beantwoord

Breedte treindeuren

• 4 maart 2019
  • 9 reacties
  • 440 Bekeken

Op basis van welk onderzoek is de breedte van een treindeur voor het in- en uitstappen berekend? Het lijkt mij leuk om eens meer over dit te lezen! Ik merk vaak bij een VIRM en SLT bijvoorbeeld, dat de opening net te krap is voor twee mensen tegelijk. Maar dit is mijn waarneming. Hoe is deze breedte dus tot stand gekomen en waar ligt het optimum voor de NS?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 29 maart 2019, 12:02

Update: Het is weliswaar een stuk minder uitgebreid dan het artikel wat jij zelf hebt gevonden, rogierweb, maar ik heb een reactie!

"The effective passage width of the passenger entry doors shall be >= 1300 mm.

1300 mm breedte buitendeur komt overeen met de som van twee gangpaden. Hiermee is er balans in doorstroomcapaciteit tussen twee compartimenten en de buitendeur. Een lagere waarde geeft opstopping bij de buitendeur, een hogere waarde geeft dat in- en uitstappende stromen elkaar op het balkon gaan hinderen. In het geval van een dubbeldekker sluit deze deurmaat aan bij twee trappen naar twee dekken. In het theoretische geval van 4 trappen heeft de uitvoering met twee balkons de voorkeur om de deurbreedte (en daarmee de deurbewegingstijd) redelijk te houden."

Het is wel belangrijk om toe te voegen dat dit een referentie is, waarbij er soms specifieke redenen kunnen zijn om van de gestelde breedte af te wijken. Wel vrij tof dat de specifieke breedte vrij goed overeenkomt met de conclusie van het artikel. :D

Hopelijk kun je hier iets mee!
Bekijk origineel

9 reacties

Goedenavond rogierweb en welkom bij de NS Community!

Wat een vraag! Ik heb er nog nooit echt bij stil gestaan, haha. Zelf durf ik er helaas geen antwoord op te geven, maar mogelijk hebben we andere gebruikers actief die er wel meer kennis van hebben! Ik heb het in ieder geval ook zelf intern uitgevraagd. 🙂 Als ik iets meer hoor laat ik het weten!
Thanks! Ik heb zelf één klein onderzoekje gevonden. Dit bekijkt het helaas alleen vanuit de passagiersstroom op de deur zelf. Het plaatje is natuurlijk groter.

https://www.witpress.com/Secure/elibrary/papers/CRS14/CRS14005FU1.pdf
Ik heb helaas nog geen reactie gekregen op mijn interne vraag, rogierweb. 😕 Heb jij meer succes?
Jammer! Ik helaas ook niet. De snelheid van in- en uitstappen kan namelijk invloed hebben op de halteertijd, dus invloed op mogelijke vertraging, kosten, etc. Lijkt mij toch een punt om mee te nemen in de keuze voor de aankoop/revisie van treinen.
Reputatie 7
Badge +3
De breedste deuren die ik in Nederlands materieel gezien heb waren de deuren in de DDAR, na ombouw DDZ.

Ik kan me herinneren dat er indertijd nogal wat commentaar was op de deurtechniek. Omdat de deuren zo breed waren kon geen gebruik gemaakt worden van zwenkdeuren, zoals bekend uit Mat 64, ICM en ander materieel. Er zaten heel andere (en bredere) deuren in die nogal wat tijd nodig hadden om te openen en te sluiten. Over de trage deuren is me wat afgemopperd. Wel hadden deze brede deuren het voordeel dat er gemakkelijk twee mensen gelijktijdig konden in- en uitstappen. Met de komst van het moderne lagevloermaterieel is de snelheid waarmee deuren openen en sluiten niet meer zo kritisch. Er moet toch gewacht worden totdat de uitschuiftrede in positie is.

De smalste deuren die ik ken zijn de kleine deuren in de ICMm en ICRm. De helft van de deuren is van het smalle type. Met de achterliggende gedachte dat er in het belendende rijtuig wel een brede deur is.
Reputatie 6
Waarom is dit eigenlijk? Ik kan me niet voorstellen dat het de bedoeling was om bewust smallere deuren te hebben. Is het niet gewoon om op ieder rijtuig een extra rij zitplaatsen in te kunnen passen?
Ik heb ook deze week nog geen verdere informatie gekregen, rogierweb. Ik heb momenteel nog wel een ander lijntje lopen, misschien dat ik daar meer geluk bij heb!
Update: Helaas heb ik ook via mijn andere lijntje nog geen verder informatie gekregen. Ik laat het nog een weekje lopen, maar ik ben bang dat ik je zal moeten teleurstellen, rogierweb. 😕
Update: Het is weliswaar een stuk minder uitgebreid dan het artikel wat jij zelf hebt gevonden, rogierweb, maar ik heb een reactie!

"The effective passage width of the passenger entry doors shall be >= 1300 mm.

1300 mm breedte buitendeur komt overeen met de som van twee gangpaden. Hiermee is er balans in doorstroomcapaciteit tussen twee compartimenten en de buitendeur. Een lagere waarde geeft opstopping bij de buitendeur, een hogere waarde geeft dat in- en uitstappende stromen elkaar op het balkon gaan hinderen. In het geval van een dubbeldekker sluit deze deurmaat aan bij twee trappen naar twee dekken. In het theoretische geval van 4 trappen heeft de uitvoering met twee balkons de voorkeur om de deurbreedte (en daarmee de deurbewegingstijd) redelijk te houden."

Het is wel belangrijk om toe te voegen dat dit een referentie is, waarbij er soms specifieke redenen kunnen zijn om van de gestelde breedte af te wijken. Wel vrij tof dat de specifieke breedte vrij goed overeenkomt met de conclusie van het artikel. :D

Hopelijk kun je hier iets mee!

Reageer