beantwoord

Conducteur claimt 1e-klas werkcoupé voor opbergen van eigendommen

• 23 november 2014
  • 16 reacties
  • 698 Bekeken

Reputatie 6
Badge
  • Super user
  • 1222 reacties
Het valt mij de laatste tijd op in de Intercity Direct dat er van de enkele 1e klas-werkcoupés dat er vaak eentje afgesloten is ten behoeve van de conducteur, om zijn spullen in op te bergen. Zo maakte ik zelfs enkele maanden geleden mee dat ik serieus werd weggestuurd uit een 1e klas coupé omdat een hoofdconducteur zijn spullen er wou opbergen, waarna hij de coupe op slot draaide, terwijl ik er in mijn rust wou zitten.
Nu is dat akkefietje al lang en breed naar mijn tevredenheid behandeld door de NS klantenservice, en is de conducteur van dienst er als het goed is op aangesproken, en beschouw ik dit als afgehandeld.

Het geeft wel aan dat er door het claimen van de conducteur zelfs zes zitplaatsen onnodig uit de treindienst worden onttrokken, wat een nadeel voor de reiziger is. Nu vraag ik me af of een hoofdconducteur daadwerkelijk een werkcoupé mag afsluiten en of er eventueel andere mogelijkheden zijn, zodat de zitplaatsen in het vervolg gewoon gebruikt kunnen worden. Er zijn namelijk genoeg mensen die graag in alle rust zo'n coupé'tje willen werken of zitten.

Wat is het beleid van de NS in dergelijke gevallen eigenlijk, en zijn er mogelijkheden dat de HC's een eigen ruimte kunnen krijgen om hun spullen in op te bergen, wat niet ten koste gaat van de zitplaatsen?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 24 november 2014, 12:38

Ik heb dit even besproken Aar en het is inderdaad niet de bedoeling dat dit gebeurt. Wanneer je dit opnieuw meemaakt ontvang ik graag een privébericht met details en dan zal ik dit officieel doorzetten.

Ik heb het topic verplaatst naar het subforum 'in de trein'.
Bekijk origineel

16 reacties

Ik dacht dat de rijtuigen met een uitvergroot Fyra-logo op de zijkant waren voorzien van een dienstruimte, maar misschien zit er momenteel niet in elke treinsamenstelling een. Bij andere ICR-stammen zit die ruimte in het stuurstandrijtuig.
Bij de IC direct weet ik het niet, maar de andere treinen van ons hebben we of een HC ruimte of hebben de onbemande cabine tot werkplek. Wij worden geacht tussen de reizigers te zitten en wij mogen geen coupe onttrekken.
De onbemande cabine is bij ICd natuurlijk niet bereikbaar vanuit het reizigersgedeelte, dus die valt af.
@Pe_pe

Daarom weet ik het daar ook niet van. Die hebben inderdaad geen stuurrijtuig. Verder weet ik erg weinig van de ICd helaas.
Reputatie 1
Ik dacht dat de rijtuigen met een uitvergroot Fyra-logo op de zijkant waren voorzien van een dienstruimte, maar misschien zit er momenteel niet in elke treinsamenstelling een. Bij andere ICR-stammen zit die ruimte in het stuurstandrijtuig.
Dacht ik ook, in de intercity Brussel zit ie in ieder geval wel. ICd weet ik niet zeker.
ICD heeft ook een HC ruimte.
Reputatie 6
Badge
Oh ja, waar bevindt die zich eigenlijk? Voor zover ik weet zijn die er niet.
Maar het blijft gewoon onnodig dat een HC zes zitplaatsen claimt voor het opbergen van een tas, die hij net zo goed op zijn rug kan meenemen.

Plus wat Loes zegt, dat HC's zich tussen reizigers dienen te zitten en geen coupe mogen ontrekken. Dit gebeurt te vaak in de IC Direct. Het liefst wil ik dat de NS actie onderneemt, want dit is gewoon belachelijk voor de reiziger die in alle rust in een coupe wil werken, en ja, die werkcoupe's zijn erg gewild kan ik je vertellen, vooral in de IC Direct.
Ik heb dit even besproken Aar en het is inderdaad niet de bedoeling dat dit gebeurt. Wanneer je dit opnieuw meemaakt ontvang ik graag een privébericht met details en dan zal ik dit officieel doorzetten.

ICD heeft ook een HC ruimte.

Duidelijk en nu ik er zo over nadenk zal dat wel moeten, de HC of de Treinmanagers zullen in geval van nood bij een reiziger die zich bijvoorbeeld gesneden heeft toch echt een EHBO koffer in de buurt moeten hebben en die hangen ofwel in de HC-ruimte als deze aanwezig is en anders in een van de cabines. Bedankt voor de info. 😳
Oh ja, waar bevindt die zich eigenlijk?............

In de BD (2e klas met ''Dienstruimte'') die zit tussen de A (1e klas) en een B (2e klas).
Reputatie 1
Toen op mijn traject, Dordrecht - Eindhoven, nog met een ICRm werd gereden, gebeurde dit regelmatig. Conducteurs gaan zitten (vaak ook nog gezellig praten), bij het stoppen werd de deur afgesloten, zodat zij, als de trein weer ging rijden, er weer konden gaan zitten. En nee.....er lagen dan geen spullen meer in de coupé. Hoogst irritant als je graag in de stiltecoupé wilde gaan zitten.
Reputatie 6
Badge
Oh ja, waar bevindt die zich eigenlijk?............

In de BD (2e klas met ''Dienstruimte'') die zit tussen de A (1e klas) en een B (2e klas).

Ja, je hebt gelijk, ik zie het nu op de plattegrond van de ICR-rijtuigen. :)

Prima. Ik zal het doorgeven mocht het weer gebeuren.
Bedankt Klaas-Jan!
Op de lijn Zwolle-Roosendaal is dit helaas standaard gedrag van personeel in de getrokken rijtuigen. Buiten koffie halen en de deur op slot doen, en de rest van de tijd met zijn vieren kletsen in de stiltecoupé.
Die rijden dan waarschijnlijk slechts als passagier mee.
Die rijden dan waarschijnlijk slechts als passagier mee.

Het lijkt me toch niet de bedoeling dat passagiers op het station treincoupés gaan afsluiten om zo hun zitplaats te reserveren?
@Theofiel
Ik reageerde op FransCorten. Vier conducteurs (plus waarschijnlijk nog een conducteur van dienst) zou wel erg knus worden in de dienstruimte.

Reageer