beantwoord

Boete verkeerd adres en kosten declaren

• 31 oktober 2014
  • 6 reacties
  • 927 Bekeken

14 oktober in de trein van Zwolle naar Amsterdam ben ik mijn ov-studentenkaart verloren/gestolen. Ik had al wel ingecheckt in Zwolle voordat ik mijn ov verloor. Hierdoor heb ik allerlei kaartjes voor de tram, bus en trein moeten kopen. In totaal heb ik €80 moeten betalen om weer thuis te komen terwijl ik een studenten ov heb (gratis reizen).

Op Amsterdam centraal ben ik naar een info-balie gelopen, mij is toen verteld dat ik ALLE onkosten die ik gemaakt had die dag terug kon krijgen. Dus ik besloot maar een normaal kaartje te kopen voor de terugweg naar huis, ipv een kaartje van de kruidvat (14 euro).

Echter heb ik in de trein van Zwolle naar Amsterdam een boete gekregen van 52,70 euro. Alleen zie ik nu dat die man een verkeerd adres en een mijn woonplaats verkeerd gespeld heeft.

Hoe moet ik nou die boete betalen en kan ik wel beide bedragen (52,70 + 20 euro voor het kaartje weer terug naar huis) declareren? Ik zag dat je maar 1 keer per jaar kan declareren met een studenten ov, maar uiteraard moest ik ook nog naar huis. Dus ik neem aan dat ik de heen en terug reis dus samen 72,70 kan declareren zoals de conducteurs mij hebben verteld?

Mvg, Larissa
icon

Beste antwoord door Inge NS 1 november 2014, 11:14

Welkom op het forum Ischuth!

Je kunt als houder van een Studentenreisproduct 1 keer per jaar gebruikmaken van onze 'Geld Terug bij Vergeten abonnement' regeling. Klik hier om het formulier te downloaden. Het gaat wel alleen om de treinkosten die je op 1 dag bij NS hebt gemaakt. Kosten die je bij andere treinvervoerders of de bus of tram hebt gemaakt, vergoeden wij niet. Het Studentenreisproduct is namelijk een reisproduct van DUO en niet van NS. Ik wil je verder vragen om mij een privébericht te sturen met daarin je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, kaartnummer (als je dit nummer nog kunt achterhalen) en het kenmerknummer van de boete, mocht je deze inmiddels ontvangen hebben. Ik ga dan wat betreft de boete kijken of ik iets voor je kan betekenen. Verder wil ik je er nog op wijzen dat je een Tijdelijk Studentenreisproduct kunt aanvragen op een anonieme OV-chipkaart als je de vervangende kaart nog niet in huis hebt.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

6 reacties

Hallo,

Het is erg jammer dat je de OV studentenkaart hebt verloren na het inchecken bij de NS. Echter worden de gegevens nog geverifieerd zo ver ik weet dus de rekening komt wel denk ik wel aan. Je dient die boete dan ook wel eerst te betalen om extra kosten te voorkomen.

Je kunt het beste alles met een brief (incl. treinkaartjes, en je uvb) opsturen naar de NS deze kan dan beoordelen wat wel/niet vergoed kan worden.

Je kunt inderdaad 1 keer per jaar gebruik maken van de coulante regeling om je geld terug te vragen bij een vergeten check-in. Eigenlijk mis je die zelfde check-in in jou verhaal ook.

Wat je terug kunt krijgen van de kosten buiten je UvB durf ik niet te zeggen. Normaal heeft de NS een regeling dat je direct verder kunt reizen op een anonieme OVkaart.

Succes.

Wacht desnoods nog even een reactie af van een moderator.
Hallo,

Bedankt voor de reactie, maar het adres die ik op mijn boete heb gekregen klopt niet, *Meeuwen ipv Merel (laan) Ik heb dus geen acceptgiro ontvangen, hoe moet ik nu betalen?

Groetjes,
Hallo,

Het betalingsbeleid is normaal 7 dagen. Maar nu dus nog niet ontvangen..

Even een moderator afwachten die kan meer voor je betekenen en ook eventuele informatie opvragen.
Of hij/zij kan zien of je een openstaande UvB hebt durf ik niet te zeggen. Maar dan heb je in ieder geval een correct antwoord.

Het blijft een vervelend voorval,
Succes ik hoop dat je nog wat terug krijgt.
Welkom op het forum Ischuth!

Je kunt als houder van een Studentenreisproduct 1 keer per jaar gebruikmaken van onze 'Geld Terug bij Vergeten abonnement' regeling. Klik hier om het formulier te downloaden. Het gaat wel alleen om de treinkosten die je op 1 dag bij NS hebt gemaakt. Kosten die je bij andere treinvervoerders of de bus of tram hebt gemaakt, vergoeden wij niet. Het Studentenreisproduct is namelijk een reisproduct van DUO en niet van NS. Ik wil je verder vragen om mij een privébericht te sturen met daarin je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum, kaartnummer (als je dit nummer nog kunt achterhalen) en het kenmerknummer van de boete, mocht je deze inmiddels ontvangen hebben. Ik ga dan wat betreft de boete kijken of ik iets voor je kan betekenen. Verder wil ik je er nog op wijzen dat je een Tijdelijk Studentenreisproduct kunt aanvragen op een anonieme OV-chipkaart als je de vervangende kaart nog niet in huis hebt.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Ik wil nog even laten weten voor de mensen die dit ook gehad hebben hoe dit afgelopen is.

De boete kon dus niet terug gevonden worden in het systeem van de NS en ik had binnen 3 weken geen acceptgiro ontvangen.

Uiteindelijk bleek dat ik een een internationale trein zat (van Amersfoort naar Amsterdam) en ik dit met NS internationaal moest afhandelen.

Ik werd vandaag terug gebeld door NS internationaal dat ze mijn boete nummer gevonden hadden. Alleen de gegevens klopte niet (de conducteur had een verkeerd adres opgeschreven). De gegevens veranderen en de acceptgiro na mij toe sturen zou veel tijd kosten. Toen ze ook te horen kreeg dat ik een studenten week kaart had en ik dit bedrag alsnog zou declareren (Waar heel veel tijd namens hun in gaat zitten omdat er andere voorwaarden aan zitten omdat het NS internationaal is) heeft ze besloten dat ze de boete laten vervallen.
Reputatie 7
Badge +4
Dan kom je mooi weg 😉

Reageer