beantwoord

Camera's in de trein

• 21 mei 2020
  • 9 reacties
  • 301 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Hoe zit het eigenlijk precies met de beelden van de camera's in treinen? Volgens de huisregels van NS heeft treinpersoneel geen toegang tot de beelden. In een ander topic gaf een machinist echter aan dat in de Flirts de beelden wel degelijk beschikbaar zijn in de cabine. Dat lijkt me niet helemaal te kloppen. Op zich zou ik er niet zoveel problemen mee hebben als die beelden inderdaad beschikbaar zijn, maar meld dit dan wel eerlijk :slight_smile:

icon

Beste antwoord door Slidestops 21 mei 2020, 20:15

In de Flirt kan via een scherm in de cabine live worden gekeken. Dit is o.a. voor de alarmknop, waarbij direct live op de plaats waar de alarmknop in is gedrukt de beelden op beeld komen. 

Deze beelden kunnen niet worden teruggekeken, niet worden gewist etc.

Enkel live.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 5

Persoonlijk denk ik dat live beelden van de camera wel zichtbaar zijn voor treinpersoneel omdat dat voor de veiligheid van belang is en er direct kan worden ingegrepen.

Maar dat deze achteraf alleen maar toegankelijk zijn voor geautoriseerd personeel en politie.

En het vooral belangrijk is dat deze beelden in verband met de privacy niet gaan rondzweven.

Reputatie 7
Badge

Hoe zit het eigenlijk precies met de beelden van de camera's in treinen? Volgens de huisregels van NS heeft treinpersoneel geen toegang tot de beelden. In een ander topic gaf een machinist echter aan dat in de Flirts de beelden wel degelijk beschikbaar zijn in de cabine. Dat lijkt me niet helemaal te kloppen. Op zich zou ik er niet zoveel problemen mee hebben als die beelden inderdaad beschikbaar zijn, maar meld dit dan wel eerlijk :slight_smile:

Ik verwacht dat de mededeling dat personeel géén toegang heeft, slaat op de mogelijkheid tot het wissen ervan. Ik meen dat je dezelfde melding ziet bij bv tankstations. Het zou anders aantrekkelijk zijn om iemand onder druk te zetten om beelden waar je strafbaar op bezig bent te wissen.

Reputatie 7
Badge +3

De wet maakt onderscheid tussen live beelden en opgeslagen beelden.

De eerste categorie mag gewoon gebruikt worden zonder verdere regels, immers er is geen verschil met een medewerker die wat waarneemt met zijn eigen ogen. Voor opgeslagen beelden gelden strenge regels i.v.m. de privacy. 

Niet zolang geleden.maakte ik bij Arriva mee dat de machinist via de omroep reizigers te verstaan gaf de voeten van de bank te halen. Dat kon hij zien via de camera.

Reputatie 7

In de Flirt kan via een scherm in de cabine live worden gekeken. Dit is o.a. voor de alarmknop, waarbij direct live op de plaats waar de alarmknop in is gedrukt de beelden op beeld komen. 

Enkel live.

Reputatie 2

Enkel live.

Niet worden gewist en niet worden teruggekeken? 👼

Badge

Enkel live.

Niet worden gewist en niet worden teruggekeken? 👼

Niet door het treinpersoneel.

Reputatie 7
Badge +3

Enkel live.

Daar kan ik me op zich wel in vinden. Toch vind ik 't nog steeds niet helemaal met de tekst in de huisregels kloppen :wink:

Reputatie 6

FLIRT dus wel, maar SNG niet? Is daar een reden voor? Of is het gewoon toevallig zo dat het ene systeem het wel toestaat, en het andere niet?

Reputatie 6
Badge

Ik heb het vermoeden dat het gewoon een onderdeel van de Flirt is. Die is destijd ook snel geleverd met alle optionele pakketten die NS wou. Zo werkt treinbouwer Stadler. Bij de SNG van CAF is het technisch meer maatwerk. Ik geloof dat daar geen live-camera beelen in zit, maar misschien wel bij de call-for-aid knoppen.

Overigens kan de politie bij opsporingsgevallen altijd de harddisk van het camerasysteem uitnemen om de beelden te onderzoeken.

Reageer