beantwoord

Boete voor tassen op stoelen

• 16 maart 2019
  • 52 reacties
  • 2144 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Goedendag,

Zeer regelmatig zie ik het zeer asociale gedrag van mensen die in een overvolle trein de tas op de stoel naast hen laten staan. Ondanks dat ik zelf geen moeite heb met het vragen of de tas weg kan zodat ik plaats kan nemen, geld dit zeker niet voor iedereen.

Kan hier geen boete voor worden verzonnen/uitgeschreven? Door dit asociale gedrag moeten mensen die zich te erg bezwaard voelen of niet durven hun mond open te doen blijven staan. Ben benieuwd of hier wel eens over gesproken wordt binnen de NS.
icon

Beste antwoord door Loes 16 maart 2019, 09:14

Zwart wit gezien kunnen we daar een boete voor uitschrijven, maar ik heb nog niet gehoord dat daar voor geschreven is door hoofdconducteurs. Ik weet niet hoe het is bij Veiligheid en Service, das iets wat @Slidestops wel weet.
In een drukke trein, wordt de meeste bagage van de stoelen gehaald, vaak reizigers met enorme koffers claimen onnodig stoelen en dat is voor mij ook een doorn in het oog. Toch zal ik altijd eerst het gesprek aangaan om de bagage eraf te laten halen. Ook via een omroep kan ik het aangeven en dan stel ik hem vaak scherper, dat men in overtreding is als men bagage op de stoelen laat staan.
Boete is dezelfde als voeten op.de bank, dus 95 euro + 9 euro administratiekosten.
Bekijk origineel

52 reacties

Zwart wit gezien kunnen we daar een boete voor uitschrijven, maar ik heb nog niet gehoord dat daar voor geschreven is door hoofdconducteurs. Ik weet niet hoe het is bij Veiligheid en Service, das iets wat @Slidestops wel weet.
In een drukke trein, wordt de meeste bagage van de stoelen gehaald, vaak reizigers met enorme koffers claimen onnodig stoelen en dat is voor mij ook een doorn in het oog. Toch zal ik altijd eerst het gesprek aangaan om de bagage eraf te laten halen. Ook via een omroep kan ik het aangeven en dan stel ik hem vaak scherper, dat men in overtreding is als men bagage op de stoelen laat staan.
Boete is dezelfde als voeten op.de bank, dus 95 euro + 9 euro administratiekosten.
Reputatie 6
Het is wel dubbel. Voor heel veel koffers is er in de trein tussen Den Haag CS en Schiphol te weinig plek en zeker als mensen zonder bagage in de spits er nog voor kiezen om de klapstoelen in de hal te nemen, terwijl je daar vaak een koffer makkelijker kwijt kan als de klapstoelen niet allemaal gebruikt worden 🙂 maar goed dat is alleen op die lijnen een probleem en geldt niet overal.

Maar mijn frustratie is inderdaad de persoon die zijn tas naast hem zet en vervolgens stoïcijns op zijn laptop blijft werken/in zijn telefoon zit en niet op of om kijkt. Ik geef toe, als het rustig is dan zet ik mijn tas ook naast me, maar zodra de trein stopt en ik zie ineens het perron volstaan dan haal ik hem er meteen af. En tussen 16.00-18.00 probeer ik het niet eens want dan weet ik dat het druk wordt. Ik denk dat een streng woordje van de conducteur in eerste instantie moet gebeuren en je altijd kan noemen dat het overtreding is. Dat schrikt mensen vaak af.
Reputatie 7
Badge +3
Het is een onderwerp wat al vaker hier is besproken.

Zelf heb ik de ervaring dat een deel van de reizigers hun tas zelf al weghalen wanneer ze zien dat het drukker wordt, dus wat Lies87 hierboven aangeeft, een ander deel haalt hem weg zodra je bij de bewuste stoel stil blijft staan als teken dat je daar wilt gaan zitten. Bij sommige andere reizigers moet je het echt specifiek vragen en die hebben dan een blik in ogen van "moet dan nou?" Dan blijft er nog maar een klein aantal reizigers die het echt niet doen of allerlei smoesjes zoeken waarom ze het niet hoeven te doen, zoals geen ruimte, ik wil mijn dure tas niet op de vuile vloer zetten. Die mogen van mij wel die boete krijgen.

Soms is er wel eens een HC die omroept dat bagage van de stoel af moet hoewel er meestal niet wordt vermeld dat men het niet weghalen in overtreding is.
Reputatie 7
@Loes normaal gezien schrijven wij daar ook niet voor, tenzij druk en spits en iemand de tas niet weg wil halen 🙂

Ik erger mij werkelijk kapot aan die mensen die hun tas e.d op de bank plaatsen als het druk is. Ik wens niet te vragen of ik mag gaan zitten. Ik heb geen respect voor een tas! Vandaag ook weer zo'n asociale reiziger. Ik heb haar er op aangesproken. Ze vond het maar nonsens toen ik zei dat ze asociaal bezig was en haar tas niet op de bank hoort. Nou, waar ik mij druk over maak etc. Helaas kom ik er veel tegen die zo doen. Was het maar waar dat er direct een boete wordt gegeven maar ja dat kan in boosheid en agressief gedrag ontaarden. Maar er moet wat gebeuren tegen dit soort asociale mensen. Ik ben het zat om te moeten staan omdat meneer of mevrouw hun tas niet willen weghalen van de bank.  

Reputatie 7
Badge

In een echt drukke trein staan er geen tassen enz op de banken is zo mijn waarneming.

Echter ga je in een halfvolle trein net een zitplaats claimen waarop een tas staat, en de reiziger an public voor asociaal uitmaken @Verlorenziel dan maakt dat veel uit.

Maak nooit mee dat er reizigers moeten staan omdat tassen of koffers zitplaatsen in een volle trein bezet houden.

Heel vreemd dat jij het niet meemaakt. Ik maak het zo vaak mee dat als het druk, dus niet half vol,is er mensen zijn die gewoon hun tas op de bank laten. En ja, dan vind ik ze asociaal. 

Reputatie 7
Badge +3

In een echt drukke trein staan er geen tassen enz op de banken is zo mijn waarneming.

Echter ga je in een halfvolle trein net een zitplaats claimen waarop een tas staat, en de reiziger an public voor asociaal uitmaken @Verlorenziel dan maakt dat veel uit.

Maak nooit mee dat er reizigers moeten staan omdat tassen of koffers zitplaatsen in een volle trein bezet houden.

Misschien maak jij dat niet mee, maar zeker in sprinters zie ik dat vaak gebeuren. Men staat dan liever, dan dat hun dag verpest wordt door de niet vriendelijke reactie die men kan krijgen als men vraagt of de tas van de stoel kan.

Dank je, MoDe.

En Lies 87, zo is het. Maak dat zo vaak mee.

Reputatie 4

En dan is er ook nog de andere kant van het verhaal dat je wel je tas weghaalt, zodat er iemand kan gaan zitten, maar dan blijven ze alsnog vrolijk met zijn allen in het halletje of gangpad staan. Vooral als het groepen scholieren/studenten betreft. Dat is net zo ergerlijk en dan zet ik toch echt mijn tas weer meteen terug op de stoel.

Reputatie 7

Ik zet meestal, als het niet erg druk is, mijn tas en/of jas op de stoel. Anders niet. Als ik zie dat het druk gaat worden hou ik jas en tas op schoot. Vaak is het zo dat ik als ik erop anticipeer, mensen toch niet gaan zitten. Ik heb een paar mensen dit weleens gevraagd. Antwoord: nee ik moet er toch zo weer uit. Ook ging iemand eens naast mij zitten en zei nadrukkelijk: sorry hoor (?). Mijn vermoeden is dat velen gewoon liever niet direct naast iemand zitten. Dat zie je ook in halfvolle treinen: iedereen gaat apart zitten in het eigen wereldje zodat iedereen een stoel naast zich vrij heeft: persoonlijke ruimte. Als je dan wel naast iemand gaat zitten wordt dat niet op prijs gesteld want dan denkt men dat je iets van hem/haar wilt.

Reputatie 7
Badge +4

Er zijn natuurlijk heel veel typen reizigers en ik denk dat het wat genuanceerder ligt. Het is in een rustige trein natuurlijk ook geen probleem dat er een tas naast je staat. Wordt het drukker en plausibel dat mensen een zitplaats zoeken dan halen de meeste reizigers hun bagage weg. Dat is wat ik ook zie nu de eerste klas steeds drukker wordt. 

Het probleem is de restcategorie met het gedrag van mijn tas blijft staan, ik wil voorkomen dat iemand naast me zit, als iemand verbaal of non-verbaal om de zitplaats vraagt kijk ik voor me uit en negeer ik dat. Als het echt niet anders kan geef ik met veel misbaar aan dat ik de tas wel weg wil halen, uiteraard na denigrerend aan te geven dat de ander het probleem is. Of erger, dan word ik agressief.

Dit maken we denk ik allemaal wel mee en in steeds ruimere mate. Het probleem bestaat, dat is voor iedereen helder. 

Dat is natuurlijk niet uitnodigend en mensen weten dat het zo werkt bij aso-nederland dus die zoeken elders tot het niet anders kan. Je wilt tenslotte niet, al dan niet overdrachtelijk, met blauwe ogen aan de boerenkool zitten. Het aantal mensen dat zo handelt en mogelijk de inspiratie haalt van fora waar alleen het eigenbelang telt, neemt wel enorm toe. Je kunt ze vaak niet aanspreken zonder dat er een nare reactie komt. Ze krijgen wel hun zin door het vermijdingsgedrag van mensen die willen zitten. Het probleem ligt bij deze mentaliteit.

Dit maken we denk ik allemaal wel mee en in steeds ruimere mate. Het probleem bestaat, dat is voor iedereen die buiten het eigen wereldje kijkt wel helder. 

De treinen zijn zo druk dat het gebrek aan zitplaatsen dit gedrag ook wel bevordert, maar dat is geen excuus.

In een samenleving kun je maar beperkt gedrag afdwingen met boetes, de omgang moet nu eenmaal gepaard gaan met rekening houden met de medemens. Ik vind het volkomen logisch dat Loes en Slidestops dit beboeten niet of maar zeer beperkt doen. De Bolkensteindoctrine van het is niet verboden, dus het is toegestaan, leidt tot weinig goeds.

Zeker als die gevulgariseerd wordt tot het gedrag zoals hierboven beschreven. Kortom onze laffe helden die zowaar ook wat durven omdat ze toch niet beboet worden.

Badge +3

Ik zie wel soms mensen die (expres?) aan het gangpad gaan zitten met de tas/jas op de stoel bij het raam.

Meestal omdat er iemand tegenover ze zit die het omgekeerde doet (beenruimte is fijn), maar regelmatig ook in tweezitjes. En dan oordopjes in en/of doen alsof je slaapt.

Er zal dan wel niemand over/langs ze heen willen klimmen voor die zitplaats? Fout! Die jas/tas gaat er af of ik er bovenop :sweat_smile:

Of “de persoon naast me is even naar de WC”… en die heeft zijn/haar spullen maar even op de stoel gelegd/achter gelaten, of zijn die spullen toch van jou (zeg ik dan maar niet hardop..)?

Reputatie 7
Badge +3

Als ik in een vierzitje ga zitten waar al 1 persoon zit dan ga ik ook daar schuin tegenover zitten, maar ik zal niet zo snel een tas op de stoel naast me zetten.  Bij een leeg tweezitje ga ik bij het raam zitten. En wanneer de raamplek al bezet is en ik aan gangpad moet zitten, dan ligt het eraan hoe lang ik nog moet wanneer die andere dan uitstapt. Moet ik nog maar 1 station (was vaak ook maar een paar minuten van Den Haag HS naar Laan), dan blijf ik lekker aan het gangpad zitten. De ene keer komt er dan niet iemand die de raamplek plek wil en een andere keer wel, in het laatste geval hoeft die ander niet op te staan (en misschien een laptop of iets anders van het klaptafeltje te halen) wanneer ik eruit wil. Heeft voor mij dus niets te maken met dat ik niemand naast me wil of dat ik mijn tas een stoel wil geven.

Reputatie 7
Badge +4

Ik zit altijd aan het gangpad, ik ben 190 en moet mijn benen kwijtkunnen

Reputatie 7
Badge +3

Oh, zijn het jouw lange stelten waar ik over struikel in het gangpad? :joy:

Reputatie 7
Badge +4

Zeker, bij mooie vrouwen steek ik ze altijd uit en bij jou dus helemaal. ;-) Dan nog een handige beweging met mijn benen, even buitelen en je komt zittend op de stoel tegenover me terecht. Altijd gezellig.

Je weet hoe lang mijn stelten zijn, tenslotte.

In de stiltecoupé met zes zitplaatsen is een lege stoel tegenover je het meest praktisch.

Ik wacht tot de trein rijdt en ze steken alleen uit als er iemand tegenover me zit. Meestal zelfs niet, alleen als ik even moet strekken. De leeftijd eist zijn tol. Doorgaans reis ik als het niet druk is en ik heb mijn abonnement daar op aangepast. Het heeft er dus niets mee te maken met dat ik niemand naast me wil. 

Voor het asociaal te bestempelen of boetes uit te gaan delen, is het wel redelijk om eerst even netjes te vragen of ze de tas willen verplaatsen. Ieder redelijk persoon zal dat gewoon doen. Anderzijds ga ik er zelf ook van uit dat iedereen dit systeem hanteert. Mijn tas staat standaard op een stoel en als je er wil zitten, vraag het gewoon. Als je voor je reis betaalt moet je gewoon kunnen zitten, dus die van mij gaat onmiddelijk opzij. Heb het gelukkig zelf maar een enkele keer meegemaakt dat er nee werd gezegd, in een volle 1e klas, en mevrouw gaf zelfs toe niet te weten dat het een 1e klas was maar deed geen moeite om te verhuizen. Was helaas te redelijk om me er verder verbaal over uit te laten, en NS inlichten via Twitter bleek ook tevergeefs.

Reputatie 7
Badge +4

Als iemand zijn tas weghaalt nadat het is gevraagd, is het geen aso. Je kunt dan hooguit vinden dat hij het uit zichzelf had moeten doen, maar dat rechtvaardigt die typering dan nog  niet.

Het gaat om mensen die bewust de stoelen bezet houden en met bagage het kunnen gaan zitten  van anderen bewust tegenwerken.

Het moet ook zonder boetes als het een beetje kan. De criteria van Slidestops hierboven lijken me redelijk.

Reputatie 7
Badge +3

Niemand zou moeten vragen of bagage van de stoel kan, omdat er iemand wilt zitten. Het zijn zitplaatsen.

Reputatie 7
Badge

Heb het gelukkig zelf maar een enkele keer meegemaakt dat er nee werd gezegd, in een volle 1e klas, 

Dat is toch zo opgelost, je vraagt het één keer, geen reactie, hupsakee, je ploft gewoon bovenop de tas, jas of wat dan ook. Moet je eens zien hoe snel het probleempje is opgelost. Soms wat commotie, maar dat moet je maar zien als verzetje tijdens de saaie treinreis.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn tas staat standaard op een stoel en als je er wil zitten, vraag het gewoon.

Dit soort asogedrag om standaard twee stoelen in beslag te nemen en dan te zeggen dat anderen maar moeten komen bedelen om die tweede stoel te ontruimen is nou precies het probleem.

Reputatie 7

Dit is met het oude materieel van de SNCB nog veel leuker. Op bepaalde bankjes kunnen er immers drie gemiddelde burgers uit 1960 op een rijtje zitten. Zo was dat echt ontworpen. De treinen zijn dan wel uit 1960, de burgers van 2019 zijn wat ‘ronder’. 

Er kunnen echter ook (nog steeds) drie slanke studentes en 1 tas op een rijtje zitten.

Toevallig luisterde ik gezellig met een studente en haar 2 vriendinnen (op een rijtje) mee. Ze had het onlangs meegemaakt, dat ze met zijn drieën en haar tas op een rijtje zaten. Een man eiste op hoge toon, dat die tas weg moest, zodat hij kon zitten.

Ja…

Roept u maar.

Redelijk of niet ?

Dat is toch zo opgelost, je vraagt het één keer, geen reactie, hupsakee, je ploft gewoon bovenop de tas, jas of wat dan ook. Moet je eens zien hoe snel het probleempje is opgelost. Soms wat commotie, maar dat moet je maar zien als verzetje tijdens de saaie treinreis.

Dat lijkt me een nogal erg onnodig brutale en provocerende manier om met je medemens om te gaan. De nette manier is om bij een door een tas bezette stoel te vragen of die tas opzij mag, en dan moet die tas wijken. Gebeurt dat niet dan staar je de desbetreffende persoon een tijdje passief-aggressief aan en ga je ergens anders zitten. Maar je mag er van uit gaan dat dat wel gebeurt.

Daarnaast weet je niet wat een ander bij zich heeft. Je gaat niet op een tas zitten, als weldenkend persoon, omdat er de kans is dat er dure eigendommen in zitten. Mijn laptop+apparatuur is me natuurlijk meer waard dan het comfort van 10 wildvreemden dus zo'n aggressieve handeling zou ik zien als een fysieke aanval. En als je een ander aanvalt in het openbaar vervoer om zoiets kleins, dan ben je toch echt het laagste van het laagste tuig.

Reputatie 7
Badge +3

Nee, de nette manier is dat je er niet eens om hoeft te vragen. In een drukke trein zet je gewoon je tas NIET op een stoel, en als die er wel staat haal je die weg wanneer mensen instappen zodat ze gewoon lege stoelen zien. Dus als jouw laptop+apparatuur je zoveel meer waard is doe je er wijs aan die niet op een stoel te zetten.

Reageer