beantwoord

Businesskaart ingenomen

• 10 december 2017
  • 20 reacties
  • 981 Bekeken

Beste NA

In de trein toonde ik mijn NS Businesskaart na controle kreeg ik deze terug. De conducteur vroeg nogmaals naar mijn kaart ik gaf deze weer terug de conducteur zei letterlijk. Ben jij dit wel. Ik antwoorde . Natuurlijk de condecteur zei ik vindt de foto niet lijken. En dat ik het niet was. Er werden later collega's van veiligheid erbij gehaald en deze heeft direct mij business kaart ingenomen om.vervolgens te gaan uitzoeken of ik het wel ben. Uietraad was ik het en kreeg later mijn pas meteen terug. Mijn vraag zijn NS mederwerkers bevoegd om mijn geldige vervoersbewijs in te vorderen bij twijfel.
icon

Beste antwoord door Thom 10 december 2017, 13:00

Mijn vraag zijn NS mederwerkers bevoegd om mijn geldige vervoersbewijs in te vorderen bij twijfel.

Zonder meer. Ze zijn buitengewoon opsporingsambtenaar en mogen dit doen. U bent ook geen eigenaar van uw BC, u heeft hem in bruikleen. U bent er zelf bij aankoop mee akkoord gegaan dat hij in dit geval mag worden ingenomen. Als er twijfel is over uw identiteit hebben ze uiteraard dit recht. Er worden in de praktijk vrij veel passen ingenomen, veelal als er gereisd wordt op de persoonlijke kaart van een ander.
Doorgaans is aan de hand van een ID alles goed vast te stellen. U bent altijd verplicht die bij zich te dragen. Er is niets onrechtmatigs gebeurd.

Het 'uiteraard was ik het', is lang niet altijd van toepassing. Ik begrijp niet goed hoe het kan dat een BC, die nog niet zo lang wordt uitgegeven, in uw geval is voorzien van een niet-gelijkende foto. Dat zou toch moeten opvallen. Persoonlijk zou ik de foto vervangen als deze twijfel geeft. U behoedt zich daarmee voor de schijn van het kwaad.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Mijn vraag zijn NS mederwerkers bevoegd om mijn geldige vervoersbewijs in te vorderen bij twijfel.

Zonder meer. Ze zijn buitengewoon opsporingsambtenaar en mogen dit doen. U bent ook geen eigenaar van uw BC, u heeft hem in bruikleen. U bent er zelf bij aankoop mee akkoord gegaan dat hij in dit geval mag worden ingenomen. Als er twijfel is over uw identiteit hebben ze uiteraard dit recht. Er worden in de praktijk vrij veel passen ingenomen, veelal als er gereisd wordt op de persoonlijke kaart van een ander.
Doorgaans is aan de hand van een ID alles goed vast te stellen. U bent altijd verplicht die bij zich te dragen. Er is niets onrechtmatigs gebeurd.

Het 'uiteraard was ik het', is lang niet altijd van toepassing. Ik begrijp niet goed hoe het kan dat een BC, die nog niet zo lang wordt uitgegeven, in uw geval is voorzien van een niet-gelijkende foto. Dat zou toch moeten opvallen. Persoonlijk zou ik de foto vervangen als deze twijfel geeft. U behoedt zich daarmee voor de schijn van het kwaad.
Ze kunnen toch gewoon vragen naar een ID Kaart bij twijfel ?

Het is wel makkelijk gezegd dat je foto moet lijken, mijn foto is al 20 jaar oud maar ik kan hem zelf niet veranderen tenzij ik 7,50 aftik voor een nieuwe kaart.
Badge +3
Tja, laat de foto op mijn ID/paspoort (en rijbewijs) nou toevallig dezelfde zijn als op mijn ov-chipkaart, wat dan als ik toevallig een baard heb laten groeien of mijn hoofd kaalgeschoren heb?
Je hebt een geldig vervoersbewijs die kun je volgens mij niet zo maar bij twijfel innemen
Reputatie 7
Badge +4
Het gaat hier om de identiteit en de kaart is alleen geldig als de identiteit overeenkomt. Of uw vervoersbewijs geldig is, hangt hier in veel gevallen mee samen. De wet geldt in deze, niet hoe mensen die interpreteren en zeker niet wat men er zelf van vindt.
Ja dat is zo, maar dat is toch zo vast te stellen aan de hand van de naam op de kaart en de ID kaart ?
Reputatie 7
Badge +4
Zeker, maar ik vind het beter het te voorkomen door te zorgen voor een goed gelijkende foto. Ik zou er wel €7,50 voor over hebben om dit soort zaken te voorkomen. Het is denkbaar dat het vaker twijfel oproept, en daar heeft niemand wat aan. Dan is het herhaald gesodemieter, en dat is alleen maar leuk voor wie wil provoceren.
Reputatie 7
Als er tijdens de controle wordt getwijfeld over de foto op de ov-chipkaart, kan een conducteur als toezichthouder nader onderzoek doen naar de geldigheid van het vervoersbewijs. Als de gegevens op de kaart niet overeenkomen met de gegevens van de persoon, kan op basis van artikel 71 WPV2000 een kaart ingenomen worden en een bekeuring + uitstel worden geschreven door de BOA.

In de praktijk betekend dit inderdaad dat een conducteur de geldigheid van de ov-chipkaart controleert door een identiteitsbewijs in te zien en deze te vergelijken met de gegevens op de kaart.
Blijkbaar kon deze conducteur dat niet want anders haal je er geen v&s bij.
Reputatie 7
Badge +4
Als Carloss een slecht herkenbare BC had en ook nog geen geldige ID, dan heeft hij verder geen recht van spreken en zeker geen moreel recht verontwaardigd te zijn.

Hij schrijft: om vervolgens te gaan uitzoeken of ik het wel ben. Dat kan alleen aan de hand van een ID en daar alleen kan uit blijken dat: Uietraad was ik het, juist was.
Badge +3
Het probleem was dus "de condecteur zei ik vindt de foto niet lijken" en dat is voldoende reden om onderzoek te doen (zeker als de foto op je legitimatie/identiteitsbewijs hetzelfde is).

Dat kost je dan € 7,50 (nieuwe kaart met goedgelijkende foto) of de kans dat het vaker zal gebeuren.
Duplicaat BC is gratis zo uit mijn hoofd, dat wordt alleen gedoe i.c.m nieuwe foto. Dat is immers een duplicaat, inclusief slechte foto. Met een nieuwe foto wordt het een nieuwe kaart, en dan zit je met het overzetten van het abonnement.
Badge +3
Oh ja, NS Business Card... dan gratis inderdaad.
Het moet gewoon makkelijk worden gemaakt om een nieuwe foto op je OV Chipkaart te krijgen.

Dat was toch al in maart toegezegd dat dat via mijn ns mogelijk zou worden ?

Je moet er sowieso regels voor opstellen, eigenlijk zou de klant elke 5 jaar een nieuwe foto moeten aanleveren natuurlijk. Het is waanzin dat een foto 15 jaar gebruikt wordt hiervoor, terwijl de foto moet lijken.
Iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen persoonlijke OV-chipkaart en Business Card. Als je niet duidelijk herkenbaar meer op de foto bent dien je deze te vervangen. In het verleden hebben wij onze jaar abonnementhouders waarvan de pasfoto al een geruime tijd werd gebruikt een brief/mail verstuurd waarin wij vroegen of de pasfoto mag worden gebruikt bij de automatische vervanging van een persoonlijke OV-chipkaart.
Is het uberhaupt mogelijk om een bestaande BC met abonnement te laten vervangen door een nieuwe BC met nieuwe foto maar met overzetten producten op kaart? Volgens mij is dat geen standaard proces namelijk en moet dat via contactpersoon organisatie + contactpersoon NS?
Reputatie 5
Ik heb gewoon een Business Card zonder foto. Staat op naam van het bedrijf en is verder niet persoonlijk volgens mij.
Je hebt de afdelingskaarten, daar staat enkel bedrijfs en afdelingsnaam op. Die zijn niet persoonlijk. Kaarten met naam zonder foto wel, dat zijn BC's reizen op rekening / dalabonnement / post-actief. Geboortedatum staat er soms op, maar anders altijd op de chip.

Er is alleen praktisch geen controle op die naam zolang geslacht matcht.
Reputatie 5
Beetje raar want ik reis ook gewoon op rekening met 40% korting volgens mij. Precies zelfde principe, alleen "anoniem"
Dat zijn de dalabonnementen op rekening idd, die zijn nog zonder foto maar wel persoonlijk als je naam erop staat (geen afdelingskaart dus). Traject/Trein-vrij is met foto.

Reageer