BOOS BOOS

• 15 maart 2017
  • 4 reacties
  • 238 Bekeken

Maandag 13 maart wilden wij om 18.00 uur vanaf Amsterdam-Airport de trein naar Heerenveen nemen.
Er was brandalarm in de tunnel, vervoer was niet mogelijk. Uiteindelijk was er om 18.42 uur een trein beschikbaar met de mededeling eindbestemming Leeuwarden.
De trein reed niet verder dan Zwolle.
Dit was de enige dienstmededeling die vlak voor Zwolle werd gedaan. We werden verzocht uit te stappen.
GEEN overstap mededelingen --- van spoor .. naar spoor..
Helemaal niets. Zoek het maar uit passagiers.
Na een vluchtige blik op het bord moesten we super snel overstappen van spoor 1 naar spoor 7.
Boven op het perron aangekomen na hard hollen, was er net een fluitsignaal en de deuren gingen dicht, terwijl een stroom van mensen naar boven kwam.
De conductrice zag ons het perron opkomen en onder nam geen actie. Ze stapte gewoon voorin. Weg reed trein.
De eerst volgende trein was een half uur later en deze had ook een vertraging van 15 minuten.
Uiteindelijk vertrekken we om 21.10 uur naar Heerenveen.

Hoe slecht is dit. Lang leve de NS. Wat waren wij boos.
Geen onderlinge communicatie van de treinen onder elkaar, wacht even op elkaar als de trein vanwege overmacht te laat aankomt. Geen communicatie IN de trein.
Deze treinreis is mij zeer zeer slecht bevallen. Ik ben er nog boos over.

4 reacties

Reputatie 7
Het is niet gebruikelijk dat je wacht op iemand die nog aan komt rennen. Zeker niet als je al begonnen bent met de vertrekprocedure. Zo zou je bijvoorbeeld op Amsterdam CS nooit wegkunnen, daar komt altijd nog wel iemand aan. Een conducteur beslist niet over het overnemen van een aansluiting of wachten op elkaar, dat doet de treindienstleider van ProRail.

Dat neemt niet weg dat de omroep met wat extra info had gemoeten zodat het gelijk duidelijk was.

Ik wil je er nog even op wijzen dat je gebruik kunt maken van "geld terug bij vertraging"
Reputatie 7
Hallo adeletje en welkom op het NS Serviceforum.

Allereerst: wat een reis moet dat geweest zijn. Het was maandag vrij chaotisch voor alle planners en medewerkers op het spoor, met de Schipholtunnel brandmelding als hoofdoorzaak. Het probleem bij dit soort meldingen, is dat ze uiterst serieus genomen dienen te worden, en een groot deel van de dienstregeling hieronder lijdt. Helaas begon jij midden in deze storing jouw reis, en het resultaat is hier een hele grote vertraging. Ik wil je aangeven dat, speciaal voor dit soort situaties, NS hier restitutiemogelijkheden biedt, de Geld Terug Bij Vertragingsregeling. Hier vind je er meer over. Ik moedig je ook van harte aan van deze regeling gebruik te maken.

Daarnaast wil ik ingaan op de schaarse informatie die je gegeven is tijdens jouw reis. Dit constateren wij meer, en geven hier ook veelvuldig feedback op naar de treinplanners en het personeel. Intern wordt continu besproken hoe wij de informatie die wij binnenkrijgen zo snel mogelijk kunnen terugkoppelen op de reiziger. We gebruiken de NS-app, de website, soms zelfs SMS-berichten via de telefoon etc. Mocht je de NS-app nog niet hebben, moedig ik je zeer aan ook hiervan gebruik te maken. Hier zijn de storingen in vermeld, wordt jouw reis aangegeven met overstaptijden en perronwisselingen. Ik begrijp uit jouw verhaal dat wij meer hadden kunnen betekenen voor je, dat speel ik dan ook graag door.
#Slidestops

Tuurlijk begrijp ik dat je niet op 1 persoon kunt wachten.
Het gaat hier niet om 1 persoon maar om ongeveer 15 mensen die hollend aankwamen.
Er waren zelfs mensen die op de deur bonkten terwijl de deur bij de 1e coupé nog open was
en de conductrice nog buiten stond.
Communicatie was super super slecht.
Ik was sneller van Dublin naar Amsterdam Airport dan van Amsterdam Airport naar Heerenveen.
Reputatie 2
#Slidestops

Tuurlijk begrijp ik dat je niet op 1 persoon kunt wachten.
Het gaat hier niet om 1 persoon maar om ongeveer 15 mensen die hollend aankwamen.
Er waren zelfs mensen die op de deur bonkten terwijl de deur bij de 1e coupé nog open was
en de conductrice nog buiten stond.
Communicatie was super super slecht.
Ik was sneller van Dublin naar Amsterdam Airport dan van Amsterdam Airport naar Heerenveen.

Ik snap dat de situatie logischerwijs als heel erg vervelend overkomt. Niets is als reiziger vervelender dan een trein voor je neus weg te zien rijden. Als HC moet je zelf regelmatig wikken en wegen of je wel of niet wacht. Ik zal proberen wat meer duidelijkheid te scheppen:

Het onderbreken van de vertrekprocedure:
Voordeel: U en uw 15 medereizigers kunnen nog meereizen.

Nadeel: de vertrekprocedure moet weer helemaal overnieuw worden ingezet waardoor je al snel minuten vertraging op loopt, minuten die andere reizigers die al in de trein zitten de kop kunnen gaan kosten met het halen van hun eventuele overstap. Omdat je zelf later vertrekt zit je wellicht andere treinen die moeten vertrekken en/of deels achter je aan moeten rijden in de weg. Ook deze treinen zullen vertraging hebben. Een ander nadeel is dat er na het binnenlaten van de 15 reizigers altijd een kans bestaat dat er hierna nog meer reizigers aankomen waar je dan eventueel ook op moet wachten. Hoe vervelend het ook klinkt, je moet 'ooit' vertrekken.

Mede hierdoor ligt officieel de verantwoordelijkheid om te blijven wachten, zoals Slidestops al zegt, ook niet bij de NS maar bij de Treindienstleider (trdl) van ProRail. De Trdl kan zien wat er allemaal moet vertrekken en of er ergens eventueel ruimte is om vertraging in te halen. Zo niet dan zal hij of zij het sein voor de machinist uit de stand stop halen. Dit sein is dan ook gelijk een vertrekbevel. In de praktijk besluit ik wel eens om ergens ietsje langer te wachten als m'n directe overstap vertraagd is, maar dit doe ik puur op m'n trajectkennis en in overleg met m'n machinist. Een voorbeeldje hiervan is de sprinter van Den Haag HS in de richting van Delft. Hier is een directe overstap naar de IC in de richting van Breda/Vlissingen. Als deze ietsjes is vertraagd zal ik hier meestal op blijven wachten aangezien deze trein sowieso voor ons langs zal kruisen voor Delft. Maar dit moet je toevallig maar net weten. Als je hier niet vaak komt dan weet je dat niet.

Zoals hierboven al is gezegd ben ik het er wel hartstikke mee eens dat het heel slecht is dat er geen omroep was te horen. Vaak wordt dit overigens wel gedaan, maar zeker in VIRM-treinstellen staat deze (naar mijn mening) heel erg zacht afgesteld waardoor deze makkelijk te missen is.

Reageer