Sticky

Communicatie en extra maatregelen drukke treinen september 2018

  • 21 augustus 2018
  • 70 reacties
  • 3765 Bekeken


Toon eerste bericht

70 reacties

Reputatie 7
Badge +3
@Pejeka
Uw motto blijft ikke-ikke-ikke.

Daarnaast vangt NS nu 500 miljoen voor het studentenvervoer. Als dat wegvalt mist NS dus 500 miljoen inkomsten en zullen de treindiensten drastisch ingekrompen moeten worden. Uw gedachte dat u dan de zitplaatsen voor het uitzoeken hebt is gewoon onzinnig.
@Pejeka
Uw motto blijft ikke-ikke-ikke.

Lezen is niet uw sterkste punt, merk ik. Ik heb al eerder aangegeven dat ik elke dag fiets naar mijn werk, dus het gaat niet om mijn gemak. Maar blijkbaar vindt u het makkelijk om het daarop te gooien om een inhoudelijk antwoord te ontwijken. Waar het om gaat is een oplossing te vinden voor het steeds drukker wordende openbaar vervoer. Eén van de manier is de manier die ik aangaf. U kunt dat niet als beste manier beschouwen, maar de treinen vol laten lopen zoals nu gebeurt is dat ook niet. Dus een beetje denken over andere mogelijkheden lijkt me niet verkeerd. En allerminst egoïstisch.
Reputatie 7
Badge +3
@Pejeka
Ook niet waar want volgend jaar gaat het aantal treinreizigers juist dalen met 1.3%, dat had ook u twee weken geleden in de krant kunnen lezen. Vanaf 2020 gaat daarnaast door demografische veranderingen zowel de studentenpopulatie als de beroepsbevolking structureel inkrimpen wat betekent dat met name het spitsvervoer dan zal gaan teruglopen. Waar U die enorme groei vandaan haalt is me dus een raadsel, die zal er hooguit nog in de daluren zijn omdat het aantal gepensioneerden wel sterk blijft stijgen.

Daarnaast is er capaciteit genoeg op het spoor, het enige probleem is dat NS structureel te weinig materieel heeft. Zelfs in de spitsuren rijdt er nu bij NS nauwelijks een trein op de maximaal mogelijke lengte.
Reputatie 5
@Pejeka in canada kent men het gratis reizen met het ov voor studenten niet. Daarnaast als je dit soort diensten wil gaan rijden vraag ik me af wie dat moet gaan betalen. NS gaat never nooit meebetalen aan een busverbinding tussen 2 steden waar zij een treinlijn hebben, want je raad het al daar heeft de NS geen baat bij. De busvervoerders gaan het ook niet uit eigen zak betalen. Dus dan moet het in de concessie komen, en dan wordt t betaald door de concessieverlener, maar er is geen concessieverlener gek genoeg om een busverbinding te realiseren tussen 2 steden waar de NS al met treinen rijdt, die ten eerste veel meer capaciteit hebben en ook nog eens sneller zijn. Tenzij u uw portemonee wilt trekken gaan deze plannen er niet komen. Helemaal niet gezien het feit dat de overheid per student per maand een vast bedrag betaald en volgens uw plannen er van dat zelfde geld er speciale extra bussen moeten komen die die concessieverleners alleen maar bakken met extra geld gaat kosten zonder dat de overheid dit gaat financieren.

Om maar niet te beginnen over het feit dat je mensen van het reisrecht met de trein uit gaat sluiten op basis waar ze wonen en/of studeren. Een student uit weert mag wel in de trein blijven zitten tussen Helmond en Eindhoven maar een student uit Helmond moet gaan betalen als die de trein wil nemen? Of gaan we maar tussen alle steden in Nederland speciale onrendabele busverbindingen opzetten om de studenten uit de treinen te weren?
@Pejeka in canada kent men het gratis reizen met het ov voor studenten niet. Daarnaast als je dit soort diensten wil gaan rijden vraag ik me af wie dat moet gaan betalen. NS gaat never nooit meebetalen aan een busverbinding tussen 2 steden waar zij een treinlijn hebben, want je raad het al daar heeft de NS geen baat bij. De busvervoerders gaan het ook niet uit eigen zak betalen. Dus dan moet het in de concessie komen, en dan wordt t betaald door de concessieverlener, maar er is geen concessieverlener gek genoeg om een busverbinding te realiseren tussen 2 steden waar de NS al met treinen rijdt, die ten eerste veel meer capaciteit hebben en ook nog eens sneller zijn. Tenzij u uw portemonee wilt trekken gaan deze plannen er niet komen. Helemaal niet gezien het feit dat de overheid per student per maand een vast bedrag betaald en volgens uw plannen er van dat zelfde geld er speciale extra bussen moeten komen die die concessieverleners alleen maar bakken met extra geld gaat kosten zonder dat de overheid dit gaat financieren.

Om maar niet te beginnen over het feit dat je mensen van het reisrecht met de trein uit gaat sluiten op basis waar ze wonen en/of studeren. Een student uit weert mag wel in de trein blijven zitten tussen Helmond en Eindhoven maar een student uit Helmond moet gaan betalen als die de trein wil nemen? Of gaan we maar tussen alle steden in Nederland speciale onrendabele busverbindingen opzetten om de studenten uit de treinen te weren?

Daarom zei ik ook: openbaar vervoer Nederland moet wat dat betreft de handen inéén slaan, en verder kijken dan het gewin van hun eigen maatschappijtje. Er moet een totaalvisie komen, die gebruik maakt van de diverse beschikbare partijen in de regio om het openbaar vervoer toegankelijk te houden voor iedereen, en pijnpunten op te willen lossen. Daarvoor zullen NS en busmaatschappijen samen moeten werken. OV is een noodzakelijke voorziening voor veel mensen en het zou belachelijk zijn als goede oplossingen in de weg gestaan worden door protectionisme van de eigen maatschappij.
Reputatie 5
@Pejeka dan krijgen we de volgende problemen met aambestedingen en verschillende verhoudingen met subsidies enzo. Daarnaast moet je dan gaan verwachten Arriva, Breng, Hermus, NS, Conexxion, HTM, GVB, RET en dan vergeet ik er vast nog een paar om samen te gaan werken terwijl alleen al Arriva en Conexxion private bedrijven die beide winst willen maken en het liefst elkaars concessies afpakken.

En dan nog los je het probleem niet op wat ik al schetste, je kan bepaaldr studenten niet verplichten op sommige trajecten te betalen voor hun reis terwijl anderen daar wel gratis mogen reizen.

De overheid krijgt het al voor elkaar studeren minder aantrekkelijk te maken, als we dan ook nog eens het reisrecht zo aan gaan passen ga je jezelf al helemaal in eigen vingers snijden.

Het makkelijkste blijft vooralsnog dat NS de capaciteit gaat verhogen.
Reputatie 7
Badge +3
Daarom zei ik ook: openbaar vervoer Nederland moet wat dat betreft de handen inéén slaan, en verder kijken dan het gewin van hun eigen maatschappijtje. Er moet een totaalvisie komen, die gebruik maakt van de diverse beschikbare partijen in de regio om het openbaar vervoer toegankelijk te houden voor iedereen, en pijnpunten op te willen lossen. Daarvoor zullen NS en busmaatschappijen samen moeten werken. OV is een noodzakelijke voorziening voor veel mensen en het zou belachelijk zijn als goede oplossingen in de weg gestaan worden door protectionisme van de eigen maatschappij.
Ik vermoed dat U aandelen VDL hebt maar mensen in een bus duwen gaat echt niet lukken. Busvervoer is gewoon zwaar inferieur vergeleken met auto of trein. Het is oncomfortabel en extreem traag. Het is niet voor niets dat het huidige busvervoer nog vrijwel uitsluitend studenten en scholieren trekt en dat nog alleen vanwege de gedwongen winkelnering op lijnen waar er geen alternatief is. Voor de rest gaat er vrijwel niemand meer met de bus, zonder de studentenkaart kun je groot deel van het busvervoer morgen opheffen. Het is leuk dat U meedenkt maar enige realiteitszin is daarbij wel gewenst.
@Pejeka dan krijgen we de volgende problemen met aambestedingen en verschillende verhoudingen met subsidies enzo. Daarnaast moet je dan gaan verwachten Arriva, Breng, Hermus, NS, Conexxion, HTM, GVB, RET en dan vergeet ik er vast nog een paar om samen te gaan werken terwijl alleen al Arriva en Conexxion private bedrijven die beide winst willen maken en het liefst elkaars concessies afpakken.

En dan nog los je het probleem niet op wat ik al schetste, je kan bepaaldr studenten niet verplichten op sommige trajecten te betalen voor hun reis terwijl anderen daar wel gratis mogen reizen.

De overheid krijgt het al voor elkaar studeren minder aantrekkelijk te maken, als we dan ook nog eens het reisrecht zo aan gaan passen ga je jezelf al helemaal in eigen vingers snijden.

Het makkelijkste blijft vooralsnog dat NS de capaciteit gaat verhogen.

Het was de wens van Europa en daarna van ons land om het openbaar vervoer te gaan regelen via aanbestedingen en verstrooiing over diverse (inter)nationale aanbieders, waardoor particuliere ondernemingen als NZH, WestNederland, ZWN, enz. het loodje hebben gelegd. En ook veel staatsondernemingen. Nou, jammer dan, zie ze maar weer op 1 lijn te krijgen, mooie taak voor de overheid. Privatisering was toch zo geweldig? Nou, deal er dan mee. Maar openbaar vervoer wordt meer en meer een noodzaak om de mobiliteit van mensen gaande te kunnen houden, en te belangrijk om over te laten aan een aanbesteding die wel of niet lukt, waarna die "winnende" partij de winstgevende lijnen aanhoudt en de minder winstgevende uitkleedt, zoals met het stadsvervoer in Helmond is gebeurd. Een stad van 100.000 inwoners met slechts 1 stadslijn (waren er 4 of 5), en die ene stadslijn bestaat alleen nog maar bij de gratie van het feit dat er twee scholen aan lagen/liggen... 90% van de stad zit echter zonder stadsvervoer.
Reputatie 5
@Pejeka Je verhaal klopt ook maar gedeeltelijk, wat je vergeet te vertellen is dat openbaar vervoer vaak subsidie krijgt en zij alleen in overleg met de concessiehouder lijnen mogen schrappen. Stadbus Helmond mocht volgense de voorwaardrn in de concessie anders worden vormgegeven, en sterker nog, als gemeente Helmond de stadsbussem per se had willen behouden ze gewoon de portemonee konden trekken en betalen om dese diensten te behouden.

In Bergen op Zoom rijden op zondag ook sommige lijnen gewoon helemaal niet meer, is zeer jammer maar ik vind het niet gek aangezien sommige ritten de gehele rit leeg rijden.
@Pejeka Je verhaal klopt ook maar gedeeltelijk, wat je vergeet te vertellen is dat openbaar vervoer vaak subsidie krijgt en zij alleen in overleg met de concessiehouder lijnen mogen schrappen. Stadbus Helmond mocht volgense de voorwaardrn in de concessie anders worden vormgegeven, en sterker nog, als gemeente Helmond de stadsbussem per se had willen behouden ze gewoon de portemonee konden trekken en betalen om dese diensten te behouden.

In Bergen op Zoom rijden op zondag ook sommige lijnen gewoon helemaal niet meer, is zeer jammer maar ik vind het niet gek aangezien sommige ritten de gehele rit leeg rijden.

De vraag is dan: waaróm rijden die leeg? Klopt de route niet? Sluit iets anders niet aan bij de behoefte van de klant? Enz. Heb hier in Helmond meerdere malen aangegeven dat de 30-40 jaar geleden bepaalde stadsbusroutes, inderdaad wellicht zomaar niet aan zouden sluiten op de vervoersbehoefte anno 2018. Gewoon omdat bepaalde wijken geen vervoer hadden, of wat dan ook. Maar in plaats daarvan koos de (lokale) overheid ervoor het stadsvervoer dan maar te schrappen. Tja...
Reputatie 5
@Pejeka waarom die keuze in Helmond zo is weet ik niet. Ik zou zeggen stel je vraag aan Hermes/gemeente Helmond/Concessieverlener Provincie Noord Brabant.
Reputatie 7
Badge +3
Maar openbaar vervoer wordt meer en meer een noodzaak om de mobiliteit van mensen gaande te kunnen houden, en te belangrijk om over te laten aan een aanbesteding die wel of niet lukt, waarna die "winnende" partij de winstgevende lijnen aanhoudt en de minder winstgevende uitkleedt, zoals met het stadsvervoer in Helmond is gebeurd. Een stad van 100.000 inwoners met slechts 1 stadslijn (waren er 4 of 5), en die ene stadslijn bestaat alleen nog maar bij de gratie van het feit dat er twee scholen aan lagen/liggen... 90% van de stad zit echter zonder stadsvervoer.
In stadsbussen in Helmond zaten (behalve in die ene) gemiddeld 2 tot 3 reizigers per rit, dat betekende een subsidie van zo'n €15-20 per reiziger. Het lijkt me logisch dat er dan een streep doorheen gaat, dat is naar de belastingbetaler toe niet te verantwoorden. In Oss gold hetzelfde en in Bergen op Zoom is het niet veel beter.

De reden dat de bussen (al tientallen jaren) leeg waren is simpel: Helmond heeft vier stations en een centrum waar je nog niet dood gevonden wil worden, laat staan dat je daar gaat winkelen. Alles is volledig gericht op Eindhoven. Dat de stadsdienst is opgeheven is overigens geen beslissing van Hermes of de lokale overheid maar stond gewoon in het bestek van de aanbesteding dat de Provincie Brabant had opgesteld.

Maar openbaar vervoer wordt meer en meer een noodzaak om de mobiliteit van mensen gaande te kunnen houden, en te belangrijk om over te laten aan een aanbesteding die wel of niet lukt, waarna die "winnende" partij de winstgevende lijnen aanhoudt en de minder winstgevende uitkleedt, zoals met het stadsvervoer in Helmond is gebeurd. Een stad van 100.000 inwoners met slechts 1 stadslijn (waren er 4 of 5), en die ene stadslijn bestaat alleen nog maar bij de gratie van het feit dat er twee scholen aan lagen/liggen... 90% van de stad zit echter zonder stadsvervoer.In stadsbussen in Helmond zaten (behalve in die ene) gemiddeld 2 tot 3 reizigers per rit, dat betekende een subsidie van zo'n €15-20 per reiziger. Het lijkt me logisch dat er dan een streep doorheen gaat, dat is naar de belastingbetaler toe niet te verantwoorden. In Oss gold hetzelfde en in Bergen op Zoom is het niet veel beter.

De reden dat de bussen (al tientallen jaren) leeg waren is simpel: Helmond heeft vier stations en een centrum waar je nog niet dood gevonden wil worden, laat staan dat je daar gaat winkelen. Alles is volledig gericht op Eindhoven. Dat de stadsdienst is opgeheven is overigens geen beslissing van Hermes of de lokale overheid maar stond gewoon in het bestek van de aanbesteding dat de Provincie Brabant had opgesteld.

Dan ben je niet goed geïnformeerd, vrees ik. Het probleem was dat de routes van de stadsbussen al 30-40 jaar ongewijzigd waren en niet meer inspeelden op de vervoersbehoefte in de veranderde stad. Zo was er ook nauwelijks openbaar vervoer tussen de Helmondse stadsdelen en het in de loop der jaren uitgebreide bedrijventerrein, dus zelfs al zou je met openbaar vervoer naar je werk willen, dat kon niet. Of hooguit door eerst met de bus naar het station te gaan, daar een interlokale lijn te pakken die door de hoofdweg van het bedrijventerrein rijdt (na 20 minuten wachten) en dan op 20 minuten lopen van je werk uit te stappen. Zoiets.
Reputatie 5
@Pejeka bussen naar bedrijven terreinen zijn toch echt wel alles behalve rendabel. Je hebt 2 piekmomenten, de ochtend een uurtje en de avond een uurtje, voor de rest van die dag worden die bussen dan zo goed als ongebruikt. Een regionale lijn wil wel eens langs of door een bedrijventerrein gaan, maar die moeten het dan ook veel van de regionale passagiers hebben.

Daarnaast is Helmond vooral groot in de breedte, wil je van oost naar west kan je het makkelijkst gewoon met de trein gaan, is veel sneller dan een bus.
Reputatie 6
Komt er ook een evaluatie van deze campagne en een update van de lijst met drukke treinen? Zag bijvoorbeeld op den haag Laan van Noi zo'n lijst hangen.

Door de discussie over Helmond /Eindhoven en bussen naar Canadees voorbeeld is deze misschien ondergesneeuwd. Zou @Thijs NS dit misschien weten?

De drukteindicator in de app is helemaal leeg vandaag (Den Haag - Leiden) terwijl we hier misschien 1 cm personal space hebben 😉 ik weet nu weer waarom ik voor dag en dauw op sta 😉
Reputatie 7
Badge +3
Het viel me trouwens op dat op Laan van NOI die posters met het overzicht van drukke treinen onderaan de trap alweer verdwenen zijn.
Reputatie 6
Het viel me trouwens op dat op Laan van NOI die posters met het overzicht van drukke treinen onderaan de trap alweer verdwenen zijn.
Dan hebben ze dat waarschijnlijk vlak na mijn bericht gedaan 🙂
Reputatie 7
Badge +3
In ieder geval die bij spoor 4/5 zijn al langer weg. In plaats daarvan aan de kant van 4 hangt denk ik sinds begin oktober een poster over aanpassingen in de dienstregeling per 1 oktober, in die aan de kant van spoor 5 hing tot vorige week tijdje poster over de werkzaamheden van 4 - 7 oktober, nu niets.

Komt er ook een evaluatie van deze campagne en een update van de lijst met drukke treinen? Zag bijvoorbeeld op den haag Laan van Noi zo'n lijst hangen.Door de discussie over Helmond /Eindhoven en bussen naar Canadees voorbeeld is deze misschien ondergesneeuwd. Zou @Thijs NS dit misschien weten?

De drukteindicator in de app is helemaal leeg vandaag (Den Haag - Leiden) terwijl we hier misschien 1 cm personal space hebben 😉 ik weet nu weer waarom ik voor dag en dauw op sta 😉


@Lies87 Het klopt dat de posters inmiddels weg zijn en die evaluatie komt er zeker. De posters hebben vanaf 20 augustus enkele weken gehangen. Zijn ze volgens jullie te vroeg weggehaald?

Er is momenteel een storing waardoor de drukte-indicatie niet wordt getoond in de app, hier wordt aan gewerkt.
Reputatie 6


Komt er ook een evaluatie van deze campagne en een update van de lijst met drukke treinen? Zag bijvoorbeeld op den haag Laan van Noi zo'n lijst hangen.Door de discussie over Helmond /Eindhoven en bussen naar Canadees voorbeeld is deze misschien ondergesneeuwd. Zou @Thijs NS dit misschien weten?

De drukteindicator in de app is helemaal leeg vandaag (Den Haag - Leiden) terwijl we hier misschien 1 cm personal space hebben 😉 ik weet nu weer waarom ik voor dag en dauw op sta 😉
@Lies87 Het klopt dat de posters inmiddels weg zijn en die evaluatie komt er zeker. De posters hebben vanaf 20 augustus enkele weken gehangen. Zijn ze volgens jullie te vroeg weggehaald?

Er is momenteel een storing waardoor de drukte-indicatie niet wordt getoond in de app, hier wordt aan gewerkt.


Nee, zeker niet te vroeg. Ik vroeg me af of de campagne effect heeft gehad en de drukte is verspreid.
Reputatie 7
Badge +3
Als de posters weg zijn kan de indruk worden gewekt dat het nu niet meer zo druk is. Dat het alleen de eerste weken na de vakantieperiode, of in ieder geval zolang de posters er hingen druk was.

Ik vind het logisch dat die posters over de werkzaamheden er hingen ipv de drukteindicator posters, maar nu zijn sommige van die frames leeg. Hang dat tenminste die drukteindicator posters weer terug, of had die werkzaamheden poster over de andere gehangen zodat die na weghalen van de werkzaamhede posters weer zichtbaar werden.
@Pejeka bussen naar bedrijven terreinen zijn toch echt wel alles behalve rendabel. Je hebt 2 piekmomenten, de ochtend een uurtje en de avond een uurtje, voor de rest van die dag worden die bussen dan zo goed als ongebruikt. Een regionale lijn wil wel eens langs of door een bedrijventerrein gaan, maar die moeten het dan ook veel van de regionale passagiers hebben.

Daarnaast is Helmond vooral groot in de breedte, wil je van oost naar west kan je het makkelijkst gewoon met de trein gaan, is veel sneller dan een bus.

Niet iedereen woont langs of in de buurt van een station.

Wat het vervoer naar bedrijventerreinen betreft: gewoon spitsbussen instellen die alleen gedurende de spitsuren rijden. Nergens voor nodig om ze heel de dag te laten rijden. Maar bijv. van half 8 tot 9 in de ochtend en van 4 tot 6 in de middag. Dat concept bestond elders al jaren, ben jarenlang heen en weer gependeld bijvoorbeeld met lijn 28 in Den Haag, reed in de spitsuren van Centraal Station naar de Binckhorst en weer terug.

Bovendien liggen in Helmond de bedrijventerreinen niet aan het spoor, dus voor woon-werkverkeer heeft een Helmonder niks aan de trein.
Reputatie 5

@Pejeka bussen naar bedrijven terreinen zijn toch echt wel alles behalve rendabel. Je hebt 2 piekmomenten, de ochtend een uurtje en de avond een uurtje, voor de rest van die dag worden die bussen dan zo goed als ongebruikt. Een regionale lijn wil wel eens langs of door een bedrijventerrein gaan, maar die moeten het dan ook veel van de regionale passagiers hebben.

Daarnaast is Helmond vooral groot in de breedte, wil je van oost naar west kan je het makkelijkst gewoon met de trein gaan, is veel sneller dan een bus.
Niet iedereen woont langs of in de buurt van een station.

Wat het vervoer naar bedrijventerreinen betreft: gewoon spitsbussen instellen die alleen gedurende de spitsuren rijden. Nergens voor nodig om ze heel de dag te laten rijden. Maar bijv. van half 8 tot 9 in de ochtend en van 4 tot 6 in de middag. Dat concept bestond elders al jaren, ben jarenlang heen en weer gependeld bijvoorbeeld met lijn 28 in Den Haag, reed in de spitsuren van Centraal Station naar de Binckhorst en weer terug.

Bovendien liggen in Helmond de bedrijventerreinen niet aan het spoor, dus voor woon-werkverkeer heeft een Helmonder niks aan de trein.

Die spitsbussen moeten dan wel rendabel zijn 😉, en als dat al het geval was dan waren er al een hoop geweest. En dan heb je overdag alsnog geen stadsbussen in Helmond.

En inderdaad, niet iedereen woont in de buurt bij het station, net als dat niet iedereen ooit in de buurt van een bushalte zal wonen. Daarnaast is het meeste verkeer dat een bus verwerkt van de wijk naar het centrum of station, op de echt grotere steden na dan. Mede door het feit dat de vorm van helmond vooral breed is en de stad zich meer focust op eindhoven, onder andere door een redelijk dood centrum, is er blijkbaar geen noodzaak voor veel stadsdiensten. Maar dat is niet iets waar de NS wat aan kan veranderen dus ik vraag u dit bij de provincie Noord-Brabant weg te leggen.


@Pejeka bussen naar bedrijven terreinen zijn toch echt wel alles behalve rendabel. Je hebt 2 piekmomenten, de ochtend een uurtje en de avond een uurtje, voor de rest van die dag worden die bussen dan zo goed als ongebruikt. Een regionale lijn wil wel eens langs of door een bedrijventerrein gaan, maar die moeten het dan ook veel van de regionale passagiers hebben.

Daarnaast is Helmond vooral groot in de breedte, wil je van oost naar west kan je het makkelijkst gewoon met de trein gaan, is veel sneller dan een bus.
Niet iedereen woont langs of in de buurt van een station.

Wat het vervoer naar bedrijventerreinen betreft: gewoon spitsbussen instellen die alleen gedurende de spitsuren rijden. Nergens voor nodig om ze heel de dag te laten rijden. Maar bijv. van half 8 tot 9 in de ochtend en van 4 tot 6 in de middag. Dat concept bestond elders al jaren, ben jarenlang heen en weer gependeld bijvoorbeeld met lijn 28 in Den Haag, reed in de spitsuren van Centraal Station naar de Binckhorst en weer terug.

Bovendien liggen in Helmond de bedrijventerreinen niet aan het spoor, dus voor woon-werkverkeer heeft een Helmonder niks aan de trein.
Die spitsbussen moeten dan wel rendabel zijn 😉, en als dat al het geval was dan waren er al een hoop geweest. En dan heb je overdag alsnog geen stadsbussen in Helmond.

En inderdaad, niet iedereen woont in de buurt bij het station, net als dat niet iedereen ooit in de buurt van een bushalte zal wonen. Daarnaast is het meeste verkeer dat een bus verwerkt van de wijk naar het centrum of station, op de echt grotere steden na dan. Mede door het feit dat de vorm van helmond vooral breed is en de stad zich meer focust op eindhoven, onder andere door een redelijk dood centrum, is er blijkbaar geen noodzaak voor veel stadsdiensten. Maar dat is niet iets waar de NS wat aan kan veranderen dus ik vraag u dit bij de provincie Noord-Brabant weg te leggen.

Aan het stadsvervoer kan NS inderdaad weinig veranderen, helemaal eens. Wat ik alleen poogde duidelijk te maken is dat openbaar vervoer vooral een gezamenlijke en steeds meer noodzakelijke voorziening is en wordt, willen we de wegen niet verder dicht laten slibben, en dus belangrijk dat er een totaalconcept wordt gecreëerd dat niet afhangt van de welwillendheid van diverse particuliere partijen.

In Helmond heb ik het stadsvervoer zien afkalven dankzij de onwil van de aanbieders om het af te stemmen op de behoefte. Toen ik hier in 1995 kwam wonen, reden de stadsbussen altijd met goede bezetting, was er tot 11 uur in de avond stadsvervoer, en een bus reed nooit leeg. Maar toen begon het afkalvingsproces, eerst de avonddiensten weg, toen de weekenddiensten weg, en ja, dan gaan mensen minder vertrouwen op openbaar vervoer, en krijg je een vicueuze cirkel. En dan na 15 jaar alles beperkt te hebben, stelt Hermes dus dat Helmonders geen behoefte hebben aan openbaar vervoer en zitten we nu in een stad van 100.000 inwoners met zegge en schrijven 1 stadslijn die slechts 10% van de stad aandoet...
Reputatie 5
@Pejeka op wat voor manier wordt er niet samengewerkt dan?

En ik denk dat je weer wat vergeet, busvervoer is zwaar gesubsidieerd en die subsidie verschilt per regio. Daarnaast bepalen de concessieverleners welke diensten er geredem worden en dat heeft dus vrij weinig met de goodwill van een busbedrijf te maken, hoe graag ze ook meer diensten aan willen bieden, als ze er het geld er niet voor krijgen dan houdt het op.

Als je meer samenwerking wil dan moet je het wel bij de juiste bron gaan kijken en dat zijn niet de vervoerders zelf.

Reageer