beantwoord

Brug open tussen Leiden - Schiphol in voorjaar, overstap is vaak te krap

• 28 mei 2020
  • 9 reacties
  • 227 Bekeken

Ik reis voor mijn werk 4 dagen per week tussen Leiden Centraal en Amsterdam Zuid, alwaar ik overstap op de trein richting Bijlmer ArenA. De overstap in de door de Reisplanner als beste geadviseerde reis is zeer krap, slechts 2 minuten. Meestal heb ik de trein van 10:01 of 9:31. Als de treinen goed aansluiten is dat geweldig, dan ben ik in half uur op mijn station van bestemming. Vaak gebeurt het echter tussen maart-oktober dat ergens tussen Sassenheim-Hoofddorp er een brug open of dicht moet gedurende de reis, wat voor enige vertraging zorgt. Natuurlijk begrijp ik dat het scheepvaartverkeer ook door moet kunnen varen, ook buiten de spits. Maar zou NS niet met Provincie Zuid-Holland beter kunnen afstemmen qua openingstijden, zodat je je aansluiting kunt halen? Of anders in de reisplanner een ander reisadvies geven, dat realistischer is. Soms pak ik de stoptrein naar Hoorn, maar ook dan haal je op Schiphol de overstap niet altijd. Je kunt het niet iedereen naar de zin maken, dat begrijp ik heel goed, maar het is het proberen waard ;). Ik hoop op een reactie van NS-medewerker via dit forum. Mijn dank is bij voorbaat groot!

icon

Beste antwoord door Jeroen 29 mei 2020, 10:56

De brugopening van het ringvaart viaduct is keurig gepland tussen de aldaar rijdende treinen in en zou normaal niet tot hinder leiden, echter gebeurt het wel dat de trein iets vroeger bij de brug is of dat de opening iets langer duurt en daardoor moet er even gewacht worden.

Helaas is hier weinig aan te doen omdat het ook een druk bereden traject is, ik ga er vanuit dat er in samenspraak goed gekeken is naar het ultieme moment voor de opening van het viaduct ter voorkoming van hinder voor het spoor. Het streven is nml. om de rijwegen te hebben met zo min mogelijk rood sein momenten.

De keren dat ik zelf te amken heb gehad met een stop op dit traject voor een brug opening zijn miniem en qua tijd waren die ook heel beperkt.  Meestal had ik het tijdverlies voor station Schiphol alweer ingelopen.

De overstap van 2 minuten komt doordat de treinen echt nasst elkaar staan op het perron van Amsterdam Zuid, dan is 2 minuten ruim genoeg om de overstap te halen.

Maar is bij een gemiste overstap de metro geen oplossing, die rijdt toch ook van Amsterdam Zuid naar Amsterdam Bijlmer ?

Bekijk origineel

9 reacties

Badge

De brugopening van het ringvaart viaduct is keurig gepland tussen de aldaar rijdende treinen in en zou normaal niet tot hinder leiden, echter gebeurt het wel dat de trein iets vroeger bij de brug is of dat de opening iets langer duurt en daardoor moet er even gewacht worden.

Helaas is hier weinig aan te doen omdat het ook een druk bereden traject is, ik ga er vanuit dat er in samenspraak goed gekeken is naar het ultieme moment voor de opening van het viaduct ter voorkoming van hinder voor het spoor. Het streven is nml. om de rijwegen te hebben met zo min mogelijk rood sein momenten.

De keren dat ik zelf te amken heb gehad met een stop op dit traject voor een brug opening zijn miniem en qua tijd waren die ook heel beperkt.  Meestal had ik het tijdverlies voor station Schiphol alweer ingelopen.

De overstap van 2 minuten komt doordat de treinen echt nasst elkaar staan op het perron van Amsterdam Zuid, dan is 2 minuten ruim genoeg om de overstap te halen.

Maar is bij een gemiste overstap de metro geen oplossing, die rijdt toch ook van Amsterdam Zuid naar Amsterdam Bijlmer ?

Reputatie 5

Wat vreemd eigenlijk, rijden er op dat baanvak per uur zoveel treinen dat er niet een vaste corridor gepland kan worden voor de scheepvaart? Ik weet dat dat verderop wel gebeurt en daar hoeft de trein dus nooit te wachten op de brug.

Reputatie 6

Doorgaans, buiten de basisdienstregeling dan, rijden er zestien treinen per uur tussen Schiphol en Leiden (acht per richting):
- Intercity Dordrecht – Lelystad Centrum
- Intercity Den Haag Centraal – Groningen/Leeuwarden
- Sprinter Den Haag  Centraal – Amersterdam Centraal
- Sprinter Leiden Centraal – Hoorn Fruitmand

In de jaren dat ik dit traject heb genomen, heb ik letterlijk een enkel keertje een paar minuten moeten wachten voor de brugopening. Maar Jeroen die rijdt daar natuurlijk een heel stuk vaker. :P

Badge

Wat vreemd eigenlijk, rijden er op dat baanvak per uur zoveel treinen dat er niet een vaste corridor gepland kan worden voor de scheepvaart? Ik weet dat dat verderop wel gebeurt en daar hoeft de trein dus nooit te wachten op de brug.

Dat wordt er dus wel, op het meest gunstige moment is dat gepland net als met alle viaducten in de spoorwegen is dat allemaal afgestemd.   Allene soms verloopt het niet helemaal op de juiste tijd, duurt de opening langer of is een trein niet op tijd op dat punt en dan verschuift de opening of moet de trein wachten vanwege de opening.

Het gebeurt vrij zelden dat je te maken krijgt met een open brug als machinist.

Reputatie 7
Badge

Het gebeurt vrij zelden dat je te maken krijgt met een open brug als machinist.

Ik heb het in 18 jaar geloof ik zo’n 2-3 keer meegemaakt.

De brugopening is gepland van 10:01 tot 10:04. Dat betekent dat theoretisch de trein er geen last van zou mogen hebben, maar als die brugopening dus (wat je in de praktijk lijkt te merken) iets uitloopt van de planning dan heeft de trein daar helaas wel last van.

Met de trein van 9:31 zou de TS er geen last van mogen hebben.

Reputatie 5

Dan zou er dus wat anders aan de hand moeten zijn. De Sprinter Leiden CS - Hoorn? Die vertrekt inderdaad regelmatig te laat uit Leiden. Dat is sinds de overgang naar de SNG dus ik ga er van uit dat het daar toch wel iets mee te maken heeft. De andere kant op vertrekt hij ook nog steeds wel eens zomaar te laat uit Hoorn K.

De trein van :01/:31 is de IC naar Lelystad/Venlo.

Dank voor jullie reacties! Ik maak hieruit op dat de reden voor de vertraging meestal niet de opening van de brug kan zijn. Vermoedelijk dan wel zo nu en dan een rood sein op dit traject, tussen Leiden en Schiphol. Ik heb weken meegemaakt dat ik 2-3 van de 4 reisdagen naar mijn werk in Amsterdam de overstap in de ochtend heb gemist op Amsterdam Zuid. Dat is dan best frustrerend, dan ben ik toch telkens een kwartier later op mijn werk en moet die tijd toch weer inhalen. En de metro pakken biedt vaak geen soelaas (die doet er ook een kwartier over om van Zuid op ArenA te komen, een alternatief is misschien wel bij een kansloze aansluiting per trein voortaan meerijden naar Duivendrecht en daar 2 haltes met de metro naar ArenA, want de trein die daarheen rijdt haal je niet tenzij je kunt rennen als Speedy Gonzales) maar ook dat kost mij extra geld (ik heb een DalVrij abo van NS, dus dat is al afgekocht, zeg maar ;) dus toch altijd beetje balen. Het zou voor mij en ik denk voor meer reizigers fijn zijn als NS het voor elkaar zou kunnen krijgen om de treinen op Zuid beter op elkaar aan te laten sluiten, of trein van .26 naar Venlo even te laten wachten op de binnenkomende trein richting Lelystad. Maar dat moet technisch gezien natuurlijk ook kunnen, anders ontstaat er weer domino-effect van vertragingen op andere trajecten, is ook niet de bedoeling. Op de terugweg na de avondspits is de aansluiting over het algemeen beter, daar scoor ik denk ik per werkweek 3 x op 4 dagen dat de aansluiting goed verloopt. Ik wilde dit probleempje gewoon eens onder de aandacht brengen van NS, misschien kan er eens naar gekeken worden of deze aansluiting te verbeteren valt. Het is gewoon altijd fijn als je naadloos kunt overstappen, of wanneer je merkt dat de machinist de vertraging door een rood sein weet in te lopen (maar ook dat zal niet altijd mogelijk zijn). Tot zover!

Reageer