beantwoord

Conducteur laat me de trein niet in, waarom?

• 13 March 2015
  • 34 reacties
  • 3420 Bekeken

Ik was aan de late kant op het station om de trein naar Utrecht te nemen. Ik kom het perron op gerend en zie dat de conductrice net de deuren heeft gesloten maar zelf nog in de laatste open deur staat. Dus ren ernaartoe, ervan uitgaande dat ik er nog in mag. Begint ze te roepen: "nee, nee!". En doet ze de deuren dicht voor mn neus dicht. Ik vraag me af wat hier de reden van is/kan zijn. Dit soort klantonvriendelijk gedrag wekt namelijk gewenste
icon

Beste antwoord door Loes 14 March 2015, 00:16

Ik zal proberen het een en ander weer eens op te schrijven over het fluiten en de vertrekprocedure en zoals IskOV al aangeeft, er zit tussen collega's verschil, dat is de persoonlijke inschatting van de betreffende HC.

Officieel volgens procedure fluit de HC op zijn of haar mondfluit, indien er geen sluitfluit in de trein aanwezig is. Persoonlijk gebruik ik altijd mijn mondfluit om er zeker van te zijn dat reizigers mijn fluitsignaal hebben gehoord. Het is geen verplichting. Na het geven van het attentiesignaal via de mondfluit is het officieel niet toegestaan meer om in- of uit te stappen. De HC geeft in principe dit attentiesignaal als hij of zij niemand meer ziet in- of uitstappen. De spits doen wij het anders, dat heeft zo zijn reden. Als de HC dan naar de deur gaat, draait deze de sleutel om en als de trein een sluitfluit heeft, horen reizigers deze ook nog. Dit betekend dat de deuren binnen 3 seconden daadwerkelijk gaan sluiten, dus het is een waarschuwing. Niet alle treinen hebben zo een sluitfluit en deze hebben vaak ook geen klembeveiliging erop zitten. Ik zal zo nog een lijstje opsommingen geven voor de geinteresseerden onder ons.
Reizigers denken bij het horen van het attentiesignaal dat het de laatste kans is om in te stappen. Het is werkelijk levensgevaarlijk om je in een dichtgaande deur te wringen om mee te gaan. Gelukkig gaat het vaak goed, maar als iemand ertussen zit en dit wordt over het hoofd gezien of dat iemand tussen perron en trein komt, kan die dit in een aantal gevallen met de hoogste prijs betalen, namelijk met zijn of haar leven.
De reden dat de HC daadwerkelijk buiten staat bij zijn eigen deur is om de laatste visuele controle te doen dat alle deuren zijn gesloten en dat er niets en niemand tussen bekneld zit.
Vroeger vertrok men met de eigen deur open. Toen sprongen er ook reizigers op het allerlaatste moment in en door een fataal ongeluk is deze procedure veranderd in de huidige vertrekprocedure. Alle deuren moeten dichtzitten, alvorens de machinist de trein in beweging mag zetten.
In de spits hebben wij andere problemen. Hordes mensen in de buurt van de trein, moeilijk te zien of men is ingestapt en ook wij willen graag tijdig en veilig vertrekken. Om aan te geven dat we weg willen, fluiten we wel eens eerder dan dat iedereen is ingestapt. Wij weten hoeveel tijd we nodig hebben om terug naar onze deur te lopen en daadwerkelijk te gaan sluiten. Wij winnen hier dus tijd mee in het belang van de reiziger. Is het conform procedure, nee, officieel zou ik 1x moeten fluiten en de deuren sluiten, ook in de spits. Een collega HC heeft dat laatst gedaan, omdat dat hem was opgedragen en het was een en al scheldpartijen en bijna beknellingen.
Een reiziger die een deur openhoud tijdens de procedure kan hier zelfs een verbaal voor krijgen. Dat de HC geen mensen meer in laat stappen in zijn eigen deur kan dus te maken hebben met het ten uitvoer brengen van de exacte regels, de tijdsdruk, al dichtgaande deur van de HC.
Ook kan een opengehouden deur in veel situaties leiden tot een storing aan het materieel waardoor een trein nog later zal vertrekken. Hetzelfde geldt voor een beknelling.

Materieelsoorten sluitfluit / klembeveiliging:

Mat'64 > geen sluitfluit, deuren sluiten direct na draaien sleutel HC / geen klembeveiliging
DDAR > geen sluitfluit, deuren kunnen een vertraging hebben in sluiten / geen klembeveiliging
SGMM > deursluitindicator / klembeveiliging aanwezig
SLT > deursluitindicator mits deur openstaat / klembeveiliging aanwezig, zeer storingsgevoelig

FLIRT > deursluitindicator / klembeveiliging aanwezig

SNG > deursluitindicator / klembeveiliging aanwezig

ICM > sluitfluit aanwezig / klembeveiliging aanwezig
VIRM > sluitfluit aanwezig bij openstaande deuren / klembeveiliging aanwezig
ICR > sluitfluit aanwezig bij openstaande deuren / klembeveiliging aanwezig
DDZ > sluitfluit aanwezig bij openstaande deuren / geen klembeveiliging

Dat een trein klembeveiliging heeft is geen garantie dat de deur niet sluit en in de vergrendeling wordt getrokken. Een hand kan er tussen zitten en de machinist krijgt gewoon het sein dat de deur is gesloten. Bij Mat'64 is het helemaal pijnlijk, net als de DDAR en DDZ, als je daartussen komt, dan zit je goed vast en is zeer pijnlijk.

Zoals IskOV al eerder aangaf is het coulance te noemen als een HC na het geven van het attentiesignaal met behulp van de mondfluit of sluitfluit reizigers nog meeneemt, het is geen recht waar men zich iets aan kan ontlenen.

Hoop dat het zo wat duidelijker is geworden, ik hoor het anders graag.

Edit: aangevuld per 19-11-2020 met Flirt en SNG en sinds november geldt de mondfluit/handfluit weer als attentiesignaal voor het vertrekbevel. De sluitfluit heeft geen eigen functie meer.

Bekijk origineel

34 reacties

*dit soort klantonvriendelijk gedrag wekt namelijk niet het gewenste respect op voor het personeel.
Als de conducteur fluit, mag u niet meer instappen. Als de deuren al waren gesloten, was er al gefloten. Het is gevaarlijk als mensen op het laatste moment naar binnen springen.
Behalve als de conducteur haast heeft, dan betekent het fluitsignaal dat je op moet schieten met instappen.
Ach het is net als met de bus, de 1 mag nog wel mee en de ander niet. En soms fluit de conducteur wel 10x op zijn fluit, waarvoor is dat dan ?
Reputatie 3
Badge
Ach het is net als met de bus, de 1 mag nog wel mee en de ander niet. En soms fluit de conducteur wel 10x op zijn fluit, waarvoor is dat dan ?

Het valt me op dat de HC doorgaans 1 keer zelf fluit dat de deuren GAAN sluiten, zodat de mensen een beetje opschieten. Vervolgens iets met de sleutel bij de deur doet, waarna er een fluitsignaal uit de trein zelf klinkt en de deuren ook onverbiddelijk dichtgaan.
Onze huis-HC Loes kan vast wel uitleggen hoe het precies zit.
Maar de bottom line is: als de HC fluit mag je niet meer instappen. Alles wat daarna nog toegestaan wordt, is coulance. Dat een conducteur soms tien keer fluit is waarschijnlijk omdat hij/zij anders klachten krijgt van reizigers die niet meer mogen instappen nadat er gefloten is, zelfs niet door de enige deur die op dat moment nog open is. Maar dan krijgt hij/zij weer te maken met z**kerds zoals ik, die klagen dat al die mensen die op het laatste moment nog naar binnen springen de trein ophouden, waardoor ik vertraging oploop.

Ik zal proberen het een en ander weer eens op te schrijven over het fluiten en de vertrekprocedure en zoals IskOV al aangeeft, er zit tussen collega's verschil, dat is de persoonlijke inschatting van de betreffende HC.

Officieel volgens procedure fluit de HC op zijn of haar mondfluit, indien er geen sluitfluit in de trein aanwezig is. Persoonlijk gebruik ik altijd mijn mondfluit om er zeker van te zijn dat reizigers mijn fluitsignaal hebben gehoord. Het is geen verplichting. Na het geven van het attentiesignaal via de mondfluit is het officieel niet toegestaan meer om in- of uit te stappen. De HC geeft in principe dit attentiesignaal als hij of zij niemand meer ziet in- of uitstappen. De spits doen wij het anders, dat heeft zo zijn reden. Als de HC dan naar de deur gaat, draait deze de sleutel om en als de trein een sluitfluit heeft, horen reizigers deze ook nog. Dit betekend dat de deuren binnen 3 seconden daadwerkelijk gaan sluiten, dus het is een waarschuwing. Niet alle treinen hebben zo een sluitfluit en deze hebben vaak ook geen klembeveiliging erop zitten. Ik zal zo nog een lijstje opsommingen geven voor de geinteresseerden onder ons.
Reizigers denken bij het horen van het attentiesignaal dat het de laatste kans is om in te stappen. Het is werkelijk levensgevaarlijk om je in een dichtgaande deur te wringen om mee te gaan. Gelukkig gaat het vaak goed, maar als iemand ertussen zit en dit wordt over het hoofd gezien of dat iemand tussen perron en trein komt, kan die dit in een aantal gevallen met de hoogste prijs betalen, namelijk met zijn of haar leven.
De reden dat de HC daadwerkelijk buiten staat bij zijn eigen deur is om de laatste visuele controle te doen dat alle deuren zijn gesloten en dat er niets en niemand tussen bekneld zit.
Vroeger vertrok men met de eigen deur open. Toen sprongen er ook reizigers op het allerlaatste moment in en door een fataal ongeluk is deze procedure veranderd in de huidige vertrekprocedure. Alle deuren moeten dichtzitten, alvorens de machinist de trein in beweging mag zetten.
In de spits hebben wij andere problemen. Hordes mensen in de buurt van de trein, moeilijk te zien of men is ingestapt en ook wij willen graag tijdig en veilig vertrekken. Om aan te geven dat we weg willen, fluiten we wel eens eerder dan dat iedereen is ingestapt. Wij weten hoeveel tijd we nodig hebben om terug naar onze deur te lopen en daadwerkelijk te gaan sluiten. Wij winnen hier dus tijd mee in het belang van de reiziger. Is het conform procedure, nee, officieel zou ik 1x moeten fluiten en de deuren sluiten, ook in de spits. Een collega HC heeft dat laatst gedaan, omdat dat hem was opgedragen en het was een en al scheldpartijen en bijna beknellingen.
Een reiziger die een deur openhoud tijdens de procedure kan hier zelfs een verbaal voor krijgen. Dat de HC geen mensen meer in laat stappen in zijn eigen deur kan dus te maken hebben met het ten uitvoer brengen van de exacte regels, de tijdsdruk, al dichtgaande deur van de HC.
Ook kan een opengehouden deur in veel situaties leiden tot een storing aan het materieel waardoor een trein nog later zal vertrekken. Hetzelfde geldt voor een beknelling.

Materieelsoorten sluitfluit / klembeveiliging:

Mat'64 > geen sluitfluit, deuren sluiten direct na draaien sleutel HC / geen klembeveiliging
DDAR > geen sluitfluit, deuren kunnen een vertraging hebben in sluiten / geen klembeveiliging
SGMM > deursluitindicator / klembeveiliging aanwezig
SLT > deursluitindicator mits deur openstaat / klembeveiliging aanwezig, zeer storingsgevoelig

FLIRT > deursluitindicator / klembeveiliging aanwezig

SNG > deursluitindicator / klembeveiliging aanwezig

ICM > sluitfluit aanwezig / klembeveiliging aanwezig
VIRM > sluitfluit aanwezig bij openstaande deuren / klembeveiliging aanwezig
ICR > sluitfluit aanwezig bij openstaande deuren / klembeveiliging aanwezig
DDZ > sluitfluit aanwezig bij openstaande deuren / geen klembeveiliging

Dat een trein klembeveiliging heeft is geen garantie dat de deur niet sluit en in de vergrendeling wordt getrokken. Een hand kan er tussen zitten en de machinist krijgt gewoon het sein dat de deur is gesloten. Bij Mat'64 is het helemaal pijnlijk, net als de DDAR en DDZ, als je daartussen komt, dan zit je goed vast en is zeer pijnlijk.

Zoals IskOV al eerder aangaf is het coulance te noemen als een HC na het geven van het attentiesignaal met behulp van de mondfluit of sluitfluit reizigers nog meeneemt, het is geen recht waar men zich iets aan kan ontlenen.

Hoop dat het zo wat duidelijker is geworden, ik hoor het anders graag.

Edit: aangevuld per 19-11-2020 met Flirt en SNG en sinds november geldt de mondfluit/handfluit weer als attentiesignaal voor het vertrekbevel. De sluitfluit heeft geen eigen functie meer.

Ach het is net als met de bus, de 1 mag nog wel mee en de ander niet. En soms fluit de conducteur wel 10x op zijn fluit, waarvoor is dat dan ? het blijft een scheidsrechter! 2x geel is rood. Treinen moeten op tijd vertrekken en het autoverkeer moet de bus voorrang verlenen en zowel de trein als de bus moeten ze wel aan hun dienstregeling houden. Natuurlijk kan de bus in de file staan, natuurlijk kan er een sein en wisselstoring zijn waardoor je niet op tijd van A naar B komt. Maar bij normale situatie horen ze nogmaals op tijd te rijden.
Maar de bottom line is: als de HC fluit mag je niet meer instappen.

Dat is de theorie. In de spits in de randstad is het een signaal richting de reizigers dat men wil gaan vertrekken, maar is het natuurlijk niet zo dat de mensen die nog moeten instappen (en die ruim voor het vertrek al stonden te wachten op het perron) niet meer zouden mogen instappen. Juist door dat oneigenlijke gebruik van het fluiten zijn veel spitsreizigers niet bekend met de betekenis van het fluitsignaal in rustiger perioden en krijg je dit soort situaties.
Dat is zeker zo, zoals ik al zei ik maak het best vaak mee dat de conducteur 3 of 4 fluit, terwijl er nog steeds mensen instappen.

In rustiger perioden denk je dan ook dat je nog snel in mag stappen.
Ik heb ook pas op dit forum geleerd dat het fluitsignaal iets anders betekent dan "A.u.b. opschieten, want we willen zo weg" en ik heb van meerdere mensen hier hetzelfde verhaal gehoord.
Pfff weer zoiets wat voor veel onbegrip zorgt. De Ns klantenservice geeft zelfs aan dat je na een fluitsignaal moet opschieten met instappen, terwijl andere mensen van de Ns dus zeggen dat het je leven kan kosten. Lekker onduidelijk een klant onvriendelijk beleid. De stiptheid van de trein gaat boven de veiligheid van de reiziger.

Ik ben het eens dat in deze casus instappen niet gewenst is, maar in andere casussen wordt je wel opgejaagd door het fluitsignaal en is het de bedoeling dat je "sneller" instapt (sneller kan niet als je in de rij staat om door de deuren te kunnen).
Het fluitsignaal is officieel inderdaad niet meer in- en uitstappen, maar in de praktijk en dat heb ik zeker ook beaamd wordt het inderdaad vaker gebruikt als: schiet op reizigers, deze trein staat op het punt van vertrek.
Dat heeft vaak te maken met de drukte bij bijvoorbeeld 1 deur of dat een reiziger treuzelt om door te lopen. Voorheen stond het ook op de algemene voorwaarden die in de trein hingen. Later is deze regel helaas verdwenen en vervaagd ook, waardoor de HC het voor reizigers nooit goed kan doen, dat heeft IskOV heel duidelijk verteld naar mijn mening.
Dat ik uit coulance met de trein mee mag, zoals IskOV bewoord, vind ik zeer klant onvriendelijk als ik een kwartier op die zelfde trein heb staan wachten. De conducteur kan het inderdaad niet goed doen, misschien zijn er reizigers die klagen dat de trein niet op tijd vertrekt, maar zo zijn er ook reizigers die klagen dat er niet genoeg tijd is om in te stappen (wat erger is). Dat is waarom het systeem aangepast moet worden: 1) de regel dat niet ingestapt mag worden wordt niet gehandhaafd, dus dat kan onmogelijk een officiële regel zijn. 2) als alternatief kan er een ander signaal gegeven worden: iets wat herhaaldelijk geopperd is, maar waar de NS blijkbaar niks mee doet.

De enige reden dat ik hier reageer is dat ik nog steeds vaak genoeg gedwongen wordt om na het fluitsignaal in te stappen. De HCs kunnen dus wel iets goed doen: aangeven dat het niet goed gaat, zodat er iets veranderd kan worden.
Reputatie 6
Volledig mee eens niek! Als jij op tijd op het perron aanwezig bent, moet je gewoon met de trein meekunnen, fluitsignaal of niet. Dat er conducteurs zijn die beginnen met fluiten en soms zelfs gewoon de deuren dichtgooien terwijl er nog mensen moeten instappen is niet alleen klantonvriendelijk maar ook nog eens bijzonder onveilig.

Dit terwijl de reiziger op 1, 2 en 3 staat en veiligheid voor alles gaat.
Een cursus instappen voor reizigers zou ook geen kwaad kunnen. Het gebeurt veel te vaak dat er bijvoorbeeld iemand met een vouwfiets de helft van de deuropening blokkeert, dat er iemand tijdens het stationnement op het trapje van een dubbeldekker blijft zitten, of dat mensen het vertikken om zover mogelijk door te lopen de coupé in zodat reizigers na hen ook nog in zouden kunnen stappen.

Aan de andere kant zijn Nederlanders ook bij de campagnes "rechts staan, links gaan" met betrekking tot de roltrappen erg hardleers gebleken. Soepel de trein uit- en instappen zal dan zeker nog een paar niveaus te hoog gegrepen zijn.
Nogmaals hier de reactie van de NS op mijn klacht:

U geeft aan dat de conducteur fluit voordat alle passagiers zijn ingestapt. Dit betekent dat er niet meer ingestapt mag worden. Graag geeft ik u hier meer informatie over.

U heeft inderdaad gelijk. Het is echter zo dat de conducteur ook in de gaten moet houden dat de trein op tijd vetrekt en dus niet eindeloos kan wachten tot alle passagiers zij ingestapt voordat hij op zijn fluit blaast. De conducteur zal ongeveer kort voor vertrek een fluitsignaal geven zodat mensen weten dat de deuren spoedig zullen sluiten en haast maken met het instappen.

Dus, de officiële reactie van de NS is: "De conducteur zal ongeveer kort voor vertrek een fluitsignaal geven zodat mensen weten dat de deuren spoedig zullen sluiten en haast maken met het instappen."
Volledig mee eens niek! Als jij op tijd op het perron aanwezig bent, moet je gewoon met de trein meekunnen, fluitsignaal of niet. Dat er conducteurs zijn die beginnen met fluiten en soms zelfs gewoon de deuren dichtgooien terwijl er nog mensen moeten instappen is niet alleen klantonvriendelijk maar ook nog eens bijzonder onveilig.

Dit terwijl de reiziger op 1, 2 en 3 staat en veiligheid voor alles gaat.

Het mag absoluut niet de bedoeling zijn dat HC's doelbewust deuren al gaan sluiten, terwijl men nog bezig is met het normale instapproces. Dus wat Niek ook zegt, als je tijdig aanwezig bent op het perron, hoor je gewoon mee te kunnen. Reizigers die rennen om nog de trein in te vliegen is een ander verhaal. Hetgeen Pe_pe aangeeft, daar zit het grootste probleem, het niet door willen lopen, half blokkeren etc.
Dus het al beginnen met daadwerkelijk de deuren sluiten, terwijl goed waarneembaar is dat men nog aan het instappen is, voert de betreffende HC de vertrekprocedure zeer onveilig uit en is absoluut niet toegestaan vanuit NS en het ministerie bekeken.
Reputatie 3
Badge
Ik vrees dat je in de spits op de drukke stations nooit kunt vertrekken als je letterlijk wacht met fluiten tot je niemand meer ziet instappen.
Laten we dan ook afspreken dat reizigers die drie seconden na 16.00 uur het perron opkomen en zien dat de trein van 16.00 uur nog niet vertrokken is, ook niet meer PROBEREN in te stappen. . .
Wat dat betreft kunnen ze de poortjes beter op het perron zetten en dan zorgen dat er alleen ingecheckt kan worden tussen het moment dat alle uitstappers uitgecheckt zijn en het moment dat de conducteur wil vertrekken. Alleen wie het poortje al voorbij is, mag dan nog instappen.
Ja, samen met een telsysteem zodat er nooit meer mensen in kunnen stappen dan er zitplek in de trein is :8
Reputatie 3
Badge
In een aantal landen is het heel gebruikelijk dat je een bepaalde tijd voor vertrek op het perron aanwezig moet zijn. Daarna wordt niet meer gegarandeerd dat je de trein nog in kunt. De keiharde consequentie is dat een aansluiting bij vertraging in beginsel nooit wordt overgenomen, want dan zijn de mensen in de vertraagd aankomende trein per definitie te laat. En om dat weer te voorkomen, wordt er in die landen dan altijd tien minuten of een kwartier voor een overstap gerekend. Dat is natuurlijk ook een methode om dit soort problemen te voorkomen.

En anders zit er niets anders op dan domweg de regel te handhaven: na het eerste fluitsignaal mag er niet meer ingestapt worden. Het lijkt erop dat de menselijke en klantvriendelijke houding van HC's om in bepaalde situaties uitzonderingen te maken, ertoe leidt dat HC's of NS als geheel als onmenselijke of op zijn minst incompetente malloten worden afgeschilderd als ze in andere situaties geen uitzondering maken. Ik moet zeggen dat ik alle begrip heb voor de frustratie van reizigers (inclusief mezelf) in zo'n situatie, maar geen enkel begrip voor de negatieve benadering van de intenties van het NS-personeel of van NS als bedrijf die daaraan gekoppeld wordt.

Vorig jaar stond ik in een overvolle trein van Den Haag Centraal naar Haarlem. Op het allerlaatste moment springt een mevrouw in de trein van wie de tas klem komt te zitten tussen de deur. Gevolg: trein vertrekt niet. Op mijn opmerking dat het niet erg handig is om zo laat in de trein te springen, zegt die mevrouw: "Jij hoeft zeker geen kinderen op te halen van de opvang." Ja, duh..... Nu zitten er meer dan honderd mensen in een propvolle trein van wie er een aantal hun kinderen niet kunnen ophalen van de opvang, omdat het sein inmiddels weer onveilig is gezet vanwege andere passerende treinen. En er zijn nog meer gedupeerden, omdat het spoor nu bezet blijft zodat de volgende trein niet binnen kan komen. En het ergste van alles: die mevrouw kan zelf haar kinderen ook nog steeds niet ophalen, als gevolg van een door haar zelf veroorzaakte vertraging.
Natuurlijk verwacht ik niet van die mevrouw dat ze dat allemaal bedenkt in de halve seconde waarin ze besluit nog even snel in de trein te springen. Maar ik hoop wel dat ze begrip heeft voor de ergernis de dat oproept, en voor het feit dat NS dat dit niet acceptabel vindt. En ik vind dat NS het volste recht heeft om procedures zo in te richten dat dit in beginsel niet meer gebeurt.
En ik vind dat NS het volste recht heeft om procedures zo in te richten dat dit in beginsel niet meer gebeurt.
En dat doet de NS dus niet, want die zegt dat je nog even snel in moet stappen als de conducteur een fluitsignaal geeft. Daarom vind ik de huidige procedure dus slecht, want als het om veiligheid gaat moet je duidelijk zijn.
Reputatie 3
Badge
En ik vind dat NS het volste recht heeft om procedures zo in te richten dat dit in beginsel niet meer gebeurt.
En dat doet de NS dus niet, want die zegt dat je nog even snel in moet stappen als de conducteur een fluitsignaal geeft. Daarom vind ik de huidige procedure dus slecht, want als het om veiligheid gaat moet je duidelijk zijn.

Veel duidelijker dan artikel 4.1 van de Algemene Voorwaarden kan het toch niet zijn: "Vanaf het moment dat het fluitsignaal voor uw trein klinkt, mag u niet meer instappen." Lees: NIET MEER INSTAPPEN.

Het is betreurenswaardig dat meneer Sluijsmans meent dat het anders zit, maar ik denk dat die eens een goed gesprek moet gaan voeren met degene die namens hem dat antwoord heeft geschreven. . .
Reputatie 6
Dus vanaf nu fluiten conducteurs niet meer terwijl er mensen die _op tijd_ aanwezig waren nog aan het instappen zijn?
Reputatie 3
Badge
Dus vanaf nu fluiten conducteurs niet meer terwijl er mensen die _op tijd_ aanwezig waren nog aan het instappen zijn?

Dat kun je niet concluderen. Het hangt er maar vanaf wat in uw definitie '_op tijd_' is. Datzelfde artikel zegt: "U begrijpt dat de deuren van de trein eerder kunnen sluiten dan de geplande vertrektijd." Dus ook als je op de geplande vertrektijd aanwezig bent, kun je de deuren voor je neus zien dichtgaan. . .

Precies de reden waarom je mij in het algemeen niet ziet rennen om een trein te halen.

Reageer