meteen een boete op te leggen.

U kunt dus deze boete niet bij NS terugvragen, de Officier van Justitie handelt het verder af. Het wordt niet kwijtgescholden omdat u zich in uw autonomie aangetast voelt. Een bezwaar is niet bij voorbaat kansloos, maar in de meeste gevallen bent u het geld kwijt. Het komt voor u samen op 190 euro plus 18 euro kosten. Zondegeld en onnodig.
Reputatie 7
Boete is voor "voorzieningen gebruiken op een ander dan de daarvoor bestemde wijze". Die kost €95,- + €9,- administratiekosten.
Hallo Casper_david en welkom bij de NS Community,

Zeer spijtig dat dit jou en je vriend moest overkomen. Ik weet niet precies hoe het zit met je voeten op de plastic rand naast de stoel. Daar kunnen andere leden misschien meer over vertellen. Wel klopt het dat deze boete niet via oNS gaat.
Reputatie 7
Badge +3
Lijkt me een volledig terechte boete.
Reputatie 4
Hoe kan iemand die zijn voeten op de schoot van iemand anders heeft liggen een boete krijgen voor voeten op de bank?
Badge
Voeten horen gewoon niet op de bank of leuning o.i.d. maar op de grond, je mag je voeten ook niet op de bank hebben met een krantje er onder.
Reputatie 7
Badge +3
Wat me hierin wel verbaast is dat de HC zonder uitleg vroeg om ID en pas na meerdere keren vragen van de reizigers aangaf dat ze een boete kregen ipv eerst te zeggen dat schoenen op de stoel niet mag en dat hij daarvoor een boete ging geven.
Reputatie 7
Badge +3
We zijn er niet bij geweest. Ik ben wel benieuwd naar het verhaal van de Hc. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat die zonder iets uit te leggen begint met beboeten.
Reputatie 6
Zou het prijs stellen als iemand mij zou kunnen aangeven waar ik, als eenvoudige en onwetende reiziger, deze regels en de hoogte van de boetes zou kunnen aantreffen.
Reputatie 7
Badge +4
U wordt geacht de wet te kennen.

Het is niet triest dat er wordt gehandhaafd, maar dat het nodig is. Ook bij wat een fatsoenskwestie zou moeten zijn.
Reputatie 6
Is dit de suggestie om de regel en boete te vinden:

"Wij van Van Dijk c.s. Advocaten kunnen u bijstaan om uw weg te vinden in het “oerwoud” van regelgeving en rechtspraak, of om u te adviseren over de vraag of u wellicht bepaalde bepalingen hebt overtreden, dan wel om u een onderbouwd advies te geven in uw zaak en daarmee tot een beoordeling te komen van uw kansen in c.q. de haalbaarheid van een eventuele procedure."

Eerlijk gezegd schiet ik daar nu niet veel mee op.
Reputatie 6
U wordt geacht de wet te kennen.
Het is niet triest dat er wordt gehandhaafd, maar dat het nodig is. Ook bij wat een fatsoenskwestie zou moeten zijn.

Helaas is mogelijk niet iedereen in de gelegenheid geweest om zich de "goede manieren" eigen te maken.
Reputatie 7
Badge +4
Welnee, het gaat er om dat u de wetten geacht wordt te kennen en het is er een uitleg van. Alles is met wat moeite wel te vinden, en die moeite zul je moeten doen. Er komen hier regelmatig bijdragen voorbij van 'waar staat dat', waarbij het openlijk in twijfel wordt getrokken en dan moet een ander dat kennelijk maar opzoeken.

Een conducteur kan niet verbaliseren als er geen wettelijke basis voor is, dus het is aannemelijk dat die bestaat. Dit als meer pragmatische benadering.

Ik beschouw een bezwaar tegen deze boete als tamelijk kansloos en al helemaal als TS deze argumenten hanteert. Maar het staat een ieder vrij bezwaar te maken. We leven in een rechtsstaat, en die is heilig.
Reputatie 6
Misschien dat een ander mij dan maar zou kunnen helpen, zou het op prijs stellen. Mij is het nog niet gelukt. Weet uit ervaring dat zo'n speld meestal wel gevonden kan worden, maar waar ?

Het valt mij overigens wel een beetje tegen dat een Super User met 17.801 reacties op zijn naam geen duidelijke verwijzing kan geven.
Reputatie 7
Badge +3
Zou het prijs stellen als iemand mij zou kunnen aangeven waar ik, als eenvoudige en onwetende reiziger, deze regels en de hoogte van de boetes zou kunnen aantreffen.

De regels staan in elke trein bij de deuren aangegeven.
Reputatie 7
Badge +3
Daar staat niet specifiek aangegeven dat je niet met je schoenen op de stoel mag en al helemaal geen boete bedragen. Maar ieder weldenkend mens kan wel bedenken dat schoenen op de stoel niet mag.

TS geeft zelf al aan dat zijn vriend zijn voet op de plastic rand naast de stoel had, dus was zich er al wel van bewust om zijn voet niet op de stoel te hebben. Als met de plastic rand de kunststof leuning van bv de VIRM wordt bedoeld dan is dat natuurlijk ook niet de bedoeling. Lekker wanneer een volgende reiziger met de arm daarop leunt waar een ander net daarvoor vieze schoenen gehad heeft.
Reputatie 7
Badge +4
Misschien dat een ander mij dan maar zou kunnen helpen, zou het op prijs stellen. Mij is het nog niet gelukt. Weet uit ervaring dat zo'n speld meestal wel gevonden kan worden, maar waar ?
Het valt mij overigens wel een beetje tegen dat een Super User met 17.801 reacties op zijn naam geen duidelijke verwijzing kan geven.

Nou, vooruit dan maar. U had de uitspraak van Slidestops kunnen kopiëren en dan was u hier gekomen. Het gaat hier niet om de zaak zelf, maar de artikelen waar naar wordt verwezen

Ook met 17800 reacties ben je nog geen oproepbaar personeel. ;-)
Een aardige bron van informatie.

Verder verwijs ik u naar de AVR.
Reputatie 6
@MoDe Dankjewel

Natuurlijk had ik als eerste naar de pictogrammen gekeken die in de trein hangen.
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1527840942226/content/assets/ns-nl/stationsinformatie/huisregels-ns.pdf

Had er echter eenvoudigweg overheen gekeken en gelezen. Niet verbazingwekkend dus dat zelfs de grootste fatsoensrakkers dit niet kunnen vinden.

Maar goed het staat er, weliswaar niet al te duidelijk, maar vormt wel een (magere) basis.

Kan er voor de rest, gezien de ontbrekende informatie, niets zinnigs over zeggen.

Wel adviseer ik TS om advies in te winnen bij bijvoorbeeld een Juridisch Loket (gratis)
Het is zeker niet redelijk om iemand zonder waarschuwing of uitleg te beboeten, en al helemaal voor iets wat waarschijnlijk niet eens bekend staat als verboden. Als de politie het zou doen zou het "burgertje pesten" heten.
Reputatie 6
Badge +2
201909 27 12:01 voetenopdebank
"Iedereen wil graag een schone trein. Leg uw voeten daarom niet op de bank" is inderdaad heel verraderlijk, het suggereert sterk dat als je hoogstens de kleding van je vriend vies maakt, je geen boete krijgt. Mogelijk wordt bedoeld "Voeten moeten zich lager bevinden dan de onderkant van de zitting van de bank", of, als voeten over elkaar wel mag, "Voeten moeten zich lager bevinden dan de onderkant van de zitting van de bank, tenzij ze niets aanraken".
Reputatie 4
"Iedereen wil graag een schone trein. Leg uw voeten daarom niet op de bank" is inderdaad heel verraderlijk, het suggereert sterk dat als je hoogstens de kleding van je vriend vies maakt, je geen boete krijgt. Mogelijk wordt bedoeld "Voeten moeten zich lager bevinden dan de onderkant van de zitting van de bank".

Dan mag je dus ook niet meer je rechterbeen op je linkerknie leggen en zal je dus ook een boete krijgen. Dan zweeft namelijk je voet ook in de buurt van de zitting van de plek naast je.
Reputatie 6
Badge +2

"Iedereen wil graag een schone trein. Leg uw voeten daarom niet op de bank" is inderdaad heel verraderlijk, het suggereert sterk dat als je hoogstens de kleding van je vriend vies maakt, je geen boete krijgt. Mogelijk wordt bedoeld "Voeten moeten zich lager bevinden dan de onderkant van de zitting van de bank".
Dan mag je dus ook niet meer je rechterbeen op je linkerknie leggen en zal je dus ook een boete krijgen. Dan zweeft namelijk je voet ook in de buurt van de zitting van de plek naast je.

Ik dacht er net aan en heb het aangepast nog voor ik dit las.
Reputatie 6
Badge +2
Boete is voor "voorzieningen gebruiken op een ander dan de daarvoor bestemde wijze". Die kost €95,- + €9,- administratiekosten.
De schoot van je vriend is geen voorziening van de NS.
Kan je in bezwaar gaan hiertegen?
Jazeker, dat kan. Zoals in dit topic reeds is aangegeven lopen deze "boetes" via het openbaar ministerie, je gaat dus post ontvangen van het CJIB uit Leeuwarden. Let erg goed op! De brief van het CJIB zal rechts bovenaan een letter hebben staan. Er zijn twee mogelijkheden in dit geval:

O - Ontbieding verhoor (strafbeschikking). Bij dit type brief zal je binnen 14 dagen verzet moeten aantekenen. Betaal niet! Op de achterzijde van de brief staat de procedure uitgelegd, en anders: https://www.cjib.nl/ik-ben-het-niet-eens-met-een-strafbeschikking Niet binnen 14 dagen in verzet gaan betekent betalen.

T - Transactievoorstel. In geval van een transactievoorstel is de procedure eenvoudig: niet betalen. Mogelijk ontvang je daarna een tweede voorstel. Ook deze kan je negeren. Niet betalen houdt in dat men de zaak alsnog doorzet naar het OM: https://www.cjib.nl/transactievoorstel Betalen betekent geen mogelijkheid meer tot verzet.

In verzet gaan kan inhouden dat de officier besluit om de zaak aan te rechter voor te leggen. Laat je daar niet te hard door afschrikken, maar houd er wel rekening mee. Voor de volledigheid wil ik het aangegeven hebben.

Verder zijn er mogelijkheden om een klacht in te dienen. Naast de reguliere klachtenprocedure is er de mogelijkheid om een BOA-klacht in te dienen. Uitleg hoe dat in zijn werk gaat is in een eerdere reactie van mij te vinden in dit topic: https://community.ns.nl/op-het-station-17/boa-medewerker-dreigt-mij-van-de-trap-de-duwen-58266#post392156
Reputatie 7
Badge +3
@Henk_NL
Misschien is het wel ook verstandig af te wegen of je voor een juridisch vervolg wel een poot om op te staan hebt. Anders kan het eventueel duur uitpakken.

Reageer