beantwoord

boete schoenen op stoel

• 26 september 2019
  • 57 reacties
  • 2887 Bekeken

Gisteravond ben ik samen met mijn vriend naar Amsterdam gegaan. Wij zaten met zn tweeën in een vierzits in de trein richting Enkhuizen. Mijn vriend had zijn voet op de plastic rand naast de stoel, zodat de stoel niet vies zou worden. Ik had mijn benen op zijn schoot.

Rond de klok van negen kwam de hoofdconducteur binnen lopen. Hij vroeg om om ons ID. Wij gaven die uiteraard. Hij legde niet uit waarvoor die nodig waren. Pas na de derde keer vragen zei hij dat hij een proces verbaal aan het maken was. Hij benaderde ons ontzettend provocatief. De andere conducteur kwam aanlopen, hij lachte ons samen met de hoofdconducteur uit.

Zowel ik als mijn vriend hebben hebben een boete gekregen van 97 euro, terwijl geen van ons voeten op de stoel had. Kan je in bezwaar gaan hiertegen?

Groet, Casper
icon

Beste antwoord door Thom 26 september 2019, 12:00

De boete wordt verder afgehandeld door de Officier van Justitie, niet door NS. U heeft de normale wettelijke mogelijkheden binnen de rechtstaat om er tegen in verzet te gaan. Het is wel zo dat de conducteur een buitengewone opsporingsambtenaar is, en zijn woord telt, als het gaat om wel of niet, zwaarder dan het uwe. Hij is beëdigd en u waarschijnlijk niet.

Ik was er niet bij en kan niet bepalen wat de aanleiding precies was, en of uw attitude daarin een rol heeft gespeeld. U beschrijft het gedrag van de conducteurs wel, maar het uwe niet. Het komt me merkwaardig voor dat het zo gegaan zou zijn. Vaak is er een verzoek de voeten van de bank te halen, en als dit zonder bijdehante opmerkingen wordt gehonoreerd, wordt er veelal niet overgegaan tot een boete. De conducteur heeft echter het volste recht meteen een boete op te leggen.

U kunt dus deze boete niet bij NS terugvragen, de Officier van Justitie handelt het verder af. Het wordt niet kwijtgescholden omdat u zich in uw autonomie aangetast voelt. Een bezwaar is niet bij voorbaat kansloos, maar in de meeste gevallen bent u het geld kwijt. Het komt voor u samen op 190 euro plus 18 euro kosten. Zondegeld en onnodig.
Bekijk origineel

57 reacties

Reputatie 5
@BrunoEst dat die folder niet volledig is, had ik al gezien. Niets over voeten op de stoel. En als je naar foto op pagina 14 kijkt, mag je zelfs op de leuning zitten. 😉

Ja maar, wat vind je daar nu van (gaat mij niet enkel om voet op bank) ? Daar was en ben ik dus benieuwd naar.
als het een T-voorstel wordt (dank @Henk_NL voor de info) een redelijk goede situatieschets...
Waarschijnlijk krijgt TS een strafbeschikking, de O brief (voormalig S). Ik zou daar alleen geen geld op in durven zetten, dus voor de volledigheid voeg ik ook de mogelijkheden bij een transactievoorstel toe.

De rest van de discussie over kansen en haalbaarheid bij de rechter laat ik graag aan mij voorbijgaan.
Reputatie 5
Als de regels niet duidelijk zijn is de kans op heel verschillend optreden van HC's groot. De kans dat "ik doe het omdat het mag" voorkomt is dan groot terwijl de juiste manier natuurlijk is "ik bekeur alleen als men niet naar een waarschuwing luistert". Maar dan nog.... Gewoon voor de een is anders dan voor een ander. Mijn vrouw en dochter zitten vaak wat scheef en zonder schoenen met hun voeten onder hun achterwerk op de bank. In de trein bevuil en verniel je niets, je probeert alleen maar zo lekker mogelijk te gaan zitten. Lekker zitten doe je niet makkelijk op de huidige stoelen. Langer dan een kwartier is een marteling voor mij. De klapzitjes zitten een stuk beter.. Ellebogen op de knieen en de handen onder de kin.....
Het grootste verschil in optreden van een HC maakt ik een keer mee toen op een avond zo om een uur of half 9 ik een echtpaar met hun kind van een jaar of 5 zag instappen. Ze vonden een plek in een 4 zits waar hun zoontje al snel onderuitzakte en ging liggen slapen. De opmerking van de HC bij de kaartcontrole: "wat lekker dat ie zo makkelijk slaapt"
Na het overstappen in de volgende trein was er ook een vrije 4 zits en de man legde zijn nog half slapende kind neer. Een paar minuten later kwam de HC langs om de rest van de rit zijn "administratie" te gaan doen. Bij het zien van het slapende kind werden de ouders op de korrel genomen...."Dat is verboden...." en nog zo het een en ander waarbij de mening van de HC als enig juiste leek te gelden.
Reputatie 7
Badge +3
@Philned als het kind geen 5 maar 4 jaar oud was, had de 2e HC gelijk. Tot met 4 reizen kinderen gratis maar hebben geen recht op een zitplaats, laststaan op 2.

Regels hangen bij de deuren in de treinen. Daar staat wel op dat men geen voeten op de stoel mag doen. Uw vrouw en dochter doen dus iets wat eigenlijk niet mag 😉
Voeten op de bank mag gewoon niet. Je kunt er lang en breed over praten.

Je kunt je afvragen of de manier van de conducteur goed was. Je kunt je van alles afvragen.

Aan het einde van het verhaal mag het gewoon niet.

In beroep gaan kan altijd. Je kunt zelfs een rechtzaak aanspannen.
Reputatie 5
@Philned als het kind geen 5 maar 4 jaar oud was, had de 2e HC gelijk. Tot met 4 reizen kinderen gratis maar hebben geen recht op een zitplaats, laststaan op 2.

Niemand heeft bij NS recht op een zitplaats en kinderen tot en met 3 jaar reizen gratis, mits geen zitplaats in beslag wordt genomen.
Badge +3

Net ook weer, leescoupé gecreëerd voor ongeveer 6 mensen…

Bron hier. Toch maar even verwezen naar dit topic...

Reageer