Boze conducteur creert ongemakkelijke situatie met onnodig aanvallend gedrag bij zwartrijden

• 1 maart 2016
  • 6 reacties
  • 481 Bekeken

Fyra/Intercity Direct, treinstel 936, rijtuig 20 128 om 13:15u met vrouwelijke collega, net voorbij station Blaak.

Boze Conducteur: Kort blondgrijs haar (naar schatting 46), zachte kuif boven het voorhoofd, donkerblauw NS pak met zeer rode revers. Grotere oren. Gladgeschoren. Blauwe ogen.
Vrouwelijke collega (naar schatting 43): bril op het hoofd, blond haar tot nek, vriendelijke blik. Mevrouw is het best beduusd te noemen als ik haar aanspreek op het gedrag van haar collega. Ze komt niet veel verder dan het stamelen van het rijtuig nummer en waar ik desgevraagd een klacht kan achterlaten.

Mannelijk NS personeelslid spreekt terecht een medereiziger aan op zwartrijden. De wijze waarop is echter dusdanig aanvallend dat zowel ikzelf als de andere medereizigers er ongemakkelijk van werden. Hoewel de 'zwartrijder' niet pro-actief meewerkt en behoorlijk gelaten met de situatie omgaat (logischerwijs frustraties oproepende bij de dienstdoende conducteur) is dit nog geen reden voor de beste man om zijn gedrag en houding zo aanvallend en agressief te laten zijn. De zwartrijder 'jokt' tegen de boze man en dat maakt e.e.a. er niet veel prettiger op.

De zwartrijder treft natuurlijk blaam, daar mag hij nu voor betalen. Maar de conducteur zet zijn reis bar en boos voort. Beste medepassagier, ik wens u succes met dit personeel.

6 reacties

Reputatie 3
Ach,de conducteur is ook maar een mens en had misschien zijn dagje niet.
Touche. Wel een vreemde gewaarwording... Mevrouw leek ook wel geïntimideerd door collega.
Reputatie 7
Badge +4
Hm, je geeft een uitgebreide uiterlijke beschrijving van de beide conducteurs maar niet van de zwartrijder. Hij jokt, is niet pro-actief en werkt gezien de door jou wellicht eufemistisch bedoelde 'gelatenheid' ook niet echt mee. Er was geen probleem geweest als hij gewoon een kaartje had gehad, dan wel fatsoenlijk had meegewerkt. Dan was het gedrag van de conducteur verder niet opgevallen. Die zijn doorgaans correct, wat je van de meeste zwartrijders niet kunt zeggen. Als je geen kaartje hebt, reis je met een smoes net zo zwart als zonder.

Je kunt niet van conducteurs verwachten dat ze alles maar geloven.
Ik kan me best voorstellen dat een conducteur het dagelijkse gelieg en gedraai een keer de keel uithangt, al is dat geen excuus voor agressief reageren. Maar dat vinden zwartrijders al snel, dan heb je tenslotte nog iets in handen als je niet voor je reis wilt betalen.
Veel problemen en wellicht fout reageren komen niet voor als mensen niet zwartrijden. De zwartrijders vormen het probleem, welke rotsmoes men ook hanteert.

Waarom moeten wij als medereiziger ongevraagd getuige zijn van deze domme discussies? Niemand die er om vraagt. De term leugenachtige zwartrijder is maar zelden een contradictie.
Hoi jeroenwilms, welkom op het NS serviceforum.

Spijtig dat jouw ervaring met deze NS-medewerkers vandaag negatief was. Ik was er zelf niet bij dus ik vind het altijd lastig om hier een oordeel over te geven. Ik hoop dat de beboete reiziger contact met NS opneemt wanneer hij/zij zich onjuist behandeld voelt. Als je zelf een officiële klacht wil indienen, dan is dat ook mogelijk. Je kunt hiervoor via verschillende manieren contact met NS opnemen: Twitter (@NS_online), Facebook (Nederlandse Spoorwegen), telefonische klantenservice (030 751 51 55), contactformulier (mail) of live chat. Ik hoop dat jouw volgende ervaring met een NS-medewerker beter zal zijn.
Reputatie 6
Badge
De norm is, dat men moet betalen. Daar mag best tegen opgetreden worden. Zoetsappig hoeft het niet te zijn. Dat is het met geldig vervoersbewijs. .
Eens met optreden, boetes, etc. en dat t niet zoetsappig hoeft. Maar niet agressief en voorbij waardige omgangsvormen. Hoeft van mij niet lomp en agressief te zijn. Zwartrijder kon ik niet zien, zat achter me. Nogmaals, het was de conducteur die de agressieve houding had, ook voor hij de zwartrijder aansprak. Inderdaad z'n dag niet hebben klinkt als een verklaring. Of je zwartrijder bent of niet, conducteur en niet, je dag hebt of niet, we blijven mensen onder elkaar en mi altijd gelijkwaardig. Geen reden voor aanvallende houding.

Reageer