beantwoord

Boeteformulier inzien

• 17 oktober 2015
  • 16 reacties
  • 433 Bekeken

Ik krijg sinds enige tijd boetes via een incassobureau omdat ik zwart gereden zou hebben met de trein. Ik heb de betreffende reis echter nooit gemaakt. Onlangs is er ook al een andere boete van de NS verkeerd bij mij terechtgekomen. Uiteindelijk bleek in dit geval dat ze mij verwisseld hadden met iemand waarvan de naam op de mijne lijkt. Echter blijft men voor deze tweede boete beweren dat de boete voor mij is, en dat er gelegitimeerd is met mijn pas. Mijn ID bewijs is echter nooit gestolen geweest. Ik heb al veelvuldig contact gehad met de NS en het incassobureau, en aangifte gedaan bij de politie maar dit alles heeft nog nergens toe geleid.
Mijn vraag is nu of ik het formulier zou kunnen inzien wat de conducteur heeft opgemaakt ten tijde van het schrijven van de boete/uitstel van betaling. Ik ben namelijk erg benieuwd of daar daadwerkelijk mijn gegevens op zijn ingevuld. Tevens mag ik toch hopen dat de bewijslast bij de NS ligt om aan te tonen dat ik het was, en dat ik niet hoef aan te tonen dat ik het niet was....
icon

Beste antwoord door Sivan NS 5 november 2015, 15:48

Mango, tot op heden niets vernomen. Ik raad je aan een brief te sturen naar onze Klantenservice. Zij kunnen jouw verzoek dan in behandeling nemen en de UvB's beoordelen. Succes!
Bekijk origineel

16 reacties

Welkom op het forum MangoMango!

Ik kan me voorstellen dat het vervelend is om met de boetes van iemand anders geconfronteerd te worden. De gegevens die tijdens het uitschrijven van de boete zijn opgegeven, kunnen echter helaas niet opgevraagd worden. Als jouw ID-kaart daarentegen nooit is gestolen, dan zou je de boete wellicht kunnen weerleggen door een kopie van je ID naar ons op te sturen te samen met een begeleidend schrijven. Vergeet in dat geval niet het kenmerknummer van de nog openstaande boete in je brief te vermelden. Ik snap dat het niet de oplossing is waar je op gehoopt had, maar ik kan je hier helaas niet op een andere wijze mee helpen.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Reputatie 3
Badge
De gegevens die tijdens het uitschrijven van de boete zijn opgegeven, kunnen echter helaas niet opgevraagd worden .

Is er niet zoiets als een recht op inzage van een proces-verbaal?
Nu kan het zijn dat een UvB strikt genomen geen proces-verbaal is, maar het lijkt me toch niet zo raar dat je het recht hebt om in te zien wat er over jouw overtreding is opgeschreven. En het lijkt me ook dat je toch zou moeten kunnen verifiëren of het nummer van je ID en de naam die erop staan overeenkomen met naam en nummer van het ID dat op die bekeuring staat. Voor iemand die Jan de Vries heet wordt het anders wel erg simpel om het adres van een willekeurige andere Jan de Vries op te geven als hij een bekeuring krijgt (maar ik wil natuurlijk de Jan de Vries'en van deze wereld niet op een idee brengen....)
Een kopie van een ID-kaart opsturen lijkt me in zijn algemeenheid al een uiterst onverstandige actie, maar in dit geval in het bijzonder. Als de NS niet erg bereid lijkt om met u mee te denken is het wellicht handig om een andere partij (bijvoorbeeld een consumentenorganisatie) in te schakelen, want zoals u al aangeeft is het de omgekeerde wereld als u moet gaan bewijzen dat u de bewuste reis niet gemaakt hebt.
De boete wordt uitgeschreven op doordrukpapier, waarvan er 1 kopie aan de reiziger wordt verstrekt. MangoMango geeft echter aan dat hij/zij deze reis niet heeft gemaakt en heeft dit bewijsje dus niet gekregen. I.v.m. de privacy worden de opgevraagde gegevens achteraf niet nogmaals doorgegeven wat in dit soort situaties helaas erg vervelend is voor de persoon waarvan de gegevens te kwader trouw zijn verstrekt.
Dus als het gaat om het betalen van de boete gaan jullie er vanuit dat MangoMango zelf degene is die die gegevens heeft opgegeven, maar als het gaat om het communiceren over die boete, gaan jullie er vanuit dat het niet MangoMango zelf was en dat de privacy van de identiteitsfraudeur beschermd moet worden. Consequent is anders.
We verstrekken eenmalig terwijl de persoon fysiek aanwezig is een kopie. Achteraf doen we dat inderdaad niet nogmaals op afstand.
Dat is echt van de zotte inderdaad. Jij moet de boete betalen maar de NS weigert om aan te tonen dat de boete voor jou is uitgeschreven. Klinkt alsof de NS niet zeker is dat de boete juist uitgeschreven is, want als ze daar wel van overtuig zijn, dan weten ze dat het de boete voor jou is en is er geen sprake van privacy schending om die gegevens met jou te delen.

Het opsturen van een kopie legitimatie moet je nooit doen, weet jij veel wat daar mee gedaan wordt. Als je zeker weet dat jij de boet niet ontvangen hebt zou ik de boete zeker niet betalen en het voor laten komen. Dan zal de NS namelijk wel verplicht worden om de bewijslast te voeren.

We moet je dan bij de NS aangeven dat je de boete wil aanvechten.
Als NS persoonsgegevens van MangoMango verwerkt, heeft MangoMango het recht die gegevens in te zien. Dat recht vervalt niet als die gegevens door een derde zijn verstrekt.

@MangoMango
Zie hier informatie over het recht op inzage en hier een voorbeeldbrief.
Dank allemaal voor de reacties.
@marv87, wat jij zegt is denk ik de enige optie die me nog rest (het voor laten komen). Maar je zegt dat ik dan moet aangeven het aan te willen vechten? Waarom is dat? Ik heb ze inmiddels wel duidelijk gemaakt dat ik niet wil betalen dus het lijkt me verder aan hen om hiermee naar de rechter te gaan?
Wat betreft het recht om persoonsgegevens in te zien, het is me niet duidelijk of dat wel hetzelfde is als het recht om boetes in te mogen zien.
@MangoMango. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het niet exact weet. Maar volgens mij krijg je op een gegeven moment de brief thuis inclusief acceptgiro. In die brief staat als het goed is hoe je in bezwaar kan gaan, dat moet je in ieder geval doen.
Maar waarschijnlijk heb je dat al gedaan.

Het zou de NS klantenservice wel sieren om je casus toch even nog een keer te bekijken. Niemand zit er op te wachten je je eigen klanten zo te behandelen.
Zonder actie van uw kant laat NS het niet voorkomen en laten ze dat incassobureau hun gang gaan.

Het recht op inzage betreft alle persoonsgegevens die NS van u verwerkt en/of bewaart. Die handgeschreven boete is door NS ergens bewaard en bevat uw persoonsgegevens. Op basis daarvan moet NS u op uw verzoek inzage geven in dat stuk.
I.v.m. de privacy worden de opgevraagde gegevens achteraf niet nogmaals doorgegeven wat in dit soort situaties helaas erg vervelend is voor de persoon waarvan de gegevens te kwader trouw zijn verstrekt.

In verband met de privacy raad je MangoMango aan om een kopie van zijn/haar identiteitsbewijs op te sturen? Dit moet een grap zijn toch?
Reputatie 4
Badge
Dit is nogal kafkaiaans.

@Inge NS
misschien zouden jullie Mangomango de laatste vier cijfers/letters van het nummer van het ID-bewijs dat gebruikt is door de zwartrijder kunnen meedelen? Dan is er geen sprake van schending van de privacy. De kans is groot dat er dan direct duidelijkheid is.

@Mangomango
Je zou ook contact op kunnen nemen met het OV-loket: https://www.ovloket.nl/pages/ovloket/Hoofdmenu/Home

@MangoMango
Succes. Houdt je ons op de hoogte hoe dit afloopt?
In dit geval mag MangoMango mij een privébericht sturen met de nummers van de UvB. Dan zal ik kijken hoe er gelegitimeerd is. Wij hebben inzage in het nummer dat op de legitimatie staat.
MangoMango, ik heb nog geen bericht van je gehad. Ik help je graag alsnog.
Mango, tot op heden niets vernomen. Ik raad je aan een brief te sturen naar onze Klantenservice. Zij kunnen jouw verzoek dan in behandeling nemen en de UvB's beoordelen. Succes!

Reageer