conducteur

• 22 januari 2020
  • 9 reacties
  • 333 Bekeken

Vandaag in de trein van 17.38 vanaf Utrecht centraal naar Enkhuizen een zeer klantonvriendelijke conducteur. Hij slingerde een mevrouw op de bon die een kaartje op haar telefoon had, maar helaas haar telefoon was leeg. Een medereiziger bood aan om de telefoon met haar laptop op te laden. De conducteur had hier geen oren naar en ging tekeer tegen de mevrouw, hij beschuldigde haar van leugens. De hele coupe kon 'meegenieten' van dit incident. De mevrouw in kwestie bleef bewonderenswaardig rustig en vriendelijk. Alle mensen in de volle coupe zaten elkaar met open mond aan te kijken, een meneer die de conducteur tot rede wilde brengen kreeg ook de volle laag van de conducteur. Hij moest maar een klacht indienen. De mevrouw werd aangehouden wegens rijden zonder vervoersbewijs en moet nu zelf naar het station met haar bekeuring om de zaak te regelen. Kortom heel onaangenaam allemaal.

9 reacties

Reputatie 3

Tsja eigen schuld weinig van te maken dan moet je maar zorgen dat altijd beetje stroom in de telefoon hebt.

Klopt maar dan hoeft een conducteur nog niet zo tekeer te gaan tegen een klant.

Reputatie 3

Klopt maar dan hoeft een conducteur nog niet zo tekeer te gaan tegen een klant.

Misschien de zo veelste al die problemen heeft.
Het blijven mensen en die hebben soms ook een slechte dag helaas.

Badge +3

Ik lees dit met verbazing. Als je minutenlang moet zoeken naar je ov-chipkaart moet een conducteur toch ook even wachten (of later terugkomen)?

Dat is hetzelfde als je telefoon even aan het infuus leggen en opstarten (mits je een oplaadkabeltje bij je hebt). Hulde voor de medereiziger die de laptop aanbood als ‘powerbank’.

Ideetje misschien om elke HC ook zo’n USB ding te geven (railcatering heeft ze ook) om smoesjes te voorkomen? Hier, plug maar in je telefoon en laat maar zien dat e-ticket!

Reputatie 7
Badge

Natuurlijk @Robert B 

Je houd er compleet onwerkbare ideeën op na. Een conducteur gaat niet overal wachten totdat een mobiel het eindelijk doet.

En dan dus na de gewone controle nog een keer door de trein voor de reizigers welke hun kaartje niet gewoon gelijk konden tonen door allerlei redenen. Nou dan zijn de slimmeriken al gauw gevlogen, op de WC, ergens anders gaan zitten of gewoon uitgestapt.

En dan moet de moet de conducteur ook nog een powerbank en USB meenemen om al die lege mobieltjes weer tot leven te wekken.

Een vervoerbewijs meteen en juist tonen lijkt zo vanzelfsprekend ! 

Reputatie 7
Badge +3

Met de komst van stopcontacten in steeds meer treinen, ook in de 2e klas, wordt het probleem van een lege accu ook steeds minder. Moet je wel een oplaadkabeltje bij je hebben natuurlijk, krijg je dan probleem weer :grin:  

Het blijft gewoon je eigen verantwoordelijkheid om een werkende telefoon te hebben als je je kaartje in de app hebt geladen. Zo niet, is een UvB geheel terecht en kun je misschien achteraf proberen via de klantenservice of die weggescholden kan worden wanneer je kunt aantonen dat je wel gewoon een geldig vervoerbewijs had. Het heeft dan ook verder geen zin om erover in discussie te gaan met de HC. 

Badge +3

Een conducteur gaat niet overal wachten totdat een mobiel het eindelijk doet.

Niet al te handig inderdaad maar ze zullen volgens mij wel moeten. Logisch ook wel, want een UvB schrijven duurt langer dan even je telefoon ergens inprikken en opstarten. Denk dat o.a. @Loes dat ook wel kan inschatten.

Dus je mag ervan vinden wat je wilt, want als ik mijn vervoerbewijs niet zo snel tevoorschijn kan toveren (terwijl ik aangeef én zeker weet dat ik het wel heb!) lijkt me een beetje geduld (of een reactie “ik zie je zo nog wel even met een boekje vol gele bonnetjes”) van een HC me wel zo gepast. Of (wishful thinking) neem die persoon dan maar mee naar een HC hokje of 1e klas of de onbemande cabine waar wél stroom is… in geval van twijfel of het verhaal wel klopt. Reizigers op 1, 2 en 3 hè?

Dat in plaats van de hele coupé mee te laten genieten met een eenzijdige discussie over leugens waarbij IK de ijzige kalmte zelf zou blijven uiteraard (off-topic ook met IPSOS en zo als ik die gerust 5 minuten ophoud op zoek naar mijn e-ticket -van de Lidl of Action of zo, registreer maar- en een halve strip-search in al mijn zakken en vakken van mijn broek, jas en tas ga doen als ze weer eens onbeschoft binnen komen denderen “vervoerbewijs!” zonder enige uitleg dat zoiets geheel vrijwillig is)…

Maar goed, we waren er niet bij en ik was die mevrouw (die werd aangehouden zelfs? toe maar!) ook al niet. :sweat_smile:

De mevrouw werd aangehouden wegens rijden zonder vervoersbewijs en moet nu zelf naar het station met haar bekeuring om de zaak te regelen.

Juist ja… Helemaal zelf naar het station met je bekeuring in een trein? En dat regel je natuurlijk daar even, op het station? Sorry @Carla52 je verhaal is duidelijk verder.

Ik ga geen powerbank meenemen voor dit soort situaties. In principe is een lege accu het probleem van de reiziger en ik hoef zoiets niet op te lossen. Mijn ervaring is wel dat als men leeg staat en weet op te laden, dat er een geldig vervoersbewijs komt.

Normaliter knip je het rijtuig ff af en geef je een reiziger de tijd om ofwel zijn OV of telefoon op te starten. Tekeer gaan is niet wat ns van ons verlangt, ook niet het teveel in de watten leggen van een reiziger.

Hier zou ik echt de gulden middenweg kiezen, tenzij een reiziger het probleem direct bij mij neer legt. Daar ga ik gewoonweg niet mee akkoord. Er is wel een verschil hoe de reiziger hiermee naar mij reageert, maar die lijkt me logisch.

Reputatie 4

Ik heb, als ik onderweg ben mijn kleinste telefoon bij mij waar mijn ticket als pdf op staat. Het schermpje  is kennelijk niet te lezen vindt men. Sommige controleurs vallen er over, de meeste vinden het wel goed en moeten er om lachen, ze weten meestal niet dat er zulke kleine smartphones zijn. Ik gebruik die ook alleen als telefoon en indien nodig als mobiele hotspot voor mijn laptop. De controleurs die het niet leuk vinden zijn meestal onvriendelijk en hebben geen zin om te wachten totdat mijn laptop is opgestart om het kaartje te bekijken. Ik kreeg trouwens ook al eens commentaar toen ik mijn smartphone aan deed bij een controle dat het opstarten zo lang duurde.

Reageer