Skip to main content
Antwoord

Brommende DDZ

• January 2, 2025
  • 7 reacties
  • 258 Bekeken

Thijs_jvv

Ik zit in de motorbak van treinstel 7513. Die maakt flink lawaai, wat het beste te omschrijven is als een luide brom. Het lijkt me niet dat dat de bedoeling is. Waarvan komt het gebrom? Is de trein wel in orde?

Elke tien minuten ofzo houdt het brommen op, maar dan start het weer vrij kort daarna.

Beste antwoord door Edwin

Ik denk dat je de compressor hoort (gebaseerd op je observatie dat het brommen elke 10 minuten even stopt).

@Floor NS : Motorbak betekent het rijtuig (in dit geval koprijtuig) waar de tractiemotoren zijn geplaatst (bij DDZ heet dat ding de mBk)

7 reacties

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • January 2, 2025

Wat bedoel je precies met ‘motorbak’ en had je dit lawaai ook gemeld aan de conducteur? Op basis van de omschrijving die je gegeven hebt, kan ik niet achterhalen over welk onderdeel van de trein je het over hebt. 

Edwin
Forum|alt.badge.img
  • Machinist NS
  • Antwoord
  • January 2, 2025

Ik denk dat je de compressor hoort (gebaseerd op je observatie dat het brommen elke 10 minuten even stopt).

@Floor NS : Motorbak betekent het rijtuig (in dit geval koprijtuig) waar de tractiemotoren zijn geplaatst (bij DDZ heet dat ding de mBk)

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • January 2, 2025

Bedankt voor de toelichting Edwin! Ik sluit mij aan bij jouw conclusie. 😊

Thijs_jvv
  • Auteur
  • Reisleider*
  • January 2, 2025

Ja, dat bedoelde ik inderdaad met motorbak.

Ik heb wel vaker in de motorbak van een DDZ gezeten, maar zulk gebrom is mij nooit opgevallen. Zou er iets mis zijn met de compressor in dat treinstel (nummer 7513)? Je kon het zelfs buiten op het perron goed horen.

Tomas
  • Machinist NS
  • January 3, 2025

Je kunt de compressor van DDZ bij elk stel goed horen. Dat ding maakt gewoon een ontzettende herrie. Er zullen vast stellen zijn waar hij meer herrie maakt dan andere, maar als er iets mis mee was dan zal dat vast en zeker opvallen in een werkplaats. 

• Koploper****
  • January 3, 2025

Je kunt de compressor van DDZ bij elk stel goed horen. Dat ding maakt gewoon een ontzettende herrie. Er zullen vast stellen zijn waar hij meer herrie maakt dan andere, maar als er iets mis mee was dan zal dat vast en zeker opvallen in een werkplaats. 

Zeker, ik herinner me ook nog dat in de nadagen bij veel stellen Plan V de compressors niet meer okselfris waren en vaak een teringherrie maakten. Dat viel echt wel op.

• Reisleider*
  • January 26, 2025

De SGM-1 serie won het wel denk ik.