beantwoord

Capaciteit treinstel?

• 19 januari 2018
  • 21 reacties
  • 6265 Bekeken

Reputatie 1
Auto's, bussen, liften en nog veel meer hebben een maximum capaciteit (aantal passagiers, bagage), maar bij treinstellen ben ik dit eigenlijk nog nooit tegen gekomen.
Zijn hier (geen) regels voor?
Soms rijdt er een trein niet en dan is de trein erna, zeker tijdens de spits, echt bomvol. Zo vol dat het zeker niet meer relaxed, maar mogelijk ook niet veilig is..
icon

Beste antwoord door Slidestops 19 januari 2018, 11:29

Een conducteur let daar zeker op, maar die zul je inderdaad niet altijd door een trein zien lopen. Zodra de veiligheid volgens de conducteur of machinist in het geding komt, wordt er actie ondernomen. Zolang er nog plaats is in de gangpaden, dan kan er gereden worden. Ook dient de deur van de machinist vrij te blijven, in geval van nood.

Het zal geen populaire reactie zijn - maar als reiziger heb je uiteraard ook altijd zelf nog de keuze het niet verantwoord of veilig te vinden en niet in te stappen.
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ja hoor, dat is wettelijk geregeld. Los van de zitplaatsen mogen er in een trein maximaal 4 reizigers per vierkante meter staan (balkons plus gangpaden). Die zelfde norm geldt ook voor bussen, trams en metro's. Het maximaal aantal staanplaatsen dat in de bus soms staat vermeld is ook op die norm gebaseerd.
Reputatie 1
Ik heb sterk het vermoeden dat dat maximum regelmatig wordt overschreden..
Vier per vierkante meter betekent trouwens dat je 50cm x 50cm per persoon hebt. Is dat ook niet erg weinig?
Reputatie 7
Badge +3
Dat die norm wordt overschreden geloof ik niet want gemiddeld meer dan 4 mensen per vierkante meter past in de praktijk ook niet. Daarnaast zie ik maar zeer zelden treinen waar de gangpaden vol staan, meestal staan er alleen mensen op de balkons plus een paar in het gangpad. Die norm geldt overigens al sinds jaar en dag en is in de praktijk nooit een probleem geweest.

Dat je het niet comfortabel vindt iets anders dan dat het onveilig is. Sommige mensen proberen hier soms omder het mom van veiligheid zelfs voor iedereen een zitplaats te claimen maar die vlieger gaat natuurlijk niet op.
Reputatie 2
Meer dan 4 mensen per m2 past in de praktijk wel, maar comfortabel is anders.
Toen ik een keer op vakantie was in Japan heb ik expres in de spits een lokale trein in Tokyo genomen, en weet daardoor dat dit daar geen uitzondering is: https://youtu.be/E7kor5nHtZQ
Wachten op de volgende trein heeft in zo'n geval geen zin; ze rijden op sommige trajecten op zichtafstand achter elkaar (de machinist kan in de verte zijn voorganger nog zien), en ze zitten allemaal vol. In de spits zijn er zelfs treinen met rijtuigen zonder zitplaatsen, om extra veel staanplaatsen te bieden.
Reputatie 1
Dat die norm wordt overschreden geloof ik niet want gemiddeld meer dan 4 mensen per vierkante meter past in de praktijk ook niet.

Wat is de norm precies? Een gemiddelde per trein? Treinstel? Iets anders?

Daarnaast zie ik maar zeer zelden treinen waar de gangpaden vol staan, meestal staan er alleen mensen op de balkons plus een paar in het gangpad.

Ik reis regelmatig tussen Almere en Duivendrecht.. als dan de intercity niet rijdt, door uitval of een evenement in de RAI, is het echt superdruk en staan die gangpaden wel vol.
Reputatie 3
Ach, dit doet me denken aan de "goede" oude tijd inde jaren 70 dat de forensen ook nog in de bagageafdeling van de spitstrein stonden. Was wel lastig, want zeker in het midden was er niets om je aan vast te houden. En uitstappen via de bagagedeur, dus dat was een sprongetje.
Maar eigenlijk is het vreemd dat er geen bordjes oid hangen met het maximum aantal personen per afdeling. Zeker omdat men vaak niet doorloopt kan het aantal personen per vierkante meter in de halletjes wel eens boven de norm komen. En de conducteur zie je in die treinen meestal niet, dus die zal er niet op letten.
Reputatie 7
Een conducteur let daar zeker op, maar die zul je inderdaad niet altijd door een trein zien lopen. Zodra de veiligheid volgens de conducteur of machinist in het geding komt, wordt er actie ondernomen. Zolang er nog plaats is in de gangpaden, dan kan er gereden worden. Ook dient de deur van de machinist vrij te blijven, in geval van nood.

Het zal geen populaire reactie zijn - maar als reiziger heb je uiteraard ook altijd zelf nog de keuze het niet verantwoord of veilig te vinden en niet in te stappen.
Reputatie 1
Zolang er nog plaats is in de gangpaden, dan kan er gereden worden.

Bedoel je dat er nog door het gangpad gelopen moet kunnen worden, zodat reizigers er uit kunnen als ze er uit willen bij een station?
Of bedoel je dat het ook is zolang er nog meer mensen in zouden passen?
Reputatie 3

Even de praktijk: de conducteur staat bij een spitstrein van 10 of 12 bakken. En hij kan overzien hoe vol het in in de bakken is waar hij niet staat? Als dat zo is is het salaris van de conducteur inderdaad veel te laag voor iemand met zo'n gave.
En als er ruimte in de gangpaden is wil dat nog niet zeggen dat het niet te vol is op de balkons. En juist daar kan iemand uitvallen als de deuren geopend worden op een volgend station en ook de uitstappende reizigers zich naar het balkon begeven en zich een weg banen naar de deuren. Natuurlijk is het ook eigen verantwoording, maar als ik ben ingestapt en na mij stappen nog een groot aantal mensen in kom ik er echt niet meer uit voor de deuren sluiten. Dat is dus puur theorie. Of moet ik vooraf op het perron vast tellen hoeveel mensen er nog bij kunnen?
Reputatie 7
Badge +3

Wat is de norm precies? Een gemiddelde per trein? Treinstel? Iets anders?

Per treinstel, net als bij de bus of tram waar het ook per voertuig wordt berekend. De wetgever gaat er daarbij vanuit dat mensen zich redelijkerwijs over de staruimte in het voertuig verspreiden. Op nog meer bureaucratische regels onder het mom van veiligheid zitten we denk ik ook niet op te wachten, de spoorwegsector gaat nu al bijna ten onder aan veiligheidsgeneuzel.
Reputatie 7
Badge +3
Overigens heeft Japans onderzoek uitgewezen dat het risico op ongelukken juist kleiner is als het heel erg vol is omdat mensen dan minder snel omvallen.
Reputatie 3
Overigens heeft Japans onderzoek uitgewezen dat het risico op ongelukken juist kleiner is als het heel erg vol is omdat mensen dan minder snel omvallen.
Tot de deuren open gaan.....
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt het er niet mee eens zijn en steeds weer nieuwe argumenten verzinnen maar dat zal de situatie niet veranderen.
Reputatie 1
Op nog meer bureaucratische regels onder het mom van veiligheid zitten we denk ik ook niet op te wachten, de spoorwegsector gaat nu al bijna ten onder aan veiligheidsgeneuzel.

Op regels mogelijk niet, maar..
Als treinen tijdens de spits al heel erg vol zitten en er dan om wat voor reden ook een trein uitvalt, heb je eigenlijk wel een echt probleem, omdat er volgens mij gewoon geen capaciteit is om die reizigers op een normale manier te vervoeren.
Reputatie 7
Badge +3
Nogmaals er zijn wettelijke regels en daar mag U het niet mee eens zijn. De wettelijke regels garanderen de veiligheid maar gaan niet over het door U wenselijk geachte minimale comfort. Veiligheid en comfort zijn twee hele verschillende discussies.
Reputatie 1
Dat klopt, maar wat wil je daar mee zeggen?
Reputatie 7
Badge +3
Uw vraag was of er wettelijke veiligheisnormen zijn en het antwoord is ja. Alleen hebben die niets te maken met een discussie over gewenst comfort. Dat is het enige dat ik wilde zeggen.
Reputatie 1
De wettelijke veiligheisnormen hebben dus nauwelijks toegevoegde waarde..
Reputatie 7
Badge +3
Hoezo? Ze geven aan wat er wel/niet veilig is toegestaan en dat is ook het doel van de regels.
Reputatie 1
Je geeft zelf al aan dat meer dan vier mensen per vierkante meter in de praktijk niet past.. wat voegt de regel dan nog toe?
Reputatie 7
Badge +3
Oh, als je maar genoeg propt krijg je echt wel meer dan 4 mensen per vierkante meter erin.
Ik heb toch eens een keer zo ongelooflijk klem gestaan tijdens een door storm (niet afgelopen donderdag) uitgedunde dienstregeling waarbij de ingezette trein nog korter was dan normaal. Bij het volgende station paste het echt niet meer en bleven veel reizigers achter na omroep van HC om aub niet meer in te stappen.
Daar stonden echt meer dan 4 mensen per vierkante meter.

Reageer