beantwoord

Bovenleiding kapot Woerden (14-2-2018)

• 14 februari 2018
  • 74 reacties
  • 2395 Bekeken

Toon eerste bericht

74 reacties

Ze hadden ook de keuze kunnen maken om de noodevacuatie trappen weer toe te gaan passen en in elke trein weer op te nemen. Dan hadden de mensen makkelijk kunnen uitstappen en alleen een stukje moeten lopen onder begeleiding. Maar dan is de tijd dat je moet wachten in de trein veel korter.

Alleen mindervalide of mensen die slecht ter been zijn genoodzaakt om dan wel in de trein te wachten op de sleeptrein of een evacuatietrein.
In veel materieel is de evacuatietrap aanwezig.
Echter het treinpersoneel mag deze niet zelf inzetten, dit is een taak voor V&S of ProRail incidentenbestrijding.
Reizigers uit de deuren laten springen, zo in het ballast is compleet onverantwoord.
Dat laat je mijns inziens alleen toe als er een echte noodsituatie is, zeer ernstige rookontwikkeling of vuur op de locatie van reizigers.
Reputatie 7
In de SLT zit geen trap. Overigens is de "sprong" niet zo groot, het is hetzelfde als van de perronrand de ballast in springen. Als je dan eerst op je billen op de rand gaat zitten, Is het echt maar een klein stukkie.

Je kunt ook altijd nog via de cabine van de machinist en de trap gebruiken

Voor de mensen die in plaatjes denken

Een SLT / Flirt zou nog wel gaan voor de lenige onder ons, bij ander materieel toch echt onverantwoord.
Overigens ging het hier (op de foto met open deur van Robert b) niet over SLT/Flirt, vandaar mijn opmerking
Een SLT / Flirt zou nog wel gaan voor de lenige onder ons, bij ander materieel toch echt onverantwoord.
Overigens ging het hier (op de foto met open deur van Robert b) niet over SLT/Flirt, vandaar mijn opmerking

Alleen heeft divers materieel nog een extra trede onder de bovenste zichtbare trede zitten, dit om de afstand naar het balastbed kleiner te maken.

Maar de oudere treinen beschikken wel over die trap alleen is er in alle wijsheid besloten die trap niet meer te laten gebruiken, slechts in uitzonderlijke gevallen wordt deze nog gebruikt.
Reputatie 7
In het geval van de VIRM ligt de onderste treeplank ook ruwweg op hoogte van het perron (toegegeven, net iets erboven)

De hoogte zal dus niet denderend veel hoger zijn als bij een SLT.

Vandaar ook de reactie dat je altijd met de trap van de machinist nog naar beneden kan

Die hangt nog een stukje lager:)
Inderdaad kan je een trein evacueren via de trap van de machinist, als je daar met bv 400 personen even de tijd voor neemt.
Dat de enige trede van een VIRM ongeveer de hoogte heeft van een perron is zeker waar.
Echter het ballastbed ligt op de vrije baan toch net wat anders dan langs een perron.
Met een beetje ballastbed komt er zeker 50 cm hoogte en een onstabiele ondergrond bij.
Reken maar gauw op een hoogteverschil van 125 cm of meer.
Een enkel is zo verzwikte, of erger. Daar kan je dus nooit een reiziger veilig uit laten springen.
Reputatie 7
Als je geen tijd hebt om 400 man te evacueren via de cabine van de machinist, dat betekent een acute situatie. Dat betekent dus ook dat er geen tijd is om de trap te gaan zoeken en plaatsen, dus met andere woorden, deuren open en dan het afstapje maar voor lief nemen 😉
Inderdaad kan je een trein evacueren via de trap van de machinist, als je daar met bv 400 personen even de tijd voor neemt.
Dat de enige trede van een VIRM ongeveer de hoogte heeft van een perron is zeker waar.
Echter het ballastbed ligt op de vrije baan toch net wat anders dan langs een perron.
Met een beetje ballastbed komt er zeker 50 cm hoogte en een onstabiele ondergrond bij.
Reken maar gauw op een hoogteverschil van 125 cm of meer.
Een enkel is zo verzwikte, of erger. Daar kan je dus nooit een reiziger veilig uit laten springen.

Reken er maar op dat mensen heel graag die uitgang nemen als er brand is in de trein en dan geldt dat echt als veilige vluchtweg.

En uitstappen is makkelijker dan instappen uit het balastbed langs de vrije baan en toch lukt dat ook.
@klant-peter

Ik heb met veel collega's al een paar jaar geleden een opleiding gehad om de evacuatietrap te kunnen gebruiken en ik heb hem tijdens een evacuatie van een VIRM ook kunnen gebruiken. Ik mag als HC alle evacuatietrappen gebruiken, aangezien ik daar dus voor ben opgeleid.
Reputatie 7
Badge +2
Maar dan moet het wel veilig zijn voor een evacuatie. Bij die gestrande trein in Woerden was er toch ook nog sprake van dat de bovenleiding naar beneden was gekomen?

En als het wel veilig is en heb je op wat voor manier dan ook de trein geëvacueerd, als die trein ergens midden in weiland gestrand is dan sta ja daar met 400 man. Niet iedere trein strand op een makkelijke plek, zoals bv een keer op de overweg (die er nu niet meer is) vlak voor Lammenschans.

Dus als zo'n speciaal voertuig sneller dan een afsleeplok ter plaatse kan zijn en de trein kan wegslepen naar bv het dichtstbijzijnde station lijkt mij dat inderdaad handig.

https://sleutelstad.nl/2015/08/17/trein-strandt-op-overgang-passagiers-lopen-naar-lammenschans/

@Momo

Daar kan ik geen speld tussenkrijgen. Het moet idd veilig zijn en je moet er toestemming voor hebben. Ik had toen de mazzel dat er direct een parralelweg naast onze trein was en het was bloedheet, 30 graden buiten. Had ook een viaduct in de buurt voor schaduw.
Reputatie 7
Badge +2
Soms moet je ook gewoon eens mazzel hebben Loes.

Bij die gestrande trein op de overweg was het maar 1 straat en misschien een minuutje of 5 lopen naar station Lammenschans. Voorheen kwam ik daar iedere dag langs op de fiets naar werk en terug.
Badge +3
Gouda-woerden weer kapot.
En opnieuw.. bovenleiding (al)weer!

Enne, zou er ook iets met https://twitter.com/kipjepokpok/status/978313555656232962 gedaan zijn? Die stond ook al in dit topic

Begint wel op te vallen dat er iets tussen Gouda en Woerden nogal vaak mis gaat... 🤔
Reputatie 7
Badge +4
Eerst zou de storing tot kwart over zeven zijn. Ik moest een reisje maken, maar toen ik op het perron hoorde dat het tot een uur of tien zou duren, ben ik maar weer naar huis gegaan voor een Dockumer kofje. Na een tijdje reden er bussen en je kon ook via Alphen. Ik heb de vergadering in Amersfoort maar laten zitten ;-)

Het duurt nu de rest van de dag, dus er zal echt wel wat aan de hand zijn op dit zeer drukke traject.
Badge +3
Via Alphen dan maar de beste optie (wachten op een bus begin ik niet eens aan)...

Het zou allemaal beter voorbereid en geregeld worden in het vervolg (dat was een toezegging). Nou, nee dus!

Oké, ik was er niet bij, en geen last van gehad dus, maar lees het wel!

Elke keer weer... Kan niet diep in het hart van ProRail en NS kijken verder, maar die zouden zich heel diep moeten schamen, en alle recente punctualiteitscijfers moeten aanpassen naar "wat rijdt er wel en wat is de echte reizigersbeleving (want op 1, 2 en 3...) eigenlijk?"

5 minuten is de norm.. En ja, bij meer dan +30 krijg je GTBV...
Reputatie 7
Badge +4
Ik had het in dertig minuten nooit gered en men gaf op het perron zelfs al meer dan een uur aan. Het was allemaal niet helder en er waren toen ook nog geen bussen. Tja, terug moet dan ook nog en daar was ook geen duidelijkheid over hoe dat zou gaan. Tien uur is nu de rest van de dag. Ik vind het vervelend dat ik nu weer een avond moet, maar ok. Aan de GBTV heb je niet zoveel met Dalvrij en dan nog het gedoe dat er niet gereisd is. Wel grappig, ik heb het nooit om die reden aangevraagd, maar ok.
Er zijn ergere dingen. Het is wel vervelend voor de mensen die nog ver moesten reizen.

Update: Er rijden weer wat treinen, maar het is nog niet opgelost.
Reputatie 4
Nadat ik een eerdere trein heb moeten laten gaan wegens drukte was ik zo onfortuinlijk in de pechtrein plaats te nemen. In plaats van de oorspronkelijke aankomsttijd van 18.17 uur kwam ik om 21.01 uur aan in Utrecht.

Hoewel niets dan lof voor het personeel op en rond de trein ga ik over het incident nog wel corresponderen.
Reputatie 7
Badge +4
Wel grappig: Stijn Fens schreef in de krant dat hij ook in die trein zat:

Je weet niet wie er naast je zit en door een groot raam zie je hoe het leven op aarde doorgaat, maar jij kan er niet meer bij.

Zo heeft iedereen zijn beleving.

Het stond in Trouw, gedateerd op 3 februari.
Badge +3
Och ja, leve Pier! ProRail heeft nieuwe snufjes besteld

Het gaat om een speciale auto die ook treinen kan wegslepen, vertelt president-directeur Pier Eringa van ProRail. we gaan niet stunten maar met gezond verstand.... (met dank aan @Momo , bron een eerdere reactie en https://www.telegraaf.nl/video/2021638/dit-moet-einde-maken-aan-lange-vertragingen, natuurlijk).

Zie de video voordat je verder leest.

Beste Pier, Waar in hemelsnaam blijft die kast dan, waar van alles uit te halen valt? Ik was er niet bij, maar Gouda - Rotterdam weer stuk en geen Unimog gezien.

Kijk ja, maar da's bij sneeuw en zo, en we hebben ook nog de HSL om ons min of meer druk over te maken. toch?!

En waarom dan zoveel storingen op Gouda - Rotterdam? Zelfs webcare @NS_Online op twitter geeft het (mondjesmsaat) toe dat daar iets structureel mis gaat!
Reputatie 4
Ha, het was toch echt een stoere diesellocomotief die ons sleepte naar Utrecht. Ging verrassend snel toen we eenmaal uit Woerden weg waren.
Reputatie 7
Badge +2

Een dag na deze situatie kwam ProRail met het nieuws dat ze speciale spoorauto's (Unimogs) gaan aanschaffen die gewoon over de weg of door het weiland of geitenpad bij een gestrande trein kunnen komen. Deze Unimogs kunnen ze dan op het spoor zetten, om vervolgens de trein weg te trekken en reizigers te evacueren.

https://www.ad.nl/groene-hart/speciale-spoorauto-s-gaan-gestrande-treinreizigers-redden~a2ac2d7a/
https://www.telegraaf.nl/video/2021638/dit-moet-einde-maken-aan-lange-vertragingen

https://www.parool.nl/amsterdam/reiziger-minder-lang-vast-in-gestrande-trein~a4598057/

Ze zijn in de maak. Dus binnenkort bij een trein bij je in de buurt.
Hoewel liever niet, ik heb liever een normaal rijdende trein 🤣
https://twitter.com/MichelvandenBo5/status/1098882080681938945
Reputatie 7
Badge +2
Vanwege de rolweerstand is het niet moeilijk om een trein te duwen of te trekken. Nu is mijn natuurkunde niet meer zo scherp als vroeger, maar ik weet dat ik ooit bij een wedstrijd met 10 man een 1700-loc van 86 ton heb getrokken. En daarbij kan ik vertellen dat we geen body-builders waren 😉.

We konden met iets van 10 meter vooruittrekken met onze krachten.

Het kan ook met 198 modeltreintjes
https://www.youtube.com/watch?v=GrVit1hGQwM&feature=youtu.be

of voor een korter filmpje
https://twitter.com/MrTimDunn/status/1101414657418498049
Reputatie 7
Badge +4
Schitterend filmpje Momo!

Reageer