beantwoord

Boete vanwege niet inchecken

• 16 maart 2015
  • 35 reacties
  • 1554 Bekeken

Toon eerste bericht

35 reacties

Reputatie 2
De emoties zijn een reflectie van de ontevredenheid die onder de klanten heerst. In plaats dat de NS naar een oplossing zoekt, wordt er gezegd dat je niet boos mag zijn. De wereld op zijn kop.

het gaat niet om de emotie boos worden, boos worden mag iedereen, alleen is boosheid iets anders als agressie

Voor agressie blijft er geen excuus, ook niet buiten het onderwerp trein/conducteur
Reputatie 3
Badge
Mensen zijn blijkbaar een beetje dom, dat ze iedereen op het internet voor man aanzien.
Als je het ook over jezelf hebt, Niek lijkt me meer een mannennaam. Als we "hij" zeggen is dat overeenkomstig deze presentatie als man.

Ik heb anders op school gezeten met een meisje dat Niek heette. . .

Maar ik geef toe dat er enerzijds aan veel namen een associatie met mannen of vrouwen kleeft, die gelogenstraft kan worden. En ik geef ook toe dat ikzelf niet altijd heel precies lees, en dus best wel eens een aanwijzing over het hoofd zie die erop wijst of een tekst van een man of een vrouw afkomstig is. En ten slotte dat zelfs die aanwijzing weer verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden. Als iemand schrijft "Ik zat met mijn man in de trein." hoeft dat helemaal niet te betekenen dat de auteur zelf een vrouw is. Maar goed; in dit geval is duidelijk dat abo door de HC werd aangesproken met 'mevrouw', en dat lijkt me wel een voldoende aanwijzing. . .
Reputatie 3
Badge
De emoties zijn een reflectie van de ontevredenheid die onder de klanten heerst. In plaats dat de NS naar een oplossing zoekt, wordt er gezegd dat je niet boos mag zijn. De wereld op zijn kop.

het gaat niet om de emotie boos worden, boos worden mag iedereen, alleen is boosheid iets anders als agressie

Voor agressie blijft er geen excuus, ook niet buiten het onderwerp trein/conducteur

Dat niet alleen. Wat ook meespeelt is de vraag of je bij voorbaat ervan uitgaat dat de ander (NS, de conducteur, Mark Rutte, Diederik Samsom of wie dan ook) erop uit is jou een loer te draaien, incompetent is of alleen maar incompetente malloten in dienst heeft, of dat je basishouding is dat die ander ook gewoon zijn/haar best doet om zijn/haar werk goed te doen, en daarbij gewoon fouten kan maken of andere afwegingen kan maken dan jij zou doen. Nog afgezien van het feit dat er ook dingen misgaan waar de ander ook niets aan kan doen.
De kwaliteit bij NS is de laatste jaren wel schrikbarend naar beneden gekelderd en daarbij wordt ook nog eens een keer de indruk gewekt dat het allemaal wel meevalt (willekeurig vb schoonmaak, waarbij elke keer een irritant filmpje wordt getoond van hoe het inderdaad zou moeten werken).
En iemand beboeten omdat ze niet is ingecheckt terwijl ze recht heeft op vrij vervoer op dat tijdstip (voor zover ik het zie) wat heeft het voor zin...
Ik heb anders op school gezeten met een meisje dat Niek heette. .
Sommige mensen noemen mij Mo, anderen niek. Ik kan ook wel doctor als gebruikersnaam nemen, of ingenieur, maar dan zal ik nog als man aangesproken worden. Geprogrammeerd door de maatschappij.

Het verschil tussen boosheid en agressie lijkt mij ook een filosofische discussie. Een feit is dat mensen beboet worden zonder een strafbaar feit te plegen (reizen op betaalt traject), ze kunnen alleen niet aan tonen geen strafbaar feit gepleegd te hebben. Bedrijfspolitiek van de NS: de reiziger is schuldig totdat deze kan bewijzen onschuldig te zijn.

Dat niet alleen. Wat ook meespeelt is de vraag of je bij voorbaat ervan uitgaat dat de ander (NS, de conducteur, Mark Rutte, Diederik Samsom of wie dan ook) erop uit is jou een loer te draaien, incompetent is of alleen maar incompetente malloten in dienst heeft, of dat je basishouding is dat die ander ook gewoon zijn/haar best doet om zijn/haar werk goed te doen, en daarbij gewoon fouten kan maken of andere afwegingen kan maken dan jij zou doen. Nog afgezien van het feit dat er ook dingen misgaan waar de ander ook niets aan kan doen.

Het heeft denk ik te maken met een aantal uitgangspunten die de vervoerders in het algemeen en de NS in het bijzonder hanteren.
Zo is daar allereerst het basisprincipe van de OV-chipkaart: in geval van twijfel betaalt de reiziger (vandaar het instaptarief, het correctietarief en al die andere eufemismes die men heeft bedacht), dan kijken we achteraf wel of de reiziger eventueel weken later zijn geld terugkrijgt als het geld ten onrechte is geïncaseerd.
Dit principe wordt eveneens gehanteerd door de conducteur: in geval van twijfel schrijft deze een UVB uit waarin automatisch de boete van 35 euro is opgenomen. Ook als de reiziger een valide reden had moet hij deze betalen, wellicht komt hij dan achteraf in aanmerking voor kwijtschelding van deze boete.
Last but not least komt daar nog de intransparantie van de OV-chipkaart bij. Als ik (in de veronderstelling ben dat ik) heb ingecheckt ga ik ervan uit over een geldig vervoersbewijs te beschikken. Ik kan dit op het moment dat ik in de trein ben gestapt echter op geen enkele wijze meer controleren en moet maar hopen dat de conducteur tot dezelfde conclusie komt.

Deze drie factoren leiden er volgens mij toe dat veel reizigers bij een controle niet langer de basishouding "Het zal wel goed gaan en anders komen de conducteur en ik er samen wel op een gemoedelijke manier uit" hebben, maar al direct ongemakkelijker de controle ingaan, ook als zij altijd keurig betalen voor hun reis.
Dat ben ik met je eens, tegenwoordig ben je al blij dat je geen controle krijgt (en gelukkig gebeurt dat bij mij vaak). Alleen al dat ellelange moment als conducteur de kaart langs zijn apparaat houdt.....zou alles weer goed zijn gegaan.
Reputatie 3
Badge

Het verschil tussen boosheid en agressie lijkt mij ook een filosofische discussie.

Dat lijkt mij eerlijk gezegd niet. Het lijkt mij juist een heel concreet verschil tussen emotie en gedrag.
Agressie is één van de manieren waarop boosheid zich kan uiten. Andere mensen lopen weg. Of halen hun schouders op. Of proberen de ander te begrijpen. Of gaan de discussie aan met argumenten.Net zoals er verschillende reacties mogelijk zijn op de emotie angst.

Veel therapieën bij probleemgedrag (of gedrag dat als problematisch wordt ervaren) zijn er dan ook op gericht aan emoties een sociaal aanvaardbare uiting te geven. Agressie is geen aanvaardbare uiting van boosheid. Dat is naar mijn idee geen filosofisch onderscheid, maar een heel praktisch onderscheid waar je ook wat mee kunt.
Het blijft een feit dat door deze maatschappij er zeer veel mensen psychische problemen krijgen.
Iedereen weet, dus al helemaal grote bedrijven en de overheid, dat het "crisis" is. Toch gaat het alleen maar om op allerlei manieren zoveel mogelijk geld binnen te harken, laks aan de burger. Boete hier, boete daar.
Ik hoef niet uit te leggen dat er zéér veel vertragingen bij NS zijn, let eens op hoeveel mensen er voor de trein springen en deze vertragingen veroorzaken.
Je hebt het hier over mensen die een eind maken aan hun leven, dan moet je echt ver heen zijn wil je deze stap zetten! Het gebeurd echter vaker dan je denkt. Sta daar maar eens bij stil.

Meer gezinnen leven in armoede en het worden er steeds meer. Je durft geen auto meer te rijden, bang om een boete te krijgen.
Alles is in Nederland toch zo goed geregeld? Leg me dan eens uit waarom het zo "moeilijk" is om overal goede, duidelijke bebording te hangen langs de snelwegen.
Dan mag je 80, vanuit de 80 naar de 100 en dan is het maar de vraag of je 120 of 130 mag.. Mits het vervolgens niet weer 100 wordt.
Allemaal kleine stukjes snelweg, totaal onduidelijk gemaakt. Gewoon bewust, zodat er lkkr veel (abnormaal hoge) boetes uitgeschreven kunnen worden.
Heeft totaal niks met de verkeersveiligheid te maken want als dat zo zou zijn zouden ze op gevaarlijke N wegen moeten gaan staan en niet op een 5 baans snelweg waar je om middernacht 100 moet rijden.
Om van de onder bebording maar niks te zeggen... "Hier tussen 06.00 en 19.00 120".
Het is gewoon het bewust verwarrend maken dat men fouten gaat maken... En ondanks de crisis heeft de overheid wel voldoende geld om de, al moderne flitsapparatuur, te vervangen voor high tech flitsapparatuur.
Anders leggen we ook nog even een trajectcontrole aan, maken we van iedereen een robot.
Verkeersveiligheid my ass, ik word een slaaprijder wanneer ik 100 moet rijden op een kaarsrechte weg.
Net of de overheid dat niet weet... Tóch bepalen ze het. Ik zeg DOORGEDRAAID.

Wat las ik gister... Europa gaat weer 2 miljard in Griekenland pompen... Rara wie daar voor mogen opdraaien.

Zwakke euro die door de grootste bankmachten bepaald wordt. Je zit gewoon gevangen in een systeem en mag opdraaien voor de fouten van banken en overheden. Niks meer... Niks minder.

Wat ons voorgespiegeld is is een ov chipkaart, die het allemaal makkelijker maakt en blablabla.
Het is een controlemiddel van de overheid zodat ze precies kunnen achterhalen wat jij hebt uitgespookt. Alles geregistreerd door hightechsystemen. Om over je mobiele telefoon maar niet te spreken. Je whatsapp is gewoon te lezen en je loopt de hele dag rond met een zender.

Belasting, grootverdiener..? We pakken 52% van jou verdiende geld af. Dat is gewoon maffia mensen en je bent een crimineel als je iets slimmer denkt dan de standaard schaap persoon.
Maja goed het mag wel duidelijk zijn, ze kunnen allemaal maar doen wat ze willen en wij als burgers pikken het maar. Ik kots er iig op.

Reageer