beantwoord

Conducteur breekt ov-chipkaart

• 26 February 2015
  • 15 reacties
  • 1538 Bekeken

De OV-chipkaart van mijn dochter was gebroken. Ze heeft hem zelf vastgeplakt en heeft de ov-chipkaart gewoon op kunnen laden en in kunnen checken. M.a.w. een prima werkende ov-chipkaart dus.

Afgelopen maandag reist zij met de trein. Met haar geplakte ov-chipkaart checkt ze in. Als ze in de trein zit ziet de dienstdoende conducteur haar geplakte ov-chipkaart en zegt dat hij zo niet kan controleren of ze is ingecheckt. Hij breekt haar ov-chipkaart zodat deze echt defect is en dwingt haar bij het eerstvolgende station uit te stappen. Aangezien haar ov-chipkaart nu wel echt defect is kan ze bij dit station niet uitchecken.

Door deze, in mijn ogen, nogal lompe en onterechte actie van de conducteur hebben wij de volgende kosten gemaakt:
- aanschaf vervangende ov-chipkaart
- teveel betaald voor de reis vanwege niet uit kunnen checken.
- brandstofkosten om haar op te halen van het station waar ze er uit is gezet.

Nu is mijn vraag wat ik moet doen om deze kosten te verhalen?
icon

Beste antwoord door Bart NS 27 February 2015, 11:06

Bekijk origineel

15 reacties

Heeft de conducteur niet aangeboden een vervangend vervoerbewijs uit te schrijven? Dit moet inderdaad onderzocht worden, succes.
Kan deze conducteur geen boete krijgen ofzo ?

Hij kan haar nooit dwingen de volgende halte uit te stappen, laat staan de OV chipkaart breken.
Als de conducteur BOA is, zal hij een procesverbaal moeten schrijven.
...

Beste Albert Kortendijk,

Ten eerste bedankt voor het delen van de informatie, ten tweede veel succes met het aanvechten en hopelijk blijft u bericht plaatsen hoe deze zaak vordert.

Ik zou zeggen dat de conducteur eerst had moeten proberen te checken of de kaart het inderdaad wel of niet meer deed.

Sowieso het breken ervan zou ik niet goedkeuren, het is weliswaar eigendom van de ns, maar als deze nog bruikbaar was zou dat niet zomaar mogen. Het advies om een nieuwe aan te schaffen zou dan een goed alternatief zijn.

Het meisje uit de trein zetten valt bij mij in het verkeerde keelgat. Hoe in hemelsnaam kun je zo een meid verward of niet eruit zetten? Voor het zelfde geldt komt ze niet voorbij de poortjes omdat je daarvoor moet uitchecken!

Kunnen de conducteurs het kaartnummer en/of de persoonsgegevens invoeren om het abonnement na te checken?

Als de passen van mijn kids per ongeluk stuk gaan tijdens het reizen, moet ik dan ook mijn kind uit de trein zetten? Idioot! Of als ik wordt bestolen in de trein! Wat moet ik dan?!

Ik zou eens een goed gesprek gaan voeren met dit soort conducteurs. Hopelijk heeft de NS hier wat op te zeggen.

Met vriendelijke groeten, Natasha
Dat is een zeer vreemde gang van zaken, Albert. Natuurlijk zou ik altijd reizen met een defecte kaart afraden, maar het breken is natuurlijk op z'n minst onnodig. Daarnaast hebben forumleden boven mij gelijk, in plaats van uit de trein zetten had een vervangend vervoerbewijs aangeboden moetne worden. Aangezien elk verhaal twee kanten heeft, zou ik graag uitzoeken wat de overweging van de conducteur is geweest in dit geval. Zou je me daartoe een privébericht willen sturen met je NAW-gegevens, precieze tijd en traject en uiterlijke omschrijving van de conducteur? Ik zal dan ook naar de extra kosten kijken. Je stuurt een privébericht door op mijn naam te klikken en kies dan voor 'bericht sturen'.
Dit topic verplaats ik naar 'in de trein'.
Ik wil even inhaken op wat vragen van de forumleden. Ik ga niet in op het voorval, dat is naar mijn mening ook niet correct geweest voor zover ik het nu kan nagaan. Ik pak wel de wettelijke mogelijkheden waarom een hoofdconducteur een reiziger de trein uit kan zetten.

Het voorbeeld wat ik geef is dus niet als oordeel van het voorval van TS dat Bart NS gaat uitzoeken verder.

Het hoofdconducteur (HC) is bij NS altijd BOA bevoegd, mits deze de BOA bevoegdheid mist, zal er een andere wel BOA bevoegde HC bij zijn. De HC concludeert dat een reiziger geen geldig vervoersbewijs heeft (kan dus een kapotte OV zijn, geen geldige check-in, helemaal geen kaartje) en in dit voorbeeld is er sprake van een OV-chipkaart die inderdaad niet uit te lezen is.

De volgende vragen zijn nu van belang:

1. Gaat het om een anonieme OV-chipkaart of een persoonlijke OV-chipkaart? Bij een persoonlijke OV-chipkaart, waar inderdaad een goede foto op staat en een naam.
2. Als er sprake is van een anonieme OV-chipkaart of een andermans persoonlijke OV-chipkaart, dan zal de HC een nieuw vervoerbewijs schrijven, mits dit kan
3. Heeft de reiziger contant geld bij heeft, kan er direct contant betaald worden (inclusief wettelijke verhoging)
4. Heeft de reiziger geen contant geld bij zich, vraagt de HC om een geldig identiteitsbewijs om dan een Uitstel van Betaling te schrijven
5. Heeft de reiziger geen geld en geen geldig ID-bewijs bij zich, mag de HC de toegang tot de trein ontzeggen en mag de reiziger de trein worden uitgezet.

Vandaar dat ik nu dus geen oordeel kan vellen over de beschreven situatie, aangezien ik niet weet over welke OV-chipkaart gaat en of men zich kan identificeren. Als men zich niet kan identificeren, schrijven wij ook wel een UVB uit op basis van een persoonlijke OV-chipkaart en dat in combinatie van controlevragen.

Als een reiziger ook niet wil meewerken, kan ook de toegang worden geweigerd.

Ik wens TS ook even sterkte met alles te regelen en dat duidelijk wordt voor TS wat de overweging van de HC is geweest om zo te handelen, want als ik zelf een OV-chipkaart mol (is me gelukkig nog niet overkomen) zou ik mijn best doen om een UVB te schrijven en daarop duidelijk aan te geven dat het probleem door mij ontstaan was.
en in dit voorbeeld is er sprake van een OV-chipkaart die inderdaad niet uit te lezen is.

Zoals ik dit bericht lees is aangenomen dat de OV-chipkaart niet uit te lezen was, maar is geen enkele poging ondernomen om dit te verifiëren.

Zoals ik dit bericht lees is aangenomen dat de OV-chipkaart niet uit te lezen was, maar is geen enkele poging ondernomen om dit te verifiëren.

Dat lees ik ook, maar als het om een anonieme OV-chipkaart gaat, kan ik ook niets verifiëren helaas. Het kaartnummer kan ik laten bekijken, maar het geeft nog geen informatie over de dag zelf, ik ben van mening dat we te weinig info hebben om het te beoordelen, maar hoe dan ook, als er een mogelijkheid was om iets te verifiëren, had ik dat natuurlijk ook toegejuicht.
Met het verifiëren van de kaart doelde ik gewoon op het inscannen hiervan in de railpocket. Mijns inziens had dit gewoon kunnen (moeten?) worden geprobeerd, maar dit lijkt niet te zijn gebeurd.
Met het verifiëren van de kaart doelde ik gewoon op het inscannen hiervan in de railpocket. Mijns inziens had dit gewoon kunnen (moeten?) worden geprobeerd, maar dit lijkt niet te zijn gebeurd.

Sorry Theofiel, ik had het even anders gelezen. Daar heb je gelijk in, een poging wagen is het minste wat er gedaan moet worden. Daar geef ik je inderdaad gelijk in, had het even anders gelezen. Bedankt voor je opmerking.
De OV-chipkaart van mijn dochter was gebroken. Ze heeft hem zelf vastgeplakt en heeft de ov-chipkaart gewoon op kunnen laden en in kunnen checken. M.a.w. een prima werkende ov-chipkaart dus.

Afgelopen maandag reist zij met de trein. Met haar geplakte ov-chipkaart checkt ze in. Als ze in de trein zit ziet de dienstdoende conducteur haar geplakte ov-chipkaart en zegt dat hij zo niet kan controleren of ze is ingecheckt. Hij breekt haar ov-chipkaart zodat deze echt defect is en dwingt haar bij het eerstvolgende station uit te stappen. Aangezien haar ov-chipkaart nu wel echt defect is kan ze bij dit station niet uitchecken.

Door deze, in mijn ogen, nogal lompe en onterechte actie van de conducteur hebben wij de volgende kosten gemaakt:
- aanschaf vervangende ov-chipkaart
- teveel betaald voor de reis vanwege niet uit kunnen checken.
- brandstofkosten om haar op te halen van het station waar ze er uit is gezet.

Nu is mijn vraag wat ik moet doen om deze kosten te verhalen?

dan kom je al snel ui €102,50
€7,50 voor een vervangende OV-Chipkaart
€5,- voor dat te veel betaald gebeuren
€90,- brandstofkosten.
dus als je rijk bent kun je dit betalen.
als je arm bent en je bent een zwerver, het spijt me..
@Albert, als ik het goed begrepen heb is er met de gebroken/geplakte chipkaart opgewaardeerd èn succesvol ingecheckt. Er is in dat geval sprake van een geldig vervoersbewijs omdat er immers betaald is voor de reis.
Als je met een kaart kunt opwaarderen en inchecken is de chip in de kaart in orde en kan de kaart dus ook uitgelezen worden (door de conducteur of uitcheck paal).
Toen de kaart is doorgebroken is de mogelijkheid op uitlezen of uitchecken onmogelijk gemaakt.
Vermoedelijk is de antenne in de kaart beschadigd en niet de chip zelf.
Ik verwacht dat de NS de gemaakte kosten dan ook zal vergoeden.
@Albert, als ik het goed begrepen heb is er met de gebroken/geplakte chipkaart opgewaardeerd èn succesvol ingecheckt. Er is in dat geval sprake van een geldig vervoersbewijs omdat er immers betaald is voor de reis.
Als je met een kaart kunt opwaarderen en inchecken is de chip in de kaart in orde en kan de kaart dus ook uitgelezen worden (door de conducteur of uitcheck paal).

Hoe logisch je verhaal ook klinkt, het is helaas onjuist.
Het feit dat jij met je OV-chipkaart hebt ingecheckt maakt het nog geen geldig vervoersbewijs, het is pas een geldig vervoersbewijs als de conducteur op het moment van controleren op zijn of haar railpocket ziet staan dat jij hebt ingecheckt. De lezer in de railpocket is minder sterk dan de lezer in de kaartautomaten, poortjes en paaltjes. Het is dus heel wel mogelijk (en daar zijn ook voorbeelden van beschreven op dit forum) dat een licht beschadigde chip geen enkel probleem geeft bij het in- of uitchecken, maar toch niet correct kan worden uitgelezen door de conducteur. In dat geval beschik je niet over een geldig vervoersbewijs.

Het is natuurlijk krankzinnig dat je hierdoor als reiziger op geen enkele wijze in staat bent om te controleren of je over een geldig vervoersbewijs beschikt, terwijl dit wel jouw verantwoordelijkheid is. Toch is dit waartoe de NS in al haar wijsheid heeft besloten...
Hoe oud is de dame in kwestie? Als ze nog geen 12 was hoeft ze zich in het OV niet wettelijk te kunnen legitimeren. Is ze ouder dan moet ze dat wel. Raar, want buiten het OV hoeft ze dat pas vanaf 14 jaar, maar dat terzijde. En zoals Theofiel schrijft is het volkomen van de pot gerukt dat ik (en ik ben 55) een OVchipkaart moet kopen die ik moet volstoppen met geld, waarmee ik een poortje kan binnen gaan waarbij een deel van dat saldo weer wordt afgeschreven, en dat er dan iemand komt controleren waarbij ik met een samengeknepen lichaamsdeel angstig moet afwachten of het apparaat van die controleur wel zó goed is dat het kan constateren dat ik terecht in die trein zit. Zo niet, wordt de gammele ellende van dat disfunctionerend apparaat op mij afgewenteld met administratie, extra voor te schieten kosten en een hoop frustratie. Alleen omdat de NS meent dat het op deze wijze beter kan. In het bovenstaand geval van de dochter en haar vader zien we gewoon een schrijnend voorbeeld van het waardeloos systeem!
Inmiddels hebben wij 11 euro voor vervangende ov-chipkaart en 20 euro incheck tarief terug gekregen van de NS.

Wij blijven het een vreemde actie vinden van de conducteur. Mijn dochter heeft een persoonlijke ov-chipkaart en altijd haar id-kaart bij zich. De conducteur had dus een UVB kunnen uitschrijven zodat ze iig normaal thuis had kunnen komen. Die UVB hadden we dan later wel weer kunnen corrigeren, want op het online overzicht van haar ov-chipkaart is te zien dat ze vlak voor haar reis gewoon heeft ingecheckt en zelfs nog heeft opgewaardeerd. Als de conducteur haar kaart niet definitief had gebroken had ze waarschijnlijk ook gewoon kunnen uitchecken.

Samenvattend:
Lompe onnodige actie van de conducteur.
Klacht prima afgehandeld door Bart NS

Reageer