Conducteur selectief met aanspreken op overlast

• 3 augustus 2015
  • 6 reacties
  • 860 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Hallo,

Ik zit momenteel in de trein van Zwolle naar Rotterdam Centraal van 21:48 (Treinstel 4239)
In deze wagon zat een donkere vrouw die in een vreemde taal heel luid aan het telefoneren was.
In jullie regelement staat dat je niet luid mag telefoneren of harde muziek mag draaien.

Aangezien deze vrouw niet op mijn blik haar richting of een shhht inging en ik net door een collega gebeld werd besloot ik maar achter haar te gaan zitten en zelf ook op lekker volume te telefoneren. Tot mijn verbazing kijkt ze me aan alsof ik heel storend ben (kun je nagaan). Ik zat een stoel achter haar trouwens, niet recht in haar gezicht.

Toen ze nog steeds door ging vroeg ik nog of ze de hint niet snapte maar ik geloof niet dat ze Nederlands sprak. Wat ik vervolgens deed was natuurlijk niet netjes maar ik herrinerde me jullie regel dat luide telefoongesprekken net zogoed niet mogen als harde muziek dus ik ging op YouTube op zoek naar de verschrikkelijkste Death Metal.

En ja hoor, conducteur staat binnen een minuut voor mijn neus! (Donkere man, beetje klein, kort haar) Hij zegt dat dit niet kan, ik vraag hem waarom deze vrouw wel met een abnormaal volume mag telefoneren. Ik leg hem uit dat er kwa decibel niveau weinig verschil zit tussen het volume van mijn laptop en een harde vrouwenstem. Volgens hem is bellen prima, maar muziek niet. Volgens jullie beleid is dit allebei net zo erg.

Ik vraag hem of hij het punt wat ik hiermee wou maken snapte maar dit snapte hij niet zo goed. Hij begon over de oorlog in het midden-oosten. Dat was zo erg dus waarom maak ik me zo druk? Daarna begon hij over dat de minister-president zich ook niet aan de regels houd, dus daarom kon hij wel iets zeggen over mijn muziek maar niet over haar volume? Wat is dat nou weer voor redenatie?

Ik liet hem de NS regels zijn maar daar hoefde hij zich niet aan te houden (zie bovenstaande argumentatie).

Ik weet dat keiharde death metal draaien ook vrij kinderachtig is, maar waarom word ik anders behandeld over dezelfde huisregel?

De conducteur was nog niet klaar, hij begon heel vriendelijk tegen deze mevrouw te praten en hij zei dat ze wel in de 1e klas mocht zitten! Voelde een beetje als nog eventjes nagetrapt worden.

Hij weigerde trouwens zijn naam of enige vorm van identificatie te geven.

Dus deze conducteur is selectief met regels opvolgen, hoeft geeneens regels op te volgen omdat de minister-president dat ook niet hoeft, vind dat we ons nergens druk om mogen maken want er is ergens oorlog, weigert zicht te indentificeren en doet door het selectief niet opvolgen van de huisregels ook nog eens aan werkweigering en dus indirect schade aan jullie imago.

Is dit een normale manier van handelen? (Nogmaals sorry voor de kinderachtige manier van mijn punt maken)

6 reacties

Hallo,

Ik...
....
Is dit een normale manier van handelen? (Nogmaals sorry voor de kinderachtige manier van mijn punt maken)

Nee.
Dat is pertinent fout.
In mijn optiek absoluut niet. Natuurlijk is ook jouw manier om je punt te maken niet erg handig, maar de reactie erop is, als bovenstaand verhaal klopt, ook niet wat je mag verwachten van een professioneel iemand.

Note: betreft trein 12578.
Reputatie 4
Dat is pertinent fout.
Het is zelfs strafbaar.

Ik vraag hem of hij het punt wat ik hiermee wou maken snapte maar dit snapte hij niet zo goed.

In het begin bij binnenlopen zou niet iedereen het direct doorhebben, maar na uitleg meestal wel.
Hou in de gaten dat het personeel op MBO niveau functioneert en niet altijd de onderliggende boodschap begrijpt.

Dus deze conducteur is selectief met regels opvolgen, hoeft geeneens regels op te volgen omdat de minister-president dat ook niet hoeft, vind dat we ons nergens druk om mogen maken want er is ergens oorlog Tja, als iemand met zulke kromme redeneringen aankomt en heilig in zichzelf gelooft wat heb je er dan nog tegen in te brengen...

indirect schade aan jullie imago.
Personeel dat tijdens of na het werk op wat voor manier dan ook schade toebrengt aan het imago van de Nederlandse spoorwegen wordt niet tegen opgetreden,Dat past niet binnen de bedrijfscultuur.
Voorbeelden hiervan zijn genoeg gepasseerd op het forum.

Voor de vorm wil ik je wijzen op de stiltecoupés, daarin mag niet gebeld worden, maar waarschijnlijk zat je er al in.
Goed dat je jouw verhaal hebt gedaan, hoop dat je nog inhoudelijke terugkoppeling krijgt.
Het is zelfs strafbaar.
Jep, maar helaas denkt men daar intern heel anders over.
Hallo Kuret,

Allereerst welkom op het NS serviceforum. Ik kan de situatie aan de hand van je verhaal niet helemaal inschatten. Maar een stiltecoupé is een coupé waar het helemaal stil moet zijn, bellen is dus ook niet toegestaan. Wel bestaat er sinds een tijdje ook een werkcoupé, hier hoeft het niet volledig stil te zijn maar is luidruchtig bellen ook niet de bedoeling.

De redenatie zoals je hem hier formuleert klinkt inderdaad niet helemaal logisch. Maar het is ook niet handig om zelf luide muziek op te zetten om je punt te maken. Wat de conducteur van deze situatie vond is dus moeilijk te bepalen, maar blijkbaar heeft hij jouw luide muziek op dat moment als het meest storend ervaren.

Mocht je hier graag feedback over willen geven dan kan je mij een privébericht sturen dan kan ik dit intern doorzetten. Een privébericht stuur je door op mijn naam te klikken en daarna te klikken op 'stuur bericht'.
Badge
Wij hebben verder geen privébericht meer ontvangen. Mocht je nog een feedback hierover willen sturen, dan mag je mij wel een privébericht sturen. Hopelijk is je volgende ervaring met NS beter, Kuret.

Reageer