Boete studenten-ov plus verhoging

Ik heb onlangs een boete gehad, omdat ik met mijn studenten-ov bij de verkeerde maatschappij had ingecheckt. Er werd mij aangegeven dat eenmaa per jaar een boete kwijtgescholden kan worden (ik reis gratis), echter is mijn bezwaar afgewezen en werd daarbij niet expliciet waarom deze werd afgewezen. Anyway, ik heb mijn boete met kenmerk J067196 op 23 maart betaald, waar ik tot 25 maart de tijd de tijd voor had. Nu zie ik tot mijn grote verbazing dat ik een verhoging heb gekregen op de boete, omdat er beweerd wordt dat ik niet heb betaald. Ik heb een bewijs van betaling, namelijk de afschrijving van de Rabobank. Ik vraag mij af in welke hoedanigheid er zorgvuldig gehandeld wordt bij de NS, gezien de afwijzing van mijn bezwaar èn de verhoging. Duur grapje dit dus..

11 reacties

Niet expliciet aangegeven waarom het bezwaar werd afgewezen*.
Reputatie 7
Badge +4
Het kan zijn afgewezen op grond van het oordeel van de conducteur, die hierover een advies kan geven. Dat wordt in principe gevolgd. Wat betreft uw verhoging en betaling kunt u het beste even contact opnemen met Klantenservice. 030 7515155. Ze zijn er 24/7.

U kunt er trouwens ook vragen wat de reden van de afwijzing van uw boete is. Verder is het restitueren van een eerste boete geen recht maar coulance. Bij afgekocht reisrecht krijgt u normaal echter geen boete. Strikt genomen is het geen boete maar een wettelijke verhoging van de ritprijs.
Hoi Thom, bedankt voor je reactie!

Ik heb al contact opgenomen met de klantenservice, maar zij gaven aan dat ik de verhoging gewoon moet betalen omdat mijn betaling pas de 29e verwerkt/binnengekomen is bij de NS.
Reputatie 7
Badge +4
Sneu allemaal maar doe het wel want het incassobureau wordt erg snel ingeschakeld en dan ben je nog een keer veertig euro kwijt. Toen ik studeerde , waren er nog geen euro's maar het is best veel voor de modale student. De betaling is wel erg lang onderweg geweest. Maar goed, daar is verder niks van te zeggen.
Ik ga het bedrag ook betalen, maar ik hoop wel dat dit uiteindelijk kwijtgescholden en teruggestort wordt.
Reputatie 7
Badge +4
Heb je ook even naar de boete gekeken en naar de reden voor afwijzing geïnformeerd bij Klantenservice? Kwijtschelding is goed denkbaar en kan ook via Klantenservice.. Restitutie van de verhoging of voor het bedrag voor het incassobureau wordt nooit verstrekt.
Hallo Desireevdlinden, vervelend dat je een boete hebt gekregen en dat vervolgens je bezwaar is afgewezen. Ik begrijp dat je inmiddels contact hebt gehand met onze klantenservice en dat er een oplossing is?
Hoi Miriam, bedankt voor je reactie! Er is helaas geen oplossing geboden. Ik moet het bedrag gewoon betalen. Wel zal ik opnieuw een brief sturen met betrekking op mijn bezwaar, waar ik ook een afschrift van mijn afschrijvingen van de Rabobank zal bijvoegen.
Reden voor afwijzing staat overigens niet vermeld op de afwijzing zelf. Ook de medewerker van de klantenservice vond dit vreemd, hij kon niet inzien waarom mijn bezwaar was afgewezen en wees mij tevens op het feit dat de afwijzing, ook namens hem, onvoldoende gemotiveerd was.
Wat vervelend Desireevdlinden. Dat is vervelend. Ik zoek dit graag voor je uit. Wil je mij een privébericht sturen met daarin jouw NAW-gegevens, geboortedatum en het kenmerknummer van de boete? Dit kun je doen door op mijn naam en ‘Stuur bericht’ te klikken. Dan kijk ik even met je mee.
Uit het ingediende bezwaar heb ik niet exact kunnen achterhalen wat de reden van afwijzing is geweest. De betalingen zijn langs elkaar heen gelopen waardoor er een verhoging bij is gekomen. In het geval dat een reiziger nog niet eerder een boete heeft ontvangen gaan we kijken naar mogelijkheden voor coulance. Uiteraard is dit per geval verschillend. Desireevdlinden had nog niet eerder een boete gehad, vandaar dat ik alsnog de wettelijke verhoging voor haar heb kwijtgescholden.

Reageer