Boete voor NS en Prorail vanwege slechte prestaties HY1 2017

• 5 oktober 2017
  • 2 reacties
  • 181 Bekeken

Reputatie 1
Bericht: https://www.nu.nl/politiek/4947428/boete-dreigt-ns-en-prorail-wederom-slechte-prestaties-hsl.html

Vanwege tegenvallende prestaties in de eerste zes maanden van 2017 van de ICD dreigt er een boete voor de NS.

Een boete lijkt me terecht maar denk ik dat de reizigers eerder de dupe hiervan worden door duurdere kaartjes en wij als belastingbetaler ook mogen bijdragen.

Wat ik niet begrijp is waarom reizigers dan buiten de spits geen toeslag meer hoeven betalen voor reizen met de ICD. De ICD rijdt met een hogere snelheid over een dedicated HSL traject en realiseert daarmee een korte reisduur van bijna half uur tussen Rotterdam CS en Schiphol. Dit rechtvaardigt naar mijn mening een toeslag.

Door geen toeslag te vragen krijgen de reguliere ICD reizigers die met verstoringen te maken hebben een (tijdelijke) goedmakertje, maar krijg je ook dat reizigers die doorgaans niet voor deze toeslag willen betalen dan ook met de ICD gaan reizen. De ICD wordt dan buiten de spits beter bezet maar is het naar mijn mening nog geen antwoord op de vele verstoringen. Verder wordt er met de huidige bezetting weinig tot niet gecontroleerd. Met de toenemende drukte verwacht ik dat er nog minder wordt gecontroleerd, onder het mom van drukte, verspreiding reizigers over treinstellen (incl 1e klas) en werkoverleg. Nog steeds reizen er toeristen in de 1e klasse tussen Schiphol en Amsterdam CS.

Wat ik eerder zou suggereren is deze toeslag gewoon in stand houden voor alle reizigers en deze extra opbrengsten te gebruiken en te investeren in het verder verbeteren van de ICD traject. De verbeterde signalering in de Schipholtunnel bij rookmeldingen belooft bijvoorbeeld al veel goeds. Mijn suggesties voor de ICD in het algemeen:
-Handhaaf de toeslag van EUR 2,40. Geen halve toeslag van EUR 1,20 tijdens bepaalde tijden. De omroepberichten voorafgaand iedere rit zijn al veels te lang met het hele bericht in NL en EN. En met nog meer omroepen en differentatie van toeslagen snapt niemand meer er wat van. Hoe leg je dit de toerist uit?
-Laat ICD-treinen gewoon doorrijden bij verstoringen, eventueel via de reguliere route via Leiden, Den Haag en Delft. Ik snap nog steeds niet waarom bij verstoring van 1 ICD-trein vervolgens alle ICD-treinen plat liggen terwijl het traject vrij is. De Thalys
rijdt wel gewoon, al dan niet met vertraging.
-Geef de ICD meer voorrang boven andere treinen om vertraging in te lopen. Bij Schiphol gebeurt het soms dat een intercity of sprinter eerder mag vertrekken waarna de ICD achter deze trein aan mag hobbelen.
-Maak de 1e klasse rijtuigen duidelijk zichtbaar, bijvoorbeeld met bestickering op ramen, toegangsdeuren en eventueel stoelen.
-Meer kaartjes controleren. Het is echt van de zotte dat de frequentie is afgedwongen door de vakbond. De conducteurs zijn er voor de zichtbaarheid en veiligheid aan boord. Controleer desnoods anders alleen de 1e klasse rijtuigen.
-Gebruik de opbrengsten ook om de ICD bijvoorbeeld bij Breda door te trekken naar Antwerpen, ondanks de huidige complexiteit om dit te realiseren.
-Zolang de kwaliteit nog niet op orde is, niet nog meer reizigers aan boord halen bij de ICD.

2 reacties

Badge +3
Helaas zijn alle besluiten al gevallen. De Tweede Kamer heeft besloten dat de boete betaald moet worden in de vorm van het niet-heffen van de toeslag in de daluren tot het moment dat de boetepot leeg is. Einde verhaal.
Reputatie 6
Badge
Mooi toch, geen toeslag betekent meer reizigers IC Direct. Dus meer reden voor ns om nou eindelijk keihard wat eraan te gaan doen.

Reageer