beantwoord

Conducteur mondkapje

• 16 juni 2020
  • 8 reacties
  • 574 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Gisteren mocht een treinreiziger niet de trein in. Hij was zijn mondkapje vergeten op het werk.Daar sta je dan, om half 8 's-morgens op een station, net nachtdienst gedraaid en je wilt naar huis. Waar haal je dan een mondkapje vandaan? Winkels gaan pas open om 9.00!

Wil daarom een voorstel doen richting de NS: zorg ervoor dat er of op het station of bij de conducteur/conductrice mondkapjes te verkrijgen zijn. We vergeten ten slotte allemaal wel eens wat. 

icon

Beste antwoord door loklok8 16 juni 2020, 09:15

Afhankelijk vanaf welk station je vertrekt zijn er mondkapjes verkrijgbaar bij verschillende winkels op het station, bijvoorbeeld bij de kiosk, die vaak best vroeg al open is. 

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren mocht een treinreiziger niet de trein in. Hij was zijn mondkapje vergeten op het werk.Daar sta je dan, om half 8 's-morgens op een station, net nachtdienst gedraaid en je wilt naar huis. Waar haal je dan een mondkapje vandaan? Winkels gaan pas open om 9.00!

Wil daarom een voorstel doen richting de NS: zorg ervoor dat er of op het station of bij de conducteur/conductrice mondkapjes te verkrijgen zijn. We vergeten ten slotte allemaal wel eens wat. 

De conducteur is natuurlijk geen winkelier. De mondkapjesplicht is nu wel voldoende bekend dus dit lijkt me geen excuus. Er zijn echter mensen die voordurend smoezen bedenken.

Reputatie 7
Badge +1

Afhankelijk vanaf welk station je vertrekt zijn er mondkapjes verkrijgbaar bij verschillende winkels op het station, bijvoorbeeld bij de kiosk, die vaak best vroeg al open is. 

Reputatie 6

Kan zo’n snoepautomaat niet met mondkapjes worden gevuld ?

Reputatie 7
Badge +3

Kan zo’n snoepautomaat niet met mondkapjes worden gevuld ?

Op stations met snoepautomaten zijn er vrijwel altijd ook winkeltjes die al vroeg geopend zijn. Dus dat voegt weinig toe. Overigens zitten ze in Den Bosch wel in de snoepautomaat van een particuliere.exploitant.

Reputatie 5
Badge

Er zijn bijna geen automaten meer op stations en dus zeker niet overal. Daarvoor zijn al die dure gemakswinkeltjes in de plaats gekomen. TIP: meer en meer is net buiten grotere stations bvb een JUMBO-express of SPAR, die vaak stukken goedkoper zijn (hoeven geen torenhoge huur op te hoesten) en die vast ook wel in die behoefte kunnen voldoen.

Reputatie 7
Badge +3

@bahnrider 

Jumbo City (niet Jumbo Express) is anders ook schreeuwend duur. 

Hallo allemaal,

Bedankt  voor jullie reacties en meedenken. We weten allemaal dat het verplicht is.

Nee een conducteur is geen winkelier. Ik bedoel ook niet, dat hij of zij als verkooppunt moet gaan fungeren. Gewoon voor noodgevallen een aantal op voorraad in de trein en dan met name voor de treinreiziger, die juist via een klein station vertrekt, waar de kiosk al sinds de corona periode dicht is, waar de snoepautomaat allang is weggehaald. (goed idee/meedenken)

Tuurlijk kan je naar een supermarkt of iets dergelijks gaan. Maar niet om 7.15 ‘s-morgens!

Daarom had ik het voorstel geplaatst: Voor die ene zeer late reiziger of hele vroege reiziger. 

Zena

Reputatie 2

Omdat die mondkapjes een verplichting zijn moeten die dingen overal ook te krijgen zijn. Niet perse een taak van een vervoerder, maar als die vervoerder ook stations met allerlei winkeltjes in het bezit heeft schuift die taak via de achterdeur wel naar binnen.

De opmerkingen als "we weten al even dat mondkapjes nodig zijn". vind ik wat flauw. Er zijn 1001 redenen te verzinnen waarom iemand even niet over een mondkapje beschikt. Mijn vrouw heeft er inmiddels al 3 voor gebruik kapot getrokken. Daar sta je dan. Nu nemen we maar wat extra mee. Maar als die ook kapot gaan, als dan.... als dan..... enzovoorts.

Nederland is een echt liberaal landje. Vaardig gewoon een decreet uit dat iets moet en haar burgers doen het direct, ondersteund door allerlei entrepeneurs die in de mondkapjesverkoop duiken. Als overheid hoef je hier verder geen vinger voor uit te steken [...]. Denk nog eens terug aan aan de fietsreflectoren die alle fietsers ineens nodig hadden. Nog te veel fietsers dood? Nog meer reflectoren. 

Ik heb alleen nog niemand gezien die deze dingen voor stations met wat winst verkoopt aan de 1001-reden ongelukkigen. Verdient het te weinig? Te veel oppassende medelanders met mondkapjes?

Het punt van Zena is wat mij betreft terecht. Willen we als samenleving onszelf goed beveiligen dan moeten we bij wijze van spreken over de beveiligingsmiddelen struikelen. Dit is nu nog niet het geval, dit moet dus nog echt beter. Vermoedelijk kijkt alles nog wat naar elkaar en wacht op een initiatief (overheid, spoorwegen, industrie, detailhandel). Een dergelijke impasse is alleen wel een aspect waar een overheid met het uitvaardigen van een richtlijn op had kunnen anticiperen.

Reageer