conducteur in de fout

• 19 februari 2015
  • 7 reacties
  • 340 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Ik stond met mijn vriend op station den haag moerwijk te wachten. Daar kwam een buitenlandse vrouw ,die alleen maar engels sprak, naar ons toe die hulp nodig had. Haar probleem was dat ze niet genoeg geld op haar kaart had om in te checken. Namelijk €5.57 En ze moest naar Rotterdam centraal. Ik heb mevrouw gezegd dat ze met het beetje geld op haar kaart wel naar den haag centraal kon met de tram en dan daar de metro kon pakken om naar Rotterdam te gaan. Mevrouw weigerde dit en stapte, net als mijn vriend en ik, in de trein van 13. 36 uur. Treinstelnummer 2634...de conducteur controleerde, nadat de deuren dicht waren, eerst de kaart van een jongeman. Deze jongeman had niet genoeg saldo en werd verzocht om op Rijswijk uit te stappen..daarna kwam de controleur onze kaarten controlleren. En toen de mevrouw engels sprak gaf hij haar kaart aan de mevrouw terug en liep zonder iets te zeggen verder. Heeeeeel merkwaardig...en iets waar ik me ontzettend over op kan winden. Als het personeel geen engels spreekt hoort het niet in het ov thuis. Als die jongeman engels had gesproken had hij namelijk ook gewoon uit kunnen stappen op het gewenste station.

7 reacties

Hallo Finka! Welkom op het NS Forum. Vervelend dat dit heeft plaats gevonden. Echter kan ik niet veel verder over deze situatie zeggen aangezien ik er niet bij was. Mocht jij een klacht willen indienen mag jij mij altijd een privé bericht sturen en dan help ik jou daar graag verder. Je kan mij een privé bericht sturen door op mijn naam te klikken en vervolgens op "stuur bericht".
Dan moet je even de naam van de conducteur achterhalen of die van zijn manager, want zo heeft een klacht indienen ook geen enkele zin....
Hoe kan je je hierover opwinden, NSB trekje? Misschien was er wel helemaal niks aan de hand, dat is niet na te trekken.
Zou mij een worst wezen, de vrouw had op zich genoeg geld op de kaart om te reizen, ware het niet dat je eerst 20 euro borg moet dokken.
Vreemd verhaal, het moet toch duidelijk zijn geweest dat die mevrouw een ongeldig vervoersbewijs had omdat zij immers niet in heeft kunnen checken met dat lage tegoed.
Mevrouw was bekend met reizen want anders had er op die kaart geen € 5,57 kunnen staan.
De conducteur is zeker te achterhalen, het is immers bekend wie op welke trein gereden heeft.
Deze conducteur heeft zeker wat uit te leggen.
Het kan best zijn dat je deze conducteur nog eens vaker treft als je regelmatig met de trein reist.
Reputatie 1
Badge
Het is (nog steeds) geen eis voor NS-personeel om engels te kunnen spreken. De precieze huidige situatie ken ik niet, maar tot voor enkele jaren kreeg je wel een toeslag per vreemde taal die je op minimaal spoorwegnivo beheerste. EHBO was wel een vereiste.
Veel anwoorder conductrice Loes heeft onlangs hier uitgelegd dat NS nooit de naam van die conducteur naar buiten zal brengen-dat is beleid.
Als iemand maar heel af en toe per trein gaat en vooral bus/tram gebruikt, is het niet voor velen direkt duidleijk dat je er dan opeens 20 (is 16, maar mag niet gezegd) euro op moet hebben en ook nog eerst voor NS geschikt moet maken (dwz de 2e klas kiezen).
Maar net hiervoor las ik weer zo'n verhaal over beroepsbedelaars die al 12 jaar met het smoesje dat ze 20 ct (franc, mark, zloty, weet ik veel) tekort hebben voor de rit naar huis per dag toch wel 20-30 eurie binnensmoezen.
Mevrouw was bekend met reizen want anders had er op die kaart geen € 5,57 kunnen staan.

Dat is een foute aanname, iemand kan haar de kaart gegeven hebben. Mijn vriend had een keer een strippenkaart van een collega geleend, toen de buschauffeur bij het afstempelen zag dat deze verlopen was wilde hij hem geen normaal kaartje verkopen. Toen mijn vriend dan vervolgens maar ging zitten, zette de buschauffeur de motor uit met de boodschap niet verder te reizen totdat hij uitgestapt was. Zelf leen ik ook wel chipkaarten uit aan mensen die er zelf nooit mee reizen.

Reageer