Camera's in de Treinen o.a.Sprinters | NS Community
beantwoord

Camera's in de Treinen o.a.Sprinters

  • 5 March 2014
  • 2 reacties
  • 9015 Bekeken

Als je de trein instapt heb je tegenwoordig een nieuw soort ''huisregels'' aan de wand hangen.
Hierop staan dat de treinen tegenwoordig zijn uitgerust met bewakingscamera's.

Maar dit zijn toch alleen de Sprinter Light Train met een bolle lens boven de vouwbalg of een
zwart spion-kopje? Deze zwart spion-kopje zit op dezelfde plek waar in andere treinen een bolle lens
hebben; die er echt uitzien als beveilings-camera's.

In de andere treinen o.a. de VIRM, SGM of ICM zie ik deze niet zitten; al staat het wel op de wand.
Of moeten deze er nog komen?!

Groet, Dave
icon

Beste antwoord door Anonymous 5 March 2014, 22:33

Bekijk origineel

2 reacties

Als je de trein instapt heb je tegenwoordig een nieuw soort ''huisregels'' aan de wand hangen.
Hierop staan dat de treinen tegenwoordig zijn uitgerust met bewakingscamera's.

Maar dit zijn toch alleen de Sprinter Light Train met een bolle lens boven de vouwbalg of een
zwart spion-kopje? Deze zwart spion-kopje zit op dezelfde plek waar in andere treinen een bolle lens
hebben; die er echt uitzien als beveilings-camera's.

In de andere treinen o.a. de VIRM, SGM of ICM zie ik deze niet zitten; al staat het wel op de wand.
Of moeten deze er nog komen?!

Groet, Dave


Hoi Dave,

Camera's komen in allerlei vormen, soorten en maten voor.
Grote gele bollen, zoals je die op stations ziet. Grote bolvormige vaak in het stadsbeeld.
Kleinere bolletjes in voertuigen, tot hele kleintjes (bijna zo groot als een speldenknop).
Dat heeft ook allemaal te maken met de voortschrijding van de techniek.
De eerste "mobiele" telefoons hadden de afmeting van een koffer. En inderdaad, daar kon je mee bellen; niks meer. Moet je nu zien waar iedereen mee in z'n zak loopt, de smartphone, ter grootte van een sigarettenpakje.
Een dergelijke ontwikkeling vind je ook terug bij camera's.

En als een voertuig (bus, trein, tram, metro, etc.) een tijdje geleden voorzien is van een bepaald type camera-systeem, dan gaat men na enige tijd die investering niet opnieuw doen, louter en alleen omdat er een minuscuul klein cameraatje op de markt is gekomen.

Maar dat betekent dus ook dat je in verschillende types treinen ook verschillende beveiligingscamera's tegen kunt komen.

Het is overigens wettelijk verplicht om die plaatsen waar beveiligingscamera's aanwezig zijn als zodanig te markeren. Vandaar dat je in het straatbeeld vaak bordjes ziet met een camera (al dan niet aangevuld met een tekst). Ook bussen, trams, treinen, etc. zijn in dat geval aan de buitenzijde doorgaans voorzien van een afbeelding van een camera.
Ik kom regelmatig in een fysio praktijk. Daar hangen ook camera's - ter grootte van de punt van een balpen.
Dus neem maar van mij aan dal als er een camera-afbeelding op de trein staat, dat er daadwerkelijk ook camera's zijn geïnstalleerd. Heb je wel eens in bijv. de luchtroosters of de luidsprekerroosters gekeken?
Die micro-cameraatjes van tegenwoordig kun je bijna overal tussen stoppen, zonder dat ze daadwerkelijk opvallen.
Paaseieren zijn sneller terug te vinden dan dergelijke cameraatjes.

Gr. Hans
Hallo Dave,

Ik heb je topic even verplaatst naar het topic 'in de trein'. Het klopt inderdaad dat treinen tegenwoordig zijn uitgerust met camera's. Deze camera's dienen ter veiligheid van een ieder en nemen ook waar wat er tijdens een reis gebeurt in de trein. Op dit moment zijn de nieuwe treinen uitgerust met deze camera's. Zoals Hans inderdaad al zegt; kun je ervan uitgaan dat deze camera's ook echt aanwezig zijn in de trein als dat wordt aangegeven.

Hier is nog een link met een artikel over camera's in de trein.

Reageer