beantwoord

conducteur brutaal tegen mijn dochter

• 20 september 2020
  • 43 reacties
  • 1544 Bekeken

Gister 19/09/2020 ben ik samen met mijn dochters van 12 en 10 maanden de sprinter ingestapt om 11.40 in delft richting Dordrecht, onze stop was barendrecht. Wij zaten in treinstel 2981. Toen wij voorbij Schiedam waren kwam de conducteur aanlopen en die staarde naar me dochter en vervolgens zei hij tegen haar "moet ik jouw de trein uittrappen omdat je geen mondkapje draagt" 

Ik ben gelijk erop in gegaan van meneer zij is pas 12 jaar en het is pas vanaf 13 jaar verplicht , waarop hij antwoorde dat het vanaf 11 jaar verplicht was , ik zei tegen meneer volgens mij is het toch 13 jaar of de regeltjes moeten veranderd zijn. Hij stotterde even en ging tegen mij tekeer over dat mijn mondkapje niet goed zat (het bedekte niet genoeg me neus volgens hem).

Ondertussen was mijn woede aan het uitbarsten en wilde ik hem aanspreken over het feit dat hij hondsbrutaal tegen mijn dochter van 12 jaar was . Ik was ook opgelucht dat ik al snel bij mijn treinhalte was.

Maar het zat en zit mij nog steeds dwars op toon en manier hij mijn dochter verbaal aansprak. Het kwam enigszins discriminerend en racistisch over. 

Wij reizen heel veel met trein en het openbaar vervoer ,we gaan er overal mee naar toe.

Maar dit hebben nog nooit mee gemaakt dat er zo brutaal word aangesproken.

Ik vind dit dan ook totaal niet kunnen.

Wij willen dat ook heel graag een reactie tegemoet zien en een vorm van excuses aan mijn dochter

Mvg

Devika

icon

Beste antwoord door Jeroen 20 september 2020, 17:22

@Pieter-jan1974oordeel pas als je er zelf bij bent geweest en veroordeel niet voordat je weet hoe een en ander verlopen is.

Er is een klachtenprocedure die doorlopen kan worden door TS en dan wordt desbetreffende Hc door zijn of haar Team Manager aangesproken en wordt de andere kant van het verhaal gehoord.

Er wordt met klachten richting personeel serieus omgegaan door de NS mits je deze op de juiste manier indient.

Bekijk origineel

43 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Vervelend dat u zo'n ervaring hebt gehad. Mondkapjes zijn inderdaad verplicht vanaf 13 jaar. Als u een klacht wilt indienen, kunt u daarvoor contact opnemen met de klanteNService.

Overigens snap ik niet helemaal wat er discriminerend of racistisch aan zou zijn, heeft de conducteur het over uw afkomst gehad?

De toon en de manier hoe hij het deed sprak boekdelen!

Ik ga contact opnemen met de klantenservice. 

Bedankt voor de bericht.

als u zich gediscrimineerd voelt, kunt u ook overwegen hiervan aangifte te doen bij de politie . Hij zit hoe dan ook volledig verkeerd en hij heeft u totale onzin op de mouw proberen te spelden

Reputatie 5

Ik vindt het heel erg om dit te lezen, conducteur die te keer gaat tegen kinderen.
Op dit forum verschijnen er steeds meer klachten over conducteurs die zelf de regels veranderen, 
er bij verzinnen een grote mond geven en te keer gaan tegen mensen die niks verkeerd hebben gedaan. En het valt mij op dat ze dat dus doen tegen mensen waar geen dreiging van uit gaat. Tegen zwartrijders wordt nog steeds te weinig gecontroleerd en gehandhaafd. Ik kan hier heel boos over worden en ik vindt dit heel erg laf. Als ik dit als getuige zie gebeuren dan bel ik onmiddellijk NS klanten service om een klacht in te dienen. 

Wanneer gaat NS eens handhaven en sancties opleggen tegen deze soort conducteurs? Dit wordt steeds erger en komt veel meer voor dan dat we op dit forum lezen.

Badge

@Pieter-jan1974oordeel pas als je er zelf bij bent geweest en veroordeel niet voordat je weet hoe een en ander verlopen is.

Er is een klachtenprocedure die doorlopen kan worden door TS en dan wordt desbetreffende Hc door zijn of haar Team Manager aangesproken en wordt de andere kant van het verhaal gehoord.

Er wordt met klachten richting personeel serieus omgegaan door de NS mits je deze op de juiste manier indient.

Reputatie 5

Er wordt met klachten serieus omgegaan door de NS.

Jeroen, jij was er ook niet bij maar jij gelooft de conducteur.
Dat soort dingen moeten allemaal maar kunnen? Er zijn op dit forum steeds meer klachten over conducteurs die regels verdraaien en erbij verzinnen en een grote mond geven om niks. Dit wordt steeds erger. Als NS echt serieus omging met dit soort klachten dan zou dit niet zo vaak voor komen. Ik geloof niet dat de NS hier echt op handhaaft en sancties oplegt tegen dit soort conducteurs. 

Ik geloof wel de topic starter, nog maar goed dat ik er niet bij was want anders had ik gelijk de klanten service gebeld vanuit de trein 
Wij reizigers zijn overgeleverd aan de nukken van het personeel.

Ik was er ook niet bij, maar volgens mij schrijft Jeroen dat niet @Pieter-jan1974 

Hij verwijst gewoon en neutraal naar de klachtenprocedure.

Reputatie 5

Deventer, zoals jij dat zegt kan er wel mee eens zijn. Maar wat wel zorgelijk is dat er op dit forum steeds meer van dit soort klachten verschijnen. En niet iedereen meld dit soort situaties op dit forum. En niet iedereen dient een klacht in bij klantenservice.
Mijn indruk is dat NS hier niet zoveel aan doet. Ik maak mij zorgen hier over.

Maar wat wel zorgelijk is dat er op dit forum steeds meer van dit soort klachten verschijnen. 

Kijk dat is de vertekende wereld van een forum, complimenten voor personeel in het OV zijn er eigenlijk nooit, dan gaan de klachten en negatieve berichten, sommige vaste leden doen dit erg graag, wat overheersen. 

En wordt er dan eens iets positief geschreven, dan valt iedereen inclusief moderatie over diegene heen en wordt het positieve bericht in twijfel getrokken.

Maar heb je een klacht, dien hem zeker in @Devika  

Badge

Dat soort dingen moeten allemaal maar kunnen? Er zijn op dit forum steeds meer klachten over conducteurs die regels verdraaien en erbij verzinnen en een grote mond geven om niks. Dit wordt steeds erger. Als NS echt serieus omging met dit soort klachten dan zou dit niet zo vaak voor komen. Ik geloof niet dat de NS hier echt op handhaaft en sancties oplegt tegen dit soort conducteurs. 

Ik geloof wel de topic starter, nog maar goed dat ik er niet bij was want anders had ik gelijk de klanten service gebeld vanuit de trein 
Wij reizigers zijn overgeleverd aan de nukken van het personeel.

Nee, ik kies helemaal geen kant want ik was er niet bij.

We kunnen hier allemaal niet oordelen of de klacht terecht is of niet en dat geldt voor alle hier gemelde klachten richting de NS medewerkers tenzij je er bij bent geweest.

Zolang je er niet bij bent geweest kun je eigenlijk alleen de melder doorverwijzen naar de klachtenprocedure.

En wat betreft je laatste opmerking, die kun je ook andersom maken.  Want denk jij nu echt dat wij als NS personeel nu altijd zo correct worden behandeld door reizigers ????  Nou ik kan je vertellen dat dat absoluut niet het geval is en dat daar dagelijks genoeg voorbeelden van zijn die ook intern gemeld worden door de diverse collega's.

Maar ik hoop dat je in het geval dat ik of een collega onjuist bejegend wordt en je daarbij bent dat je dan ook inspringt voor mij of mijn collega's, want het moet natuurlijk wel 2 kanten op werken als je dingen niet accepteert.

Reputatie 5

Als ik zie dat personeel onjuist wordt bejegend dan zou ik zeker klantenservice bellen om te vertellen wat ik heb gezien, of ik haal er hulp bij. Ik ben niet instaat om fysiek er tussen te springen. Bij geweld bel ik natuurlijk 112. Ik accepteer dat soort dingen niet van beide kanten maar tekeer gaan tegen kinderen kan echt niet. Daardoor zou het zomaar kunnen zijn dat sommige kinderen niet meer in de trein durven omdat ze dan dan denken aan die boze meneer.

Reputatie 6

Heel vervelend wat er voorgevallen is. Maar @Devika kan niks anders dan dit voorval te melden bij NS en desnoods de politie. Het heeft dan weinig zin dat buitenstaanders de conducteur alvast aan de schandpaal nagelen.

Reputatie 7

En wat betreft je laatste opmerking, die kun je ook andersom maken.  Want denk jij nu echt dat wij als NS personeel nu altijd zo correct worden behandeld door reizigers ????  Nou ik kan je vertellen dat dat absoluut niet het geval is en dat daar dagelijks genoeg voorbeelden van zijn die ook intern gemeld worden door de diverse collega's.

Dat is inderdaad ook mijn ervaring.

Personeel wordt slecht behandeld door de een of andere marginaal.

Personeel leeft zich vervolgens uit op een twaalfjarig meisje.

Maar om het je toch duidelijk uit te leggen: dat kan dus niet !

Maar ik hoop dat je in het geval dat ik of een collega onjuist bejegend wordt en je daarbij bent dat je dan ook inspringt voor mij of mijn collega's, want het moet natuurlijk wel 2 kanten op werken als je dingen niet accepteert.

Ik kom inderdaad in beide gevallen tussen beide (dat loopt ooit nog eens slecht af).

Het is inderdaad fifty/fifty. In de helft van de gevallen valt een marginaal NS-personeel lastig.

In de andere helft van de gevallen valt NS-personeel een brave klant lastig.

En dat laatste percentage is dus veel te veel !

Even los van de klacht, het gesteggel over 12 of 13 jaar heeft niet zoveel zin. Of zal het virus er ook een verjaardagskalender op na houden? Jonge kinderen hoeven geen mondkapje, maar mogen het wel. Ik bedoel alleen maar, als je wat extra marge neemt dan sluit je problemen als deze grotendeels uit. Je mag ook meer dan 1.5m afstand houden als dat zo uitkomt :)

Dus mee lopen met de schapen.

Een mondkapje dragen alleen om zulke situaties te vermijden. Ik ben blij dat zij nog geen mondkapje (muilkorf) hoeft te dragen.

Bedankt voor de bericht.

Vervelende is natuurlijk wel dat je op een klacht richting NS-personeel nooit terugkoppeling krijgt. Of krijgt de klager inmiddels wel een terugkoppeling?

Reputatie 7
Badge +3

Een mondkapje dragen alleen om zulke situaties te vermijden. Ik ben blij dat zij nog geen mondkapje (muilkorf) hoeft te dragen.

Je hebt het over een hond? Dieren worden gemuilkorfd, mensen niet.

En wat zou je in die terugkoppeling dan willen zien @Pingpong ? Dat de conducteur 3 weken alleen Sprinters mag rijden, of dat een deel salaris wordt ingehouden voor straf. Niet dat deze terugkoppeling er ooit komt, al is het dus maar om de privecy…

Wil je als klant een goed onderbouwde klacht indienen dan zal je toch ook getuigen en een schriftelijke getuigenverklaring moeten hebben, immers een betrokken medewerker kan altijd gewoon ontkennen, en dan heb je niets, toch ?

Bedankt voor de bericht.

Vervelende is natuurlijk wel dat je op een klacht richting NS-personeel nooit terugkoppeling krijgt. Of krijgt de klager inmiddels wel een terugkoppeling?

Er komt inderdaad geen terugkoppeling, maar de situatie wordt intern verder behandeld (de betreffende conducteur zal een gesprek krijgen met zijn Team Manager over het voorval).

Bedankt voor de bericht.

Dat klopt 

Ik had op verhaal al zo een antwoord van ns gekregen , maar ik laat het niet erbij zitten want mijn dochter verdient een excuses 

Enige wat ik hierop zeg , vergelijk het niet met dier.

Verder ga ik er niet op in want dat bericht is wel duidelijk genoeg!

als jou of een collega van je overkomt wat topic starter hier beschrijft, dan zal ik zelf geen seconde twijfelen om in te grijpen en ik kan daar soms (helaas) vrij ver in gaan

Wat ik totaal waardeloos vind, is dat NS standaard geen terugkoppeling van de klacht geeft. Vaak kan ik dat wel begrijpen, maar ik vind dat in dit geval op zijn minst op zijn plaats. Als dit verhaal maar voor 1% waar is, dat zijn het lui als deze die de sympathie voor jou en veel van je collega's wegnemen

het zou (voor @Devika ) interessant zijn om te weten of er vergelijkbare klachten over deze conducteur zijn, maar door dat schimmige gedoe word je al snel richting aangifte/meldpunt discriminatie gedreven. Kan niet de bedoeling zijn volgens mij

Enige wat ik hierop zeg , vergelijk het niet met dier.

Verder ga ik er niet op in want dat bericht is wel duidelijk genoeg!

Wat je kunt doen is als je de klacht indient, vragen of de medewerker jouw telefoonnummer wil noteren. Erbij zeggen dat je hoopt dat je teruggebeld wordt. 

Dat kunnen wij niet garanderen, maar mocht de gelegenheid er zijn of er is onduidelijkheid, kan er altijd contact worden opgenomen. Ikzelf noteer, indien gewenst, altijd een telefoonnummer van de klant. Je weet maar nooit. 

Badge +3

Er komt inderdaad geen terugkoppeling, maar de situatie wordt intern verder behandeld (de betreffende conducteur zal een gesprek krijgen met zijn Team Manager over het voorval).

Is zo’n ‘gesprek' een off-the-record telefoontje, of worden er daadwerkelijk ‘strafpunten’ of aantekeningen bijgehouden over klachten waarbij het gaat over het woord van de reiziger tegenover dat van een HC?

Reageer