Sticky

Communicatie en extra maatregelen drukke treinen september 2018

• 21 augustus 2018
  • 70 reacties
  • 3765 Bekeken

September is de drukste maand van het jaar. Studenten gaan weer naar school en de meeste forensen zijn weer aan het werk. Zeker na de relatief rustige zomermaanden zullen reizigers in veel gevallen merken dat het in de spits drukker wordt in de trein.

Om reizigers hierover te infomeren heeft NS op 20 augustus de back to school-campagne gestart. We willen reizigers attenderen op drukkere treinen, inzicht geven in alternatieve -minder drukke- treinen en nemen extra maatregelen om de drukte in goede banen te leiden. Zo zetten we op een aantal stations extra personeel in om reizigers te informeren en te assisteren bij het in- en uitstapproces.

We sturen e-mailings, hangen posters op verschillende stations en er is een pagina op ns.nl over drukke treinen. Wil je iets kwijt over deze campagne of heb je ideeën over andere manieren om reizigers te informeren, laat het weten in de comments.

70 reacties

U kunt natuurlijk ook zelf met de bus gaan.
Ik praat over een win-win-situatie. De studenten hebben direct vervoer naar hun campus, zonder over te moeten stappen op een stadsbus, en de spitstreinen zijn minder druk zodat mensen die naar hun werk moeten of anderszins onderweg zijn, meer kans hebben op een zitplaats. Lijkt me een no-brainer.
Reputatie 5
@Pejeka in canada kent men het gratis reizen met het ov voor studenten niet. Daarnaast als je dit soort diensten wil gaan rijden vraag ik me af wie dat moet gaan betalen. NS gaat never nooit meebetalen aan een busverbinding tussen 2 steden waar zij een treinlijn hebben, want je raad het al daar heeft de NS geen baat bij. De busvervoerders gaan het ook niet uit eigen zak betalen. Dus dan moet het in de concessie komen, en dan wordt t betaald door de concessieverlener, maar er is geen concessieverlener gek genoeg om een busverbinding te realiseren tussen 2 steden waar de NS al met treinen rijdt, die ten eerste veel meer capaciteit hebben en ook nog eens sneller zijn. Tenzij u uw portemonee wilt trekken gaan deze plannen er niet komen. Helemaal niet gezien het feit dat de overheid per student per maand een vast bedrag betaald en volgens uw plannen er van dat zelfde geld er speciale extra bussen moeten komen die die concessieverleners alleen maar bakken met extra geld gaat kosten zonder dat de overheid dit gaat financieren.

Om maar niet te beginnen over het feit dat je mensen van het reisrecht met de trein uit gaat sluiten op basis waar ze wonen en/of studeren. Een student uit weert mag wel in de trein blijven zitten tussen Helmond en Eindhoven maar een student uit Helmond moet gaan betalen als die de trein wil nemen? Of gaan we maar tussen alle steden in Nederland speciale onrendabele busverbindingen opzetten om de studenten uit de treinen te weren?
Wat ik vreemd vind, is dat jullie het alleen hebben over de ochtendspits. Ik reis elke werkdag tussen Haarlem en Den Haag. Ik zie daar echt groot verschil tussen 16.30-17.30 of erna reizen. En bij Leiden lijkt het tot 18.00 sowieso druk te zijn richting Den Haag.

Beste Lies, Het is inderdaad niet zo dat er in de avondspits geen drukke treinen rijden. Maar we zien dat de drukte in de avondspits meer verspreid is dan in de ochtendspits. Dus we hebben in de ochtendspits een grotere piek en dus drukkere treinen.
Daarom hebben we gekozen om primair te focussen op de ochtendspits.
Wanneer zijn de kleine dienstregelingwijzigingen?
http://www.rne.eu/rneinhalt/uploads/2018_TT2019_RFCs.pdf

3 september en 1 oktober.
NS had in de jaren '50 en '60 gewoon zelf bussen rijden, veel maatschappijen vielen toen onder NS-vlag. Maar even los daarvan, moet het in deze tijd toch mogelijk zijn openbaar vervoer in Nederland als totaalconcept te zien in plaats van een lappendeken van vervoerders?
Ik wordt er moe van dat u met ikke ikke ikke voorstellen komt (zelf gaat u ook niet met een veel tragere bus) die bakken geld gaan kosten voor extra busbanen en extra bussen maar volledig negeert waar het geld daarvoor vandaan moet komen. Daarnaast is de kans nul dat Eindhoven na het debacle met HOV-busbanen überhaupt nog één extra busbaan gaat aanleggen, dat weet u als Helmonder zelf ook wel.

Ik zou zeggen: koop zelf een auto, een fiets, een brommer of een buskaartje.

Ik zou zeggen: sterkte met de vermoeidheid, en als u de moeite nam om te lezen, zou u snappen dat het niet alleen om "ikke" gaat (overigens werk ik in Helmond en ga elke dag op de fiets naar mijn werk, 15 minuten trappen, dus het gaat niet om MIJ). Het gaat om spreiding van de drukte. In allerlei andere landen, waarvan ik 1 voorbeeld gaf, maar er zijn er meer, bestaat er gewoon apart school-/studentenvervoer, en dat werkt daar prima, zodat studenten directe verbinding hebben met hun campus (wat tijd bespaart voor die studenten, want ze hoeven niet 1 of 2 keer over te stappen), en zodat andere reizigers wat meer ruimte hebben in het openbaar vervoer omdat de drommen en drommen studenten er niet of nauwelijks meer zijn. Win-win dus.
Reputatie 5
Studentendrukte kan op een andere manier opgevangen worden. Ik kom regelmatig in Vancouver (Canada) waar een heel grote universiteit is (UBC - University of British Columbia). Om de reguliere bussen en andere vervoersmiddelen te ontlasten van de massa studenten die naar college moeten, rijden er gewoon aparte (gelede) bussen - express UBC. Ik denk dan: joh, hier in Helmond wonen ook tig studenten die in Eindhoven studeren, waarom zou zoiets hier niet kunnen? Je zet (gelede) bussen in die direct van Helmond station naar de campus rijden, en de treinen zijn een stuk aangenamer voor de andere spitsreiziger. Daardoor ontlast je niet alleen de trein van Helmond naar Eindhoven, maar ook het openbaar vervoer in Eindhoven zelf...
In canada worden schoolkinderen ook met de bus opgehaald terwijl wij in nederland de fiets of benenwagen eerder pakken. Maar ik vraag me dan wel af hoe je die lijn rendabel wil gaan maken aangezien de studenten toch gratis reizen.

Overigens wel komisch dat het idee voor bussen van dezelfde persoon komt die in andere topics klaagt over de uitlatgassen van dergelijke voertuigen....
Reputatie 5

Studentendrukte kan op een andere manier opgevangen worden. Ik kom regelmatig in Vancouver (Canada) waar een heel grote universiteit is (UBC - University of British Columbia). Om de reguliere bussen en andere vervoersmiddelen te ontlasten van de massa studenten die naar college moeten, rijden er gewoon aparte (gelede) bussen - express UBC. Ik denk dan: joh, hier in Helmond wonen ook tig studenten die in Eindhoven studeren, waarom zou zoiets hier niet kunnen? Je zet (gelede) bussen in die direct van Helmond station naar de campus rijden, en de treinen zijn een stuk aangenamer voor de andere spitsreiziger. Daardoor ontlast je niet alleen de trein van Helmond naar Eindhoven, maar ook het openbaar vervoer in Eindhoven zelf...In canada worden schoolkinderen ook met de bus opgehaald terwijl wij in nederland de fiets of benenwagen eerder pakken. Maar ik vraag me dan wel af hoe je die lijn rendabel wil gaan maken aangezien de studenten toch gratis reizen.

Overigens wel komisch dat het idee voor bussen van dezelfde persoon komt die in andere topics klaagt over de uitlatgassen van dergelijke voertuigen....
Simpel, door het vervoer voor de studenten gratis te maken als ze gebruik maken van het studentenvervoer en kiezen ze een andere manier, dan moeten ze gewoon betalen.

En hoezo uitlaatgassen? Eindhoven heeft toch van die prachtige elektrische gelede-bussen?

Dus dan ga jij de studenten die in helmond wonen en in eindhoven naar school gaan anders behandelen dan studenten die in breda wonen en in eindhoven naar school door ze niet gratis met de trein te laten reizen? Dat is een vorm van ongelijke behandeling en ga je nooit door kunnen voeren. En dan nog beantwoord jij mijn vraag niet hoe je dit rendabel wilt maken voor Hermes?

Die bussen rijden momenteel alleen op de HOV lijnen in eindhoven en komen niet eens in de buurt van helmond. Wil je dit wel gaan doen dan moet je extra van die bussen aan gaan schaffen en daarnaast ook de infrastructuur aan gaan passen zodat deze bussen in de spits niet buitensporig lang onderweg zijn zoals dat nu al het geval is.
Reputatie 5
@Pejeka dan krijgen we de volgende problemen met aambestedingen en verschillende verhoudingen met subsidies enzo. Daarnaast moet je dan gaan verwachten Arriva, Breng, Hermus, NS, Conexxion, HTM, GVB, RET en dan vergeet ik er vast nog een paar om samen te gaan werken terwijl alleen al Arriva en Conexxion private bedrijven die beide winst willen maken en het liefst elkaars concessies afpakken.

En dan nog los je het probleem niet op wat ik al schetste, je kan bepaaldr studenten niet verplichten op sommige trajecten te betalen voor hun reis terwijl anderen daar wel gratis mogen reizen.

De overheid krijgt het al voor elkaar studeren minder aantrekkelijk te maken, als we dan ook nog eens het reisrecht zo aan gaan passen ga je jezelf al helemaal in eigen vingers snijden.

Het makkelijkste blijft vooralsnog dat NS de capaciteit gaat verhogen.
Reputatie 7
Badge +3
Daarom zei ik ook: openbaar vervoer Nederland moet wat dat betreft de handen inéén slaan, en verder kijken dan het gewin van hun eigen maatschappijtje. Er moet een totaalvisie komen, die gebruik maakt van de diverse beschikbare partijen in de regio om het openbaar vervoer toegankelijk te houden voor iedereen, en pijnpunten op te willen lossen. Daarvoor zullen NS en busmaatschappijen samen moeten werken. OV is een noodzakelijke voorziening voor veel mensen en het zou belachelijk zijn als goede oplossingen in de weg gestaan worden door protectionisme van de eigen maatschappij.
Ik vermoed dat U aandelen VDL hebt maar mensen in een bus duwen gaat echt niet lukken. Busvervoer is gewoon zwaar inferieur vergeleken met auto of trein. Het is oncomfortabel en extreem traag. Het is niet voor niets dat het huidige busvervoer nog vrijwel uitsluitend studenten en scholieren trekt en dat nog alleen vanwege de gedwongen winkelnering op lijnen waar er geen alternatief is. Voor de rest gaat er vrijwel niemand meer met de bus, zonder de studentenkaart kun je groot deel van het busvervoer morgen opheffen. Het is leuk dat U meedenkt maar enige realiteitszin is daarbij wel gewenst.
Reputatie 5
@Pejeka Je verhaal klopt ook maar gedeeltelijk, wat je vergeet te vertellen is dat openbaar vervoer vaak subsidie krijgt en zij alleen in overleg met de concessiehouder lijnen mogen schrappen. Stadbus Helmond mocht volgense de voorwaardrn in de concessie anders worden vormgegeven, en sterker nog, als gemeente Helmond de stadsbussem per se had willen behouden ze gewoon de portemonee konden trekken en betalen om dese diensten te behouden.

In Bergen op Zoom rijden op zondag ook sommige lijnen gewoon helemaal niet meer, is zeer jammer maar ik vind het niet gek aangezien sommige ritten de gehele rit leeg rijden.
@Pejeka Je verhaal klopt ook maar gedeeltelijk, wat je vergeet te vertellen is dat openbaar vervoer vaak subsidie krijgt en zij alleen in overleg met de concessiehouder lijnen mogen schrappen. Stadbus Helmond mocht volgense de voorwaardrn in de concessie anders worden vormgegeven, en sterker nog, als gemeente Helmond de stadsbussem per se had willen behouden ze gewoon de portemonee konden trekken en betalen om dese diensten te behouden.

In Bergen op Zoom rijden op zondag ook sommige lijnen gewoon helemaal niet meer, is zeer jammer maar ik vind het niet gek aangezien sommige ritten de gehele rit leeg rijden.

De vraag is dan: waaróm rijden die leeg? Klopt de route niet? Sluit iets anders niet aan bij de behoefte van de klant? Enz. Heb hier in Helmond meerdere malen aangegeven dat de 30-40 jaar geleden bepaalde stadsbusroutes, inderdaad wellicht zomaar niet aan zouden sluiten op de vervoersbehoefte anno 2018. Gewoon omdat bepaalde wijken geen vervoer hadden, of wat dan ook. Maar in plaats daarvan koos de (lokale) overheid ervoor het stadsvervoer dan maar te schrappen. Tja...
Reputatie 7
Badge +3
Maar openbaar vervoer wordt meer en meer een noodzaak om de mobiliteit van mensen gaande te kunnen houden, en te belangrijk om over te laten aan een aanbesteding die wel of niet lukt, waarna die "winnende" partij de winstgevende lijnen aanhoudt en de minder winstgevende uitkleedt, zoals met het stadsvervoer in Helmond is gebeurd. Een stad van 100.000 inwoners met slechts 1 stadslijn (waren er 4 of 5), en die ene stadslijn bestaat alleen nog maar bij de gratie van het feit dat er twee scholen aan lagen/liggen... 90% van de stad zit echter zonder stadsvervoer.
In stadsbussen in Helmond zaten (behalve in die ene) gemiddeld 2 tot 3 reizigers per rit, dat betekende een subsidie van zo'n €15-20 per reiziger. Het lijkt me logisch dat er dan een streep doorheen gaat, dat is naar de belastingbetaler toe niet te verantwoorden. In Oss gold hetzelfde en in Bergen op Zoom is het niet veel beter.

De reden dat de bussen (al tientallen jaren) leeg waren is simpel: Helmond heeft vier stations en een centrum waar je nog niet dood gevonden wil worden, laat staan dat je daar gaat winkelen. Alles is volledig gericht op Eindhoven. Dat de stadsdienst is opgeheven is overigens geen beslissing van Hermes of de lokale overheid maar stond gewoon in het bestek van de aanbesteding dat de Provincie Brabant had opgesteld.
Reputatie 5
@Pejeka bussen naar bedrijven terreinen zijn toch echt wel alles behalve rendabel. Je hebt 2 piekmomenten, de ochtend een uurtje en de avond een uurtje, voor de rest van die dag worden die bussen dan zo goed als ongebruikt. Een regionale lijn wil wel eens langs of door een bedrijventerrein gaan, maar die moeten het dan ook veel van de regionale passagiers hebben.

Daarnaast is Helmond vooral groot in de breedte, wil je van oost naar west kan je het makkelijkst gewoon met de trein gaan, is veel sneller dan een bus.
Reputatie 7
Badge +3
Het viel me trouwens op dat op Laan van NOI die posters met het overzicht van drukke treinen onderaan de trap alweer verdwenen zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Als de posters weg zijn kan de indruk worden gewekt dat het nu niet meer zo druk is. Dat het alleen de eerste weken na de vakantieperiode, of in ieder geval zolang de posters er hingen druk was.

Ik vind het logisch dat die posters over de werkzaamheden er hingen ipv de drukteindicator posters, maar nu zijn sommige van die frames leeg. Hang dat tenminste die drukteindicator posters weer terug, of had die werkzaamheden poster over de andere gehangen zodat die na weghalen van de werkzaamhede posters weer zichtbaar werden.

@Pejeka bussen naar bedrijven terreinen zijn toch echt wel alles behalve rendabel. Je hebt 2 piekmomenten, de ochtend een uurtje en de avond een uurtje, voor de rest van die dag worden die bussen dan zo goed als ongebruikt. Een regionale lijn wil wel eens langs of door een bedrijventerrein gaan, maar die moeten het dan ook veel van de regionale passagiers hebben.

Daarnaast is Helmond vooral groot in de breedte, wil je van oost naar west kan je het makkelijkst gewoon met de trein gaan, is veel sneller dan een bus.
Niet iedereen woont langs of in de buurt van een station.

Wat het vervoer naar bedrijventerreinen betreft: gewoon spitsbussen instellen die alleen gedurende de spitsuren rijden. Nergens voor nodig om ze heel de dag te laten rijden. Maar bijv. van half 8 tot 9 in de ochtend en van 4 tot 6 in de middag. Dat concept bestond elders al jaren, ben jarenlang heen en weer gependeld bijvoorbeeld met lijn 28 in Den Haag, reed in de spitsuren van Centraal Station naar de Binckhorst en weer terug.

Bovendien liggen in Helmond de bedrijventerreinen niet aan het spoor, dus voor woon-werkverkeer heeft een Helmonder niks aan de trein.
Die spitsbussen moeten dan wel rendabel zijn 😉, en als dat al het geval was dan waren er al een hoop geweest. En dan heb je overdag alsnog geen stadsbussen in Helmond.

En inderdaad, niet iedereen woont in de buurt bij het station, net als dat niet iedereen ooit in de buurt van een bushalte zal wonen. Daarnaast is het meeste verkeer dat een bus verwerkt van de wijk naar het centrum of station, op de echt grotere steden na dan. Mede door het feit dat de vorm van helmond vooral breed is en de stad zich meer focust op eindhoven, onder andere door een redelijk dood centrum, is er blijkbaar geen noodzaak voor veel stadsdiensten. Maar dat is niet iets waar de NS wat aan kan veranderen dus ik vraag u dit bij de provincie Noord-Brabant weg te leggen.

Aan het stadsvervoer kan NS inderdaad weinig veranderen, helemaal eens. Wat ik alleen poogde duidelijk te maken is dat openbaar vervoer vooral een gezamenlijke en steeds meer noodzakelijke voorziening is en wordt, willen we de wegen niet verder dicht laten slibben, en dus belangrijk dat er een totaalconcept wordt gecreëerd dat niet afhangt van de welwillendheid van diverse particuliere partijen.

In Helmond heb ik het stadsvervoer zien afkalven dankzij de onwil van de aanbieders om het af te stemmen op de behoefte. Toen ik hier in 1995 kwam wonen, reden de stadsbussen altijd met goede bezetting, was er tot 11 uur in de avond stadsvervoer, en een bus reed nooit leeg. Maar toen begon het afkalvingsproces, eerst de avonddiensten weg, toen de weekenddiensten weg, en ja, dan gaan mensen minder vertrouwen op openbaar vervoer, en krijg je een vicueuze cirkel. En dan na 15 jaar alles beperkt te hebben, stelt Hermes dus dat Helmonders geen behoefte hebben aan openbaar vervoer en zitten we nu in een stad van 100.000 inwoners met zegge en schrijven 1 stadslijn die slechts 10% van de stad aandoet...
@Pejeka op wat voor manier wordt er niet samengewerkt dan?

En ik denk dat je weer wat vergeet, busvervoer is zwaar gesubsidieerd en die subsidie verschilt per regio. Daarnaast bepalen de concessieverleners welke diensten er geredem worden en dat heeft dus vrij weinig met de goodwill van een busbedrijf te maken, hoe graag ze ook meer diensten aan willen bieden, als ze er het geld er niet voor krijgen dan houdt het op.

Als je meer samenwerking wil dan moet je het wel bij de juiste bron gaan kijken en dat zijn niet de vervoerders zelf.

Tuurlijk zijn dat ook de vervoerders zelfs. Ons totale openbaar vervoer (bussen) ligt tegenwoordig bijna helemaal in buitenlandse handen. Arriva, Connexxion, Hermes, allemaal buitenlandse multinationals die alleen maar kijken naar winst, niet naar maatschappelijk belang. En het is onze overheid die het zover heeft laten komen en die de bestaande busmaatschappijen als ZWN, Westnederland, NZH, CN, enz. door de WC heeft getrokken om maar vooral mee te gaan in de Europese gekte van vrije aanbesteding. En wat doen die commerciële maatschappijen? Die willen gewoon de krenten uit de pap, dus de lijnen waarop kan worden verdiend willen ze hebben en de lijnen die wat minder bezet zijn stoten ze af. En dan wordt ons wijsgemaakt dat dat komt omdat er geen vervoersbehoefte is.

In een land zo dichtbevolkt als Nederland slibben de wegen steeds meer dicht en dient openbaar vervoer een deel van de oplossing te kunnen bieden, en dat lukt niet zolang je dat overlaat aan de willekeur van de multinationals die nu ons openbaar vervoer in handen hebben.
Reputatie 5
@Pejeka zucht... ga je alsjeblieft verdiepen in de werken van aanbestedingen in het OV. Wat u vergeet te vertellen verder is dat het veel te duur is om het OV weer in staatshanden te doen. En winst maken klopt, dat willrn ze graag, maar in de praktijk blijkt dat die bedrijen toch verlies draaien (Syntus, EBS, Conexxion) en zelf extra geld moeten krijgen. Je kan gewoonweg niet allerlei lijnen blijven aanbieden die amper gebruikt worden, kost te veel geld. En wat je wederom vergeet is dat volgens de concessievoorwaarden lijnen geschrapt mogen worden.

Dus voor de laatste keer, ga er mee naar de provincie, NS kan, gaat & wil hier niks mee doen.
Reputatie 5
@Pejeka of het nou Arriva, Conexxion, Keolis of het denkbeeldige bedrijf Holland Bussen, ze willen allemaal winst maken zullen zich allemaal aan concessievoorwaarden moeten houden, maakt geen klap uit of het bedrijf Nederlands is of niet. Als je wilt dat men stopt met het schrappen van lijnen dan moet je dat tegen de concessieverleners zeggen. Maar hoe zie jij dan een totaalconcept voor je wat financieel ook haalbaar is?
Reputatie 6
Op de website staat dat de treinen tussen Zaandam en Sloterdijk niet langer kunnen worden gemaakt vanwege de perronlengtes. De 4000 kan met SLT12 rijden, maar dat doen hooguit een a twee ritten. En zo zijn er meerdere treinseries die tussen die twee stations rijden die echt niet op maximale lengte rijden.
Ook staat er op de website dat de treinen rondom Amsterdam Zuid op maximale lengte rijden. Vanmiddag zag ik op Den Haag Centraal in de 700/1800 gewoon enkele DDZ6’en vertrekken.
Badge +3
Goh.. Tussen 6:00 en 7:15 op een station staan voor een appel en... wáát, geen koffiebon ?!

Ik ga ervan uit dat de informatie op die pagina grotendeels klopt, VIRM, maar het zou natuurlijk kunnen dat er hier en daar in de planning alsnog een trein voorkomt die niet aan die maximale lengte voldoet. Dit kan natuurlijk per dag verschillen door problemen met materieel e.d.. Ik zal je feedback in ieder geval wel doorgeven!

@Robert Deze promotie is natuurlijk ook een deel voor scholieren bedoeld, aangezien de scholen net deze week weer zijn begonnen. Ik weet niet of het zo verstandig is om die koffiebonnen aan hen te geven. 😉
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer zijn de kleine dienstregelingwijzigingen?
Reputatie 6
Wat ik vreemd vind, is dat jullie het alleen hebben over de ochtendspits. Ik reis elke werkdag tussen Haarlem en Den Haag. Ik zie daar echt groot verschil tussen 16.30-17.30 of erna reizen. En bij Leiden lijkt het tot 18.00 sowieso druk te zijn richting Den Haag.

Reageer