Sticky

Communicatie en extra maatregelen drukke treinen september 2018

  • 21 augustus 2018
  • 70 reacties
  • 2639 Bekeken

September is de drukste maand van het jaar. Studenten gaan weer naar school en de meeste forensen zijn weer aan het werk. Zeker na de relatief rustige zomermaanden zullen reizigers in veel gevallen merken dat het in de spits drukker wordt in de trein.

Om reizigers hierover te infomeren heeft NS op 20 augustus de back to school-campagne gestart. We willen reizigers attenderen op drukkere treinen, inzicht geven in alternatieve -minder drukke- treinen en nemen extra maatregelen om de drukte in goede banen te leiden. Zo zetten we op een aantal stations extra personeel in om reizigers te informeren en te assisteren bij het in- en uitstapproces.

We sturen e-mailings, hangen posters op verschillende stations en er is een pagina op ns.nl over drukke treinen. Wil je iets kwijt over deze campagne of heb je ideeën over andere manieren om reizigers te informeren, laat het weten in de comments.

70 reacties

Reputatie 6
Op de website staat dat de treinen tussen Zaandam en Sloterdijk niet langer kunnen worden gemaakt vanwege de perronlengtes. De 4000 kan met SLT12 rijden, maar dat doen hooguit een a twee ritten. En zo zijn er meerdere treinseries die tussen die twee stations rijden die echt niet op maximale lengte rijden.
Ook staat er op de website dat de treinen rondom Amsterdam Zuid op maximale lengte rijden. Vanmiddag zag ik op Den Haag Centraal in de 700/1800 gewoon enkele DDZ6’en vertrekken.
Badge +3
Goh.. Tussen 6:00 en 7:15 op een station staan voor een appel en... wáát, geen koffiebon ?!

Ik ga ervan uit dat de informatie op die pagina grotendeels klopt, VIRM, maar het zou natuurlijk kunnen dat er hier en daar in de planning alsnog een trein voorkomt die niet aan die maximale lengte voldoet. Dit kan natuurlijk per dag verschillen door problemen met materieel e.d.. Ik zal je feedback in ieder geval wel doorgeven!

@Robert Deze promotie is natuurlijk ook een deel voor scholieren bedoeld, aangezien de scholen net deze week weer zijn begonnen. Ik weet niet of het zo verstandig is om die koffiebonnen aan hen te geven. 😉
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer zijn de kleine dienstregelingwijzigingen?
Reputatie 5
Wat ik vreemd vind, is dat jullie het alleen hebben over de ochtendspits. Ik reis elke werkdag tussen Haarlem en Den Haag. Ik zie daar echt groot verschil tussen 16.30-17.30 of erna reizen. En bij Leiden lijkt het tot 18.00 sowieso druk te zijn richting Den Haag.
We willen reizigers attenderen op drukkere treinen, inzicht geven in alternatieve -minder drukke- treinen en nemen extra maatregelen om de drukte in goede banen te leiden.
Ik heb het al vaker geroepen, maar kunnen de drukte-indicaties in de reisplanner dan eindelijk eens geactualiseerd worden? Die tonen nog altijd de situatie van dit voorjaar. Op station Rotterdam Centraal hangen al een week posters met een overzicht van drukke en minder drukke IntercityDirect treinen met de nieuwe situatie (de trein van 7:41 die verlengd is naar 9 rijtuigen), maar de reisplanner blijft eigenwijs de rit van 7:41 als 'druk' aangeven en verwijst je naar trein van een kwartier eerder die rustiger zou zijn, terwijl dat in de nieuwe situatie dus andersom is. Lekker tegenstrijdig dus, gezien de posters is de informatie dus wel bekend, maar digitaal nog niet beschikbaar.
De 4000 kan met SLT12 rijden, maar dat doen hooguit een a twee ritten.

Zover ik kan zijn rijden vanaf 3 september de volgende dagelijks slagen met SLT12:
Rotterdam 5:55 / Uitgeest 7:48
Rotterdam 7:25 / Uitgeest 9:18
Rotterdam 15:55 / Uitgeest 17:48
Rotterdam 16:25 / Uitgeest 18:18

Op vrijdag komen de volgende daarbij:
Uitgeest 6:18 / Rotterdam 8:25 / Uitgeest 10:18 / Rotterdam 12:25 / Uitgeest 14:18
Rotterdam 11:25 / Uitgeest 13:18

Qua materieel zijn de grootste wijzigingen per 3 september dat er grotendeels DDZ komt tussen Roosendaal en Zwolle (op één trein in de ochtend en één in de middag na solo, dus niet de oude situatie meer waarin meerdere treinen met DDZ8 reden) en Utrecht - Zwolle gedeeltelijk SGM wordt i.p.v. DDAR/DDZ (rit om 7:23 uit Zwolle met 3xSGM ipv 2xDDAR). Verder een hoop treinen in lengte gewijzigd, soms positief, soms minder positief.
Reputatie 7
Badge +3
Losse DDZ stellen op Zwolle-Roosendaal lijkt me vragen om problemen in de ochtendspits.
Wat ik vreemd vind, is dat jullie het alleen hebben over de ochtendspits. Ik reis elke werkdag tussen Haarlem en Den Haag. Ik zie daar echt groot verschil tussen 16.30-17.30 of erna reizen. En bij Leiden lijkt het tot 18.00 sowieso druk te zijn richting Den Haag.

Beste Lies, Het is inderdaad niet zo dat er in de avondspits geen drukke treinen rijden. Maar we zien dat de drukte in de avondspits meer verspreid is dan in de ochtendspits. Dus we hebben in de ochtendspits een grotere piek en dus drukkere treinen.
Daarom hebben we gekozen om primair te focussen op de ochtendspits.
Wanneer zijn de kleine dienstregelingwijzigingen?
http://www.rne.eu/rneinhalt/uploads/2018_TT2019_RFCs.pdf

3 september en 1 oktober.
Reputatie 7
Badge +3
Ik mag toch hopen dat per 3 september de 6300 in de spits ook op woensdag gewoon SGM5 wordt? Vanmiddag was het wel erg knus in de 6354, vanaf Gvc al staanplaatsen 🙄

En wat vandaag zeker ook niet mee hielp was de vertraging van IC 2265 waardoor op Laan de overstappers daaruit de 4669 niet haalden en dus in de toch al drukke 6354 terecht kwamen. Daarentegen was de 2456 ook 4 minuten te laat, dus die haalden de 3 minuten overstap op de 6354 weer niet.
Studentendrukte kan op een andere manier opgevangen worden. Ik kom regelmatig in Vancouver (Canada) waar een heel grote universiteit is (UBC - University of British Columbia). Om de reguliere bussen en andere vervoersmiddelen te ontlasten van de massa studenten die naar college moeten, rijden er gewoon aparte (gelede) bussen - express UBC. Ik denk dan: joh, hier in Helmond wonen ook tig studenten die in Eindhoven studeren, waarom zou zoiets hier niet kunnen? Je zet (gelede) bussen in die direct van Helmond station naar de campus rijden, en de treinen zijn een stuk aangenamer voor de andere spitsreiziger. Daardoor ontlast je niet alleen de trein van Helmond naar Eindhoven, maar ook het openbaar vervoer in Eindhoven zelf...
Reputatie 7
Badge +3
U kunt natuurlijk ook zelf met de bus gaan.

Overigens als studenten uit de trein verdwijnen heeft NS plotseling 500 miljoen minder inkomsten en zullen er dus ook massaal treinen moeten worden opgeheven.

De situatie in Vancouver ligt sowieso anders omdat die regio nauwelijks fatsoenlijk regulier openbaar vervoer kent.
U kunt natuurlijk ook zelf met de bus gaan.
Ik praat over een win-win-situatie. De studenten hebben direct vervoer naar hun campus, zonder over te moeten stappen op een stadsbus, en de spitstreinen zijn minder druk zodat mensen die naar hun werk moeten of anderszins onderweg zijn, meer kans hebben op een zitplaats. Lijkt me een no-brainer.
Reputatie 7
Nijmegen heeft wel zo'n lijn, lijn 10. Die bus heeft ook een speciale halte buiten het busstation. Op een deel van de haltes stoppen ook de andere lijnen.

Rijdt in de spits tot wel 32x per uur;

http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_10_Nijmegen,_Centraal_Station_-_Heyendaal

Het is denk ik voornamelijk wat de afspraken zijn met de regionale bus vervoerder
NS had in de jaren '50 en '60 gewoon zelf bussen rijden, veel maatschappijen vielen toen onder NS-vlag. Maar even los daarvan, moet het in deze tijd toch mogelijk zijn openbaar vervoer in Nederland als totaalconcept te zien in plaats van een lappendeken van vervoerders?
Reputatie 7
Badge +3

U kunt natuurlijk ook zelf met de bus gaan.Ik praat over een win-win-situatie. De studenten hebben direct vervoer naar hun campus, zonder over te moeten stappen op een stadsbus, en de spitstreinen zijn minder druk zodat mensen die naar hun werk moeten of anderszins onderweg zijn, meer kans hebben op een zitplaats. Lijkt me een no-brainer.

Door de wegenstructuur en de files rond Eindhoven worden die bussen ontzettend traag. Daarnaast liggen de belangrijkste onderwijsinstellingen in Eindhoven vlakbij het station. Een streekbus van Helmond naar Eindhoven rijdt er nu overigens bijna een vol uur over in de spits, richting Weert is dat nog veel erger.

Ook gaat u voorbij aan mijn eerdere opmerking dat NS dan plotseling grote hoeveelheden inkomsten kwijt is en dus zijn diensten en materieel fors moet inkrimpen. Dat geld gaat immers dan naar die gelede bussen van U.

Uw plan lijkt vooral ingegeven door een hoog ikke, ikke, ikke gehalte. Zoals gezegd, u kunt ook zelf met de bus of de auto gaan als u de trein te druk vindt.


U kunt natuurlijk ook zelf met de bus gaan.Ik praat over een win-win-situatie. De studenten hebben direct vervoer naar hun campus, zonder over te moeten stappen op een stadsbus, en de spitstreinen zijn minder druk zodat mensen die naar hun werk moeten of anderszins onderweg zijn, meer kans hebben op een zitplaats. Lijkt me een no-brainer.
Door de wegenstructuur en de files rond Eindhoven worden die bussen ontzettend traag. Daarnaast liggen de belangrijkste onderwijsinstellingen in Eindhoven vlakbij het station.

Ook gaat u voorbij aan mijn eerdere opmerking dat NS dan plotseling grote hoeveelheden inkomsten kwijt is en dus zijn diensten en materieel fors moet inkrimpen. Dat geld gaat immers dan naar die bussen.

Uw plan lijkt vooral ingegeven door een hoog ikke, ikke, ikke gehalte. Zoals gezegd, u kunt ook zelf met de bus of de auto gaan als u de trein te druk vindt.

Vrije busbanen kunnen veel oplossen. En ondanks het feit dat veel onderwijsinstelling dicht bij het station liggen, drommen de studenten toch de stadsbussen binnen, want 5 minuten lopen is tegenwoordig al taboe voor jongeren. Dus ik zie geen nadeel aan studentenvervoer. Het ontlast de treinen en de stadsbussen die nu overvol zijn en ik zie niet in waarom NS daarop zou moeten toeleggen als er van overheidswege een totaalconcept wordt gemaakt voor vervoer. NS wilde zélf zo graag privatiseren...
Reputatie 7
Badge +3
Ik wordt er moe van dat u met ikke ikke ikke voorstellen komt (zelf gaat u ook niet met een veel tragere bus) die bakken geld gaan kosten voor extra busbanen en extra bussen maar volledig negeert waar het geld daarvoor vandaan moet komen. Daarnaast is de kans nul dat Eindhoven na het debacle met HOV-busbanen überhaupt nog één extra busbaan gaat aanleggen, dat weet u als Helmonder zelf ook wel.

Ik zou zeggen: koop zelf een auto, een fiets, een brommer of een buskaartje.
Ik wordt er moe van dat u met ikke ikke ikke voorstellen komt (zelf gaat u ook niet met een veel tragere bus) die bakken geld gaan kosten voor extra busbanen en extra bussen maar volledig negeert waar het geld daarvoor vandaan moet komen. Daarnaast is de kans nul dat Eindhoven na het debacle met HOV-busbanen überhaupt nog één extra busbaan gaat aanleggen, dat weet u als Helmonder zelf ook wel.

Ik zou zeggen: koop zelf een auto, een fiets, een brommer of een buskaartje.

Ik zou zeggen: sterkte met de vermoeidheid, en als u de moeite nam om te lezen, zou u snappen dat het niet alleen om "ikke" gaat (overigens werk ik in Helmond en ga elke dag op de fiets naar mijn werk, 15 minuten trappen, dus het gaat niet om MIJ). Het gaat om spreiding van de drukte. In allerlei andere landen, waarvan ik 1 voorbeeld gaf, maar er zijn er meer, bestaat er gewoon apart school-/studentenvervoer, en dat werkt daar prima, zodat studenten directe verbinding hebben met hun campus (wat tijd bespaart voor die studenten, want ze hoeven niet 1 of 2 keer over te stappen), en zodat andere reizigers wat meer ruimte hebben in het openbaar vervoer omdat de drommen en drommen studenten er niet of nauwelijks meer zijn. Win-win dus.
Reputatie 5
Studentendrukte kan op een andere manier opgevangen worden. Ik kom regelmatig in Vancouver (Canada) waar een heel grote universiteit is (UBC - University of British Columbia). Om de reguliere bussen en andere vervoersmiddelen te ontlasten van de massa studenten die naar college moeten, rijden er gewoon aparte (gelede) bussen - express UBC. Ik denk dan: joh, hier in Helmond wonen ook tig studenten die in Eindhoven studeren, waarom zou zoiets hier niet kunnen? Je zet (gelede) bussen in die direct van Helmond station naar de campus rijden, en de treinen zijn een stuk aangenamer voor de andere spitsreiziger. Daardoor ontlast je niet alleen de trein van Helmond naar Eindhoven, maar ook het openbaar vervoer in Eindhoven zelf...
In canada worden schoolkinderen ook met de bus opgehaald terwijl wij in nederland de fiets of benenwagen eerder pakken. Maar ik vraag me dan wel af hoe je die lijn rendabel wil gaan maken aangezien de studenten toch gratis reizen.

Overigens wel komisch dat het idee voor bussen van dezelfde persoon komt die in andere topics klaagt over de uitlatgassen van dergelijke voertuigen....

Studentendrukte kan op een andere manier opgevangen worden. Ik kom regelmatig in Vancouver (Canada) waar een heel grote universiteit is (UBC - University of British Columbia). Om de reguliere bussen en andere vervoersmiddelen te ontlasten van de massa studenten die naar college moeten, rijden er gewoon aparte (gelede) bussen - express UBC. Ik denk dan: joh, hier in Helmond wonen ook tig studenten die in Eindhoven studeren, waarom zou zoiets hier niet kunnen? Je zet (gelede) bussen in die direct van Helmond station naar de campus rijden, en de treinen zijn een stuk aangenamer voor de andere spitsreiziger. Daardoor ontlast je niet alleen de trein van Helmond naar Eindhoven, maar ook het openbaar vervoer in Eindhoven zelf...In canada worden schoolkinderen ook met de bus opgehaald terwijl wij in nederland de fiets of benenwagen eerder pakken. Maar ik vraag me dan wel af hoe je die lijn rendabel wil gaan maken aangezien de studenten toch gratis reizen.

Overigens wel komisch dat het idee voor bussen van dezelfde persoon komt die in andere topics klaagt over de uitlatgassen van dergelijke voertuigen....

Simpel, door het vervoer voor de studenten gratis te maken als ze gebruik maken van het studentenvervoer en kiezen ze een andere manier, dan moeten ze gewoon betalen.

En hoezo uitlaatgassen? Eindhoven heeft toch van die prachtige elektrische gelede-bussen?
Reputatie 5
Komt er ook een evaluatie van deze campagne en een update van de lijst met drukke treinen? Zag bijvoorbeeld op den haag Laan van Noi zo'n lijst hangen.
Reputatie 5


Studentendrukte kan op een andere manier opgevangen worden. Ik kom regelmatig in Vancouver (Canada) waar een heel grote universiteit is (UBC - University of British Columbia). Om de reguliere bussen en andere vervoersmiddelen te ontlasten van de massa studenten die naar college moeten, rijden er gewoon aparte (gelede) bussen - express UBC. Ik denk dan: joh, hier in Helmond wonen ook tig studenten die in Eindhoven studeren, waarom zou zoiets hier niet kunnen? Je zet (gelede) bussen in die direct van Helmond station naar de campus rijden, en de treinen zijn een stuk aangenamer voor de andere spitsreiziger. Daardoor ontlast je niet alleen de trein van Helmond naar Eindhoven, maar ook het openbaar vervoer in Eindhoven zelf...In canada worden schoolkinderen ook met de bus opgehaald terwijl wij in nederland de fiets of benenwagen eerder pakken. Maar ik vraag me dan wel af hoe je die lijn rendabel wil gaan maken aangezien de studenten toch gratis reizen.

Overigens wel komisch dat het idee voor bussen van dezelfde persoon komt die in andere topics klaagt over de uitlatgassen van dergelijke voertuigen....
Simpel, door het vervoer voor de studenten gratis te maken als ze gebruik maken van het studentenvervoer en kiezen ze een andere manier, dan moeten ze gewoon betalen.

En hoezo uitlaatgassen? Eindhoven heeft toch van die prachtige elektrische gelede-bussen?

Dus dan ga jij de studenten die in helmond wonen en in eindhoven naar school gaan anders behandelen dan studenten die in breda wonen en in eindhoven naar school door ze niet gratis met de trein te laten reizen? Dat is een vorm van ongelijke behandeling en ga je nooit door kunnen voeren. En dan nog beantwoord jij mijn vraag niet hoe je dit rendabel wilt maken voor Hermes?

Die bussen rijden momenteel alleen op de HOV lijnen in eindhoven en komen niet eens in de buurt van helmond. Wil je dit wel gaan doen dan moet je extra van die bussen aan gaan schaffen en daarnaast ook de infrastructuur aan gaan passen zodat deze bussen in de spits niet buitensporig lang onderweg zijn zoals dat nu al het geval is.



Studentendrukte kan op een andere manier opgevangen worden. Ik kom regelmatig in Vancouver (Canada) waar een heel grote universiteit is (UBC - University of British Columbia). Om de reguliere bussen en andere vervoersmiddelen te ontlasten van de massa studenten die naar college moeten, rijden er gewoon aparte (gelede) bussen - express UBC. Ik denk dan: joh, hier in Helmond wonen ook tig studenten die in Eindhoven studeren, waarom zou zoiets hier niet kunnen? Je zet (gelede) bussen in die direct van Helmond station naar de campus rijden, en de treinen zijn een stuk aangenamer voor de andere spitsreiziger. Daardoor ontlast je niet alleen de trein van Helmond naar Eindhoven, maar ook het openbaar vervoer in Eindhoven zelf...In canada worden schoolkinderen ook met de bus opgehaald terwijl wij in nederland de fiets of benenwagen eerder pakken. Maar ik vraag me dan wel af hoe je die lijn rendabel wil gaan maken aangezien de studenten toch gratis reizen.

Overigens wel komisch dat het idee voor bussen van dezelfde persoon komt die in andere topics klaagt over de uitlatgassen van dergelijke voertuigen....
Simpel, door het vervoer voor de studenten gratis te maken als ze gebruik maken van het studentenvervoer en kiezen ze een andere manier, dan moeten ze gewoon betalen.

En hoezo uitlaatgassen? Eindhoven heeft toch van die prachtige elektrische gelede-bussen?
Dus dan ga jij de studenten die in helmond wonen en in eindhoven naar school gaan anders behandelen dan studenten die in breda wonen en in eindhoven naar school door ze niet gratis met de trein te laten reizen? Dat is een vorm van ongelijke behandeling en ga je nooit door kunnen voeren. En dan nog beantwoord jij mijn vraag niet hoe je dit rendabel wilt maken voor Hermes?

Die bussen rijden momenteel alleen op de HOV lijnen in eindhoven en komen niet eens in de buurt van helmond. Wil je dit wel gaan doen dan moet je extra van die bussen aan gaan schaffen en daarnaast ook de infrastructuur aan gaan passen zodat deze bussen in de spits niet buitensporig lang onderweg zijn zoals dat nu al het geval is.

Ik gaf Helmond-Eindhoven als voorbeeld, maar ook voor ander studentenvervoer zou dat natuurlijk uitgedokterd kunnen worden. In andere landen kan het ook, dus waarom niet in Nederland?

Reageer