beantwoord

Bovenleiding kapot Woerden (14-2-2018)

• 14 februari 2018
  • 74 reacties
  • 2395 Bekeken

Badge +3
Wat is hier in hemelsnaam gebeurd?

Ernstig genoeg natuurlijk, maar ik hoorde op de radio iemand die zes (6!) uur in die trein heeft moeten bivakkeren omdat er niet geëvacueerd kon worden (elektrocutiegevaar).

Daar zit je dan in de kou (verwarming deed het niet en de raampjes waren open gezet), en zonder werkende toiletten (want die gaan zonder geweld te gebruiken niet zomaar open en dicht zonder stroom).

Het lijkt me toch niet zo lastig om (als er toch geen treinen kunnen rijden) de boel spanningsloos te maken en/of de gestrande trein ergens heen te slepen waar mensen veilig kunnen uitstappen en wachten op vervangend vervoer. :?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 23 februari 2018, 17:02

Wij betreuren de stiuatie ten zeerste. Het evacueren duurde langer dan normaal omdat het om een lastig traject gaat. "Drie van de vier treinen stonden op een lastig te bereiken traject. Uit veiligheidsoverwegingen moesten de reizigers daarom in de treinen blijven zitten. Wij hadden dit liever ook anders gezien. We zullen dit intern met ProRail evalueren en kijken naar wat er in de toekomst beter kan. Ook nemen we jullie meningen mee.
Bekijk origineel

74 reacties

Krijg je dit soort geintjes zometeen.......... :?

http://energievoorziening.info/storing/elektrocutiegevaar/elektrocutiegevaar.htm
Reputatie 7
Badge
Het lijkt me toch niet zo lastig om (als er toch geen treinen rijden) de boel spanningsloos te maken
Maar als de draden kapot getrokken op de grond liggen, is de boel toch spanningsloos? kortsluiting = zekering = spanningsloos.

Badge +3
Ah, de 6 uur was al 5 uur (volgens nu.nl lees ik zojuist) en nu nog maar 4 uur..

Denk dat die persoon op de radio bedoelde dat hij 6 uur te laat op zijn werk kwam :D

Da's ook kilo utrecht tango of kwalitatief uitermate teleurstellend natuurlijk!
De tijd tikt sneller wanneer je erover kan janken 😳
Reputatie 1
dat zoiets niet in 5 minuten opgelost is begrijp ik.. maar 4 5of 6 uur is volslagen belachelijk. als er mensen van prorail of anderen naast die trein kunnen lopen kunnen er ook reizigers uitgehaald worden.
Reputatie 4
Als het verantwoord was om honderden mensen door de berm te laten lopen had men dat vast eerder besloten. Veel oordelen en weinig begrip weer ?
Reputatie 1
waldo hier is geen begrip voor op te brengen. althans niet als het zolang duurt. je kan mensen geen uren zonder toilet of eten of drinken opsluiten in een trein.
Reputatie 7
Nog steeds beter als iemand door de ballast laten lopen en een stroomdraad op zijn hoofd krijgt, of zijn been breekt op de stenen.
Reputatie 1
is allemaal wel heel erg vergezocht. mensen 5 uur gijzelen is ook niet alles
Badge +3
De tijd tikt sneller wanneer je erover kan janken :$
Weet je wat pas janken is? (smiley implicated)

Dat de superkompjoeters van het forum (en dat juist vandaag!) iedereens hart gebroken of leeg gezogen hebben. En de mijne is nog meer stuk dan alle andere zo te zien! Oh wacht, die van Slidestops ook maar die van Waldo is nog halfvol :D

Oh ja, en dat dit topic 11 reacties heeft maar nog door niemand bekeken is.. :P

#hoedan
Reputatie 4
Voor zover ik weet betekent gijzeling wat anders. Maar ik heb geen zin om hierover te gaan discussiëren.
Reputatie 1
ik wil ook geen discussie hierover. wat ik aan wil geven is dat het onacceptabel is dat dit soort dingen zo lang duren. ongeacht wat de reden is kan dit gewoon echt niet. had het ook zolang geduurd als er bijvoorbeeld brand bij was uitgebroken?
Erg vreemd, maar goed dat je dit aangeeft dat het forum niet de juiste weergaven toont, Robert!
Weet je wat janken is? Dat de superkompjoeters van het forum (en dat juist vandaag!) iedereens hart gebroken of leeg gezogen hebben. En de mijne is nog meer stuk dan alle andere zo te zien! Oh wacht, die van Slidestops ook maar die van Waldo is nog halfvol :D
Bij gebrek aan hart valt die van mij niet te breken, laat staan door een stukje halfgare forumsoftware :D

"If I could be any kind of flower, I'd be... a potato."
Badge +3
Bij gebrek aan hart valt die van mij niet te breken, laat staan door een stukje halfgare forumsoftware :D
"If I could be any kind of flower, I'd be... a potato."

Ik zet het wel ff uit.. poef! weg hartje in profiel, 'probleem' opgelost! :D

Enne.. When life gives you lemons (citroenen), you should make lemonade...and try to find someone whose life has given them vodka, and then have a party.

Toch :?
Nog steeds beter als iemand door de ballast laten lopen en een stroomdraad op zijn hoofd krijgt, of zijn been breekt op de stenen.
Bedenk daar nog de uitval van een aanzienlijk deel ICT-infra binnen NS bij, waardoor bijsturing naar code rood ging. Dat is een fijne combi samen met een verstoring van dit formaat.
Reputatie 7
Badge
Voor zover ik weet betekent gijzeling wat anders.
bedoeld wordt: Wederrechtelijke vrijheidsberoving door NS, door middel van gesloten houden van deuren in een langer dan 2 uur stilstaande trein (richtlijn is maximaal 2 uur).
Wederrechtelijke vrijheidsberoving is het vasthouden van een persoon zonder wettelijke basis. Dit vasthouden is bijvoorbeeld letterlijk vasthouden, of opsluiten, of knevelen (vastbinden, boeien), of door te dreigen met geweld als de ander wegloopt.

2 oplossingen: deur na 2 uur via noodhandel openen, en naar buiten verdwijnen, of zorgen dat je urgente medische hulp nodig hebt, waarna medepassagier 112 belt.
Reputatie 7
Badge
Nog steeds beter dan als iemand zijn been breekt op de stenen.
Hmmm... alles beter dan met Slidestops 5 uur in een trein opgesloten zitten 😛
Reputatie 7
Badge
Nog steeds beter dan als iemand zijn been breekt op de stenen.
Hmmm... alles beter dan met Slidestops 5 uur in een trein opgesloten zitten :P

Ik had je met alle liefde laten uitstappen daar 🙂
Reputatie 7
Badge
Hmmm... alles beter dan met Slidestops 5 uur in een trein opgesloten zitten :PIk had je met alle liefde laten uitstappen daar :)

Fijn! daar houd ik je aan. Dertig jaar geleden ook zo'n fijne machinist gehad bij Oisterwijk, die net voor het station strandde met defecte bovenleiding. Deed de deur voor me open. Kon ik tenminste over het paadje langs de ballast naar de overweg lopen, waar mijn vrouw al op mij wachtte.
Maar als de draden kapot getrokken op de grond liggen, is de boel toch spanningsloos? kortsluiting = zekering = spanningsloos.
Men zal ook wel voor 99,99% zeker geweest zijn dat de spanning eraf was. Als het niet door kortsluiting automatisch gegaan zou zijn wel via een noodknop binnen enkele minuten. Procedure vereist echter die laatste 0,01%, en daarvoor moet je de bovenleiding dus aarden. Oftewel, een kabel spannen tussen de bovenleiding en de rails. Hiermee weet je zeker dat de spanning eraf is en niet terug kan komen als er per ongeluk iemand de stroomgroep weer probeert in te schakelen. Dat aarden is echter slechts enkele minuten werk nadat de benodigde spullen op de locatie aanwezig zijn. Daarna zou de bovenleiding veilig moeten zijn.

Door het ballast lopen was ook niet nodig zo te zien, op foto's is te zien dat er gewoon een onverharde dienstweg naar de locatie waar de SLT stond, terwijl de ICM zo te zien vlakbij een toegangshek naar het spoor stond. Dus ik ben wel benieuwd naar waarom evacueren geen optie geweest zou zijn.
Reputatie 5
Badge
Ik heb op een foto gezien waar de trein was gestrand. Laten we maar zeggen dat dit ongeveer 100 meter van de A12 viaduct was net na Woerden in de richting van Gouda. Het enige wat er was is een boerenweggetje van 1,2 km lang waar je vervolgens met een bus niet kan keren. Dus een goed begeleide evacuatie met ruim 100 reizigers in de spits lijkt mij daar heel lastig. En dan heb ik het nog niet eens over een stuk weiland en een paar slootjes.

Ik was niet ter plaatse, ik kan ook niet exact oordelen, maar hoogstens een indicatie geven 🙂.
Badge +3
Ben geen deskundige maar eens... Spanningloos maken (of kortsluiten/aarden) is simpel genoeg. Reactie #1 (te diep, Henk NL) besteed ik oprecht geen aandacht aan, want ik vermoed sowieso geen opzet (stukje bovenleiding gejat of omgeleid naar een deurkruk of zo)..

1500V DC door m'n kloten ga ik overigens waarschijnlijk overleven als het zo zonnig en droog is als vandaag. Dat wordt wel een enorm onaardige ontmoeting met die vrolijke deurklink (die iedereen een hand geeft), maar je kunt dan zelf nog het contact verbreken (dat doen je lijf en je spieren als reflex met gemak, binnen milliseconden zonder dat je daar over hoeft na te denken).

Als het AC (wisselstroom 50 of 60 Hz) was dan was je ter plekke dood tenzij je heel goed geïsoleerd was van de grond zoals een vogel.

Maar goed, als er bussen (touringcars) op dat 'landweggetje vlakbij' konden komen hadden ze dat wel gedaan denk ik :?

Dus dit is weer een stukje ProRail vs. NS geneuzel, waarbij ProRail zich enkel richt op repareren en NS zich maar moet bekommeren om de 'beste reizigers'.. door ze op zijn minst van water/koffie/thee, informatie in de treinen zelf én toiletvoorzieningen te voorzien. Dat is niet gebeurd zover ik weet. #fail en ja, daar staat 'ie hè? Maar goed, er zal wel meer achter zitten..

En de 'beste reizigers' zijn terecht boos natuurlijk, want "als ik op eigen risico dat stukje (paar honderd meter) zou mogen lopen in de berm en zo, maar over het pad waar ze ook met auto's konden komen dan zou een taxi dat ook wel lukken en had het me zomaar 3 uur gescheeld om op mijn werk te komen"..

Ik was er niet bij, maar meer dan 2 uur moeten wachten voordat je ergens uit mag (ik moet piesen mensen) vind ik bizar. Oké, op schirikdraad piesen is wel een challenge..
Ik zeg op geen enkel moment dat de verstoring van vanmorgen bij Woerden opzet is. De rest van mijn reacties zijn verder gewoon serieus en o.a. het screenshot geeft volgens mij aardig inzicht in de situatie.

Overigens is er niks fantasie aan het verhaal uit #1, dit zijn situaties waar serieus rekening mee moet worden gehouden. Ook wanneer er een verstoring is en mensen via bijvoorbeeld deze deuren ergens naartoe moeten komen. Het vertraagt het proces.

Reageer