beantwoord

Boete voor tassen op stoelen

• 16 maart 2019
  • 43 reacties
  • 1523 Bekeken

Toon eerste bericht

43 reacties

Reputatie 5

Het is toch geen moeite om als het druk wordt je tas ergens anders te zetten. 

Reputatie 3

als jouw laptop+apparatuur je zoveel meer waard is doe je er wijs aan die niet op een stoel te zetten.

Als ik soms zie wat een vloeistoffen er over de vloeren in treinen lopen, is het verstandig om laptops en apparatuur juist niet op de vloer te zetten, maar zolang het kan gewoon op de stoel naast je. Raakt de trein vol, dan kan de tas uiteraard gewoon op schoot of desnoods in het bagagerek.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb mijn laptoptas gewoon altijd op de vloer onder de stoel gezet. Natuurlijk kijk je wel even of er geen koffie of andere meuk gemorst is. Daarnaast zijn er in treinen bagagerekken waar je de tas in kan leggen. 

Reputatie 7
Badge

Het is toch geen moeite om als het druk wordt je tas ergens anders te zetten. 

Juist, met deze handleiding was dit topic een stuk korter geweest.

Reputatie 6

Als ik aanstalten maak om te zitten (nadat ik mijn blindenstok heb ingeklapt), weten mensen niet hoe snel ze die tas weg moeten halen. :D Dat heeft tot nu toe maar een enkele keer tot commotie geleid.

Reputatie 5

Als ik soms zie wat een vloeistoffen er over de vloeren in treinen lopen, is het verstandig om laptops en apparatuur juist niet op de vloer te zetten, maar zolang het kan gewoon op de stoel naast je. Raakt de trein vol, dan kan de tas uiteraard gewoon op schoot of desnoods in het bagagerek.

Precies, zodra het echt druk wordt kan die tas gewoon weg. Maar om bij voorbaat een dure tas met dure eigendommen op een onveilige, onhandige en smerige plek te leggen is totaal onnodig en onredelijk. Je mag van je medereiziger verwachten dat deze het laat weten als ze er willen zitten.

Reputatie 7
Badge +3

Precies, zodra het echt druk wordt kan die tas gewoon weg. Maar om bij voorbaat een dure tas met dure eigendommen op een onveilige, onhandige en smerige plek te leggen is totaal onnodig en onredelijk. Je mag van je medereiziger verwachten dat deze het laat weten als ze er willen zitten.

En hier ga je dus de fout in. Bagage heeft geen recht op een zitplaats, Het hoort dus niet zo te zijn dat iemand om een zitplaats moet vragen. Die zitplaats moet gewoon bagagevrij te zijn.

Reputatie 3

En hier ga je dus de fout in. Bagage heeft geen recht op een zitplaats, Het hoort dus niet zo te zijn dat iemand om een zitplaats moet vragen. Die zitplaats moet gewoon bagagevrij te zijn.

Er wordt hier nergens gesproken over bagage dat recht zou hebben op een zitplaats. Bagage heeft, net als alles dat in de trein komt, het recht om schoon en in werkende toestand vervoerd te worden. Een tas met dure apparatuur kan daarom prima op een stoel staan, zolang het rustig is in de trein. Wordt het drukker in de trein, dan kan een tas met bagage zonder dat er ook maar iemand naar hoeft te vragen, gewoon op schoot genomen worden.

Je gaat me niet vertellen dat een tas op een stoel in een trein die grotendeels leeg is, storend is. Als reiziger kan je dan prima nog een stapje extra zetten naar de volgende rij stoelen die volledig leeg is, in plaats van tegen een volstrekt onbekende aan te kruipen.

Reputatie 4

Is het nu zo dat @Mode zich altijd staand laat vervoeren door NS ? Een reiziger heeft immers ook geen recht op een zitplaats.

Handbagage kan, in principe zonder probleem, een zitplaats innemen totdat een medereiziger daarop aanspraak maakt.

Wellevendheid zou ertoe kunnen leiden dat een zitplaats al bij voorbaat beschikbaar wordt gesteld.

Vraag mij overigens af in hoeverre deze wellevendheid wordt bevorderd door anderen telkens maar weer voor aso’s e.d. uit te maken.

Reputatie 7

Jullie hebben allebei gelijk.

Juridisch gezien mag in een lege trein ook geen tas op de bank staan. Daar hangt feitcode e121b aan; "voorzieningen te gebruiken op andere dan de daarvoor bestemde wijze".

De voorziening, de zitplaats, is bedoeld om te zitten en niet te gebruiken om bagage op te slaan.

In de praktijk, is het niet zo zwart wit. Een tas op de stoel kan vaak best, maar ik vind dat er nooit een vraag moet zijn: mag ik hier zitten. Bij drukte is het niet meer als fatsoenlijk om zelf zitplaatsen te creëren en je tas weg

Reputatie 4

@Slidestops 

Art. 5.5 AVR-NS, fatsoen is een ander verhaal.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb zelf een aantal jaar bijna dagelijks in de spits gereisd met behalve mijn gewone schoudertas een laptoptas (en soms nog een tas met regenpak voor de fietsrit). Die laptoptas heeft in de tijd wanneer ik in de spits reisde nooit op een stoel gestaan, altijd op de grond onder mijn stoel. De enige keren dat ik hem wel op een stoel legde was wanneer ik bv vanwege een eerdere tandartsafspraak pas rond een uur of 10 aan mijn reis begon en er meer dan de helft van de stoelen vrij was.

Zelf vond ik het altijd bijzonder irritant wanneer ik in de spits een coupé binnenkwam en van de misschien 10 “vrije” stoelen drie kwart bezet was door een tas of andere spullen.  En de ene persoon haalt wel snel die spullen van een stoel wanneer je al met een half oog naar de stoel kijkt maar er zijn er ook bij waarbij je het echt moet vragen en dan gaat soms nog met veel tegenzin de tas of jas weg. Regelmatig duurt het ook nog wat langer, want ze moeten dan nog een plekje zoeken waar ze het laten. Jas wordt dan bv aan een haakje opgehangen of opgevouwen en in het bagagerek gelegd, tas wordt ook elders geplaatst, bagagerek of onder de stoel. Maar intussen ben je wel een halve of hele minuut verder voor je eindelijk kan zitten waardoor andere reizigers achter mij in het gangpad niet kunnen doorlopen. 

Reputatie 5

Mijn dure spullen hebben het dagelijks al zwaar genoeg met hoe onhandig ik ben, mijn jaar oude laptop is net vanmiddag naar het buitenland opgestuurd voor reparaties….om dat dan klakkeloos op de vieze grond te zetten is onverantwoord. Ik zou mijn schoenen niet eens uit durven doen in de meeste treinen. 

Reputatie 7
Badge +3

Die laptop zit toch in een tas en komt dus niet in aanraking met de grond. En wanneer je die tas tussen je benen onder de stoel zet loop je niet het risico dat iemand er (expres of per ongeluk) op gaat zitten.  Daarnaast heeft NS een hele goede oplossing in de vorm van bagagerekken in de meeste coupé's (niet in de bovenste verdieping van de VIRM's).

Ik vraag me trouwens af wat je doet wanneer het in de spits druk is en er al geen 2 stoelen naast elkaar vrij zijn en je dus geen stoel voor je tas hebt. Een situatie die mij toch wel enkele keren per week overkwam.

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt hier nergens gesproken over bagage dat recht zou hebben op een zitplaats. Bagage heeft, net als alles dat in de trein komt, het recht om schoon en in werkende toestand vervoerd te worden. Een tas met dure apparatuur kan daarom prima op een stoel staan, zolang het rustig is in de trein. Wordt het drukker in de trein, dan kan een tas met bagage zonder dat er ook maar iemand naar hoeft te vragen, gewoon op schoot genomen worden.

Je gaat me niet vertellen dat een tas op een stoel in een trein die grotendeels leeg is, storend is. Als reiziger kan je dan prima nog een stapje extra zetten naar de volgende rij stoelen die volledig leeg is, in plaats van tegen een volstrekt onbekende aan te kruipen.

Ik heb geen bezwaar tegen bagage op een stoel als het niet druk is en iedereen een zitplaats heeft gevonden. Het moet niet zo zijn dat instappers om een zitplaats moeten vragen. Zolang niet iedereen zit, hoort er gewoon geen bagage een zitplaats in te nemen, ookal zijn er een stuk verderop lege plaatsen genoeg. Misschien willen mensen wel naast een wildvreemde zitten. Gewoon omdat die plek dicht bij de deur is of juist zo ver mogelijk van een deur af.

Reputatie 5

Ik vraag me trouwens af wat je doet wanneer het in de spits druk is en er al geen 2 stoelen naast elkaar vrij zijn en je dus geen stoel voor je tas hebt. Een situatie die mij toch wel enkele keren per week overkwam.

Voor kortere tijd kun je je hem altijd op schoot houden. Dat is niet gemakkelijk, je kan zo ook niet werken, maar de echte drukte duurt vaak toch niet lang. Als je echt enorme pech hebt misschien een half uur voordat er weer ruimte is. Dat is vrij vervelend maar je buurman- of vrouw heeft toch echt meer recht op een zitplek dan je dure eigendommen.

Reputatie 7
Badge +3

In treinen met klaptafels in de 2-zits zet ik mijn tas op het klaptafeltje. Niemand heeft er dan last van. Degene naast mij niet die daar kan zitten en ik zit niet met een tas op mijn schoot. Iedereen blij.

Reputatie 5

Niet alle klaptafels zijn even groot of even stevig, vooral in de VIRM zijn ze vaak te klein en buigen ze zo ver door dat het lijkt alsof ze op ieder moment af kunnen breken.

Reageer